Hoppa till innehåll

BJÖRN ELLER JÄRV?


Foffe

Recommended Posts

Det finns en film där de som filmar menar att det är en Björn som jagar en Älgkalv.

Lägger in länken till Jägarförbundet där det står mer om detta sen länker jag även in länken till själva klippet.

http://www.jagareforbundet.se/news/ar_det_bjorn_eller_j.asp

Jag tycker det är svårt att se men tycker att den är för liten för att vara en Björn, vad tycker ni?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 64
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Herr Mattsson

    6

  • Radium

    6

  • zorox

    5

  • Ehnebom

    5

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det finns en film där de som filmar menar att det är en Björn som jagar en Älgkalv.

Lägger in länken till Jägarförbundet där det står mer om detta sen länker jag även in länken till själva klippet.

http://www.jagareforbundet.se/news/ar_det_bjorn_eller_j.asp

Jag tycker det är svårt att se men tycker att den är för liten för att vara en Björn, vad tycker ni?

*

klar och tydlig järv men vafan skall dom ropa, ta inte den söta bambisen annash bli jahg leshen <_< snörvel snörvel. vafan ska han äta gräs och dricka ört te ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker också att det ser ut som en järv. Jag är inte expert på varken björn eller järv men rörelsemönstret är väldigt järvlikt i mina ögon.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

*

klar och tydlig järv men vafan skall dom ropa, ta inte den söta bambisen annash bli jahg leshen :angry: snörvel snörvel. vafan ska han äta gräs och dricka ört te ?

Och folk som vill ha mer Järv, Björn,Lo och Varg i våra skogar, men när ett rovdjur jagar en älg så blir alla så bestörta. Tror dm att de stora Rovdjuren äter gräs?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och folk som vill ha mer Järv, Björn,Lo och Varg i våra skogar, men när ett rovdjur jagar en älg så blir alla så bestörta. Tror dm att de stora Rovdjuren äter gräs?

men dom kan ju väl äta tofu/soija baserad mat ? bambisarna är så söööta, tänk va lessen mamma brun blir då baby brun blir död av grissly bjöönen. (järven föfaan)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Järv utan tvekan ^_^ ju!

Här är en fin jämförelse! Hände norr om Kalix förra veckan! B)

^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då måste det vara en svanslös järv.. Ser helt klart ut som en björn tycker jag, en järv är svartare än så där dessutom och har ett ljust streck LÅGT på kroppen.

Men man kan ju ha fel..

Har iofs aldrig hänt men ^_^B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är intressant att vi är av så olika upfattning,

min uppfattning är att det är en järv men jag har aldrig sett en sådan i det fria livet, dock på Skansen på mycket nära hål,

för dem av ser som inte ser svansen så tyckte jag att den syntes mycket klart under färden över vägen.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

nog tycker jag att det ser ut som en björn,och dom såg nog bättre på plats

det ser alltid längre ut på film.

Ulf

+1

Liten björnrackare tycker jag också det ser ut som.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om man jämför litegranna så ser man ju att rovdjuret också är högre än älgkalven vilket inte en järv borde vara eller?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om man jämför litegranna så ser man ju att rovdjuret också är högre än älgkalven vilket inte en järv borde vara eller?

En järvhane kan som mest väga 18kg enligt rovdjurscentret och enligt en annan sida kan de inte bli högre än 45cm höga i manken. Tycker det verkar vara en EXTREMT stor järv på filmen isåfall.. Håller med om att även storleken tyder på björn. Samt att den inte jagar älg enligt rovdjurscentrets hemsida. Dock äter den kadaver.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Möjligtvis järv om några ryska forskare har lyckats avla fram en monsterjärv på en sådär +100kg.

En järv hade sett ut som en svart ekorre på den där filmen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker verkligen det ser ut som en Järv! Tycker mig se svansen då den springer över vägen.

Rörelsemönstret tycker jag också påminner om en Järv.

Järv eller liten björn.. Säger Järv! =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ni som menar att det där är en järv kan knappast veta hur liten en sån är igentligen, kika på dom här filmerna exempelvis och ta er en funderare.

Där ser ni även hur pass lång svansen igentligen är, det jag tror ni får till svans på filmen är förmodligen ett bakben

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Typ mårdhund modell fetare.. nej solklart björn i filmen.. Inte tror jag heller en järv springer sådär snabbt..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har jag sagt järv så är det är järv! :rolleyes: vafan ska ni ha stryk! tror ni verkligen ni får tro annorlundare än mig va!!? <_<

:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...