Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ENDAST eftersökshund.

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Ok. Såhär har jag kommit fram till nu då.

1. Labbe från jaktliga linjer. = Nackdelar är avslutet på eftersöket? Man kan även få en apporterande hund i en och samma. Ett stort plus i kanten.

2. Wachtel. = Vad jag hört, väldigt osäkert vad man får för hund? Den är även en stötande, vilket kan försvåra vid eftersök om den hittar ett "trevligare" spår så jag vet inte. fördelen är ju att, man får en stötande hund? :rolleyes:

3. Bayersk viltspårhund. VERKAR vara förstörd av utställningsfolk som inte använder den till det den är ämnad för? Har jag fel ? 99% av det man hittar på nätet om dessa raser handlar om sådana hundar?

4. Hannovern vet jag fortfarande inte så mkt om då jag inte vet hur man stavar det, men det har ju varit mest positiva kommentarer om hunden. :rolleyes:

SVÅRT DETTA!

Publicerat
4. Hannovern vet jag fortfarande inte så mkt om då jag inte vet hur man stavar det, men det har ju varit mest positiva kommentarer om hunden. :huh:

"Hannoveransk viltspårhund" heter rasen. Här har du en länk till Schweisshundklubben där både bayraren och hannorvern ingår.

Publicerat

Har du pratat med han jag tipsade om?

Publicerat
  • Författare

fick ett tips av thomas mamre också.. inte pratat med någon av dom då jag funderar så mycket ännu.

Publicerat
  • Författare

"Hannoveransk viltspårhund är en jakthund som används för eftersök av skadat vilt. En ras som är reserverad mot andra än familjemedlemmar men intelligent och relativt lättlärd med oerhörd språkänsla. "

Vad betyder språkkänsla? någon som vet?

• 3 weeks later...
Publicerat

vi har en mellan pudel. dp har sagt allt jag ville

spårar: älg, rådjur, och allt annat om det skulle behövas :lol:

Publicerat
vi har en mellan pudel. dp har sagt allt jag ville

spårar: älg, rådjur, och allt annat om det skulle behövas :huh:

Nåväl även en blind höna hittar ett korn :D:D

Nej skojjar bara, alla hundar kan ju lära sig att spåra , vissa med större framgång och lätthet en andra.

Har svårt att se en pudel gå i fatt och riva ett skaeskjutit rådjur, men o andra sidan gör inte min Flatt det häller den fega stackarn.

Som diskutionen nu var så gällde den ju spårhund, och till det går det säkert bra med en pudel, fast jag inte ksulle valt det. Och du antagligen inte en Flatt :D

/Lasse

Publicerat
Nåväl även en blind höna hittar ett korn :D:D

Nej skojjar bara, alla hundar kan ju lära sig att spåra , vissa med större framgång och lätthet en andra.

Har svårt att se en pudel gå i fatt och riva ett skaeskjutit rådjur, men o andra sidan gör inte min Flatt det häller den fega stackarn.

Som diskutionen nu var så gällde den ju spårhund, och till det går det säkert bra med en pudel, fast jag inte ksulle valt det. Och du antagligen inte en Flatt :D

/Lasse

då jag ändast använder min hund till band spårning så behöver jag inte ha nå hund som vågar riva ner ett rådjur inte :huh:

jag vill ha en hund som inte slarvar och spårar lungt i spåret :D

ser jag på skottplatsen att det är ett benskjtet rådjur så ringe man ju till mamre som har lovat att ställa upp om det skulle gå åt skogen :D

Publicerat
  • Författare

ja man kanske skulle satsa på en boxer som skarp eftersökare :huh:

Publicerat

En bayrare eller hannoveransk av rätt stam är nog det ultimat men en spets av större modell är nog det effektivaste går efter tyst vilket är en fördel och ståndar självmant, ett annat alternativ är vorsthrar ur fullbrukslinjer. labbar i all ära men ofta fattas det där extra.

Publicerat
Och till det går det säkert bra med en pudel, fast jag inte ksulle valt det.

/Lasse

Det uttalandet beror sannolikt på vad du tror om rasen och inte vet. En större bekantskap med rasen och jag garanterar att du skulle ändra dig B)

Nåväl, alla ska ju inte ha pudel, är bara glad att jag tillhör de lyckligt lottade som upptäckt alla fördelar med rasen :)

trafikskadat.JPG

• 2 weeks later...
Publicerat

Köpte nyss en Wachtel, uppfödaren av den har Bayrare som INTE är utställnings hundar utan hundar som gör många praktiska eftersök både på trafik och jaktliga eftersök. Uppfödaren är även viltspårsdommare...

Tror inte att han har några kullar på gång men han har säkert kontakter på bra kommande vovvar. PM:ar dig hans kontaktuppgifter.

• 2 months later...
Publicerat
intressant och trevligt att du tog dig in i denna diskus.

Att jag inte kör med tyskan enbart är, hon klarar det helt galant, men med ett helvetes tempo så jag pallar inte släppa henne på spåret. Då tappar jag det. Hon är tyst då hon hittar djuret. Oavsett om det är dött eller ej. Saken är den alltså att jag vill ha en pålitligare hund. Nog för att tyskan fixar det. Skulle vara fint att få en hund som hon funkar tillsammans med. Men tyskan är lite för ivrig. Hon gillar eftersök helt klart! inget snack om den saken, men jag vill ha en hund jag har mera kontroll på. Det får man ALDRIG på en tjt. Helt suveränt skulle det vara att släppa nya hunden samt tyskan på samma spår och dom fick fixa avfånget.

Just nu lutar det åt en VETTIG jaktlabbe, faktiskt.

(skrev ett långt helvetes inlägg som försvann ;( ;( )

Har du funderat i banorna av en Wachtel med rätt stam. De både driver, eftersöker, apporterar och stöter.

De flesta jag sett har tillräcklig skärpa också för arbetet den är satt att utföra. :P

Publicerat
Har du funderat i banorna av en Wachtel med rätt stam. De både driver, eftersöker, apporterar och stöter.

De flesta jag sett har tillräcklig skärpa också för arbetet den är satt att utföra. :lol:

En bra wachtel är nog inget du ångrar :P

Publicerat

En fördel med jaktlabben som fri eftersökshund är att den går tyst och kan komma nära inpå ett djur i sårlega och därmed lättare kan ta djuret, bara den har skärpan. En hund som driver med skall förvarnar djuren vilket inte är bra i dessa sammanhang. Jag har en jaktlabbe som nu är snart 4 år och i höst har han börjat visa skärpa men som unghund var han föriktig.

Publicerat

Det är bara att konstatera, spårhundens egenskaper sitter i det instängda, autistiska skygglappsbeteendet. Att spåra ett djur några hundra meter kan man få en hamster/wachtel/whatever att göra men fixar de att inte byta djur när de stöter upp FEL djur efter att ha spårat en halvmil? Det är det man har en schweisshund till, att ha en spårtrogen hund.

Sedan kommer detta med om hunden har mentala kapacitet att ta livet av vilt, eller ställa vilt. Jag har för få högviltskontakter med min bayrare i bagaget för att kunna säga säkert om min egen hund, trots att han blir 5 år nu. Bayrarna mognar sent, unghundar med vapltendenser fortfarande vid tre års ålder, så det är först nu jag vet vad jag har egentligen. Att han fimpar rådjur när han kommer ikapp vet jag med ett par våldsamma händelser i minnet, och med min nyinköpta Garmin Astro har jag klockat honom i 42 km/h mitt i natten i en rusch efter rådjur i trafikeftersök - det är liksom inget fel på viljan... Men jag tror inte att han uthålligt ställer älg, med de erfarenheter jag har av honom.

Så det landar i att du inte kommer att få vad du vill om du inte har en jäkla tur. Om du får en bayrare som dräper eller ställer uthålligt har du tur. Om du får en wachtel som är spårtrogen fortfarande efter en halvmil när de får annat vilt på sig inom 30 meters avstånd - som korsar spåret de spårar (hände mig senast för en månad sedan) - så har du en sjujävla tur.

Men att hitta en hund som gör det ena är lätt och det är därför alla snackar om två hundar, i stil med en elak wachtel, en rastypiskt autistisk bayrare. Antalet helt kompletta eftersökshundar i Sverige misstänker jag är färre än 50 och det är inte så smart att våga alla sina kort på att man skall få just en sådan. Skaffa två hundar så har du maxat dina möjligheter till en effektiv eftersöksjakt.

Publicerat

Håller med Herr Berg här, MEN om rasen ska kunna användas som den är tänkt även i framtiden MÅSTE man få in mer än bara spårningen i avelsarbetet. Man kan inte bara se det som en lycklig slump om en bayrare både kan spåra o ställa/avsluta. Det sistnämnda måste med i aveln, annars minskar sannolikheten att finna dessa hundar.

• 2 years later...
Publicerat

Håller med Herr Berg här, MEN om rasen ska kunna användas som den är tänkt även i framtiden MÅSTE man få in mer än bara spårningen i avelsarbetet. Man kan inte bara se det som en lycklig slump om en bayrare både kan spåra o ställa/avsluta. Det sistnämnda måste med i aveln, annars minskar sannolikheten att finna dessa hundar.

Har en schäffer som eftersökshund 3år, funkar perfekt uthållig ,bra motor och riktig skärpa för att avsluta + otroligt lättlärd ,

Har även en jaktlabbe med samma kvalifikationer +jättebra apportör dock gammal nu 8 år men jag hade satsat på en jaktlabbe , dom jag

har träffat har alltid bra näsa o bra apportörer , inte alla som klarar avslut men det är mycket en träningsfråga också .

ska dock tillägas att schäffern är en riktig bruks schäffer ingen låg tysk modell .

Man ska inte säga nåt ont om boxrar min farfar hade en som spårade och avslutade många eftersök .

Publicerat

Får väll passa på att nämna vorsteh som eftersökshund, oavsett hårlag funkar utmärkt och e trevliga att ha att göra med.

Har två korthår som spårar i ett tempo som gör att jag knappt behöver hålla i linan utan kan hålla uppsikt frammåt...

Unghunden har inte gjort nått skarpt än men den gamla drar ner allt hon kan komma ifatt, kan hon inte avliva/hålla djuret blir det i regel ståndskall.

Plus att det går att lära dom det apportera och en hel del annat...

Mvh Jaktidioten

Publicerat

Får väl slå ett slag för Hovawarten jag då :)

Med rätt linjer så har du en underbar kompis, duktig spårare och massor med go!