Hoppa till innehåll

Foto

Vilken tid på dygnet får man jaga ?????????

13 svar till detta ämne

#1 OFFLINE   frei

frei

Jägare

• Bloggers
  • 751 inlägg
  • Interests:...isn`t that obvious ?? :-)

Postad 09 Jan 2008, 20:14

Läste den interessanta tråden "rådjur" där det diskuteras logik i jaktliga "regler".
Denna logik finns ju också att bedömma när det avser vilken tid på dygnet man får jaga våra viltarter.

Kan ngn motivera tidsskillnaderna mellan;

1. Rådjur
2. Älg
3. Vildsvin

Jag antar att man har ev. eftersök i åtanke när tid på ex. älg och är satt till solens nedgång.....men hur motiveras då vildsvin ??? Jag kan ju lugnt säga att jag hellre går på eftersök på rådjur och älg i mörker än
en stor bitter vildsvinsgalt..

Är det ngn av er som kan syna logiken i detta och förklara detta för mig på ett pedagogiskt sätt ??? ;)

JAKTFÖRORDNINGEN

9 § För jakt med skjutvapen efter älg, björn, varg, järv, lo, hjort, rådjur och mufflonfår gäller följande begränsningar.

1. Älg får jagas bara under tiden fr.o.m. en timme före solens uppgång till solens nedgång.
2. Björn får jagas bara under tiden fr.o.m. en timme före solens uppgång till två timmar före solens nedgång.
3. Varg, järv, lo, hjort, rådjur och mufflonfår får jagas bara fr.o.m. en timme före solens uppgång t.o.m. en timme efter solens nedgång. Under timmen efter solens nedgång får jakten endast bedrivas som vaktjakt eller smygjakt.

Kommentar : Övriga jaktbara arter får jagas under hela dygnet.

www.outdoorvision.se

Bli en bättre skytt med simulatorträning

#2 OFFLINE   BäckaBengtson

BäckaBengtson

Erfaren jägare

• Bloggers
  • 1051 inlägg

Postad 09 Jan 2008, 20:30

Finns ett antal sådana här motsägelse i vår lilla jaktvärld, och inte f-n går det att förklara...håller med dig till fullo. Här springer grisar kors och tvärs i våra marker nu, och vi är alls inte klara med hur de skall tas.

Står det verkligen så i jaktförordningen? Jag menar, det var intressant att Varg är med....
Senaste inlägg i "Bäckablogg" hittar du här "Årets frysfyllnad på bild..."

"There was never any question about the strength of the action. I remember, in testing it, how much trouble I had trying to tear it up. In fact, I never did manage to blow one apart." Lenard Brownell, cheftekniker på Ruger Firearms, om Ruger No1.

#3 OFFLINE   frei

frei

Jägare

• Bloggers
  • 751 inlägg

Postad 09 Jan 2008, 21:10

Jo varg är med ! Detta kopierat från jägareförbundet.

Men men ....motsägelser kommer alltid att finnas men vissa kanske är lite märkligare än andra :-)

Jag får panga på en vildsvinsgalt mitt i natten men ej ett rådjurskid ??? ha ha ha ??? ???

Hade älgjakten förlagts på samma vilkor som rådjur (en timme efter solens nedgång) hade det varit bra mycket enklare för oss på småmarker där man faktiskt "vak/pyrsch-jagar" älg.

www.outdoorvision.se

#4 OFFLINE   BäckaBengtson

BäckaBengtson

Erfaren jägare

• Bloggers
  • 1051 inlägg

Postad 09 Jan 2008, 21:13

Jo. Det där med "en timma före solens uppgång" har jag aldrig förstått. Det är lika dj---a svart en timme, som två timmar innan solen går upp. Kanske de har tänkt till så mycket, att de ska underlätta för eftersök, så att det kan komma igång i tid..? Det är nog så. De tänker igenom allt så rejält, våra beslutsfattare...fast då undrar man ju, som du, varför det inte ska göras eftersök efter gris och räv....

Fast man får ju gå ut på passet när man vill...har krupit ut mitt i natten så jag fått känna mig fram till passen ibland...det är rätt mysigt...

"There was never any question about the strength of the action. I remember, in testing it, how much trouble I had trying to tear it up. In fact, I never did manage to blow one apart." Lenard Brownell, cheftekniker på Ruger Firearms, om Ruger No1.

#5 OFFLINE   Herr Mattsson

Herr Mattsson

Storviltsjägare

• Bloggers
  • 5008 inlägg
  • Interests:jakt?

Postad 24 Jan 2008, 14:57

Åfan, så t.ex rådjursjakt är förbjuden i månsken efter att solen gått ner?
[C-A Mattsson / Åland]

#6 OFFLINE   Sajmon

Sajmon

Erfaren jägare

• Bloggers
  • 1503 inlägg

Postad 24 Jan 2008, 16:42

Jo. Det där med "en timma före solens uppgång" har jag aldrig förstått. Det är lika dj---a svart en timme, som två timmar innan solen går upp.

Nä det stämmer inte riktigt, när jag vakar rådjur, älg eller räv så vill jag vara på passet MINST en timma före solens uppgång.

Om solen går upp 04:00 så brukar jag ha godkänt skjutljus kring 03:15-03:20.

#7 OFFLINE   Hipshot

Hipshot

TDI CHAMP 2012

• Administrators
  • 20770 inlägg

Postad 24 Jan 2008, 17:08

Fast man får ju gå ut på passet när man vill...har krupit ut mitt i natten så jag fått känna mig fram till passen ibland...det är rätt mysigt...

Blir lätt sentimental.. herrejävlar va man famlat i mörkret tidigare när man var ung och hade marker för att vaka rådjur! Kryddat med en viss mörkrädsla med så var det löjligt spännande  ;D Minns en gång då den här Ian Ursut var på rymmen i våra trakter, då var man inte kaxig då man smög ut i mörkret.  :-X

Mvh!

TDI CHAMPION 2012

#8 OFFLINE   jansson67

jansson67

Erfaren jägare

• Bloggers
  • 2615 inlägg
  • Interests:- Vafan tror ni??

Postad 24 Jan 2008, 18:44

Ioan Ursut fanns även i medvetandet när man stannade sin lilla långtradare på nån liten p-ficka mitt i natten för att pinka, Huvva :-
.................Sally-05 nästan Wachtel....................
.................Signe-11 Wachtel/Vit älghund...............

I Still Miss You Baby, But My Aim's Gettin' Better.

GOTT OMDÖME FÅR MAN AV ERFARENHET
ERFARENHET FÅR MAN AV DÅLIGT OMDÖME

#9 OFFLINE   Herr Mattsson

Herr Mattsson

Storviltsjägare

• Bloggers
  • 5008 inlägg
  • Interests:jakt?

Postad 24 Jan 2008, 18:46

;D  själv är jag rädd för älgar när jag ska gå från tornet när mörkret infunnit sig. Tama älgäckel som bor här...
[C-A Mattsson / Åland]

#10 OFFLINE   MKJ

MKJ

Storviltsjägare

• Bloggers
  • 9012 inlägg
  • Interests:Fånga dagen!

Postad 24 Jan 2008, 19:24

Nä det stämmer inte riktigt, när jag vakar rådjur, älg eller räv så vill jag vara på passet MINST en timma före solens uppgång.

Om solen går upp 04:00 så brukar jag ha godkänt skjutljus kring 03:15-03:20.

Jag har faktiskt vid ett tillfälle siktat på älg premiärmorgonen och låtit skottet gå när klockan slår över på sekunden, så visst går det även timmen före med ett skapligt halmrör på pipan ;D

Har du hälsan har du allt!

Att gnälla är som att sitta i en gungstol, du har något att göra men det tar dig inte framåt.

#11 OFFLINE   frei

frei

Jägare

• Bloggers
  • 751 inlägg

Postad 24 Jan 2008, 20:01

Ha ha...jo. Vet ej hur pass nogranna folk är ;D Vems klocka går rätt ?? har hört att fröken ur har dragit sig en aning. ;D

En kille i vårat lag fick ut en fin älgtjur ca. 5 minuter efter att tiden gått ut..........han höll inne med hopp om att den skulle besöka samma födoställe dagen efter. Såg den aldrig mer !!

www.outdoorvision.se

#12 OFFLINE   BäckaBengtson

BäckaBengtson

Erfaren jägare

• Bloggers
  • 1051 inlägg

Postad 24 Jan 2008, 21:17

Minns en gång då den här Ian Ursut var på rymmen i våra trakter, då var man inte kaxig då man smög ut i mörkret.  :-X

;D :D ;D

#13 OFFLINE   BigJim

BigJim

Erfaren jägare

• Bloggers
  • 2099 inlägg

Postad 25 Jan 2008, 08:47

Ha ha...jo. Vet ej hur pass nogranna folk är ;D Vems klocka går rätt ?? har hört att fröken ur har dragit sig en aning. ;D

Med GPS kan vi följa lagen på nanosekunden när.......  ;)  :D

/Må

#14 OFFLINE   Maximus

Maximus

Småviltsjägare

• Bloggers
  • 141 inlägg

Postad 14 Aug 2008, 21:32

;D själv är jag rädd för älgar när jag ska gå från tornet när mörkret infunnit sig. Tama älgäckel som bor här...

Hahahaaaa..... :P Skrattade högt då ja läste din kommentar " Tama älgäckel" ;)

Svara

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar