Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Viktig tråd på Robsoft som även berör Jaktsidan

Featured Replies

Publicerat

Hej

Man ska var stolt om man som många av oss inte kan stava. Har aldrig träffat någon riktigt bra tekniker, som kan stava. Tror det finns ett samband här <_<

\mats

Publicerat

Mitt största problem när det gäller svenskan är inte att stava rätt utan att kunna sätta ord på vad jag tycker och tänker.

Många här inne stavar felmen är djävlig bra på att formulera sig, det saknar jag.

Det är lättare att bli missförstådd när man uttrycker sig fel en när man stavar tokigt.

Bra låt MaxW <_<

/Lasse

Publicerat

Hörre du PREP <_< stava så som du vill, jag kommer i alla fall läsa dina inlägg. Har så som som många andar här lite svårt med stavning och det är inget som jag skäms för. Jag är tämlingen säker på att du har kommit så långt här i livet så att du fattar att det är INNEHÅLLET som räknas. Om dom hänger upp sig på stavning och meninguppbyggad så är det deras problem och inte våra problem. Detta är ett jaktforum och inte ett rättstavings forum.

MVH

Edsvalla

Publicerat
Hörre du PREP <_< stava så som du vill, jag kommer i alla fall läsa dina inlägg. Har så som som många andar här lite svårt med stavning och det är inget som jag skäms för. Jag är tämlingen säker på att du har kommit så långt här i livet så att du fattar att det är INNEHÅLLET som räknas. Om dom hänger upp sig på stavning och meninguppbyggad så är det deras problem och inte våra problem. Detta är ett jaktforum och inte ett rättstavings forum.

MVH

Edsvalla

+1

Publicerat
Mitt största problem när det gäller svenskan är inte att stava rätt utan att kunna sätta ord på vad jag tycker och tänker.

Finns väl inget språk i världen som kan göra dina tankar och tyckanden begripliga <_<

Mvh!

Publicerat
Jag personligen har både läst hela robsoft-tråden och svarat i den.

Vet faktiskt inte om det går att radera en tråd i sin helhet och lämna kvar ursprungsinlägget, utan då får vi nog plocka bort inläggen manuellt och sedan editera ursprungsinlägget.

Vi försöker att pm:a om vi raderar en tråd, men det är bara den som starta tråden som får besked om det i så fall och det är heller inte alla gånger som det görs, så där kan vi helt klart bättra oss :lol:

Kan man inte bara kopiera rubriken, radera tråden och starta en ny med samma namn och ett kort inlägg om vem som startade ursprungstråden, vad den handlade om och varför den togs bort? Och låsa den nya tråden.

Det skulle underlätta även för oss som inte har lika svårt med skriftspråket... Jag vet inte hur många trådar som tas bort varje månad eller så men så många kan det väl inte vara så det blir ofantligt med jobb? Sen kanske det inte är nödvändigt i alla forum tex Köp/Sälj osv men i vissa och framförallt om det varit en längre tråd som många skrivit i.

Publicerat

Jag skriver väldigt dåligt, trotts att jag jobbar på kontor.

Om någon har problem med det kan han skicka ett PM så ska jag svara med några väl valda ord.

Publicerat
Finns väl inget språk i världen som kan göra dina tankar och tyckanden begripliga :D

Mvh!

"Hämd är den rätt som bäst avnjutes kall" japanskt ordspråk :lol:

Bara så du vet :lol::D

/Lasse

Publicerat

Bland det värsta jag vet på forum är när folk hela tiden ska klaga och anmärka på gramatik, stavning, särskrivningar mm. Då satt jag själv som admin i 6år på det nu nedlagda skytteforum.se (inte skytteforum.com) och föregångaren till det.

Jag är av tron att människans intelligensnivå håller sig konstant från individ till individ. En kan ha ett helvetes bollsinne men kanske skitusel på att räkna, en forskare med super hög IQ i alla tester kanske saknar stora delar av behövliga sociala färdigheter.

Någon kanske är ordblind men är istället mycket klipskare eller skickligare på andra saker istället.

Jag själv sticker ut en hel del från normalvariationen genom att vara ganska duktig på en del saker och dålig på andra och är stolt över det. Det finns de som mer än gärna gnäller bakom ryggen på mig. Men på sista raden är jag ansedd att vara jäkligt händig och tusenkonstnär, vem tror ni det är som får be vem om hjälp? :wub:

Nä du Anders Hj. För min del så är det högst sekundärt om det är 100% rättstavat eller inte. Huvudsaken är att jag kan förstå innebörden i inlägget. Du har mitt fulla stöd i den här frågan!

En av de vanligaste och sämsta bristerna hos oss människor är att en stor del av dom tror att de själva blir bättre genom att klaga på andra.

Mikael

Publicerat

Nu har jag läst denna tråden och har full förståelse för de som har svårt med stavningen. Jag själv har aldrig haft det problemet, dock har jag vissa bekymmer med finmotioroikern (finmotoriken) vilket relativt ofta får till följd att ord stavas fel, mellanrum på fel ställen och framförallt, jag får alltid minst två stora bokstäver i rad efter punkt.

Jag menar att det kan även vara andra orsaker till att texten är felstavad.

Jag tycker inte att det är något problem för det mesta förstår man endå. Vid något enstaka tillfälle kan det bli ohyggligt roligt när man stavat fel/tryckt fel eftersom meningen då får en helt annan innebörd.

Publicerat

Jag är själv en riktig språkpolis men man får ju för sjutton välja sina tillfällen att påpeka stavfel. Ett diskussionsforum som detta är inte ett sådant ställe där stavning är av högsta betydelse. Jag har däremot haft stor nytta av mitt språkintresse under utbildningen när vi har skrivit rapporter och uppsatser eftersom dessa bör vara språkligt korrekta, av olika orsaker.

Att kritisera stavning i ett diskussionsforum tillför inget till diskussionen utan det förstör bara stämningen.

Jag har dock själv problem med stavningen ibland. Jag sitter vid en väldigt liten bärbar dator vilket betyder att tangenterna i tangetbordet sitter nära varandra så fingrarna halkar ofta över till fel tangenter. Dessutom knappar jag allt som oftast in bokstäverna i helt fel ordning, eller glömmer vissa bokstäver, eftersom hjärnan och fingrarna inte alltid är helt synkade :)

Nä, låt folk stava som de vill och lämna språkpolisandet till de tillfällen då det är befogat.

Jag har för övrigt inte upplevt att det finns några hardcore språkpoliser på Jaktsnack under den tid som jag har varit medlem här, vilket är mycket trevligt.

Publicerat

Här sitter det en avdankad språkpolis, men som fortfarande tycker det är lite lustigt med särstavningar m.m.

För det finns ju en liten skillnad mellan en brun hårig sjuk sköterska och en brunhårig sjuksköterska...

Men inte tusan orkar man sitta och korrigera vartenda liten särstavning, utan i forum och andra platser på Internet så tycker jag det inte spelar en större roll.

:ph34r:

Publicerat
För det finns ju en liten skillnad mellan en brun hårig sjuk sköterska och en brunhårig sjuksköterska...

Återigen, kom bara med ett enda exempel på när en missuppfattning av en särskrivning verkligen har skett. Beskriv gärna vad följderna blev. Språkpolisernas argumentation går hela tiden i stil med att "någon annan skulle kunna missuppfatta". Om inte det är en von-oben-attityd så vet jag inte vad det skulle vara.

Publicerat

Bra sagt PREP!

Jag håller med Kristin.

Man måste tänka på vilket forum man skriver, (inte robsoft/jaktsnack utan i vidare bemärkelse). Om man skriver en faktatext, lagar, offentliga dockument och lite "seriösare" böcker krävs ett visst språk men om man skriver på forum som dessa måste man få uttrycka sig som man vill och kan. Språkpolisen borde i detta fall bara njuta av vetskapen att folk som skriver dåligt LÄSER och TRÄNAR på att skriva. Tänk om de som har svårt att skriva alla fick möjligheten att träna i skolan genom att vistas på intressanta forum, vore inte det en bra idë?

Särskrivningar kan dessutom vara riktigt roliga.

Publicerat
Återigen, kom bara med ett enda exempel på när en missuppfattning av en särskrivning verkligen har skett. Beskriv gärna vad följderna blev. Språkpolisernas argumentation går hela tiden i stil med att "någon annan skulle kunna missuppfatta". Om inte det är en von-oben-attityd så vet jag inte vad det skulle vara.

Nu har ju ingen aning om vad en von-oben-attityd är... (Man kanske kommer bli en lärdom rikare?) :D

Ett exempel på när en missuppfattning av en särskrivning verkligen har skett kan vara allt ifrån "Hjälp vår kassa personal, vänd streckkoderna mot dig" eller

pannkaka.gif

Följderna kan bli som du säger missuppfattning. Eller så kan det skapa irritation från vissa personer... B)

Publicerat
Nu har ju ingen aning om vad en von-oben-attityd är... (Man kanske kommer bli en lärdom rikare?) :D

Ett exempel på när en missuppfattning av en särskrivning verkligen har skett kan vara allt ifrån "Hjälp vår kassa personal, vänd streckkoderna mot dig" eller

pannkaka.gif

Följderna kan bli som du säger missuppfattning. Eller så kan det skapa irritation från vissa personer... B)

Menar du att någon enda människa skulle kunna missuppfatta?

Fördelen språkpoliserna uppnår är:

- Ett icke-existerande problem elimineras.

- Egen tillfredsställese modell "alla pennor i min låda skall ha uddarna åt samma håll"

Nackdelarna de uppnår är:

- Att folk som tycker att det är otäckt att uttrycka sig i skrift känner sig ännu mer illa till mods och därmed inte vill delta i en skriven diskussion.

När jag väger fördelarna mot nackdelarna med språkpolisbeteendet - och där inkluderar jag din signatur som du tydligen tänker visa i varje inlägg du skriver - så är åtminstone min bedömning självklar. Gissa hur många PM jag har fått från folk som knappt har lyckats formulera sina tack till mig för att jag klippte till ett par språkpoliser på robsoft?

Vonoben-attityd... från tyskans "från ovan", en förhärliga-sig-själv-och-nedvärdera-andra-attityd alltså.

Publicerat

Själv har jag varit lite av en språkpolis tidigare, men det har jag slutat med nu. :blush: Självklart får alla stava och skriva hur de vill, huvudsaken är ju att man förstår vad personen/personerna menar. På ett forum är det ju, som några nämnde tidigare i tråden, inte så viktigt att stava rätt, utan att skriva så de andra förstår vad man skrivit. ^_^

Jag har själv inte haft några stora problem med stavning, men jag vet några som har skriv- och stavningssvårigheter och de är inte sämre människor för det. Alla människor är lika mycket värda, oavsett om de har skrivnings- och/eller stavningsproblem eller andra svårigheter.

Publicerat

Jag tycker att de som "lider"mest av att inte kunna stava, måste väl ändå vara skidåkare.

De måste väl ha det fruktansvärt svårt att inte kunna stava ordentligt.

Eller har jag fel ? <_<

Publicerat

Något som jag förmodar ofta missupfattas (jag är tekniker och lagar trasiga prylar) är att i manualer till tekniska utrustning står det ofta i texten att man ska slå på utrustningen. Med tanke på hur många av de apparater som hamnar på min arbetsbänk ser ut så verkar många ta det bokstavligt. De slår gladeligen på sin utrustning gärna med något tilhygge som de har tillhands...

Publicerat

hur fan kan man vara språkpolis, finns det inget viktigare att engagera sig i.

Publicerat
hur fan kan man vara språkpolis, finns det inget viktigare att engagera sig i.

Det finns tillfällen då det är bra med språkpoliser. Sitter man och skriver en viktig text (ex rapporter, uppsatser, lagtexter etc) så ser det illa ut och kan kanske t.o.m i vissa fall få stora konsekvenser om texten inte är helt korrekt. Stavfel gör att texten ger ett oproffesionellt intryck och syftningsfel kan göra en text svår att förstå (eller ge texten en helt annan innebörd). I sådana fall är en språkpolis ovärdelig för korrekturläsning.

På diskussionsforum och liknande är språkpoliser däremot bara onödiga.

Publicerat
Det finns tillfällen då det är bra med språkpoliser. Sitter man och skriver en viktig text (ex rapporter, uppsatser, lagtexter etc) så ser det illa ut och kan kanske t.o.m i vissa fall få stora konsekvenser om texten inte är helt korrekt. Stavfel gör att texten ger ett oproffesionellt intryck och syftningsfel kan göra en text svår att förstå (eller ge texten en helt annan innebörd). I sådana fall är en språkpolis ovärdelig för korrekturläsning.

På diskussionsforum och liknande är språkpoliser däremot bara onödiga.

håller med dig, jag menade språkpoliser på forum.

Publicerat
håller med dig, jag menade språkpoliser på forum.

Ja, sådana förstör ju bara stämningen :D

Publicerat

Vi får nog vänja oss med att det skrivna ordet mer och mer tenderar att skrivas som talspråk. Men enligt Fredrik Lindström i programserien "Världens modernaste land" är detta endast en utveckling av det svenska språket. Det som många stör sig på idag kommer att vara det som vi skriver om ett par år alt decennier. Personligen gillar jag en mer korrekt svenska men det är nog den gamla byrådirektören i mig som sitter där och pekar finger. :D

Som väldigt van att skriva kan jag ju lugnt säga att jag drar på smilbanden ibland när jag läser vissa inlägg. Detta gör jag dock även åt det som jag själv har skrivit, när det har gått lite fort. :P Personligen saknar jag F_C och hans sköna tolkning av det svenska språket. :D

Sedan tror jag att många skriver illa av ren slöhet och inget annat, alla har inte dysklexi.

Men det som kan bli problem med att skriva slarvligt, är hur mottagaren sedan tolkar det som man har skrivit. I visa fall kan detta skapa en del onödiga konflikter. :D:D Det kan också vara bra att läsa igenom det som man har skrivit innan man postar det. Förstår man inte själv vad som står så kan det vara svårt för andra att förstå. :D

Publicerat
Men det som kan bli problem med att skriva slarvligt, är hur mottagaren sedan tolkar det som man har skrivit. I visa fall kan detta skapa en del onödiga konflikter. :D:D Det kan också vara bra att läsa igenom det som man har skrivit innan man postar det. Förstår man inte själv vad som står så kan det vara svårt för andra att förstå. :P

Precis! Dessutom är det väl allmänt känt att det i princip är omöjligt att förmedla känslor och sinnesstämningar i det skrivna språket, vilket kan bidra till att en text uppfattas på fel sätt. Smileys i all ära men en hel text fylld med sådana blir rätt jobbig att läsa :D

Det här var kanske lite OT, men men...