Hoppa till innehåll

Dagens rätt


qvarnhill

Recommended Posts

1 hour ago sidelock sa:

Tant har nog fått in värre. :biggrin: 

Nä. Tant är ingen orm och kan bända upp käkarna hur mycket som helst... :huh:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilttacos på ytterfilé från rådjur, blev så jäkla gott!! Go vilt krydda från ölands örtagård, små tortillas, vitlöks cremé fraiche och sallad.. Ja några skivor jalapenos måste det va med!! :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har i kväll gjort en av de bästa maträtterna i världen och om jag någonsin ställs inför den dödsdömdes sista måltid så är det denna! :wub:

Det är fläskstuvning med klimp vi snackar om!

Först kokar man ett (eller två, beroende på hur vulgär man är ;) ) fläsklägg i 2.5 timmar och kryddar med 1 lök, 5 lagerblad och ~20 kryddpeppar, sen tar man undan fläskläggen så de får kallna en aning, sen silar man fonden och smakar av den. Fonden får nu koka upp igen och nu tillsätter man grovt skivade morötter. och låter detta koka i typ 15 minuter. Under tiden så blandar man till en rejäl sats med klimp (vetemjöl, salt och lite socker) och skedar i det när morötterna börjar bli färdiga. Jag älskar klimp så det skall minst vara lika mycket klimp som kött! Klimpen får sjuda i ungefär 10 minuter, sen tillsätter du den grovt tärnade fläskläggen och så brukar jag toppreda på slutet så det inte bara är som en soppa.

Detta är, och förblir, en av världens godaste maträtter! Lagerblad och kryddpeppar är en magisk kombo, precis som i kalops, och den är svårslagen en kall vinterdag!

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan inte annat än sekundera beträffande kryddpeppar och lagerblad... Säger bara inlagda rödbetor! Uppmanar dessutom folk att skaffa sig ett litet lagerträd för färska lagerblad är ännu bättre!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Yxade till en korv Stroganoff igår och gjorde en "matlåda" åt mig, skulle ju tillbringa dagen med Magnus N (Tack för idag Magnus!) och insåg att micromat var dagens grej.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I England så hade jag en gigantisk lagerbladshäck på ena sidan huset, bredvid min nästan lika stora förvuxna rosmarin! Ingen visste hur gamla dessa var men det var inte omöjligt att de hade stått där i ett par generationer...

Det hade tveklöst sina fördelar att bo i zon 1. Har provat odla rosmarin i trädgården flera gånger här i Skåne men tredje året dör skiten eftersom det inte hinner växa till sig tillräckligt. Lagerblad är inte ens någon mening för du hittar ingen hardy (rosttålig) här i Sverige som går att äta, bara dekorationsvarianten. Skall försöka köpa några krukor när jag är över nästa gång och prova för färska lagerblad är helt magiskt att stoppa inuti fisk t ex när man grillar dem!

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago qvarnhill sa:

Slut på ammunition? :)

Man tager vad man haver.... Pancho meny alla dagar i veckan.
Vad gäller ammo så är det inte såååååååååååååååååååå laddat :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lungemos (norsk), kokt potatis och lingonsylt blir det idag. Nytt märke på lungemoset så det blir spännande. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...