Hoppa till innehåll

8x57 JS en kärleksförklaring


partys

Recommended Posts

Vapnen som bara går och går.......en kärleksförklaring i bild eller text.......

Jag har en "skönhet" Husqvarnana 8x57 146:a (tror jag) Umesäkring, plastad,påbyggd kolv med en zeiss jena 1.5-6x39 på skena med 30mm tub och det konceptet sviker aldrig......ALDRIIIGGG.

HON ÄR FUL......

MEN HON SVIKER ALDRIG.......

Därför blir hon tillsvidare mitt enda klass ett vapen....bäver ....rådjur....fågel...hon hittar allt....så är det bara..............

post-81-1122627346_thumb.jpg

post-29-1122627346_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bild kommer men frun drog till stan med kameran.... >:(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjenare Tjenare...

Jag har oxå en 8x57js en husqvarna modell 600 (säger polisen) vapenhandlarn säger 640  :P

med ett apel-vrid och ett ziess av äldre modell 2,5-10x50 fungerar i alla väder...

är milader i rekylen än en 6,5x55 tycker jag om man jämför med dom 6,5:or som jag provat i alla fall...

Den sviker häller aldrig...

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har också en 640 med diverse ändringar. Stockbyte står på tur och efter det hoppas jag den kommer skjuta som en dröm.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Äntligen en klubb för ricktiga bössor hva 640 en bössa för domsom vågar.

Hva som e bygd på den Tyska meckanismen som e not att ha Mauser mod 98.

Min bössa är bygd på en komersiel FN Mauser låda (utan tumm hål och laddrams fäste)

post-217-1122671637_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hmm var inne på hva 640 9,3x62 men efter den senaste tiden av euforiska inlägg om 8x57 både här och på det andra stora forumet som jag läser kontinuerligt så börjar man snegla lite på en sådan faktiskt ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detta är väl egentligen mer en kärleksförklaring till Husqvarnas 640 serie än till kalibern 8x57js.

En mer välbygg och välskjutande studsare får man svårt att hitta,undrar hur många av studsarna som produceras idag är lika fungerande och hyllade i sitt orginalskick om 60år.

Har haft en 648(som den heter i 8x57js)under många år,många är de älgar,hjortar och rådjur som den alltid lika tjänstvilligt hjälpt mig nerlägga.

Har i dag en 649(9,3x62) som har fått ta dess plats mest för att jag vill prova en ny kaliber, har aldrig haft anledning att klaga på 8x57:ans effekt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här e en  liten läsövning på Danska angående 8x57js.

Kal. 8x57js er desværre et kaliber som ikke mere er særligt efterspurgt.

Guderne må vide hvorfor!

Jeg har bla. en ægte Otterup M98, og jeg købte den, jævnfør ovennævnte, "sindsygt" billigt hos en våbenhandler i Jylland.

Er monteret i et nyt skæfte købt i Tyskland for under kr. 1000,- Der er nu monteret et Bold aftræk med sidesikring samt EAW svingmotager

hvortil jeg har tre kikkerter: Meopta Artemis 2100 kikkert 3-12x50 m. lys, Shirstone Rødpunkt og Zeiss Diavari Z 1,5-6 x 42 - jeg skulle være dækket ind!

Den skyder fænomenalt og kan bruges til det hele. Jeg kan lade ammo til den fra ræv til vildsvin.

En 14,6 grams kugle kan lades til ca. 3600 Joule på 100m, og hvis riflen er indskudt på 150m

er træfpunktet kun ca. 8 cm under på 200m og hvem skyder efter noget, her hjemme, på så lang en afstand?

Der er igennem tiden desværre opstået en del "begrebsforvirring" - og sagt en masse VRØVL!!! -

om det gode gamle tyske cal. 8x57js

Mange våbenhandlere påstår at cal. 8x57js har en "forfærdelig" krum kuglebane i forhold til f. eks. cal. 6,5x55

SLUDDER!!!

En 13 grams kugle i cal. 8x57js med udgangshastighed på 796m/s indskudt på 100m falder på 150m 4,8 cm

og en cal. 6,5x55 med en 9,1 grams kugle med udgangshastighed på 797m/s indskudt på 100m falder på 150m 4,6 cm

Det er 2mm vi taler om.

Til gengæld har cal. 8x57js 3077 joule i anslagsenergi på de 150m, hvor cal. 6,5x55

har 2258 joule i anslagsenergi

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Leverpete
---

Der er igennem tiden desværre opstået en del "begrebsforvirring" - og sagt en masse VRØVL!!! -

om det gode gamle tyske cal. 8x57js

---

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Pete

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8x57 - jag har också en, en tysk, GECO Mauser 98.

Helt original - TACK Håkan för att du tänkte på mig :)

Jag har hennes syster också, lite äldre, lite mer erfaren, med samma underbara former - bara lite grövre. 9x57 heter den kalibern, lika underbar den.

Så om jag springer på en lika dan geco till kanske jag köper den och ser till att få en 7x57 också.

Min vän Pettson tykte jag skulle specialicera mig på jämna mm kalibrar, 6mm, 7mm, 8mm, 9mm och 10mm.

Fast 10mm verkar lite svårt att få tag på, så jag kanske kan nöja mig med 9,5mm istället :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Guest Gustavsson

Kul att det finns så många 8x57 fans. Jag har haft min i ca 2 år och är bara mer och mer helnöjd. Min bössa har fått en McMillan stock och ett Aimpoit 7000 monterat. Flaggan har jag behållit det fanns ingen anledning att byta den.

Att jag i höstas skjöt en dubble` på älg med den  gör inte saken sämmre.  ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

:-* :-* På dig min älskade........nuddade ju dig idag när hageln och pickan plockades fram....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag har precis köpt detta objekt för en tusenlapp. Jag har ledsnat helt på att gå ut i skogen med min plastiga Mauser 96:a, det e ju samma känsla som att gå i skogen med en gammal blekt kofångare på axeln, det får vara nog med det nu. Jag ska lämna den till en vapenhandlare som får fixa säkring och blånering efter jaktsäsongen. Jag blev mycket nöjd med resultatet vid inskjutning med 10,1g alaska trots att jag inte hade ngn bra skjutbänk (knästående med köksstolen i grustaget). Kommer att jaga allt med denna bössa.[/img]

post-319-1129317796_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den duger som första projekt men när man ser andras bössor så är det inte lika roligt längre  ;).. Jo det är bytt till timney kvartsäkring tills vidare iaf. Är sugen på någon snitsigare variant men det får bli nästa sommar isf.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Ledsnade idag på att på att lägga pengar på bilreparationer. Tänker istället lägga pengar på en brutal vapenrenovering, ty en vis man sade en gång "Man ska lägga sina pengar på saker som förhöjer livets värde". Jag tar därför bussen i ett år, men kommer att le varje gång jag öppnar vapenskåpet i många år framöver.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...