Hoppa till innehåll

Projekt 800 meter


Humlegaard

Recommended Posts

Blir tvungen att lägga detta projekt på is tillsvidare.

För att gnälla lite så har vinterns snötäcke skapat större pekunjära belastningar än jag bar beredd på, dessutom ligger jag i en tvist med skattemyndigheten ang nyttan av att betala skatt.

Jag har haft 0 kronor i beskattningsbar inkomst sedan den 1:a Augusti 2009 (CSN har betalat kalaset istället) jag skickade in en preleminär deklaration under hösten som blev avslagen. De inväntar den ordinarie deklarationen och kommer att göra en aviserad revition (inga problem så långt för allt är i sin ordning) men under tiden har de taxerat upp skatten så att jag nu åläggs att betala en bit över 13 000 sek i skatt var månad. Detta med en skattefri inkomst på dryga tusenlappen.

Enligt min revisor är det enklaste (och billigaste) att betala skatten och invänta korrigeringen som kommer i juni-juli. Hur som haver så ska jag försöka sälja suzukin (85 kubikare och höghjuling om någon är intresserad) för att finansiera ett köp av en .22:a.

Långhållsskyttet får vänta tyvärr.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Omvänd bevisföring är skitskoj -_- Blir så förbannad på sånt bara jag tänker på det. I det fallet är Sverige lika mycket sovjetstat som nån annan kommunisthåla :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Hu, en liten uppdatering. Skatteproblemen är sedan länge ur världen, likaså min far.

 

Det första problemet lär väl kunna återkomma (egna företagare granskas hårt eftersom skattemyndigheten utgår från att det svartjobbas hejvilt) men det andra är permanent, det var prostatacancern som tog honom. Det har dock medfört att denna tråden kan dammas av.  Jag har nämligen ett nytt Steiner 5-25 MSR och en liten slant att skapa något som är gångbart på lite längre håll.

 

Nytt på agendan:

 

-Systemval

-Kaliberval

-Stockval

-Ljuddämparval

-benstödsalternativ (fortfarande liggande skytte)

 

Nu är tråden avdammad, tyvärr av sorgsna skäl och jag sänder härmed en hälsning till er som kände Göte.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska du ha något bara för träning skulle jag skippat dämpen till att börja med. Kalibern beror på din ekonomi. 6.5x55 är mest för pengen. Jag skulle försökt köpt ett färdigt bygge.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska du ha något bara för träning skulle jag skippat dämpen till att börja med. Kalibern beror på din ekonomi. 6.5x55 är mest för pengen. Jag skulle försökt köpt ett färdigt bygge.

Jag förstår poängen med att köpa färdigt bygge, men då blir det inte mycket av projekt.

 

Jag vill ha något som fungerar jaktligt samtidigt som jag har en lillebror som skjuter STR, de av er som har småbröder förstår vad det innebär...

 

Jag byter namn på tråden från Lågbudgetprojekt 600m till projekt 800 meter.

 

-Systemval = Jag har en Tikka 690 i 6,5x55, bygga vidare på den eller något annat.

-Kaliberval = 6,5x55 vet jag vad det är, prioritering är en skjutbar kaliber med flack kulbana och potential på 800 meter. Laddpress kommer straxt efter på inköpslistan.

-Stockval = jag behöver pröva några alternativ

-Ljuddämparval = mer för den psykologiska effekten (rekylminskning)

-benstödsalternativ (fortfarande liggande skytte) = finns massor, jag har testat några alternativ. För tillfället har jag ett från biltema monterat och det fungerar tillfredställande för skytte på bana.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

STR i 6,5x55, det är mitt förlag på en färdig pang som med lätthet sedan blir en 6 br och eller en 308 Win, med en budget mo 20 tkr blir det pengar över till ammo. /Christian

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Christian!

STR är ett vettigt och klokt alternativ, finns här någon med ett liknande bygge som har bytt stock?

Det bästa var om det finns möjlighet att prova någons rigg.

6 mm br, är klass 2 eller?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

http://forum.snipershide.com/snipers-hide-bolt-action-rifles/10117-new-stock-sauer-200-str-ssg-3000-a.html

 

För lite roande läsning, det är en norsk skytt som skapat sin egen SSG3000 Stock, SSG-stocken är en stock från Mcmillan, jag vet att 408 Cheytac på Robsoft har haft eller har en sådan och att STR:r finns lite varstans att tillgå. 

 

Ja 6 br är en av de mest välskjutande klass 2 som skapats. /Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Riktigt synd att jag redan sålt av min STR, pipor i både 6,5x55 OCH 6 BR..
Kolla med Elvis på grannforumet om han är villig o släppa den, han har krachat en axel o inte skjutit med den sedan i början av året.

Gissar på att den ej är till salu men försöka går ju.

 

//

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Trängsel i vapengarderoben gör att jag måste vänta till nästa sommar. (Då får dottern söka licens på sina vapen, hon ska ha med sina egna vapen från andra året på gymnasiet.) Siktet ligger på hyllan och väntar.

Kanske kan det bli provmontage på min rem 700 under tiden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sitat:


 


http://forum.snipers...ssg-3000-a.html


 


För lite roande läsning, det är en norsk skytt som skapat sin egen SSG3000 Stock, SSG-stocken är en stock från Mcmillan, jag vet att 408 Cheytac på Robsoft har haft eller har en sådan och att STR:r finns lite varstans att tillgå. 


 


Ja 6 br är en av de mest välskjutande klass 2 som skapats. /Christian


 


Heisann :-)


 


Ser det er min rifle det er linket til :)


 


Her er en link til Kammeret.no der alle bilder fungerer:


http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=14946&hilit=+Sauer


 


Slik ser den ut nå med NF NXS 5.5-22x56


8940609912_4e8c21c1c1_z.jpg


8939983447_b877b7a43f_z.jpg


 


Her er 10 skudd skutt under en F-Class skyting på 300 meter (10'ern er 5 cm, indre er 2,5 cm)


9506015226_579729cf41_z.jpg


 


10 skudd på 500 meter med 144 grs FMJ kuler


8642753143_8bba132321_z.jpg


 


Sauer 200 STR kan trygt anbefales som utgangspunkt, lager en en stokken selv kommer man veldig rimelig ifra det :)


 


Denne rifla blir brukt på alt fra jakt til generell langholdsskyting og BR 500


 


 


John


Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Anledningen till detta är att det måste bort mist en bössa ur garderoben innan jag kan skaffa en till. Min älsta flicka går på jakt och viltvårdsgymnasium nu och kommer att söka licens på "sina" bössor till sommaren.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...