Hoppa till innehåll

Foto

Kan ett VVO anta hur höga skjutkrav som helst?

• Vänligen logga in för att kunna svara
31 svar till detta ämne

#1 OFFLINE   Tompa Jan

Tompa Jan

Småviltsjägare

• Bloggers
  • 455 inlägg

Postad 07 Nov 2010, 20:18

Jag har alltid trott att brons på pappälg är det högsta skjutkrav ett VVO kan anta. Jag minns inte riktigt men jag har för mig att det var min länsjaktvårdare som sa det på en kurs om jaktjuridik för många år sedan. Nu blev frågan aktuell i en tråd på grannforumet. Vad säger SJF, kan man hindra en jakträttsinnehavare som uppfyller bronskravet från att nyttja sin jakträtt?

Mvh Tomas

#2 OFFLINE   Mr Fiberclass

Mr Fiberclass

Erfaren jägare

• SJF
  • 2457 inlägg

Postad 08 Nov 2010, 11:27

Som så många andra frågor rörande VVO finns inga glasklara svar. Enligt de normalstadgar vi har tagit fram åligger det styrelsen att föreslå stämman krav på de skjutprov som skall gälla. Där finns inga begränsningar uppåt eller neråt, dvs man kan kräva att man träffar en kaffeburk på 10 m vart 10:e år, eller att man klarar guldmärke eller vad som helst varje vecka. I vart fall skall stämman besluta. Det som är problemet är att detta är oreglerat i lagen om VVO och det innebär att det är oklart om lagens regler om överklagande gäller , dvs att länsstyrelsen är rätt instans, eller om man istället skall se sådana beslut som beslut från en vanlig ideell förening som överklagas till allmän domstol. Du kan ju pröva med att överklaga till länstyrelsen så vi får besked.
Ola Wälimaa

#3 OFFLINE   Tompa Jan

Tompa Jan

Småviltsjägare

• Bloggers
  • 455 inlägg

Postad 08 Nov 2010, 13:36

Tack men jag reder mig på skjutbanan ännu så länge. Om jag förstår saken rätt är den inte prövad ännu, mitt scenario?

Tomas

#4 OFFLINE   pbo

pbo

Ekorrjägare

• Ekorrjägare
  • 77 inlägg

Postad 08 Nov 2010, 16:10

Uppföljningsfråga: Har SJF någon åsikt om lämpligt krav?

#5 OFFLINE   Linkis

Linkis

Erfaren jägare

• SJF
  • 1266 inlägg

Postad 08 Nov 2010, 16:57

Vi jobbar faktiskt med frågan just nu inför en satsning gentemot Jaktledare till våren, där målet är att alla jaktlag ska ha någon form av obligatyoriskt övningsskytte eller skytteprov inför nästa hösts jakt.

Nu kan man ha en mängd olika filosofier när det gäller övningsskytte inför jakt. De vi har under älgskyttet just nu är:

- Bronskrav på "stå - gå" älg.
- Uppvisa inskjutet vapen, motsvarande Jägarexamens 4 skott inom 12 centimeter.
- Minst 100 övningsskott, som enligt norska studier mer än halverar din skadeskjutningsfrekvens.
- En form av Björnpasset där du byter ut figuren mot valfri djurfigur ur Canaxas sortiment, t ex en älgkalv eller för den delen en varg eller en bäver...
/Daniel Ligné

Jägareförbundets blogg:

http://www.jagarefor...41&pageid=37535

#6 OFFLINE   pbo

pbo

Ekorrjägare

• Ekorrjägare
  • 77 inlägg

Postad 08 Nov 2010, 17:13

- Minst 100 övningsskott, som enligt norska studier mer än halverar din skadeskjutningsfrekvens.
- En form av Björnpasset där du byter ut figuren mot valfri djurfigur ur Canaxas sortiment, t ex en älgkalv eller för den delen en varg eller en bäver...

Tack för svaret och ett bra initiativ tycker jag. Däremot tror jag spontant att de två sista villkoren kommer att minska acceptansen ganska ordentligt bland de inte så skjutintresserade jägarna (oavsett om det är bra krav eller inte).

#7 OFFLINE   Linkis

Linkis

Erfaren jägare

• SJF
  • 1266 inlägg

Postad 08 Nov 2010, 17:30

Njaä, jag tror nog nästan tvärtom. Vi har en del studier om varför folk inte skjuter så mycket som de borde och genomgående så är det stora problemet att man inte kan/vill/törs åka till en skjutbana för att skjuta bronskravet, till exempel.
Då kan 100 övningsskott på ölburkar eller en variant på björnpasset, som du kan skjuta på vilket hygge eller i vilken grusgrop som helst vara ett vettigt alternativ...
/Daniel Ligné

Jägareförbundets blogg:

#8 OFFLINE   pbo

pbo

Ekorrjägare

• Ekorrjägare
  • 77 inlägg

Postad 08 Nov 2010, 17:37

Menar du att det är fyra alternativa krav? Jag trodde man skulle klara alla fyra.

#9 OFFLINE   Linkis

Linkis

Erfaren jägare

• SJF
  • 1266 inlägg

Postad 08 Nov 2010, 17:41

Jo, vår tanke är att vi producerar en "provkarta" på vilka prov man kan tänka sig och vad vi tycker är relevant att klara, t ex brons eller 12 cm. Sedan är det upp till jaktlaget att sätta sig ned och komma överens om vilka moment man vill plocka in. Jagar man en mängd olika arter med såväl kula som hagel kan det bli mycket men här måste man nog ta diskussionen i laget.
I ungefär hälften av de jaktlag där jag jagar existerar idag inga som helst prov och det är här man har den stora förbättringspotentialen enligt mig. Bara det enkla "inskjutningsbeviset" skulle enligt mina hemgjorda studier ta bort sisådär var 4:e skadeskjutning / bom.
/Daniel Ligné

Jägareförbundets blogg:

#10 OFFLINE   Lagnis

Lagnis

Småviltsjägare

• Bloggers
  • 331 inlägg

Postad 08 Nov 2010, 18:45

Som uppföljning då, finns det några siffror som visar på skillnaderna mot de som använder sig av bronskrav (vilket jag har fått för mig att är det vanligaste) och inte? Eller är den norska studien den enda som finns?

#11 OFFLINE   Linkis

Linkis

Erfaren jägare

• SJF
  • 1266 inlägg

Postad 09 Nov 2010, 13:39

Jag känner inte till någon studie där man isolerat just bronskravet. Däremot finns det studier som tittat på en massa andra generella faktorer som antal övningsskott, skytte på rörliga mål, ålder, kön, antal skjutna vilt...
/Daniel Ligné

Jägareförbundets blogg:

#12 ONLINE   henke67

henke67

Erfaren jägare

• Bloggers
  • 3534 inlägg

Postad 09 Nov 2010, 14:32

Jag känner inte till någon studie där man isolerat just bronskravet. Däremot finns det studier som tittat på en massa andra generella faktorer som antal övningsskott, skytte på rörliga mål, ålder, kön, antal skjutna vilt...

Och om du ger en subjektiv sammanfattning på 4-5 rader säger du...?

#13 OFFLINE   Whiskey Tango

Whiskey Tango

Erfaren jägare

• Bloggers
  • 4651 inlägg
  • Interests:familj, Jakt och jaktskytte samt vovvarna

Postad 09 Nov 2010, 14:40

Linkis:
Det här var väldigt kul att höra om! lyckas det få genomslag tror jag som du att det ger effekt.
OT en aning.
Jag mfl. här inne har funderat över att sätta samman ett underlag/kursmaterial för en sk utvecklingskurs i jaktrelaterat skytte för jaktskytteklubbar. ett prestigelöst sätt att hjälpa skyttar med insikt i olika bitar av vapenhanteringen och teknik. tanken är att fånga upp nybörjare och andra som inte riktigt får till det i skyttet för att minska skadeskjutningar och att öka självförtroendet i själva skyttet.
jag kanske kunde få återkomma till dig när vi börjar för att få höra dina tankar om ämnet?
Karl

- Vorsteh och terrier är diametralt olika men helt lika när de är emot mig.
- "Det man inte träffar på banan träffar man inte i skogen heller"
- Bättre att veta lite och göra lite, än att tro att man vet mycket och göra mycket men inte veta.

#14 OFFLINE   Linkis

Linkis

Erfaren jägare

• SJF
  • 1266 inlägg

Postad 09 Nov 2010, 14:52

Karl: Du får väldigt gärna höra av dig när du känner dig mogen. Vi sneglar själva på en "paketutbildning" för dem som precis ska, eller har tagit, Jägarexamen.

Henke: Nu beror det alldeles på vad man mäter men om vi sätter målet att 19 av 20 skott ska vara dödande ska medelskytten:

- Aldrig skjuta på älg i rörelse
- Bara skjuta på stillastående älg på kortare håll än 70 meter

Betänk då att vi talar älg och medelskyttar, hälften är alltså sämre...

100 Övningsskott / år mer än halverar din skadeskjutningsfrekvens.

Hundförare, kvinnor och de som skjuter mer än 3 älgar / år skadeskjuter mindre än hälften så mycket som medeljägaren.

Listan kan göras hur lång som helst men man måste komma ihåg att detta gäller primärt klövviltsskytte. Pratar vi rovdjur kommer andra faktorer mycket tydligt med i bilden, främst "frossan"... Vilket gör det hela mer komplicerat eftersom det blir svårt att träna bort frossan på en skjutbana...
/Daniel Ligné

Jägareförbundets blogg:

#15 ONLINE   henke67

henke67

Erfaren jägare

• Bloggers
  • 3534 inlägg

Postad 09 Nov 2010, 15:11

Linkis.
Jag tror tyvärr att det finns ett problem med att tala om medelskytten. Tror nog att 70-80% av min bekanntskapskrets anser sig vara bättre än medel. Och den matematiken går liksom inte ihop...
Men jag tror starkt på det här med min 100 övningsskott. Det kanske känns lite lite för oss nerdar här inne men jag känner flera som får något i halsen om man tar upp det som absolut minimum...

Men jag har några frågor i detta sammanhang.
1: Anser du att samtliga eller en viss procent av dessa skall vara med det aktuella vapnet?
2: Finns det statistik på hur många skott "medeljägaren" har skjutit innan älgjakten idag?
3: Detta gällde klövdjur. Finns någon liknande rekomendation på fågel. (Hagel) Jag anser att and och framförallt gåsjakten är betydligt mer krävande än älgjakten. Kanske mest beroende på mina egna begränsningar som hagelskytt...

#16 OFFLINE   Linkis

Linkis

Erfaren jägare

• SJF
  • 1266 inlägg

Postad 09 Nov 2010, 18:12

Visst anser sig de allra flesta vara åtminstone medel. Så länge vi bara hade dessa data från Norge ansåg sig 80% av svenskarna jag föreläste för vara bättre än medelnorrmannen. Frågan är bara hur vi ska angripa problemet istället? Jag har inte funnit något mer "jordnära" sätt att göra det än med "medelskytten". Det blir onekligen effektfullt när man inleder föredraget med handuppräckning på hur många som är medel eller bättre.
100 skotts - fenomenet är mycket enklare att kommunicera och ärligt talat är vi egentligen inte så intresserade av vad nördarna tycker. Därför är väl egentligen ett dylikt forum sämsta tänkbara för denna typ av kommunikation. Vi är egentligen genuint ointresserade av att locka t ex dig till skjutbanan, det är de som varken är här eller där vi vill åt. Då är jag personligen rädd att 100 skott är att sikta för högt. I de studier jag sett handlar det om några få procent av jägarkåren som skjuter så mycket...
1: De största studierna visar ingen nämnvärd effekt av om man skjutit med eget vapen eller inte. Faktiskt skiljer det knappt på om du skjutit dem med .22, hagel eller kula. Jag tror egentligen att 100 övningsskott säger mer om ditt intresse än hur mycket du övar. Skjuter du idag > 100 övningsskott är du antagligen ganska seriös och intresserad, kanske är det egentligen det vi mäter? Jag har dock antagligen sett mer ordinära jägare än de flesta på skjutbanan och törs nog säga att var 3:e svensk jägare inte förstår hur sitt vapen fungerar eller kan skjuta in det på egen hand. Talar vi halvautomatskyttar ökar andelen ytterligare. Jag är uppriktigt skitförvånad att vi inte har fler olyckor än vi har och därför anser jag personligen att man ska skjuta med eget vapen. Om inte annat så för att kunna ladda, säkra och skjuta in det på egen hand.
2: Japp, det finns en del statistik som pekar åt lite olika håll men vi har en ganska bra bild utifrån antalet sålda övningsskott årligen... Det handlar om ett femtontal skott / jägare och år.
3:Njaä, vi får lite olika resultat från hagelstudierna men helt avgörande för framgången där är inte antalet övningsskott, snarare erfarenhet (ofta mätt som jaktdagar eller fällt vilt) samt förmågan att avståndsbedömma.
/Daniel Ligné

Jägareförbundets blogg:

#17 Gäst_Taxmannen_*

Gäst_Taxmannen_*
  • Guests

Postad 09 Nov 2010, 18:46

hur stor andel av avskjutningen står den här gruppen som ni anser är "för dåliga" för?

#18 OFFLINE   Linkis

Linkis

Erfaren jägare

• SJF
  • 1266 inlägg

Postad 09 Nov 2010, 19:39

Ingen aning och vad är "för dålig"?

Vi kan antagligen alla bli bättre och tyvärr tror jag att vi har en mycket stor övertro på de svenska jägarnas förmåga idag. Betänk att svensk björn- och vargjakt är de sämsta uppmätta kulvapenjaktformerna i världen, någonsin, med avseende på bommar och skadeskjutningar. Vi är därmed ganska illa ute och jag tror faktiskt ändå att de som skjuter på björnar och vargar inte är det värsta "avskrapet" av de usla skyttarna.
/Daniel Ligné

Jägareförbundets blogg:

#19 OFFLINE   henke67

henke67

Erfaren jägare

• Bloggers
  • 3534 inlägg

Postad 09 Nov 2010, 19:54

Visst anser sig de allra flesta vara åtminstone medel. Så länge vi bara hade dessa data från Norge ansåg sig 80% av svenskarna jag föreläste för vara bättre än medelnorrmannen. Frågan är bara hur vi ska angripa problemet istället? Jag har inte funnit något mer "jordnära" sätt att göra det än med "medelskytten". Det blir onekligen effektfullt när man inleder föredraget med handuppräckning på hur många som är medel eller bättre.
100 skotts - fenomenet är mycket enklare att kommunicera och ärligt talat är vi egentligen inte så intresserade av vad nördarna tycker. Därför är väl egentligen ett dylikt forum sämsta tänkbara för denna typ av kommunikation. Vi är egentligen genuint ointresserade av att locka t ex dig till skjutbanan, det är de som varken är här eller där vi vill åt. Då är jag personligen rädd att 100 skott är att sikta för högt. I de studier jag sett handlar det om några få procent av jägarkåren som skjuter så mycket...
1: De största studierna visar ingen nämnvärd effekt av om man skjutit med eget vapen eller inte. Faktiskt skiljer det knappt på om du skjutit dem med .22, hagel eller kula. Jag tror egentligen att 100 övningsskott säger mer om ditt intresse än hur mycket du övar. Skjuter du idag > 100 övningsskott är du antagligen ganska seriös och intresserad, kanske är det egentligen det vi mäter? Jag har dock antagligen sett mer ordinära jägare än de flesta på skjutbanan och törs nog säga att var 3:e svensk jägare inte förstår hur sitt vapen fungerar eller kan skjuta in det på egen hand. Talar vi halvautomatskyttar ökar andelen ytterligare. Jag är uppriktigt skitförvånad att vi inte har fler olyckor än vi har och därför anser jag personligen att man ska skjuta med eget vapen. Om inte annat så för att kunna ladda, säkra och skjuta in det på egen hand.
2: Japp, det finns en del statistik som pekar åt lite olika håll men vi har en ganska bra bild utifrån antalet sålda övningsskott årligen... Det handlar om ett femtontal skott / jägare och år.
3:Njaä, vi får lite olika resultat från hagelstudierna men helt avgörande för framgången där är inte antalet övningsskott, snarare erfarenhet (ofta mätt som jaktdagar eller fällt vilt) samt förmågan att avståndsbedömma.

1: Amen
2: Fy f-n
3: Hoppsan, Är inte det ett väldigt dåligt betyg för lerduve skytte som träningsform för jakt?

#20 ONLINE   Ausch

Ausch

Behöver vård

• Bloggers
  • 12398 inlägg

Postad 09 Nov 2010, 20:00

De 15 övningsskotten du talar om är det antal jaktmatch / antal licenshavare man har räknat på då eller hur tillkom den siffran?
Jag hoppas ju att den skulle vara mycket högre men ser jag bara till min egen närmaste krets så räcker de skotten i flera år för vissa :) Nu är ju 15 skott bara 4 serier på älgbanan, men om man betänker att många skjuter ca 500-1000 skott om året ( Nu tänker jag på banskyttar fast de skjuter nog iof inte jaktmatch)
Följer denna tråd noga då jag ser en grym utveckling hos våra skjutbanor runt om i landet om alla jägare sköt 100 skott där varje år. Vi skulle kunna ha mycket fina banor helt plötsligt.

//
Livet är trots allt ganska kul att leva :)

#21 OFFLINE   Linkis

Linkis

Erfaren jägare

• SJF
  • 1266 inlägg

Postad 09 Nov 2010, 20:10

Henke: Njaä, jag vet inte riktigt om lerduveskyttet är helt fel. Däremot tror jag den 23:e skeetserien ger begränsad nytta. Ska du öva för jakt lär sporting eller jaktstigar vara mer ändamålsenliga. Om jag sedan skall känna andra genom mig själv, vilket brukar vara såväl pinsamt som nyttigt, så är det ofta där ute på tippen eller vid vassen som du lär dig hur nära fåglarna måste vara för att du ska ha en rimlig chans att ta dem med ett skott, det är helt enkelt ganska svårt att översätta en lerduva till en gås eller morkulla... Tyvärr tror jag också att man i hagelskyttet i än högre grad endera tränar eller inte alls. En högre andel av kulskyttarna har nog åtminstone besökt älgbanan...

Skuris: Det är just det som är problemet, hur ska man räkna? 15 kommer ifrån en uppskattning av antalet älgjägare - sålda jaktmatch... Nu finns det säkert en massa felkällor men fortfarande är vi långt ifrån ens en 50-ask / gubbe och vi som nu skjuter några 50-askar / gubbe drar upp medlet rätt ordentligt. Tyvärr skulle nog inte ens skjutbanorna räcka till om alla sköt 100 skott på älgbanan årligen. Defintivt inte i Sthlm och Skåne.
/Daniel Ligné

Jägareförbundets blogg:

#22 OFFLINE   henke67

henke67

Erfaren jägare

• Bloggers
  • 3534 inlägg

Postad 09 Nov 2010, 20:23

Henke: Njaä, jag vet inte riktigt om lerduveskyttet är helt fel. Däremot tror jag den 23:e skeetserien ger begränsad nytta. Ska du öva för jakt lär sporting eller jaktstigar vara mer ändamålsenliga. Om jag sedan skall känna andra genom mig själv, vilket brukar vara såväl pinsamt som nyttigt, så är det ofta där ute på tippen eller vid vassen som du lär dig hur nära fåglarna måste vara för att du ska ha en rimlig chans att ta dem med ett skott, det är helt enkelt ganska svårt att översätta en lerduva till en gås eller morkulla... Tyvärr tror jag också att man i hagelskyttet i än högre grad endera tränar eller inte alls. En högre andel av kulskyttarna har nog åtminstone besökt älgbanan...

Skuris: Det är just det som är problemet, hur ska man räkna? 15 kommer ifrån en uppskattning av antalet älgjägare - sålda jaktmatch... Nu finns det säkert en massa felkällor men fortfarande är vi långt ifrån ens en 50-ask / gubbe och vi som nu skjuter några 50-askar / gubbe drar upp medlet rätt ordentligt. Tyvärr skulle nog inte ens skjutbanorna räcka till om alla sköt 100 skott på älgbanan årligen. Defintivt inte i Sthlm och Skåne.

Jag försöker nog egentligen bara hitta ursäkter för att jag är så usel på duvorna som jag är...
Men angående ditt svar till Skuris så tyckte jag egentligen att det bästa med en rekomendation på 100övningssmällar är att man kan sköta det med några kompisar i en lämplig grusgrop eller liknande. Jaktlaget kanske kan ha en samling under lite enklare former. Och det blir i alla fall ett minimum av byrokrati.

// Henrik

#23 ONLINE   Linkis

Linkis

Erfaren jägare

• SJF
  • 1266 inlägg

Postad 09 Nov 2010, 20:31

Jo, jag tror vi har ett än större problem med hagelskyttet och "banskräcken". Vilken medelmåttig hagelskytt (jägare) törs idag åka på en sportingsväng eller jaktstig? Här har vi en del att göra...
Som jag sagt tidigare, finessen med Björnpasset, som vi nu försöker "rida" lite vidare på, är att det inte kräver något rörligt mål, ingen skjutbana och egentligen ingen skjutledare. Ta med bästa kompisen och åk till närmsta grusgrop, det tror jag faktiskt kan få ytterligare några att handla en 50-ask eller två och skjuta lite. Särskilt om vi via Jaktledarna kan sätta lite press.
En annan finess med detta är att du kan åka till t ex "Jaktmarkerna" på Virå, i två timmar, och så har du hastigt och mycket lustigt skjutit 100 skott, minst. Där kan man också gömma sig i mörkret om man vill och är blyg.
/Daniel Ligné

Jägareförbundets blogg:

#24 Gäst_Taxmannen_*

Gäst_Taxmannen_*
  • Guests

Postad 09 Nov 2010, 20:58

i slutändan handlar det trots allt om vilka skott man väljer att ta.

Kan man med säkerhet säga att de som skjuter mycket chansar mindre än de som inte skjuter mycket?

Alltså, allt handlar ju om hur man förhåller sig till sin egen förmåga.

Jag kan ju skjuta 15/25 duvor per år men trots det ha färre skadeskjutningar än galne gunnar som skjuter skeet tre ggr. i veckan pga hans förhånningssätt till de mål han skjuter på.

?

#25 OFFLINE   Linkis

Linkis

Erfaren jägare

• SJF
  • 1266 inlägg

Postad 09 Nov 2010, 21:19

Njao, visst, men nu visar ju flera studier att om du skjuter >100 övningsskott / år så skadeskjuter du mindre än hälften så ofta. Orsakerna till varför du skadeskjuter mindre kan vi spekulera i men antagligen är du mer intresserad, en bättre skytt och har utforskat dina gränser. Troligtvis vet du också var säkringen sitter på din bössa...
Visst finns det säkert tokskallar som aldrig tar en konsekvens av vad de åstadkommer men jag vill nog ändå tro att om du utforskat dina gränser så tar majoriteten av de sunda jägarna konsekvenserna av sitt handlande och ser sina begränsningar. Har du aldrig övat så har du ju faktiskt inte en susning, så då är det i princip bara att släppa allt om du ska hålla dig "på mattan", eller?
Så, sammanfattningsvis, man kan nog inte säga att de som övar mycket chansar mindre men man kan säga att de skadeskjuter mindre, och det är väl ändå viktigast?
/Daniel Ligné

Jägareförbundets blogg:

#26 Gäst_Taxmannen_*

Gäst_Taxmannen_*
  • Guests

Postad 09 Nov 2010, 22:28

ok. vet du var det går att läsa dessa undersökningar?

btw, vi ses på sportingen i vår. :rolleyes:

#27 OFFLINE   Linkis

Linkis

Erfaren jägare

• SJF
  • 1266 inlägg

Postad 12 Nov 2010, 13:00

På:

www.bedrejakt.no

tror jag att du hittar en hel del samt även några länkar. Annars är tyvärr en hel del av dessa undersökningar gjorda av t ex ammunitionstillverkare, dvs de är mer eller midre "hemliga", eller av vetenskaplig karaktär och då måste man ha tillgång till vetenskapliga databaser för att kunna söka och läsa.
/Daniel Ligné

Jägareförbundets blogg:

#28 OFFLINE   djkj

djkj

Ekorrjägare

• Ekorrjägare
  • 64 inlägg

Postad 17 Nov 2010, 11:24

Vi jobbar faktiskt med frågan just nu inför en satsning gentemot Jaktledare till våren, där målet är att alla jaktlag ska ha någon form av obligatyoriskt övningsskytte eller skytteprov inför nästa hösts jakt.

Nu kan man ha en mängd olika filosofier när det gäller övningsskytte inför jakt. De vi har under älgskyttet just nu är:

Bra med lite nya ide'er
Personligen anser jag att jaktstigar är överlägset den bästa träningen för en jägare, både kulstigar och hagelstigar.
Älgbanan anser inte jag vara en realistisk jaktsituation. Vem skjuter på en älg i fullt sken?
På jaktstigarna får man dessutom variationen på både håll och hastigheter och träna på den kluriga kalvfiguren.
Det ska skjutas 50% kalv men hur många tränar på det?

Som småviltjägare tränar man bäst på en hagelstig, om man jagar markvilt. För ripjägre mm. kan trapbanan vara nåt.
-Uppvisande av ett väl inskjutet vapen med den ammunitionen man avser att jaga med motsvarande jägarexamens 4 skott
inom 12cm. skulle göra mycket åt skadeskjutningarna.

#29 OFFLINE   naturalis

naturalis

Småviltsjägare

• Bloggers
  • 199 inlägg
  • Interests:Jakt, Fiske, Teknikprylar

Postad 02 Dec 2010, 13:53

+1 på föregående skribent.

#30 OFFLINE   Mosse

Mosse

Småviltsjägare

• Bloggers
  • 180 inlägg

Postad 23 Jun 2011, 19:36

Lyfter en gammal tråd då frågan dök upp inför vårt (VVO) årsmöte.
Har årsmötet mandat att sätta upp ett skjutkrav som gäller undantagslöst eller kan det bara ses som en rekommendation ?
I vårt fall skulle det handla om bronsmärket eller enklare (typ 4 träff stillastående)

Blev det något konkret av funderingarna du beskrev ovan ?
Kan inte minnas att jag sett något om det vilket i och för sig inte säger så mycket.... :blush:

/N

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar