Hoppa till innehåll

Dagens rätt


qvarnhill

Recommended Posts

Man kan ju tro att världen lever på pizza, kebab och hamburgare och visst, det kan vara gott ibland men inte för ofta, man vill ju ha "riktig" mat liksom. Men vad ska man hitta på, man kör lätt ner i invanda hjulspår och kan behöva lite inspiration till nå't nytt på menyn.

Idag blir det sjömansbiff på älgrulle, stänkenkel mat som sköter sig själv.

Bryn skivor av älgrullen och varva dessa med skivor av rå lök och rå potatis i en rejäl gryta eller för all del eldfast form. Gör stark buljong och häll den över hela kalaset tillsammans med en flaska öl samt tillsätt några lagerblad och hela vitpepparkorn, vätskan ska täcka alla ingredienser. Salta och peppra i övrigt efter smak. Låt allt puttra under lock, på spisen eller i ugnen tills köttet är mört, servera lämpligen med inlagd gurka och en kall pilsner.

Här kan du hitta ett annat recept på sjömansbiff.

Vad lagar du för mat idag?

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här blir det fyllda lövbitar.... Cambonzola ost, tomat lite skinka.

Friterar nog potatis till det.

Snabbt, enkel och rätt gott

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man kan ju tro att världen lever på pizza, kebab och hamburgare och visst, det kan vara gott ibland men inte för ofta, man vill ju ha "riktig" mat liksom. Men vad ska man hitta på, man kör lätt ner i invanda hjulspår och kan behöva lite inspiration till nå't nytt på menyn.

Idag blir det sjömansbiff på älgrulle, stänkenkel mat som sköter sig själv.

Bryn skivor av älgrullen och varva dessa med skivor av rå lök och rå potatis i en rejäl gryta eller för all del eldfast form. Gör stark buljong och häll den över hela kalaset tillsammans med en flaska öl samt tillsätt några lagerblad och hela vitpepparkorn, vätskan ska täcka alla ingredienser. Salta och peppra i övrigt efter smak. Låt allt puttra under lock, på spisen eller i ugnen tills köttet är mört, servera lämpligen med inlagd gurka och en kall pilsner.

Här kan du hitta ett annat recept på sjömansbiff.

Vad lagar du för mat idag?

Det var riktig mat nu när det lir mot hösten och en behöver lite ork i kroppen.

Ett alternativ är att byta ut älgrullen mot stekta älgfärsbiffar tycker jag är ett strå vassare.

MVH. Vebacken

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Älgkebabtallrik står på menyn:) Skiva någon av de "sämre" köttbitarna typ rulle eller alt medans det är fryst så får man tunna skivor och bryn på i omgångar med lite salt och kebab krydda, gör hemma gjorda strips och fritera, skiva sallad och glöm för bövelen inte peperoni och vitlöksåsen:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här blir det i dag fylld rådjursstek (min nyskjutna bock!) med chili och aivar samt helstekt oxfilé (egenslaktad) med svampsås på svart trumpetsvamp, karl johan, dovhjortsfond och grädde.

Till det har vi rostade grönsaker bestående av rödlök, morötter, palsternacka, fänkål och nyskördad mandelpotatis smaksatt med färsk timjan, vitlök och stjärnanis.

Som efterrätt blir det kardemummakaka med créme av mascarpone, choklad och hasselnöt.

Har en forumist på besök lite senare i dag så jag hoppas de är hungriga ;)

(fast i går åt jag en av mina favoriter. Stekt rimmat sidfläsk med krossad potatis och massor av löksås :mad: )

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänk om jag endå kunde få Fläsk med löksås någon gång av min fru.....Får nog önska mig det i 40 års present.

Nä ikväll blir det Creps . Både med svamp och räkor

Efterrätt blir en chatau de la garage med sprite,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänk om jag endå kunde få Fläsk med löksås någon gång av min fru.....Får nog önska mig det i 40 års present.

Nä ikväll blir det Creps . Både med svamp och räkor

Efterrätt blir en chatau de la garage med sprite,

Laga själv, kanske är en tanke? :rolleyes::lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här blir det pepparbiff av nötinnanlår. Till detta blir det enkelt...klyftpotatis och grönpepparsås samt stekt lök. Enkelt men ack så gott! :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Älgkebabtallrik står på menyn:) Skiva någon av de "sämre" köttbitarna typ rulle eller alt medans det är fryst så får man tunna skivor och bryn på i omgångar med lite salt och kebab krydda, gör hemma gjorda strips och fritera, skiva sallad och glöm för bövelen inte peperoni och vitlöksåsen:)

Jag gjorde lika förra helgen. Barnen var riktigt matglada.Riktigt,riktigt gott, bättre än vanlig kebeb! sa dom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänk om jag endå kunde få Fläsk med löksås någon gång av min fru.....Får nog önska mig det i 40 års present.

Nä ikväll blir det Creps . Både med svamp och räkor

Efterrätt blir en chatau de la garage med sprite,

Du är välkommen hit för det har vi ganska ofta.

Idag blir det stekt färsbiff med lök o gräddsås

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här var tanken Palt i dag men kändes för jobbigt får bli i morgon så det blir tacos i dag :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här var tanken Palt i dag men kändes för jobbigt får bli i morgon så det blir tacos i dag :wub:

Mmmm... Palt! Kompisarna kommer hem en sväng från Jämtland i veckan som kommer, då brukar dom ha med sig nå't "kolli-jox" som heter "Raspballe" (det låter inget vidare...) så då blir det palt, fläsk och lingon en dag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mmmm... Palt! Kompisarna kommer hem en sväng från Jämtland i veckan som kommer, då brukar dom ha med sig nå't "kolli-jox" som heter "Raspballe" (det låter inget vidare...) så då blir det palt, fläsk och lingon en dag.

Det finns något i Norge som kallas för raspeballer - kanske samma sak? Tror det är liknande palt, fast grövre struktur.. fast det låter mer som att det borde vara potatisbullar... :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter att ha införskaffat en baksten till ugnen i sommras gjorde jag för första riktig hemgjord pizza med botten bakad på surdeg.

Detta var dock i går men det blev riktigt gott det kan marcus intyga för han var här och snyltade :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns något i Norge som kallas för raspeballer - kanske samma sak? Tror det är liknande palt, fast grövre struktur.. fast det låter mer som att det borde vara potatisbullar... :wub:

Dom är det! Fast det låter mer som en skadad kroppsdel :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Laga själv, kanske är en tanke? :rolleyes:;)

Nja våra hushålls tjänster är ganska strikt uppdelade, Hon jobbbar på resturang så hon sköter maten och tvättar, medans jag sköter städning mm.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du är välkommen hit för det har vi ganska ofta.

Idag blir det stekt färsbiff med lök o gräddsås

Tack för erbjudandet.

BTW Crepsen blev riktigt bra occh groggen till efterrätt satt som en smäck.

I morgon blir det någon form av duva, vi har aldrig lagat det så recept mottages gärna

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dom är det! Fast det låter mer som en skadad kroppsdel ;)

Raspe betyder riva och baller är bollar/bullar... Men visst, jag förstår din tanke. :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag käkar spaghetti och köttfärssås ser jag alltid till att laga dubbel dos köttfärssås, andra halvan passar bra till varma mackor eller lasagne.

Idag blir det alltså lasagne på menyn, all presentation är väl överflödig kan jag tro.

Nästa gång du gör köttfärssås prova att fräsa med tändsticksstora bitar av morot samtidigt med löken och krydda upp på slutet med grovhackade oliver, funkar fint och smakar bra!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag river i lite morot i köttfärssåsen ibland, men tycker att den har en tendens att bli lite söt och jag är inte snål med kryddorna... Oliver äter jag inte - punkt.

Andra tips när det gäller rester av köttfärssås:

Är den fast är det gott som pålägg!

*

Ibland klipper jag lite bacon, som jag steker, tärnar upp lite överblivna köttbuller, tärnar lite falukorv och rör ner detta i köttfärssåsen och kokar ris som jag också blandar i. Gott med lite bröd och smör samt kall mjölk till. =) Mums!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag blir det Lasagne. Gårdagen blev det grillad entrecotte????? päror och en klick smör.. hur fan stavas det egentligen, blev lite konfunderad och ställd mot väggen där. Men vad fan skall man laga till för något hela nästa vecka då tanten jobbar sent.

Måndag. Grillad entrecotte (igen)

Tisdag. Brunabönor och stekt fläsk.

Onsdag. Vildsvins gryta ala´Andersson. Receptet finns någonstans på forumet som har med mat att göra.

Torsdag. Dags för bubbelbad så då får det bli Ärtsoppa och pannekakor med sylt och grädde.

Fredag blir det nog ok med Tacos.

Fan vad jobbigt att hitta på varierade middagar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I dag blir det pytt i panna med rökt fläsk, oxfile och rådjursstek. (tinade lite för mycket kött i går :( )

Det skall nog slinka ner ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag blir det Lasagne. Gårdagen blev det grillad entrecotte????? päror och en klick smör.. hur fan stavas det egentligen, blev lite konfunderad och ställd mot väggen där. Men vad fan skall man laga till för något hela nästa vecka då tanten jobbar sent.

Måndag. Grillad entrecotte (igen)

Tisdag. Brunabönor och stekt fläsk.

Onsdag. Vildsvins gryta ala´Andersson. Receptet finns någonstans på forumet som har med mat att göra.

Torsdag. Dags för bubbelbad så då får det bli Ärtsoppa och pannekakor med sylt och grädde.

Fredag blir det nog ok med Tacos.

Fan vad jobbigt att hitta på varierade middagar.

Entrecote - du var nära. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Entrecote - du var nära. :D

Nja .håller inte riktigt med där Shamani, Skåningen är ju just en skåning o då skall det ju stavas Antrikå. ^_^

Hau de brau.

Eas

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nått som jag o frugan brukar göra är lax i ugnen (dotterns favvorit)

vi köper lax i portion sånna 4 fileer utan skin i vakumpack.

dom lägger man i en ugnsfast form med smör i botten , kryddar med salt vitpeppar alt citron peppar , tjång in i ugnen på 200 grader i ca..10 min.

Ut med formen o lägg i

1 pkt skalade räkor

1 allt 2 burkar med sparris

1 burk med ärtor/morötter tärnade.

en näve dill

1 allt 2 pkt med färdiggjord *hållandä* sås

wack it in the owen! som Jamie Oliver säger i ca 10 min till

servera med kokt potatis, och ett krispigt vitt vin.

Bån appetit mån tjerri.

/Eas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...