Hoppa till innehåll

Dagens rätt


qvarnhill

Recommended Posts

Bästa mitt i veckan maten:

Gravad lax med färskpotatis och hovmästarsås.

Så snabbt, så gott.

Kommer man ihåg att lägga laxen på gravning under helgen är den klar ons-tors. Koka potatis och öppna burken med sås. Klart. Gott.

Att sätta gravningen tar 5 min. Skiva laxen 5 min.

Frys in det som blir kvar av gravlaxen eller lägg den på macka.

Gravar du så länge?

Har man färsk lax som man litar på är det klart på 24 timmar, fast det beror ju på vilket resultat man vill ha.

Jag vill att min skall smaka ordentligt med lax också <_<

Kan tala om att det går utmärkt att grava makrill också men den skall vara riktigt färsk. (upptagen och gravad inom samma dygn)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gårdagens snabbis!

Tar knappt 30 minuter att färdigställa om man är lite flink i fingrarna ;)

Ungspankaka i långpanna med sockrade kaneläppelskivor.

Sätt först på ugnen på ca 200-225grader börja därefter med smeten.

Smet:

2dl Vetemjöl

1dl Dinkelmjöl, alternativt grahamsmjöl

1 nypa salt (0,5tsk salt)

6dl mjölk

3st ägg

OBS! vispa ner mjölken stötvis för att undvika klumpar.

Rör samman smeten och låt den vila en stund, under tiden skalar du 2-3 smaskiga äpplen av föredragen sort. Kärna ur om du vill, annars klyfta dem. Lägg dem direkt i en skål där du strör kanel och socker över efter eget tycke. Sockra inte för mycket, äpplen är söta i sig själva om du nu inte hittat suräpplena från långtbortistan eller längs E4:an norr om Gränna. Är man rädd för trandtroll kan man skippa sockret helt :)

Smält 1-1,5msk smör i långpannan, gör inget om det får lite färg. Häll därefter i smeten som nu vilat knappt 10minuter. Rör nu om en sista gång i skålen där äppelklyftor, kanel, och strösocker fått bekanta sig med varandra. Gör ditt yttersta för att inte äta upp äppelklyftorna som nu blivit oerhört goda och parkera dem i önskat mönster, alternativt huller om buller ovanpå smeten i långpannan. In med godsakerna i ugnen i cirka 20 minuter. Kolla efter 20 minuter om Din ugnspannkaka fått färg och växt i långpannan. Om inte låt stå några minuter ytterligare tills önskad färg uppnåtts.

När du satt in långpannan i ugnen är det ytterst lämpligt att steka lite riktigt fläsk att ha till den överdjävligt goda ugnspannkakan. Avnjuts med fördel i gott sällskap med kall öl. Brännvin passar till allt fläsk, dock inget smaksatt skitbrännvin från tyskland. Renat, skåne, eller någon akvavit borde göra susen.

Skulle du misslyckas med ugnspannkakan så kan du alltid använda brännvinet och fläsket som räddningsplanka <_< finns det barn i hushållet så ringer du till lokala pizzanasaren och ber om hemleverans...

Denna ugnspannkaka kan även serveras som dessert, då med vanlijvispad grädde. Men skippa fläsket då :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gravar du så länge?

Har man färsk lax som man litar på är det klart på 24 timmar, fast det beror ju på vilket resultat man vill ha.

Jag vill att min skall smaka ordentligt med lax också <_<

Kan tala om att det går utmärkt att grava makrill också men den skall vara riktigt färsk. (upptagen och gravad inom samma dygn)

Beror på hur tjock biten jag gravar är, men jo jag vill nog gärna grava 3-4 dygn. Vill att den skall vara genomgravad. Saschimi är gott också men jag vill ha gravad fisk gravad. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gårdagens snabbis!

Tar knappt 30 minuter att färdigställa om man är lite flink i fingrarna ;)

Ungspankaka i långpanna med sockrade kaneläppelskivor.

Sätt först på ugnen på ca 200-225grader börja därefter med smeten.

Smet:

2dl Vetemjöl

1dl Dinkelmjöl, alternativt grahamsmjöl

1 nypa salt (0,5tsk salt)

6dl mjölk

3st ägg

OBS! vispa ner mjölken stötvis för att undvika klumpar.

Rör samman smeten och låt den vila en stund, under tiden skalar du 2-3 smaskiga äpplen av föredragen sort. Kärna ur om du vill, annars klyfta dem. Lägg dem direkt i en skål där du strör kanel och socker över efter eget tycke. Sockra inte för mycket, äpplen är söta i sig själva om du nu inte hittat suräpplena från långtbortistan eller längs E4:an norr om Gränna. Är man rädd för trandtroll kan man skippa sockret helt -_-

Smält 1-1,5msk smör i långpannan, gör inget om det får lite färg. Häll därefter i smeten som nu vilat knappt 10minuter. Rör nu om en sista gång i skålen där äppelklyftor, kanel, och strösocker fått bekanta sig med varandra. Gör ditt yttersta för att inte äta upp äppelklyftorna som nu blivit oerhört goda och parkera dem i önskat mönster, alternativt huller om buller ovanpå smeten i långpannan. In med godsakerna i ugnen i cirka 20 minuter. Kolla efter 20 minuter om Din ugnspannkaka fått färg och växt i långpannan. Om inte låt stå några minuter ytterligare tills önskad färg uppnåtts.

När du satt in långpannan i ugnen är det ytterst lämpligt att steka lite riktigt fläsk att ha till den överdjävligt goda ugnspannkakan. Avnjuts med fördel i gott sällskap med kall öl. Brännvin passar till allt fläsk, dock inget smaksatt skitbrännvin från tyskland. Renat, skåne, eller någon akvavit borde göra susen.

Skulle du misslyckas med ugnspannkakan så kan du alltid använda brännvinet och fläsket som räddningsplanka :blush: finns det barn i hushållet så ringer du till lokala pizzanasaren och ber om hemleverans...

Denna ugnspannkaka kan även serveras som dessert, då med vanlijvispad grädde. Men skippa fläsket då ^_^

Och lata jag som köpte färdiga pannkakor i affären idag... :) Typiskt... Ska testa ditt recept någon dag.

Och, du, härligt skrivet! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej jag kommer få äta den nog många dagar ändå :blush:

Det är bara att skölja rent gamla mjölkkartonger och fylla med soppa och sen i frysen. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och lata jag som köpte färdiga pannkakor i affären idag... :) Typiskt... Ska testa ditt recept någon dag.

Och, du, härligt skrivet! -_-

Du blir inte besviken på de receptet, är något så infernaliskt gott att rätten borde förbjudas.

Kom på en sak jag missat, SKALA äpplena. Skalet smakar förvisso bra, men det hindrar kanelen från att häfta vid äppelköttet varför viss smak missas. Gjort den missen en gång och då fick jag på skallen av morotsjägarn hemma :blush:

Btw. Igårkväll hotade hon mig med att börja jaga bara för att göra livet surt för mig i skogen också ^_^

/m

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Halva fläskbiten kvar från gårdagens middag så det får bli fläskpannkaka idag, fast senare... Glömde ju att lingonsylten var slut så det var ju bara att ta fram lingon ur frysen och koka lite sylt och den vill man ju ha kall så det blir nog mer åt supéhållet i afton!

Nåja, fläskpannkaka är ju alltid fläskpannkaka oavsett vilken tid på dygnet den avnjutes!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du blir inte besviken på de receptet, är något så infernaliskt gott att rätten borde förbjudas.

Kom på en sak jag missat, SKALA äpplena. Skalet smakar förvisso bra, men det hindrar kanelen från att häfta vid äppelköttet varför viss smak missas. Gjort den missen en gång och då fick jag på skallen av morotsjägarn hemma :D

Btw. Igårkväll hotade hon mig med att börja jaga bara för att göra livet surt för mig i skogen också B)

/m

:lol::P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För er som gillar fläskpannkaka och liknande kan jag tipsa om den Brittiska varianten - Toad in the hole.

440-400-0-10-0-83-100.jpg

Det är precis som en fläskpannkaka men man gör den med korvar i stället.

Inte svensk mesig prinskorv utan en riktigt god Butchers Banger!!!

Till detta serverar man en kraftig löksås och en porter eller stout och bara njuter :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För er som gillar fläskpannkaka och liknande kan jag tipsa om den Brittiska varianten - Toad in the hole...

Till detta serverar man en kraftig löksås och en porter eller stout och bara njuter :wub:

VAFALLS!!!! Ditt tips är oerhört lockande måste jag säga. Att jag aldrig tänkt på de själv. Delikata korvar och eggakaga kan ju inte bli annat än succé då de båda kombineras. De ska testas :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För er som gillar fläskpannkaka och liknande kan jag tipsa om den Brittiska varianten - Toad in the hole.

440-400-0-10-0-83-100.jpg

Det är precis som en fläskpannkaka men man gör den med korvar i stället.

Inte svensk mesig prinskorv utan en riktigt god Butchers Banger!!!

Till detta serverar man en kraftig löksås och en porter eller stout och bara njuter :wub:

mmmmmmmm sagel... vill ha... måste.... arhh.... :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Faktum är att jag gjorde en gång Toad in the hole med lite starkare korvar typ choritzo och det var inte heller helt fel.

Det bästa är om man har råa korvar, t ex om man som jag som gör sina egna korvar, då blir de precis lagom stekta.

Det finns en liten risk med "färdig" korv att de kan bli lite torra...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fredag nu och man måste ha nå't extra gott till middag... Det får bli kokt lunchkorv med potatis och pepparotssås idag!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blir rester från gårdagens mjölkstuvade makaroner och falukorv till lunch idag.

Till kvällen vet i fasen vad man ska hitta på, misstänker att det blir något snabbt och lätt för att sedan avnjuta en god ost bricka med ett gott vin eller en god öl tillsammans med gott sällskap i soffan lite senare på kvällen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Funderar över vad jag skall laga för middag i kväll och behöver lite råd.

Givet är:

-kantareller, har 2 liter rensade från igår

-potatis, här tvekar jag mellan att plocka upp sparrispotatis, amandine eller anya. Asterix och röd baron finns också men jag tänkte lyxa till det lite.

-grädde

-tomater, antingen som sallad eller i en gryta.

Potentiellt:

-chili

-mangold

-lök (salladslök, charlottenlök, rödlök och gullök finns att välja på i trädgårdslanden)

Kött, här kommer den riktiga funderaren. Vilt eller tamdjur? I frysen har jag:

-andbröst

-rådjur

-älg

-hare

-svin (linderödare)

-lamm

Så... Någon som har ett kul uppslag på vad jag skall göra?

Om ingen kommer på något skoj blir det väl typ grillade köttskivor med kantarellsås, kokt eller råstekt potatis, tomatsallad emd lök å mozarella. Absolut inget fel på det, men liknande rätter äter vi ofta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Funderar över vad jag skall laga för middag i kväll och behöver lite råd.

Givet är:

-kantareller, har 2 liter rensade från igår

-potatis, här tvekar jag mellan att plocka upp sparrispotatis, amandine eller anya. Asterix och röd baron finns också men jag tänkte lyxa till det lite.

-grädde

-tomater, antingen som sallad eller i en gryta.

Potentiellt:

-chili

-mangold

-lök (salladslök, charlottenlök, rödlök och gullök finns att välja på i trädgårdslanden)

Kött, här kommer den riktiga funderaren. Vilt eller tamdjur? I frysen har jag:

-andbröst

-rådjur

-älg

-hare

-svin (linderödare)

-lamm

Så... Någon som har ett kul uppslag på vad jag skall göra?

Om ingen kommer på något skoj blir det väl typ grillade köttskivor med kantarellsås, kokt eller råstekt potatis, tomatsallad emd lök å mozarella. Absolut inget fel på det, men liknande rätter äter vi ofta.

Mmmm, det var ju många fina ingredienser! Jag tror att jag hade kokat sparrispotatisen i god tid innan så den hinner stanna upp ordentligt och tål att skivas/tärnas. Fräs charlottenlök och kantareller i smör och när färg och form är angenäm, på med den tärnade potatisen och se till att få lite värme i den och stuva sedan det hela lätt med grädden. Hade nog tagit lammet... Rosastekt! En liten sallad på salladslök, tomat och magold är väl inte fel men ta för Guds skull bort kärnhuset ur tomaterna annars blir det så himla urvattnat.

Vilken tid ska du äta? ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mmmm, det var ju många fina ingredienser! Jag tror att jag hade kokat sparrispotatisen i god tid innan så den hinner stanna upp ordentligt och tål att skivas/tärnas. Fräs charlottenlök och kantareller i smör och när färg och form är angenäm, på med den tärnade potatisen och se till att få lite värme i den och stuva sedan det hela lätt med grädden. Hade nog tagit lammet... Rosastekt! En liten sallad på salladslök, tomat och magold är väl inte fel men ta för Guds skull bort kärnhuset ur tomaterna annars blir det så himla urvattnat.

Intressant förslag. Låter som en sadel skulle vara rätt sak att plocka upp.

Vad gäller tomaterna så har vi framför allt tomater med relativt små skärnhus och mycket kött. Undantaget black krim, men den har vi för färgens skull. I växthuset står nog ett 50-tal tomatplantor av kanske 6 sorter, har inte riktigt bra koll eftersom det är hustruns skötebarn.

Vilken tid ska du äta? ;)

senare....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter som en sadel skulle vara rätt sak att plocka upp.

det blev en urbenad stek istället....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag blir det fisk i ugn som både dottern och svärsonen hade som önskemål. Receptet har jag redan lagt in. Gott kommer det att bli i alla fall! :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag ska jag laga till bröstfile av kyckling. Paprika , gul lök , en klyfta vitlök o morötter samt mkt grädde. Serveras ris till detta.

Tärnar kycklingen bryner en liten stund. Tärnar övriga ingredienser och fräser upp det med mkt smör. Lägger alltsammans i en gryta och låter det puttra i ca 30 min. Sist slår jag på en 3 dl matlagningsgrädde. Mums

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man ska ju äta fisk minst en dag i veckan så det får väl bli så denhär veckan i alla fall.

Dagens delikatess: Surströmming, mandelpotatis och finhackad rödlök.

Snacka om att vara sugen då man knappt hinner avsluta frukosten innan man börjar tala om middagen! :ph34r:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Söndagsmiddag när man var liten var ofta slottsstek med alla tillbehör och det var gott, gör ibland egen och gillar det fortfarande men inte idag. Det får i stället bli;

Vildsvinsstek, kokt potatis och en lätt sky, till detta lätt kokta och smörslungade, nyupptagna morötter och nyskördade vaxbönor. Om jag bestämmer mig för att inte jakta på aftonen så kanske det blir ett par glas rödvin också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mmm när var det nu du sa att jag skulle komma? Det där bara vattnar sig i munnen när jag läser det :P

Jag är inte den som är den... Mailar en portion! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gårdagen är inte mycket att orda om, det fick bli lite allmän kylskåpsrensning... Denna dag bjuder väl inte heller på nå'n kioskvältare heller men någon gång om året kan det vara gott med;

Fiskbullar i hummersås, kokt potatis och rårivna morötter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...