Hoppa till innehåll

Foto

Morötter till hundar

16 svar till detta ämne

#1 OFFLINE   Kristin

Kristin

Erfaren jägare

• Bloggers
  • 2451 inlägg

Postad 05 Jul 2009, 12:25

Är morötter något som man lämpligen kan ge till hundar någon gång ibland? Jag har hört och läst på olika håll att morötter går bra att ge till hundar. Har de någon positiv inverkan på hundarna och i så fall hur?

Hardcore carnivore
Jag är inte pessimistisk, jag är realistisk!
kristindahlstrom.wordpress.com

#2 OFFLINE   Ingo79

Ingo79

Jägare

• Bloggers
  • 974 inlägg
  • Interests:Jakthundar och jakt med dessa

Postad 05 Jul 2009, 12:31

Det enda bra med morötter som jag känner till är om hunden är lös i magen men det finns säkert fler anledningar....

#3 OFFLINE   vet-jonas

vet-jonas

Småviltsjägare

• Bloggers
  • 135 inlägg

Postad 05 Jul 2009, 12:43

Det enda bra med morötter som jag känner till är om hunden är lös i magen men det finns säkert fler anledningar....

Vitaminerna i moroten är aldrig fel, men dagens fullfoder för hundar innehåller allt som en hund behöver under sitt liv. Dock fungerar ju vattenhaltiga välsmakande grönsaker bra som belöning eftersom de inte innehåller så mycket kalorier. Men man kan ju prova sig fram. Det finns inget vetenskapligt som visar att just morötter har en speciell effekt på hundar, som en del av kosten.
- Vilt-, häst-, och hundveterinär
- Str. vorsteh x 2, plus Jack Russeltik
- Fågel-, gris-, och bockfantast
- Kan viltsjukdomar, kötthantering och problem med hundar och hästar

#4 ONLINE   HerrBerg

HerrBerg

Erfaren jägare

• Global Moderators
  • 3621 inlägg

Postad 05 Jul 2009, 12:47

Vitaminerna i moroten är aldrig fel, men dagens fullfoder för hundar innehåller allt som en hund behöver under sitt liv. Dock fungerar ju vattenhaltiga välsmakande grönsaker bra som belöning eftersom de inte innehåller så mycket kalorier. Men man kan ju prova sig fram. Det finns inget vetenskapligt som visar att just morötter har en speciell effekt på hundar, som en del av kosten.

Det är vetenskapligt bevisat att min jycke spyr på vardagsrumsmattan om han äter rotfrukter. :blush:

Jaktmarksbekymret är avklarat!  :thumbsup:

#5 OFFLINE   L-B

L-B

Erfaren jägare

• Bloggers
  • 3409 inlägg
  • Interests:Även fågeltittare med ca. 375 arter på Svergie listan

Postad 05 Jul 2009, 12:53

Och min sorterar ut dom ur mungipan när dessa rotfrukter hamnar bland resterna som han blir serverad. :blush:

#6 OFFLINE   Edsvalla

Edsvalla

Erfaren jägare

• Bloggers
  • 2068 inlägg

Postad 05 Jul 2009, 13:04

Har för mig att dom ska vara välkokta för att en hund ska kunna ta tillvara på något nyttigt i en morot.

Hade förut en jycke som gick till morotslandet själv och drog upp dom, blasten låg på rad och nästa alla morötter var borta :blush:

2 Mos 20:1-17 #1
NOLLVISONÄR

#7 OFFLINE   Kristin

Kristin

Erfaren jägare

• Bloggers
  • 2451 inlägg

Postad 05 Jul 2009, 13:26

Har för mig att dom ska vara välkokta för att en hund ska kunna ta tillvara på något nyttigt i en morot.

Människor tar ju lättare upp näringsämnena om morötterna är kokta så rimligen gäller detta även för djur.

Hade förut en jycke som gick till morotslandet själv och drog upp dom, blasten låg på rad och nästa alla morötter var borta :blush:

:lol:

Hardcore carnivore

#8 ONLINE   Mr Marlin

Mr Marlin

Storviltsjägare

• Moderators
  • 9013 inlägg
  • Interests:Jakt,skytte,hundar,skogen,historia,resor.

Postad 05 Jul 2009, 14:24

Våran valp är galen i morötter, och väljer det framför all annan kost.
Så vi har det som belöningsgodis åt henne.
Den vuxna hunden äter det lite halvlojt, mest för att valpen gör det, verkar det som. :blush:

Läste nyss i hundblaskan att morötter var bra för tarmen på hunden, skulle visst hjälpa till att tömma analsäckarna tror jag det var, men det kan nog vet-jonas bekräfta eller dementera om det är så.
"If there are no dogs in Heaven, then when I die I want to go where they went." ( Will Rogers, 1879-1935 ) "

#9 OFFLINE   Ehnebom

Ehnebom

Jägare

• Bloggers
  • 722 inlägg

Postad 05 Jul 2009, 16:11

Mina hundar brukar få råa morötter ibland att tugga på istället för typ tuggben. Det är nånting som dom verkar uppskatta rätt så bra

#10 OFFLINE   vet-jonas

vet-jonas

Småviltsjägare

• Bloggers
  • 135 inlägg

Postad 05 Jul 2009, 21:20

Mina hundar brukar få råa morötter ibland att tugga på istället för typ tuggben. Det är nånting som dom verkar uppskatta rätt så bra

Det är framför allt fibrerna i morötterna som gör att de kan vara bra för tarmen. Samtidigt kan således för många orsaka förstoppning. Generellt sett innehåller ju frukt och grönt en del kolhydrater också - något som hundar inte behöver så mycket av jämfört med fett och protein. Så små mängder gäller! En del hävdar även att ljuspigmenterade hundar kan få en mer orange ton i pälsen efter ett tag om det stått på morötter en tid. Tfa beta-karotenet.

#11 OFFLINE   Qvarnhill

Qvarnhill

Erfaren jägare

• Bloggers
  • 2388 inlägg

Postad 05 Jul 2009, 21:46

Är morötter något som man lämpligen kan ge till hundar någon gång ibland? Jag har hört och läst på olika håll att morötter går bra att ge till hundar. Har de någon positiv inverkan på hundarna och i så fall hur?

Förutom att hundarna gillar att knapra på gulrötterna och att de ev. ger lite välbehövlig tandköttsmotion har jag för mig att jag någongång och någonstans läst att eteriska oljor i morot KAN ha en profylaktisk inverkan mot inälvsmask hos hund... Vet-Jonas kanske kan ge ett mer vetenskapligt besked om detta!?

Torkade morötter i pelletsform är överlägset för små valpar som är lite rassliga och lösa i magen, de fungerar som ett läskpapper och ger genast bättre form på avföringen.

#12 OFFLINE   vet-jonas

vet-jonas

Småviltsjägare

• Bloggers
  • 135 inlägg

Postad 06 Jul 2009, 09:20

Förutom att hundarna gillar att knapra på gulrötterna och att de ev. ger lite välbehövlig tandköttsmotion har jag för mig att jag någongång och någonstans läst att eteriska oljor i morot KAN ha en profylaktisk inverkan mot inälvsmask hos hund... Vet-Jonas kanske kan ge ett mer vetenskapligt besked om detta!?

Torkade morötter i pelletsform är överlägset för små valpar som är lite rassliga och lösa i magen, de fungerar som ett läskpapper och ger genast bättre form på avföringen.

Gjorde en sökning - hittar ingenting om eteriska oljor och parasiter. En del av homeopati/örtmedicinering testas vetenskapligt, en del inte. Och det är ju så att de flesta dylika behandlingar inte kan visas fungera med någon reda. Dock finns det undantag, både på individnivå och "ört"-nivå.

Det där med pelletsen kan jag förstå i och med den höga koncentrationen fibrer!

#13 OFFLINE   Qvarnhill

Qvarnhill

Erfaren jägare

• Bloggers
  • 2388 inlägg

Postad 06 Jul 2009, 10:30

Gjorde en sökning - hittar ingenting om eteriska oljor och parasiter. En del av homeopati/örtmedicinering testas vetenskapligt, en del inte. Och det är ju så att de flesta dylika behandlingar inte kan visas fungera med någon reda. Dock finns det undantag, både på individnivå och "ört"-nivå.

Det där med pelletsen kan jag förstå i och med den höga koncentrationen fibrer!

Hittade på detdär med eteriska oljorna, det var förstås inget vetenskapligt utan argument från en producent av morotspellets Torkade morötter vilka jag f.ö varmt kan rekommendera som "läskpapper" vid diarré men även som bulk åt överhungriga hundar.

#14 OFFLINE   Edsvalla

Edsvalla

Erfaren jägare

• Bloggers
  • 2068 inlägg

Postad 04 Nov 2009, 21:58

Läste nyss i hundblaskan att morötter var bra för tarmen på hunden, skulle visst hjälpa till att tömma analsäckarna tror jag det var, men det kan nog vet-jonas bekräfta eller dementera om det är så.

Detta tips slog mig förut. För frugan kom förut när jag lagade mat och sa att hennes jycke skulle ha sin dagliga morot. Så då kom tanken upp på denna tråd. Ja det funkar. ADHD-hunden <_< här hemma har haft problem med analsäckarna och vips så försvann det efter att han fått en morot om dagen.

NOLLVISONÄR

#15 OFFLINE   Kristin

Kristin

Erfaren jägare

• Bloggers
  • 2451 inlägg

Postad 05 Nov 2009, 17:58

Detta tips slog mig förut. För frugan kom förut när jag lagade mat och sa att hennes jycke skulle ha sin dagliga morot. Så då kom tanken upp på denna tråd. Ja det funkar. ADHD-hunden B) här hemma har haft problem med analsäckarna och vips så försvann det efter att han fått en morot om dagen.

Får hunden moroten rå eller tillagas den på något sätt först? Detta tips ska jag komma ihåg när min framtida hund får problem med analsäckarna ^_^

Hardcore carnivore

#16 ONLINE   Mr Marlin

Mr Marlin

Storviltsjägare

• Moderators
  • 9013 inlägg
  • Interests:Jakt,skytte,hundar,skogen,historia,resor.

Postad 05 Nov 2009, 18:26

Våra tre jyckar får en varsin rå morotshalva efter varje måltid. ( 2 ggr/ dygn).
"If there are no dogs in Heaven, then when I die I want to go where they went." ( Will Rogers, 1879-1935 ) "

#17 OFFLINE   Edsvalla

Edsvalla

Erfaren jägare

• Bloggers
  • 2068 inlägg

Postad 05 Nov 2009, 19:27

Får hunden moroten rå eller tillagas den på något sätt först? Detta tips ska jag komma ihåg när min framtida hund får problem med analsäckarna :)

Han får dom råa.

Han har inte haft problem med det en endaste gång sen jag såg detta tips. ^_^ Ett billigt och bra tips.

NOLLVISONÄR

Svara

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar