Publicerat Juli 9, 201015 yr Jag vet att det finns några trådar med just denna rubriken, men nu vill jag fråga lite grejer här: Jag vet att dem allra flesta hundar går att använda till eftersök men nu vill jag ha en absolut topp ras när det gäller eftersök på det mesta vilt, speciellt klövdjur ( Gris, rådjur, älg och ev. gässfåglar. ) Vet någon här en riktigt bra ras detta endamål ? Tack på förhand, Jimmy Ekholm!
Publicerat Juli 9, 201015 yr Jag vet att det finns några trådar med just denna rubriken, men nu vill jag fråga lite grejer här:Jag vet att dem allra flesta hundar går att använda till eftersök men nu vill jag ha en absolut topp ras när det gäller eftersök på det mesta vilt, speciellt klövdjur ( Gris, rådjur, älg och ev. gässfåglar. ) Vet någon här en riktigt bra ras detta endamål ? Tack på förhand, Jimmy Ekholm! jag anser att en wachtel eller vorsteh låter som ett val för dig
Publicerat Juli 10, 201015 yr En BRA hund ur Sweisshundsraserna ska kunna fixa alla vilten utom gässen dårå... Svårigheten ligger i att hitta en sådan... dessutom ge den utbildning och tillräckligt många uppdrag på alla viltslag för att utvecklas. Även om alla hundar kan läras att spåra så behövs det så mycket mer för en komplett eftersökshund. Ska den sen användas till alla klövvilt så måste det till ställande egenskaper och envishet och jaktlust av guds nåde. Det optimala är ju att hunden aldrig släpper och lägger av förföljandet, ställandet innan viltet är skjutet oavsett hur lång tid det tar... Men.... hur kul är det med en sån jaktidiot som håller i ett par dar under vanlig jakt... De hundarna är lätträknade, ska de oxå va lika bra på att dra omkull och avliva hjort och rådjur så tror jag nästan att de inte finns en enda hund i landet som fixar alla klövvilt.... Finns visserligen raser som är mångsysslare tex vorsther och wachtel, Münster, Tysk jaktterrier osv. Övervägande del av dessa raser har tyskt ursprung.. Men de av dessa raser som spårar bra i lina kilometervis eller förföljer minst lika länge och skäller ståndskall på älg/gris i 5-7 timmar är nog väldigt lätträknade.. Det strider ju nästan mot det som de avlas för... typ kortdrivande.. Va jag menar är att du nog får minska ner på de oika arterna som du ska göra eftersök på så är det lättare att peka på någon speciell ras. Sen är frågan hur många e-sök du kan tänkas få om året? Att göra eftersök efter egna dåliga skott lär inte bli så mycket jobb, eller ens i det egna jaktlaget. För o få BRA eftersökshund behöver man nog komma upp i en 20-30 eftersöks uppdrag om året. Vi kan ju göra en jämförelse... En stövare, eller tax som bara släpps för o jaga i skogen 1-3 ggr per år... Hur bra jakthund blir det?? Vi kan visserligen lägga mycket tid på spårträning, lydnad m.m. men bra eftersökshundar kräver erfarenhet och rutin av skarpa eftersök.
Publicerat Juli 10, 201015 yr Hade tänkt försöka mig på ett svar, men efter NS perfekta sammanfattning så finns det inte mycket att tillägga. Kan väl istället roa mig med att spekulera i hur jag själv gjort om jag skulle skaffat en hund för enbart eftersök. I mina ögon finns det bara två hundtyper som är aktuella, spetsar och hundar av stövartyp. De är egentligen de enda som är avlade för att hallå i så länge som det krävs för ett eftersök. ( jag bortser från sweisshundarna för de har jag för liten erfarenhet av) Och ja jag vet att det finns hundar av kortdrivande raser som kan hålla i tillräckligt länge men chansen att hitta någon sån är nog rätt liten. Risken är att du står där med en halvtimmeshund och till eftersök anser jag det va förkastligt.
Publicerat Juli 10, 201015 yr Håller med både NS och Musköt. Man kan väl sammanfatta med att man klarar inte alla eftersök med en hund. Personligen så tror jag att jag har den perfekta kombinationen. Strävhårig vorsther och laika. Tyvärr så är vorshern beviset på att det är inte alla hundar som är bra på allt, jäkligt trevlig fågelhund men ingen bra spårhund. Hon går längre på en fågellöpa än på ett blodspår. Nja det var väl att gå till överdrift men hellre fågellöpan.
Publicerat Juli 10, 201015 yr Författare Jaha okej, rå är väl de som jag mest skulle vilja ha en eftersökshund, även gris, men mest rå om jag säger så. Mvh Jimmy Ekholm
Publicerat Juli 11, 201015 yr Vad har du för hundar i din närhet, hundstallet i jaktlaget, hur ser det ut? En jycke som fixar rådjur och gris eftersök... lite knepigt eftersom grisen kräver ställande egenskaper och rådjuren kräver hund som kan gå ifatt, dra ner o helst avliva. om de nu ska vara kompletta eftersökhundar. Har nu någon polare med vettig släpphund på tex gris så kan du skaffa en hund med inriktning på rådjur och använda den som spårare på gris men se till att ha en släpphund med oxå. Tycker du först ska se till hur många eftersöksuppdrag du kan tänkas få ihop om året. Blir de få tillfällen så skaffa då hund med tanke på vad du har för ordinarie jaktmöjligheter och satsa på eftersöksutbildning till den jycken. då har du hund till jakten och kan förmodligen leta upp det du ev själv "ställer till" åtmindstonde spårbiten, typ dödsök. Vilka hundar som redan finns i jaktlaget eller i din bekantskapskrets är oxå något att ta hänsyn till och sen skaffa något som kompleterar dessa. Att tex köpa en rådjursdrivare i ett jaktlag där det redan finns 5-6 sådana innan ger inte många chanser till att få släppa.. Saknas bra ställare så skaffa en sådan. osv. Saknas spårare så är ju sweisshundsraserna de som ligger på topp. Många tänker i banor om att man ska skaffa hund o så får man hur mycket jakt man önskar om hunden blir bra. Vilket iofs är sant men innan den är bra så krävs det möjligheter att jaga in, arealer och jakttillfällen är det primära. Likaledes med eftersökshundar. Ryktet om bra hundar sprider sig men innan den är bra så behövs rutin o erfarenheter. Behöver du en hund som kan spåra gris ev ställa kortare stunder, apportera gäss, dra ner o avliva rådjur så är det någon av de tyska jaktbrukshundarna som gäller skulle jag tro. Typ Vorstehr, Münster, Wachtel, TjT, waimaraner osv. sen får man kompletera med extra släpphund på gris och älg. Skiter vi i apportbiten och det blir mycket eftersök och endast det du vill ha hunden till så kan en hannoveranare eller bayrare ur rätt linjer passa som hand i handske. hittar man rätt valp och ger den rätt träning så behövs nog inga andra hundar till klövvilten. Men som alltid gäller det ju att hitta rätt föräldradjur till den tilltänkta valpen.... Finns en del o fundera på lixom.
Publicerat Juli 11, 201015 yr NS är ju klok som en uggla Tror att det gäller att hitta rätt individ mer än ras. En tanke som mig slog är. Om hunden bara ska användas till eftersök. Alltså enbart eftersök och inget annat.Då tror jag att en laika inte är helt fel. Min västlaika är nämligen en helt spontan apportör och skulle säkert dra ned skadskjutna rådjur om hon bara fick möjlighet. Då var det ju det återigen. Hur många vill ha en hund enbart till eftersök och hur många individer är som min hund. Nej lyssna inte på mig lyssna på NS men titta även på retriver raserna.
Publicerat Juli 11, 201015 yr klok.. Nä.. jag ser mig själv som en idiot.. o iallafall Musköt brukar hålla med Du har j-vligt rätt i att tex en Laika som enbart får gå eftersök o som har storlek o rätta skärpan o som "vill mer" hela tiden skulle kunna bli en j-vel på iallafall gris, rådjur o hjort. Har för mig Pär Kristofferssoon använder sig av en laika som släpphund på det mesta. En som river ner typ allt o det den inte klarar riva ner eller hålla ställs. Fast om det funkar på en älg.... nä.. det blir nog toksken ut ur kommunen om älgen är frisk nog att hålla undan vill säga..
Publicerat Juli 12, 201015 yr De hundarna är lätträknade, ska de oxå va lika bra på att dra omkull och avliva hjort och rådjur så tror jag nästan att de inte finns en enda hund i landet som fixar alla klövvilt.... Men de av dessa raser som spårar bra i lina kilometervis eller förföljer minst lika länge och skäller ståndskall på älg/gris i 5-7 timmar är nog väldigt lätträknade.. Har bara stött på en enda hund som fyller denna kravspec, det var en blandning mellan Bayrare och Wachtel. Tyvärr blev den dödligt snittad när den var som allra bäst. Men blandraser är lotteri, men vinner man så vinner man större med en blandras än någon renrasig hund i detta fall. För renrasiga individer som fixar detta i en hund finns nog inte.
Publicerat Juli 12, 201015 yr Behöver du en hund som kan spåra gris ev ställa kortare stunder, apportera gäss, dra ner o avliva rådjur så är det någon av de tyska jaktbrukshundarna som gäller skulle jag tro.Typ Vorstehr, Münster, Wachtel, TjT, waimaraner osv. sen får man kompletera med extra släpphund på gris och älg. Skiter vi i apportbiten och det blir mycket eftersök och endast det du vill ha hunden till så kan en hannoveranare eller bayrare ur rätt linjer passa som hand i handske. hittar man rätt valp och ger den rätt träning så behövs nog inga andra hundar till klövvilten. Hejsan, Jag håller med det NS skriver. Kan bara tillägga lite om Weimaraner (som jag har och naturligtvis är partisk för ) fungerar till mycket du önskar. En weimaraner om man tittar på den tyska beskrivningen skall kunna gå ikapp och ta skadskjutna rådjur. Grisar upp till 40 kilo skall den hålla kvar på plats till jägare kan komma och fånga av. I Tyskland används de också att gå ifatt skadade djur, eller leta upp döda djur, för att sedan skälla "Toverbeller" så föraren kan återhitta dem. Har själv ingen erfarenhet av totverbeller. Min kille användare jag som apportör på and- , sjöfågel- och gåsajakter, rip- fält och skogsfågeljakt. Han används även som eftersökshund där jag vid träning nästan helt slutat använda blod utan cyklar och han får spåra där klöven åkt fram. Han ställer även gris med skall men jag har valt att inte skjuta för honom ännu då jag vill fokusera på fågeljakten ett tag till. Av samma anledning undviker jag att släppa honom lös på skadat vilt (rådjur, hjort). När man tittar på ras och till slut hittar en som man tror passar så återstår ju att man får en individ som verkligen klarar allt man önskar. Själv önskar jag att min kille hade liiite mindre viltintresse och jag slipper drev på allt från älg till hare. Det har iofs blivit bra myeckt bättre med ålder och lydnadsträning.
Publicerat Juli 12, 201015 yr Hade tänkt försöka mig på ett svar, men efter NS perfekta sammanfattning så finns det inte mycket att tillägga. Kan väl istället roa mig med att spekulera i hur jag själv gjort om jag skulle skaffat en hund för enbart eftersök. I mina ögon finns det bara två hundtyper som är aktuella, spetsar och hundar av stövartyp. De är egentligen de enda som är avlade för att hallå i så länge som det krävs för ett eftersök. ( jag bortser från sweisshundarna för de har jag för liten erfarenhet av) Och ja jag vet att det finns hundar av kortdrivande raser som kan hålla i tillräckligt länge men chansen att hitta någon sån är nog rätt liten. Risken är att du står där med en halvtimmeshund och till eftersök anser jag det va förkastligt. En drever borde ju vara idealisk, enligt ovan kriterier? Har jagat med fler drevrar som inte vill släppa än spetsar o stövare.. Spetsar borde kanske inte vara lämpliga då ett timtals långt förföljande inte alltid är att önska o där det även finns en hel del som främst är avlade att hitta djur i vind o inte alltid har snoken i marken..
Publicerat Juli 12, 201015 yr En drever borde ju vara idealisk, enligt ovan kriterier? Har jagat med fler drevrar som inte vill släppa än spetsar o stövare.. Spetsar borde kanske inte vara lämpliga då ett timtals långt förföljande inte alltid är att önska o där det även finns en hel del som främst är avlade att hitta djur i vind o inte alltid har snoken i marken.. Jävligt lätt att hitta en drever lämplig för gris. Kanske bäst att påpeka att jag skrev enbart eftersök. Så då gör det ju inte så mycket om spetsen har nosen i backen hela tiden.
Publicerat Juli 12, 201015 yr Jävligt lätt att hitta en drever lämplig för gris. Kanske bäst att påpeka att jag skrev enbart eftersök. Så då gör det ju inte så mycket om spetsen har nosen i backen hela tiden. Vet iaf två drevrar som med glädje jagar gris. Men egentligen så är det då frågan om en spets som istället för att vara framavlad att inom rimliga gränser avbryta förföljandet o även jaga i vind, ska man avla på att de aldrig ska bryta o enbart köra nosen i backen? Är det inte lite mot vad man strävar efter hos en spets, i det ordinära avelsarbetet?
Publicerat Juli 12, 201015 yr Jag vet att det finns några trådar med just denna rubriken, men nu vill jag fråga lite grejer här:Jag vet att dem allra flesta hundar går att använda till eftersök men nu vill jag ha en absolut topp ras när det gäller eftersök på det mesta vilt, speciellt klövdjur ( Gris, rådjur, älg och ev. gässfåglar. ) Vet någon här en riktigt bra ras detta endamål ? Tack på förhand, Jimmy Ekholm! Vorsther.. Arbetsvillig, tålig, stor jaktlust men framförallt, mycket trevlig familjemedlem.. Jörgen BG
Publicerat Juli 12, 201015 yr Vet iaf två drevrar som med glädje jagar gris. Men egentligen så är det då frågan om en spets som istället för att vara framavlad att inom rimliga gränser avbryta förföljandet o även jaga i vind, ska man avla på att de aldrig ska bryta o enbart köra nosen i backen? Är det inte lite mot vad man strävar efter hos en spets, i det ordinära avelsarbetet? Ja att hitta drevrar som jagar gris går säkert, men är de lämpliga? De kräken jag haft hade säkert fått stryk efter noter. Så satans orörliga i sidled. Vad det gällde spetsarna så hade jag ju inte tänkt ändra hela aveln, utan tanken var väl att träna en hund.
Publicerat Juli 16, 201015 yr Författare Vorsther.. Arbetsvillig, tålig, stor jaktlust men framförallt, mycket trevlig familjemedlem.. Jörgen BG Vorsteh har jag läst lite om nu, men är det någon som kan ge lite tips? Vad är för och nackdel med en Vorsteh, hur är dem i psyket? Bra på sök?
Publicerat Juli 16, 201015 yr Vorsteh har jag läst lite om nu, men är det någon som kan ge lite tips? Vad är för och nackdel med en Vorsteh, hur är dem i psyket? Bra på sök? Enda nackdelen är fördomarna Nja kanske inte helt sant men man brukar säga att det inte är en första gångs hund och i viss mån så stämmer det. Man kan väl med gott fog säga att en vorsther är vad man gör den till. På något sätt så blir en vorsther aldrig färdig men den är ack så användbar. Med det menar jag att även fast den är användbar så finns det alltid något kvar att lära den. Alltså den optiimala hunden för den riktigt hund intresserade. Att det sedan är jäkligt goa hundar gör inte saken sämre
Publicerat Juli 17, 201015 yr Är inne på mitt andra strävhår och kan säga att ingen vorsteh är den andra lik. Det enda dom har gemensamt är att dom älskar att jobba och som en kompis sa. En vorsteh håller hela familjen sysselsatt, två hela kvarteret. Väljer du vorsteh ska du ha jakten och hund som livsstil och inte som hobby. Vorstehn blir vad du gör den till men om den inte blir sysselsatt så sysselsätter den sig själv och det brukar bli dyrt och jobbigt. Som familjehund är dom helt fantastiska. Tål det mesta utan att säga ifrån men det gör att man måste vara uppmärksam så att inte hunden blir mera stressad än vad den klarar av. Jag kommer aldrig att byta ras. Har helt förälskat mig i de här skäggiga odågorna. väljer du en sådan så får du den bästa av jaktkompisar även om ni inte alltid har samma åsikter om hur saker ska göras.