Hoppa till innehåll

Då var det dags!


Patjanen

Recommended Posts

Jag blir så förbannad när man läser detta så jävla typiskt Sverige >:(

Att någon som har ett helikopterföretag kan ställa till allt på detta sätt med jakten på STATENS mark då tanken när denna reform genomfördes var att alla SVENSKAR skulle erbjudas jakt till ett lågt pris. Är så jävla less på allt detta att jag börjat bedriva civil olydnad och skiter i allt vad jaktkort är tror jag snart tar det ett steg till och börjar terrorisera detta helikopterföretag som håller på att förstöra allt inte precis så det var tänkt att vissa företagare skulle dra in stora pengar på denna jaktreform  >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför ska alltid sverige lägga sig platt inför EU, jag kanske är dåligt informerad men vart i övriga EU kan man jaga för 250:-/dag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detta är helt sjukt!!

Följden blir att detta klassas som en rikemanssport för dom som har råd,samtidigt kommer den olaga jakten att öka lavinartat av dom som inte har råd men inte kan leva utan jakten.

Vem som kommer att få betala kalaset blir skogsfågeln! och diskussioner om avskjutningssiffror som de vi har i år kommer att vara betydligt värre :-

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det må väl vara att utlänningarna får jaga med men att vi som bor här inte skall få några förmåner tycker jag är sjukt >:(

Att sedan ett företag skall kunna kräva skadestånd för att reglerna ändrats och få 600 000 säger väl allt om hur fel detta är. Nästa år verkar det som inte några svenskar skall få köpa års kort så du Jakobj får väl köpa en pekhund och stå dära med kepsen i handen så kanske du får följa med några Italienare på dina gamla favorit marker

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blir det dessa regler även i Västerbotten, vilket det säkert blir eftersom Västerbottens länsstyrelse med Landshövding Lorentz Andersson och Herr Troeng är den mest kärringaktiga när det gäller att krusa Norskar och hacka ner lokalbor av de tre nordliga, så blir det tjuvjakt. Mycket enkelt. >:(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ibland skäms man över Sverige..eller ganska ofta när det gäller jaktfrågor och liknande. Det är bara att jaga på som vanligt men denna gång kanske man sparar 800 kr. URMINNESHÄVD

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ibland skäms man över Sverige..eller ganska ofta när det gäller jaktfrågor och liknande. Det är bara att jaga på som vanligt men denna gång kanske man sparar 800 kr. URMINNESHÄVD

Exakt, nästa år får man satsa på kvänkortet  :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kommer det här bara gälla Jämtland eller dom övriga länen oxå?

http://www.op.se/parser.php?level1=2&l...6&id=869111

Ja, det var i radio och tv igår. >:(

http://www.jaktojagare.se/

Gå gärna in och skriv en kommentar i länken ovan!

Efter skadestånd till turistföretag

Sämre jaktbevakning och slopade årskort

2008-01-21

Efter att flera turistföretag drabbats ekonomiskt efter de nya reglerna kring småviltjakten ovan odlingsgränsen har länsstyrelsen dömts att betala skadestånd.

För att finansiera skadestånden riskerar nu länsstyrelsen att få dra ner på jaktbevakningen istället. Pengarna tas troligtvis från jaktkortsintäkterna. Dessutom kan alla typer av årskort för jakt att slopas

– Skadeståndskraven från turistföretagen kan bli stora pengar för länsstyrelsen och någonstans måste de tas ifrån. Det kan innebära att utvecklingen av småviltjaktssystemet blir lidande, säger Jan-Olov Westerberg, chef för länsstyrelsens miljöavdelning, till Sveriges Radio Norrbotten.

Utöver JK:s beslut om skadestånd finns krav på att ingen medborgare inom EU får särbehandlas när det gäller jakten. Det innebär att alla former av årskort, även kommunkort för de boende i fjällkommunerna, kan försvinna till höstens jakt. Istället kan det bli så att alla får lösa dygnskort för jakten.

I dagsläget kostar ett kommunkort 800 kronor. Ett dygnskort kostar 250 kronor per dygn.

”För dyrt att jaga”

– Det kommer antagligen att bli alldeles för dyrt för kommuninvånarna att jaga på våra marker i fjällen. Många människor bor ju här på grund av deras stora intresse för jakt, fiske och natur, säger Ann-Christin de Wall från Gällivare jaktvårdskrets till Sveriges Radio Norrbotten.

Ann-Christin de Wall jagar själv flitigt.

– Om inte priserna sänks för dygnskort så finns det ingen möjlighet att vi har råd att jaga det vi har gjort tidigare, tillägger hon.

Även Björn Helamb, som driver Arctic air i Arjeplog, är upprörd över risken att års- och kommunkorten kan försvinna.

– Jag tycker det här är oerhört oförskämt av länsstyrelsens tjänstemän att gå ut på det här sättet. När de nu har förlorat den här saken i JK och måste backa då vill man inte ha strålkastarljuset på hur man själv har hanterat den här frågan. Det är oerhört dåligt av dem, säger Björn Helamb till SR Norrbotten.

Jaktkort för alla bättre

Han tycker att ett jaktkort som kan lösas av alla är en bättre lösning.

– Vi har exempelvis fiskekort där alla som vill kan köpa årskort. Men då måste det hanteras på ett annat sätt. Jägarintresset säger då att det inte fungerar på jakt, men det är svammel. Det kan vi bevisa i och med att det fungerar i Norge, kommentar Björn Helamb till Sveriges Radio.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ingen skillnad på jägare - enligt EU

Publicerad 22 januari 2008 - 18:32

Uppdaterad 22 januari 2008 - 18:35

Det finns flera domar inom EU som hindrar myndigheter att skilja på ortsbor och andra människor. Något som enligt Kammarkollegium även gäller i frågan om vem som får jaga var.

Idag träffades företrädare för olika intressegrupper vad gäller små-viltsjakt på statens mark ovan odlingsgränsen på Länsstyrelsen i Luleå. Inbjudna för att diskutera de nya villkor för jakten som gällde från hösten 2007 och hur de ska ta avstamp mot framtiden.

För som Nordnytt berättade i måndags väntar nya jaktregler, då Länsstyrelsen i Norrbotten fått bakläxa av JK. Där framkommer det att det var fel av länsstyrelsen att göra skillnad på ortsbor i fjällkommunerna och jägare hemmahörande på annat håll, som de har gjort under 2007. Enligt JK ska alla EU-medborgare ha lika stor rätt till jakt i fjällkommunerna.

Och Kommerskollegium, som är Sveriges myndighet för utrikeshandel och handelspolitik, menar att det finns flera domar inom EU som hindrar myndigheter att ställa såna krav som länsstyrelsen gjort för att få jaga på vissa håll i länet.

Dessutom anser kollegiet att det är synd att Norrbottens Länsstyrelse, som bör anpassa reglerna efter EU, inte hört av sig för att få hjälp.

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=...amp;lpos=rubrik

___________________________________

Jägarna diskuterar fjälljakt i speciellt råd

NORRBOTTEN. Svenska jägareförbundet bildar ett fjällråd, som ska agera i jaktfrågor i de fyra fjällänen.

- Det är viktigt att vi samlar jägarna och har en gemensam plattform som vi kan agera från, säger Roger Kempainen, ordförande för fjällrådet och i Jägareförbundet Norrbotten.

Fjällrådet består av ledamöter från de av förbundets länsjaktvårdsföreningar som har fjäll inom sina geografiska verksamhetsområden, det vill säga Dalarna, Jämtland, Västerbotten och Norrbotten.

- Vi inleder nu en process. Det gäller att skapa en samsyn om hur den framtida jakten och viltförvaltningen i fjällområden ska utformas och hur fjällrådet ska agera i dessa frågor, säger Roger Kempainen.

Till exempel ska en speciell grupp i fjällrådet utvärdera årets fjälljakt och se vilka förändringar förbundet ska kräva till nästa säsong.

- Det handlar om att kommunicera med medlemmar som bor, lever och verkar i de områden som berörs av fjälljaktsfrågor, och då är det inte bara den omtvistade ripjakten vi syftar på utan jaktbart vilt överhuvudtaget.

http://www.nsd.se/artikel.aspx?artid=80754&arkiv=False

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blir så trött på detta. Vilka vill våra politiker o tjänstemän ska jaga i fjällen? är et bara de med feta plånböcker? Hadde sett ifram imot att lösa länskort i Västerbotten detta år men det verkar skita sig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är jag den enda som känner mig jävligt maktlös när det gäller den här frågan? Känns som att det inte finns så mkt o göra åt saken, bara titta på nyheterna och ta emot. Får fan ont i magen när jag tänker på hur det kommer bli..  :-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En fndering? E Norge med i EU?

De e ju bara EU-medlemmar maninte får ha annorlunda regler för!!  ;) ;) ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men nu kanske man får chansen, att söka sig lite älg jakt på statens mark ovan odlingsgränsen.

Om det nu ska vara lika för alla,så vill jag jaga älg på samma ställe som en speciell herre i A-plogs kommun,undrar om han vill det ???Att han välkomnar även vi som skulle vilja dela älgjakten med honom där på fjället...Kanske vi ska söka :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då borde vi ju deffinitivt kunna göra särregler för dem iaf  ;)

För de va väl det de talades om med att senarelägga jakten 14dar i främsta hand ;)

Ja menar som ren hämnd att de gjorde anmälan, för de va väl ngr Norrmän om ja int minns fel?

O framför allt mot Helamb!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Me tanke på att de funderar på att göra Västernorrlan o Jämtland till "ETT" län börjar även jag surna till.

Men de e ju inget som säger att inte alla oavsett nationallitet skulle kunna lösa årskort.

Så hade ju Västerbotten de ett tag, dock varierade priserna kraftigt på vart man kom ifrån.

De enda som sägs är ju att man inte får göra skillnad på folk o folk!

Inte att alla ska pynta guld för att få komma till!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då borde vi ju deffinitivt kunna göra särregler för dem iaf  ;)

För de va väl det de talades om med att senarelägga jakten 14dar i främsta hand ;)

Ja menar som ren hämnd att de gjorde anmälan, för de va väl ngr Norrmän om ja int minns fel?

O framför allt mot Helamb!!

Man tycker det iaf! >:(

Jepp!

Om Du menar anmälan till JK så var det ett svenskt helikopterföretag om jag inte har hört fel.

Me tanke på att de funderar på att göra Västernorrlan o Jämtland till "ETT" län börjar även jag surna till.

Det var ju en jäkla tur att dom inte lyckades få med sig alla län i den frågan för då hade det kunnat bli riktigt stort med norr- & västerbotten, jämtland och Västernorrland, men dom pratar ju om en sammanslagning av Norr- & Västerbotten nu token (s) iaf. >:(

Vem f*n ska man rösta på i nästa val ??? ??? ??? >:(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mer i ämnet!

Debatt:

Slopade årskort i fjällen slutet för unga jägare

2008-01-23

Bild: Marie Tallberg

Slopade årskort för småviltsjakt i fjällen blir slutet för unga jägare i de berörda länen.

Det finns risk för att även årskorten för bosatta i fjällkommunerna kan försvinna redan till hösten. Detta skulle innebära slutet för oss unga jägare i norr och nyrekryteringen för framtiden skulle upphöra, skriver Jonas Mannela i Kiruna.

Fjälljakten har funnits med mig hela livet och har varit en självklar fritidssyssla bland mig, mina släktingar och vänner.

Ända sedan jag var liten har pappa eller någon annan äldre tagit med mig upp på fjället eller ut i skogarna.

För två år sedan fick jag äntligen egna licenser och kunde börja jaga ”på riktigt”.

Nya möjligheter öppnade sig och största delen av fritiden har ägnats åt jakt eller saker som rör jakten.

Hänvisad till statens mark

Jag är bosatt i Kiruna sedan ett antal år tillbaka och är mer eller mindre helt hänvisad till statens mark, då staten i princip är den enda markägaren i fjällvärlden, till skillnad från övriga Sverige där privat mark finns i större utsträckning.

Nytt för den här säsongen var att länskorten försvann. Men vi som är bosatta i kommunen kunde fortfarande lösa årskort för 800 kronor.

Till nästa höst finns det risk att även vi i fjällkommunerna blir utan årskort, vilket skulle göra det omöjligt att jaga lika mycket som tidigare.

Då jag nyligen tagit fångstkort för rävsnarning och införskaffat mård och minkfällor fanns det hopp om att utöka jakttillfällena och göra en insatts för viltvården.

Ekonomiskt omöjligt

Tyvärr skulle det inte bli ekonomiskt försvarbart om årskorten försvinner. För vem har råd att betala 250 kronor för varje dag snarorna och fällorna ligger ute? Det är nog kostsamt att efterleva tillsynskraven för levandefångstfällor idag, med de reseavstånd vi har här.

Det här kan innebära slutet för oss unga jägare i fjällkommunerna och en nyrekrytering är inte att tänka på.

Försvinner årskorten kommer jag, liksom många andra, att ställa undan bössorna.

Jag hoppas innerligt att våra jägarorganisationer gör allt i sin makt för att stoppa detta vansinne.

Jakten och fisket är anledningen till att många av oss stannar kvar. Jag själv valde att stanna kvar i Kiruna, istället för att flytta ned till Örebro för att studera, just för jakten och fiskets skull.

Hur skall vi få nya jägare?

Hur ska man kunna få fler att börja jaga, när vi redan konkurrerar med en rad andra fritidssysslor och den fria fjälljakten håller på att bli en exklusiv jakt för de välbärgade?

Detta vansinne måste stoppas, det har redan gått för långt! Det pratas om diskriminering, men vad är inte det här, när man tar ifrån oss anledningen till att vi vill bo här?

Jonas Mannela, Kiruna

http://www.jaktojagare.se/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag e inte politiskt erfaren men skulle man inte kunna tvinga fram ett årskort för "ALLA"?

Då håller man sig inom de rättsliga o ingen blir förbisedd.

De som kommer ha mest nytta av det ÄR kommunbor ändå.

Om de sen skulle kosta 2-3000 istället för 800 må ju va hänt men alla kommer käna på de i längden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag e inte politiskt erfaren men skulle man inte kunna tvinga fram ett årskort för "ALLA"?

Då håller man sig inom de rättsliga o ingen blir förbisedd.

De som kommer ha mest nytta av det ÄR kommunbor ändå.

Om de sen skulle kosta 2-3000 istället för 800 må ju va hänt men alla kommer käna på de i längden.

Jag är inte heller politiskt insatt, men det är ju ingen dum idé. Föreslå det för länsstyrelsen så får Vi se vad dom säger. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skickade frågeställningen till Jakt & Jägare istället.

Bättre att media får upp ögona först!

Går snabbare än politik! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...