Publicerat April 5, 200917 yr Jag kan inte låta bli att lägga in en bild på valpen som vi snart ska hämta hem ifrån Hofors. Pb
Publicerat April 5, 200917 yr Alltid kul med valpbilder Är valpen så storvuxen som det verkar på bilden, eller är det perspektivet som "luras"?
Publicerat April 5, 200917 yr Författare Alltid kul med valpbilder Är valpen så storvuxen som det verkar på bilden, eller är det perspektivet som "luras"? Han är grov men bilden ljuger lite. Pb
Publicerat Maj 1, 200917 yr Författare Vad jagar man med alpländare då? De ser taxliknande ut Han går som viltspårhund. Men de används dessutom som kortdrivare , föräldrarna jagar även gris som drivande/ställande. Eftersom det finns så få i Sverige än har jag bara jagat med en innan. Tänkte köra spår/eftersök först så att det sitter och sedan prova lite drev på klövvilt. Dessa linjer förväntas driva ca 20-30 minuter.
Publicerat Maj 1, 200917 yr En nytagen bild på odjuret.Peter Odjur, fast han ser så söt ut på fotot! Det kan du väl ändå inte mena???
Publicerat Maj 1, 200917 yr Författare Odjur, fast han ser så söt ut på fotot! Det kan du väl ändå inte mena??? Nej ,jag menade "odjur" med en glimt i ögat. Han är så lugn och go så jag funderar på att kalla honom Koma istället.... Peter
Publicerat Maj 1, 200917 yr Nej ,jag menade "odjur" med en glimt i ögat.Han är så lugn och go så jag funderar på att kalla honom Koma istället.... Peter Jag tänkte väl det! Han ser ju väldigt lugn ut och verka kunna konsten att slappna av också jämfört med en del andra hundar.
Publicerat September 25, 200916 yr Författare Nu är "Jäger" 7 månader och inte så lugn längre .... Vi bor på landet med en granne, nyinflyttade. När jag släppte ut jäger ifrån bilen idag drog han rakt över gården och in till grannen, upptag på deras katt . Han drev den ca 3-4 minuter (i en julgransplantering) innan den träade. Jäger stod under och skällde som en idiot.När jag gick fram för att koppla honom drog katten, Jäger efter ....under grannens altan! Det blev ståndskall och slagsmål , jag kikade in och försökte kasta småsten på honom och kalla ut honom... Då hör jag grannen harkla sej bakom mej.... " Vad är det som händer"frågade hon.... Det slutade mad att jag , en 42-årig karl med lätt ölmage fick med ålning/hasning ta mej in till odjuren och släpa ut hunden för att få stopp på denna fars. Hur får man en hund att sluta HATA katter? Jag hoppas (och tror ) att det handlar om ungdomlig iver? När han fått jaga och fått beröm av mej kanske han lär sej vad det är vi ska jaga tillsammans? Tur att grannen har en hund i samma ålder! Peter
Publicerat September 25, 200916 yr hehehe fan på första bilden tänkte jag vad i h-e fan vilken stor tunga men det var ju bara ena framtassen en sak som kan hjälpa är ett dressyrhalsband modellen snäll annars e en stor hink kallvatten fast då gäller kopplad hund mot kopplad katt plus med fast hand fying mot hunden när den blir agressiv mot katten
Publicerat September 27, 200916 yr Författare Jag passar på att lägga in en bild på hur han ser ut idag ,7 månader gammal.
Publicerat Februari 18, 201016 yr Författare Lite uppdatering då. Stundtals har jag varit beredd att lämna tillbaka honom där han kom ifrån . Som valp har han varit ett energiknippe med massor av egna ideer. Han öppnade tex. ytterdörren själv när han ville ut , lät sej inte kopplas och jagade allt , inkl. bilar.Jag har sedan ett par månader börjat träna bla. kontakt och stadga med honom och fått en betydligt lugnare hund. Nu närmar han sej ettårsdagen (nästa vecka) och börjar bli riktigt behaglig , skogstokig utomhus och lugn och fin inomhus. Jag har släppt honom några gånger i vinter och jaktlusten är det inga fel på , flera upptag ca 200 meter eller mer ut. Längsta drevet var ca 15 minuter och vi hade get och kid i pass 4 ggr. Tyvärr steg geten ut ensam 15 meter ifrån mej efter ca 15 minuter. Han har varit otroligt snabb på återgången. Han har drivit älg, rå, svenskhare (ser man inte ofta här så det var kul), hjort och även gris innan snön satte stopp.Drevfarten är inte högre än hos en drever vilket jag uppskattar (förutom på gris men där hade han förmodligen god kontakt). Nu blir det lydnad och viltspår till våren och sommaren sedan inväntar jag hösten med stor förväntan! Pebe
Publicerat Mars 5, 201016 yr Verkligen imponerad av rasen, fantastiskt kul att läsa om hundar som gör det dem är till för . Jag lånar ibland själv en jaktlabbe jag tränar lite som är 1 år. Livet är väldigt latjo tycker hon. När kan man säga att alpländaren mognar?
Publicerat Mars 5, 201016 yr Författare Jag kan säga att vid ett års ålder är han allt annat än mogen , genomgår just nu en pubertet med massor av prövningar. Tur att det inte är jaktsäsong för nu får jag hålla i honnom ordentligt... Men jag tror och hoppas att det snart ebbar ut. Pebe
Publicerat April 7, 201016 yr Jag kan säga att vid ett års ålder är han allt annat än mogen , genomgår just nu en pubertet med massor av prövningar.Tur att det inte är jaktsäsong för nu får jag hålla i honnom ordentligt... Men jag tror och hoppas att det snart ebbar ut. Pebe Hej Träffade en liten 12v tikvalp av samma ras i går på valpkursen som jag gå nu. Han hade hämtat sin i från Tjeckien. Ska blir roligt att följa den i sin utveckling. Mvh Andreas
Publicerat Augusti 26, 201213 yr Jag kan inte låta bli att lägga in en bild på valpen som vi snart ska hämta hem ifrån Hofors. Pb Jag gar en borderterrier som håller på att ge upp. HAn har varit en god jakthund o kompis men nu är det dags för en ny. Jag har tittat en del på Alpländaren men det finns inte så mkt erfarenhet att läsa om. Det jag hört intresserar mig mycket. Det enda jag saknade hos min border var att hålli skallet i drevet. Ngt som Alpländare tydligen gör. I övrigt jagar den uppenbarligen som min border. HAn var lite för tuff för sitt eget bästa ibland men Alpländaren är verkar mer avvaktande och klarar grisarna bra. Du har haft din ett tag nu. Uppfyller han dina önskningar? Tror du den uppfyller mina? Jag tar tacksamyt emot alla erfaremheter från rasen
Publicerat Maj 8, 20188 yr På 2018-05-06 at 21:13 robban.jagaren sa: Hur har det gått? Är också intresserad.