Publicerat Juli 3, 200916 yr Har haft funderingar på att skaffa en stövare som driver räv att komplettera mina grythundar med och tycker att smålandstövaren är en grann hund men hur står det till med den jaktliga biten? man har ju hört att rasen ska vara svår att få rådjursren.Finns det rena rävlinjer inom rasen? Kanske finns det några smålänningar på forumet?
Publicerat Juli 3, 200916 yr Har haft funderingar på att skaffa en stövare som driver räv att komplettera mina grythundar med och tycker att smålandstövaren är en grann hund men hur står det till med den jaktliga biten? man har ju hört att rasen ska vara svår att få rådjursren.Finns det rena rävlinjer inom rasen? Kanske finns det några smålänningar på forumet? klart du ska skaffa en rävstövare! det är jaktens formel1!! kolla med domhär grabbarna http://www.rovdjursjakt.com annars finns det ju fina räv linjer på finnstövarna
Publicerat Juli 3, 200916 yr Det finns bra hundar i alla raser. Sen är kanske problemet att hitta RÄTT kullar i de mindre raserna. De har väl lite glesare mellan de bra hundarna än i de större raserna mycket beroende på att man måste avla på fler inte så bra hundar för att klara inavel mm.. Vill du ha en Smålänning så köp en smålänning är mitt tips, även om jag skulle ta en finne 10 dagar i veckan före en smålandsstövare. Har iofs inte träffat så många och inte jagat med dem annat än hört en från byns hund i skogen, den är då ingen stjärna direkt men det kan bero minst lika mycket på husse åxå...
Publicerat Juli 15, 200916 yr Har haft funderingar på att skaffa en stövare som driver räv att komplettera mina grythundar med och tycker att smålandstövaren är en grann hund men hur står det till med den jaktliga biten? man har ju hört att rasen ska vara svår att få rådjursren.Finns det rena rävlinjer inom rasen? Kanske finns det några smålänningar på forumet? Klart du ska ha en smålänningen har själv en och är riktigt nöjd.. Du ska snacka med rovdjursjakt.com eller Per Wiklund.0250-41938 p.wiklund.orsa@telia.com.
Publicerat Juli 27, 200916 yr Håller med föregående talare, klart du ska satsa på en smålänning, liten smidig hund som orkar i stort sett hur många dagar som helst i sträck. tog en kull på min förra året, 5 av 7 valpar drev räv innan dom var 8 månader, ändå var ingen av köparna inbitna rävjägare.
Publicerat Februari 8, 201115 yr Författare Jag har jagat mer eller mindre regelbundet med några rävstövare under 2010-2011 och börjar så smått att knyta ihop säcken. De slutsatser jag tror mig kunna dra nu är nog att individvalet är fan så mycket viktigare än rasval även om finnstövaren verkar vara något överrepresenterad av de rävstövare jag under året har jagat med. Som det känns nu så vill jag i första hand ha en jakthund och blir stövaren bra så kan jag tänka mig att starta på rävprov. Ett annat krav är att jag vill ha en hund som är lätt att få hjort och rådjursren då jag har tillgång till marker som håller täta klövviltstammar. Detta har sagts mig kan vara knivigt med finnstövarna? Jag vill även att hunden ifråga ska ha lågt intresse för hare då även hararna verkar finnas för mycket av på de marker jag jagar. Jag tycker mig även ha sett att det bästa resultatet blir när man har en snabbsprungen hund som driver räven i högt tempo. Detta har på de jakter jag har deltagit medfört att räven har gått i gryt ganska snabbt efter 10-40 minuters drevtid. Jag inser ju själv att det kan vara svårt att få en sådan hund att driva ihop ett prisdrev på räv men jag är i första hand inte intresserad av några prisdrev. jag vill nog kort och gott ha en snabb stövare som grytar räven och sedan släppa på terrier och skjuta räven när den går ur gryt, detta känns för mig som väldigt effektiv rävjakt. Vad har ni andra för tankar om det? Just med tanke på detta så vet jag inte om smålänningen är den ultimata rävhunden, rätta mig gärna om jag har fel och bidra framför allt med era egna erfarenheter om hur en bra rävhund ska vara.
Publicerat Februari 8, 201115 yr Ser inte smålands stövaren som en rävhund ännu,fast det finns dugliga helt klart,lite för dåligt skall och liten i kroppen för vara effektiv här uppe.Säkert mindre intresserad av klöv då jaktlusten säker är likaså
Publicerat Februari 8, 201115 yr Jag har jagat mer eller mindre regelbundet med några rävstövare under 2010-2011 och börjar så smått att knyta ihop säcken. De slutsatser jag tror mig kunna dra nu är nog att individvalet är fan så mycket viktigare än rasval även om finnstövaren verkar vara något överrepresenterad av de rävstövare jag under året har jagat med. Som det känns nu så vill jag i första hand ha en jakthund och blir stövaren bra så kan jag tänka mig att starta på rävprov. Ett annat krav är att jag vill ha en hund som är lätt att få hjort och rådjursren då jag har tillgång till marker som håller täta klövviltstammar. Detta har sagts mig kan vara knivigt med finnstövarna? Jag vill även att hunden ifråga ska ha lågt intresse för hare då även hararna verkar finnas för mycket av på de marker jag jagar. Jag tycker mig även ha sett att det bästa resultatet blir när man har en snabbsprungen hund som driver räven i högt tempo. Detta har på de jakter jag har deltagit medfört att räven har gått i gryt ganska snabbt efter 10-40 minuters drevtid. Jag inser ju själv att det kan vara svårt att få en sådan hund att driva ihop ett prisdrev på räv men jag är i första hand inte intresserad av några prisdrev. jag vill nog kort och gott ha en snabb stövare som grytar räven och sedan släppa på terrier och skjuta räven när den går ur gryt, detta känns för mig som väldigt effektiv rävjakt. Vad har ni andra för tankar om det? Just med tanke på detta så vet jag inte om smålänningen är den ultimata rävhunden, rätta mig gärna om jag har fel och bidra framför allt med era egna erfarenheter om hur en bra rävhund ska vara. Du har nog mycket rätt i det du skriver att en BRA rävstövare och grythund är ju det effektivaste man kan ha om man vill utrota räven.Jag har då ändå svårt att säga vad egentligen det är som gör att rävar går i gryt eller inte. Helt klart är att en stövare som driver snabbt och även klarar av det är i alla lägen att föredra om man vill skjuta räv....det gäller även om man vill skjuta många på drev.Rasen är väl inte helt avgörande utan mera individerna innom rasen. Min tik (finne) är vad jag sett något av det snabbaste man kan få som stövare och snabb utan att tappa räven då och visst så går ca 60-70% i gryt innom en timme och gör dom inte det så kanske hon driver fast dom efter kanske 3-5 timmar. Chattade igår med en av dom som har en avkomma till min tik och hans hund drev väldigt fort och alla verkar gå i gryt för fort så nu ska han oxå skaffa en terrier. Men den erfarenhet som jag fått genom att jaga räv med stövare i snart 30 år är att ingen dag är den andra lik och därför väldigt svårt att säga vad som gör att dom går i gryt eller inte. Men jag föredrar en snabbdriven stövare om jag får välja....bara för att det liksom händer lite mera med en sådan.
Publicerat Februari 8, 201115 yr Författare Men den erfarenhet som jag fått genom att jaga räv med stövare i snart 30 år är att ingen dag är den andra lik och därför väldigt svårt att säga vad som gör att dom går i gryt eller inte.Men jag föredrar en snabbdriven stövare om jag får välja....bara för att det liksom händer lite mera med en sådan Jag har som du säkert förstår begränsad erfarenhet av rävjakt med stövare. Grytjakt har jag hållit på med sedan mitten 90-talet så det börjar jag få kläm på nu. Tror du inte att farten på stövaren är en bidragande orsak om räven ska gå i gryt eller inte? Mina terriers får ju tag på räv ibland när vi jagar gris men det händer ju aldrig att räven går i gryt, iofs så driver dom kanske mellan 30-60 minuter på räv men det blir liksom aldrig något tryck med dessa förhållandevis långsamma småhundar. Hur är din finntik med klövvilt? var det jobbigt att få henne inte jaga dov och rå?
Publicerat Februari 8, 201115 yr Jag har som du säkert förstår begränsad erfarenhet av rävjakt med stövare. Grytjakt har jag hållit på med sedan mitten 90-talet så det börjar jag få kläm på nu. Tror du inte att farten på stövaren är en bidragande orsak om räven ska gå i gryt eller inte? Mina terriers får ju tag på räv ibland när vi jagar gris men det händer ju aldrig att räven går i gryt, iofs så driver dom kanske mellan 30-60 minuter på räv men det blir liksom aldrig något tryck med dessa förhållandevis långsamma småhundar. Hur är din finntik med klövvilt? var det jobbigt att få henne inte jaga dov och rå? Jag har ju TOTAL lydnad på min tik och har aldrig haft problem med rådjur ,älg eller vitsvans. Och det gånger hon sprungit på rådjur så har hon på sin höjd jagat dom i några 100 meter för att vända och återgå till rävnattslagen och detta har hänt vid kanske 5 tillfällen. Men hennes avkommor så har ju jagat rådjur och deras ägare har ju sett det som problem....men det problemet får dom ta på sig själva för jag påminnde dom om lydnad,lydnad o lydnad.För det jag sett är att finnstövare med väldigt mycket jaktlust (idioter) jagar nästa allt då dom är unga och däför krävs en total lydnad för att inte detta ska bli problem. Sen så efter att dom mognat och blir äldre så kommer klövintresset bort nästa av sig självt.Jooo självklart är farten en av dom viktigaste orsakerna att dom går i gryt,men kanske inte hela sanningen.
Publicerat Februari 8, 201115 yr Jag har som du säkert förstår begränsad erfarenhet av rävjakt med stövare. Grytjakt har jag hållit på med sedan mitten 90-talet så det börjar jag få kläm på nu. Tror du inte att farten på stövaren är en bidragande orsak om räven ska gå i gryt eller inte? Mina terriers får ju tag på räv ibland när vi jagar gris men det händer ju aldrig att räven går i gryt, iofs så driver dom kanske mellan 30-60 minuter på räv men det blir liksom aldrig något tryck med dessa förhållandevis långsamma småhundar. Hur är din finntik med klövvilt? var det jobbigt att få henne inte jaga dov och rå? Tror det skiljer sig väldigt mellan olika rävar,tex skogsrävar går sällan i gryt medans en byslaskare går ganska omgående.. Har inte en snabb stövare men helt ok på hålla i,jämnt flyt och ibland äre i gryt inom 30min ibland bra jakt flera timmar med hunden vid skott ligger 1min bakom räven.. Sällan en mindre hund ställer en räv i annat fall än bra före,annars äre sällan jag sett en terrier orkar trötta ut en räv som en stövare gör.. Vissa menar skallet har betydelse,andra hur räven tas upp andra farten,jag tror iaf beror mest på räven i kombination med dessa.
Publicerat Februari 8, 201115 yr Vissa menar skallet har betydelse,andra hur räven tas upp andra farten,jag tror iaf beror mest på räven i kombination med dessa. Precis det hör man!.... att vissa tror det och andra något annat men jag tror att det egentligen inte finns något helt bra svar på varför eller varför inte dom går i gryt.Det är liksom i princip allt möjligt som kan göra att dom väljer gryt fort ibland. Föret är väl kanske en av dom största anledningarna....
Publicerat Februari 8, 201115 yr Precis det hör man!.... att vissa tror det och andra något annat men jag tror att det egentligen inte finns något helt bra svar på varför eller varför inte dom går i gryt.Det är liksom i princip allt möjligt som kan göra att dom väljer gryt fort ibland. Föret är väl kanske en av dom största anledningarna.... Jo föret är ofta absolut viktigaste,men tänker på barmark så hade iaf iår gick 5 rävar i rad i gryt inom 30min vilket var nytt för mig att gå så snabbt..Är det 20cm snö är det få rävar som klarar sig..Då räknar jag min hund till varken snabbt eller slö,
Publicerat Februari 8, 201115 yr Författare Tror det skiljer sig väldigt mellan olika rävar,tex skogsrävar går sällan i gryt medans en byslaskare går ganska omgående.. Har inte en snabb stövare men helt ok på hålla i,jämnt flyt och ibland äre i gryt inom 30min ibland bra jakt flera timmar med hunden vid skott ligger 1min bakom räven..Sällan en mindre hund ställer en räv i annat fall än bra före,annars äre sällan jag sett en terrier orkar trötta ut en räv som en stövare gör.. Vissa menar skallet har betydelse,andra hur räven tas upp andra farten,jag tror iaf beror mest på räven i kombination med dessa. En hund som är hård i skallet och inte väcker fören räven är rest samt driver snabbt som en vinthund borde ju ha bra förutsättningar att köra ner räven snabbt i gryt? Här nere i södra delarna av landet är det nog oftast uteslutande frågan om byslaskare skulle jag tro Och jag delar din uppfattning om att mindre hundar inte kan få den fart och press i drevet som bidrar till att mickel känner sig hotad att gå i gryt. Vad ska man då satsa på för stövare?
Publicerat Februari 8, 201115 yr En hund som är hård i skallet och inte väcker fören räven är rest samt driver snabbt som en vinthund borde ju ha bra förutsättningar att köra ner räven snabbt i gryt? Här nere i södra delarna av landet är det nog oftast uteslutande frågan om byslaskare skulle jag tro Och jag delar din uppfattning om att mindre hundar inte kan få den fart och press i drevet som bidrar till att mickel känner sig hotad att gå i gryt. Vad ska man då satsa på för stövare? Är inte helt säkert på att det är det om en stövare väcker eller inte som är avgörande om rävar går i gryt... för jag känner flera stövare som väcker mycket och ändå går rävarna fort i gryt. Ta tex min tik väcker inte på barmark och polarens väcker mycket och det går lika mycket i gryt för han som för mig.
Publicerat Februari 8, 201115 yr Jeg har aldri jaget med smålenning , men mener det går å få dugelige revehunder av de fleste raser. Noen klarer å få gode hunder av de fleste de eier mens andre aldri har gode hunder , så det er nok viktig hvor hundene kommer og ikke bare hvilket potensiale de har. Når det gjelder støvere sin evne til å drive reven fort i gryt så er det som tidligere nemt mange meninger. De revene som går lettest i gryt er ungrever tidlig på høsten , så årstiden spiller også inn. Den eldste støveren min driver som oftest revene fort i gryt , da hun var ung veckte hun ikke men det gjør hun nå. Mitt intrykk er at tiden før revene går i gryt ikke har forandret seg så mye fra hun var ung til nå. Muligens hadde hun større fart før jeg vet ikke. Jeg har hatt 2 hunder som holdt revene over bakken i timesvis. Den ene var en Finne som ikke veckte men drev sakte og brukte losmålet mye selv om hun lå langt bak. Den andre var en Foxhound som veckte mye , drev sakte. Jeg tror at hvis du skal ha reven fort i gryt så er det visse egenskaper som utmerker seg. En støver som ikke vecker på nattslag , grovt hetsig mål , driver raskt ( men fremdeles drevsikker ) og driver på overvær vil få reven raskt under bakken om føret og terrenget er slik at den klarer å holde trykket på reven. Men noe som reven IKKE liker er at den vet hunden er der men ikke hvor. Det vil si en støver som er tyst om den kommer lengre bak reven enn 2-3 min. Dette liker ikke mikkel , og sjangsen for at den går under øker betraktelig. Men om en støver driver på denne måten så er også sjangsen stor for at mikkel går rett ut og det blir mørkt før du får hunden tilbake Men som Foxkiller er inne på.....jeg ønsker trøkk frs støveren fordi da blir ikke alle jaktdagene lik ....det skjer noe ekstra da , og personlig gir det meg de beste opplevelsene
Publicerat September 2, 201114 yr Undrar hur mycket snö det lär vara innan det tar stopp för småläningen? Undrar bara av ren nyfikenhet
Publicerat September 11, 201114 yr Undrar hur mycket snö det lär vara innan det tar stopp för småläningen? Undrar bara av ren nyfikenhet Av erfarenhet klarar sällan mindre hundar mycket snö,dom måste bära för kunna ha övertag och dessa dagar är lätt räknade,när det ligger 2-30cm gör sig storleken påmind.. Tror en tomblick och jaktlust brukar lösa snöproblemen,sen om mycket snö 60cm eller 120cm låter jag vara osagt men kollar man tex finska KK jaktprov är vissa i lösa 70cm och 95p tagna vilket jag tror är väldigt beskrivande fakta vilket är internet sanning och verklighet.
Publicerat September 11, 201114 yr Undrar hur mycket snö det lär vara innan det tar stopp för småläningen? Undrar bara av ren nyfikenhet Finns det jaklust tar det ALDRIG stopp sen är det upp till hundägaren att förstå när det är dags att avbryta! Dessutom kan en liten o lätt hund ha stora fördelar i vissa fören gentemot en tung och kraftig.
Publicerat September 11, 201114 yr Finns det jaklust tar det ALDRIG stopp sen är det upp till hundägaren att förstå när det är dags att avbryta! Dessutom kan en liten o lätt hund ha stora fördelar i vissa fören gentemot en tung och kraftig. Finns nog inget som stoppar en stövare med jaktlust...men som du skriver så är det vi ägare som måste sätta gränser för vad som är vettigt eller inte .
Publicerat September 13, 201114 yr Undrar hur mycket snö det lär vara innan det tar stopp för småläningen? Undrar bara av ren nyfikenhet När det är riktigt mycket pudersnö har dom mindre hundarna problem att ta sig fram, men här i dalarna är det ofta en liten skarhinna i snön och då går brödernas smålänningar som väger 15 och 19kg oftast uppe på...synd för mickelräv Det jag tycker dom hundarna är bättre på än andra stövarraser är att dom skäller träd otroligt bra, jag vet inte om det bara är tur eller om dom har det i linjerna. Både mård och katt är skjutna. Det är även skjutet en koppel med nallar för hundarna. Dom driver otroligt fort, absolut i klass med dom snabbaste finnarna och foxhoundsen jag har jagat med. Men det är bara just dessa två räv-smålänningarna jag har jagat tillräkligt mycket med för att kunna ge ett omdöme om, man får nog leta bland parningarna för att pricka rätt! Men absolut en jäkligt trevlig stövaras och snål i maten! En 20kgs högenergi säck räcker läänge
Publicerat November 19, 201114 yr Har haft funderingar på att skaffa en stövare som driver räv att komplettera mina grythundar med och tycker att smålandstövaren är en grann hund men hur står det till med den jaktliga biten? man har ju hört att rasen ska vara svår att få rådjursren.Finns det rena rävlinjer inom rasen? Kanske finns det några smålänningar på forumet? Min smålandstövare hann i bli rådjursren innan vi fick avliva honom pga epelepsi... Jag var bara 10år när vi köpte honom men, jag vet att han tog två harar på egenhand. Minns också att jag hittade ett rävspår en gång i spårsnön jag satte handen jämte o några minuter senare drevhan. Det va lycka !