Hoppa till innehåll

Göra sin egen ljuddämpare


johst

Recommended Posts

Jag har hittat en mycket intressant sida med en kille som tillverkar ljuddämpare till .22 och mindre kalibrar. Jag ska göra en ljuddämpare till W308, men konceptet är mycket intressant. Iden med att kombinera ljuddämpare och rekylbroms måste vara det optimala vid jakt med lägre knall och mindre rekyl.

Självklart kommer en sådan ljuddämpare inte att vara optimal på att dämpa knallen men den kommer att reducera knallen. Sista delen av ljuddämparen fungerar som en rekylbroms vilket borde leda till en tätare träffbild.

Vad tror ni?

http://www.sub-silentsuppressors.com/Ultim...Suppressor.html

SVAR:

Tveksamt om den funkar när man skjuter snabbt ( ett skott var 5-10 sek) rökgaserna som ligger kvar i dämparen kan ställa till det rejält, har erfarenhet av ett hemmabygge till 22.an som var i pricip identisk med de på bilderna, sköt man mall funkade det bra de första 5 sen hamnade det 6.e skottet en 30 cm lägre.

Är inte detta ett problem som drabbar alla ljuddämpare? Om inte vilka har inte detta problemet och varför?

Har hittat något som ska reducera rekylen som kallas för Muzzel boster. Detta är inget nytt funnits sedan första världskriget.

http://en.wikipedia.org/wiki/Muzzle_booster

Här är en länk till en animerad demo av hur en Muzzel boster fungerar:

Är det någon här som har erfarenhet av Muzzel boster? Kanske rentav integrerad med en ljuddämpare?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag bara undrar rent regelmässigt. måste man inte ha tillverkningstillstånd på licenspliktiga vapendelar?

Kalle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Klart att man behöver en licens ifrån polisen innan man börjar bygget, men det är inte förbjudet att samla info innan man söker licensen.

Licensen är mer av en formalitet numera.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Klart att man behöver en licens ifrån polisen innan man börjar bygget, men det är inte förbjudet att samla info innan man söker licensen.

Licensen är mer av en formalitet numera.

det var inte det jag frågade. det vet jag med att man måste ha licens. vad jag undrar är om man får lov att tillverka licenspliktiga vapendelar som man vill?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

det var inte det jag frågade. det vet jag med att man måste ha licens. vad jag undrar är om man får lov att tillverka licenspliktiga vapendelar som man vill?

Rena kopior är inte ok. Men det är inte mycket som behövs ändras för att det inte ska räknas som en kopia.

Vid egentillverkning ska du lämna in en kopia på ritningarna till polisen. Om du sedan får licensen är det upp till dej att följa ritningarna, men det är bara på dem du har fått licens. Vid ändringar måste dessa meddelas till polisen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rena kopior är inte ok. Men det är inte mycket som behövs ändras för att det inte ska räknas som en kopia.

Vid egentillverkning ska du lämna in en kopia på ritningarna till polisen. Om du sedan får licensen är det upp till dej att följa ritningarna, men det är bara på dem du har fått licens. Vid ändringar måste dessa meddelas till polisen.

ah, det förklarar det hela. tack för det.

Kalle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite OffT. men vad är definitionen på en ljuddämpare. Jag får flimmer av min om jag står och njutningsskjuter på banan, min idé var att svetsa på en mutter på ett rör som simulerar vikten av en ljuddämpare för att kunna skjuta på banan med bibehållen känsla (snällare rekyl) men mindre mirage. Detta blir mer av typen mynningsflammedämpare. Men frågan är, är en sådan laglig? Den begränsar ju ljudet bakåt och åt sidorna en del, men inget framåt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har byggt ett antal moderatorer/ljuddämpare i mina dagar till .22LR och det var helt lagligt på den stora ön på andra sidan vattnet jag bodde på.

Man kan med ganska enkla metoder få till ganska vettiga dämpare, framför allt eftersom vi använde subsonic hollowpoints oftast vid kaninjakten. Dock tror jag det kräver lite mer sofitstikerade prylar vid större gastryck.

Nu har jag skaffat mig en RCC dämpare och inser att det blir billigare att köpa färdiga dämpare om man inte har tillgång till en mekanisk verkstad hemma och har på tok för mycket fritid.

Tänker inte lägga upp några ritningar eller beskrivningar eftersom de dämparna jag byggde var just anpassade för .22LR och vill inte att det skall bli en massa hempulande men det som är mest komplicerat är fräsningen av kanalerna i bafflarna om man inte kör med stansade brickor.

Lycka till med testandet och var jävligt noga med säkerheten. När jag blåste en baffel med en .22LR så var det ingen större fara men händer det med en .308 så är det lite värre...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Vad det gäller licens på ljuddämpare så är det olagligt att ha ljuddämpare på kaliber mindre än 222.

Absolut inte.

Det gäller precis samma sak för.22LR som för vilken klass 1 studsare, dvs man skall ha licens.

Att få licens på en .22LR är däremot en helt annan sak om vi pratar Sverige men det finns mången kommunjägare på forumet och där har majoriteten en sådan licens.

Vidare gäller andra regler i andra länder. Jag var bosatt i England i många år och där var det fritt med ljuddämpare på .22LR t ex.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vidare gäller andra regler i andra länder. Jag var bosatt i England i många år och där var det fritt med ljuddämpare på .22LR t ex.

+1

Jag har dämp på min .22LR... hur? = Åland/Finland

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul tråd.

Men har du dubbelkollat så att den gör precis vad du vill? Är det inte så att muzzle booster ökar rekylen, i stället för att minska den? En vanlig dämpare gör ett gott jobb att minska rekyl.

Mvh

Jope

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul initiativ,

har du räknat på skillnaden i tryck o krutgasvolym jmfr en 308 Win och de där dämparna som du länkar till som är designade för kantantända patroner.

Min ringa erfarenhet är att de designmässigt inte håller trycket, så att säga.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

+1

Jag har dämp på min .22LR... hur? = Åland/Finland

Behövs inte licens för nån ljddämpare på Åland/Finland oberoende på kaliber på vapnet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då kommer raskt frågorna:

1) Varför i hela Hälsingland har vi detta licensmumbojumbo på ljuddämpare i Sverige ?

2) Varför i hela Helvetia får man godkänt licens på vissa kalibrar och inte på andra ?

Vem/vad har bestämt detta?

Bara lite irriterad, men samtidigt luttrad - Detta är Sverige....

Raggarö

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då kommer raskt frågorna:

1) Varför i hela Hälsingland har vi detta licensmumbojumbo på ljuddämpare i Sverige ?

För att, som en tonåring skulle säga.

2) Varför i hela Helvetia får man godkänt licens på vissa kalibrar och inte på andra ?

Se ovan, men förmodligen för att det fanns en massa fördomar om dämpare tidigare,

nu är det nog som så att det kan lättas även dessa nu gällande begränsningar

Vem/vad har bestämt detta?

RPS, jägareförbundet, Naturvårdsverket i samverkan, vi kallar det för demokrati (lite intressant är det att reglerna inte har ändrats nämnvärt iom med EU, britterna har helt andra regler, ja lite som våra finska bröder då.)

Bara lite irriterad, men samtidigt luttrad - Detta är Sverige....

Raggarö

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mats,

det är som känt stor skillnad i regelverket kring detta mellan olika EU-länder,

frågan är hur länge den kan bestå och det är i samband med en förväntad förändring här i vapenlagstiftningen kan man hoppas på en vidare lättnad kring dämpare,

inget av det som belackare trott skulle hända har inträffat och allt som är positivt med dämpare har kommit att framstå.

I England är dämparna "fria" med anledning av att skottlossning är sound pollution, eller med svenska ord buller,

jag vill tro att just den saken, som i sig är lite negativ är något som kommer att öppna för dämpare mer generellt.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Största skillnaden mellan England och Sverige är att i England så heter det moderator, här ljuddämpare.

Det låter annorlunda och de som inte kan ett jota om detta tror att man kan få en kanon helt tyst vilket man verkligen inte kan!

Att moderera ljudet låter helt annorlunda och är enklare att acceptera som ett verktyg för jägare och inte bara för lönnmördare i Hollywood! :lol:

Personligen hoppas jag att det släpps fritt inom alla klasser. Det kommer vår och våra hundars hörsel bara må bra av! (våra grannars också :P)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja nog kan jag kalla det för modereringsburk bara jag kan ha den på 22:an å plinka i trädgårn :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fråga!

Rekyldämpare och flamdämpare är väl licensfria.

Hur mycket får en sån dämpa ljudet innan den blir klassad som ljuddämpare?

Jag tänkte mig att ta en viss mängd "gastryck" strax innan mynningen och leda in i ett utrymme där gasen pressar en tyngd bakåt. (Lite som en gasdriven automat/halvautomat)

Gör man det på "fel" sätt borde det bli en liten dämpning även av ljudet...

Skämt åsido. Jag har tyvärr inte tid att experimentera med sådant här. Men jag är nästan lite förvånad att det inte dykt upp något liknande på marknaden. Har sett alltför många skyttar som skulle behöva någon extra dämpning av rekylen. Och får man då även ner ljudet så kan det inte vara någon nackdel. Nu är det väl mest intressant på grova doningar och där skall det ju inte vara något problem att få licens om den blev klassad som ljuddämpare. Men kul att spekulera lite i alla fall.

// Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...