Hoppa till innehåll

Foto

Älglock

5 svar till detta ämne

#1 OFFLINE   Haglund

Haglund
  • Members
  • 7 inlägg

Postad 17 Aug 2010, 11:19

Hej, jag har hållt på med älglock i ett par år nu, men nästan bara använt kons och tjurens brunstljud. Nån som använder kontakt läten ofta? Vad är det som kommer? bara kor och kalvar, eller kommer det mycket tjurar också?

#2 OFFLINE   Erdenvik

Erdenvik

Småviltsjägare

• Bloggers
  • 403 inlägg

Postad 17 Aug 2010, 22:39

Hej, jag har hållt på med älglock i ett par år nu, men nästan bara använt kons och tjurens brunstljud. Nån som använder kontakt läten ofta? Vad är det som kommer? bara kor och kalvar, eller kommer det mycket tjurar också?

Har nästan ingen erfarenhet av älglock. Men för ett tag sen så såg jag en tjur ute på en åker när jag skulle jaga vildsvin. Provade att locka med kontaktlätet och han blev riktigt intresserad. Han vinklade emot mig efter bara ett par läten.
Sen slängde jag in ett par "gnägg" också. Hade den på 50 meter som närmst.
Det borde ju gå att locka in tjurar på längre avstånd också med kontaktlätet, tycker man ju då.

Glöm inte att posta i rätt kategori nästa gång B)

Remington 700 SPS DM - .300 WM

Husqvarna 146 - 9.3x57

Beretta 303 Halvautomat kal 12

#3 OFFLINE   Haglund

Haglund
  • Members
  • 7 inlägg

Postad 18 Aug 2010, 11:43

Ja, jag får väl prova.

#4 OFFLINE   kaerlsson

kaerlsson

Ekorrjägare

• Ekorrjägare
  • 42 inlägg
  • Interests:Löshunds jakt älg/björn<br />Trädskällarjakt<br />Toppjakt<br />bäverjakt

Postad 18 Aug 2010, 12:06

Kontakt läte är väldigt använbart vid många tillfällen, Tex, då du gått ut på ett lockställe kan du börja med kontaktläte några gånger och lyssna av omgivningen, oftast svarar älgen och då vet du att du har en i närheten, sen går du med hund kan de vara j*vla effektivt göra kontaktläte när du går in på ståndskallet, ofta kan man gå in fortare för älgen tror de är en älg :)
Veni, Vidi, Vici : "jag kom, Jag såg, Jag segrade"

Husqvarna 1640 9.3x62
Husqvarna 1640 6.5x55

#5 OFFLINE   Backe

Backe

Erfaren jägare

• Bloggers
  • 1094 inlägg
  • Interests:Min egen lilla gris och de han jagar

Postad 19 Aug 2010, 08:36

Jag har använt kontaktläte en del och fått in tjurar vid 2 tillfällen på väldigt kort håll. Tyvärr var ingen av dem skjutbara.
Jag har dock inte lockat jättemycket utan det har varit någon kväll när jag suttit ensam under älgjakten.

Med Gaddaröds Snaps i pluntan.

Hög spänning med Tesla.

#6 OFFLINE   Gustav.F

Gustav.F

Ekorrjägare

• Ekorrjägare
  • 70 inlägg
  • Interests:Jakt, Fiske och simning

Postad 19 Aug 2010, 21:32

jag brukar börja med att köra några serier med kontaktläten, sen väntar jag i ca 20 min och då kör jag konsbrunstläte ca 3 ggr vänd åt olika håll. Om det kommer en tjur så brukar jag gå över till tjurlätet, är lite kul att se när de är ordentligt grininga:P

Svara

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar