Hoppa till innehåll

Kan ett VVO anta hur höga skjutkrav som helst?


Tompa Jan

Recommended Posts

På:

www.bedrejakt.no

tror jag att du hittar en hel del samt även några länkar. Annars är tyvärr en hel del av dessa undersökningar gjorda av t ex ammunitionstillverkare, dvs de är mer eller midre "hemliga", eller av vetenskaplig karaktär och då måste man ha tillgång till vetenskapliga databaser för att kunna söka och läsa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi jobbar faktiskt med frågan just nu inför en satsning gentemot Jaktledare till våren, där målet är att alla jaktlag ska ha någon form av obligatyoriskt övningsskytte eller skytteprov inför nästa hösts jakt.

Nu kan man ha en mängd olika filosofier när det gäller övningsskytte inför jakt. De vi har under älgskyttet just nu är:

- Bronskrav på "stå - gå" älg.

- Uppvisa inskjutet vapen, motsvarande Jägarexamens 4 skott inom 12 centimeter.

- Minst 100 övningsskott, som enligt norska studier mer än halverar din skadeskjutningsfrekvens.

- En form av Björnpasset där du byter ut figuren mot valfri djurfigur ur Canaxas sortiment, t ex en älgkalv eller för den delen en varg eller en bäver...

Bra med lite nya ide'er

Personligen anser jag att jaktstigar är överlägset den bästa träningen för en jägare, både kulstigar och hagelstigar.

Älgbanan anser inte jag vara en realistisk jaktsituation. Vem skjuter på en älg i fullt sken?

På jaktstigarna får man dessutom variationen på både håll och hastigheter och träna på den kluriga kalvfiguren.

Det ska skjutas 50% kalv men hur många tränar på det?

Som småviltjägare tränar man bäst på en hagelstig, om man jagar markvilt. För ripjägre mm. kan trapbanan vara nåt.

-Uppvisande av ett väl inskjutet vapen med den ammunitionen man avser att jaga med motsvarande jägarexamens 4 skott

inom 12cm. skulle göra mycket åt skadeskjutningarna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 6 months later...

Vi jobbar faktiskt med frågan just nu inför en satsning gentemot Jaktledare till våren, där målet är att alla jaktlag ska ha någon form av obligatyoriskt övningsskytte eller skytteprov inför nästa hösts jakt.

Nu kan man ha en mängd olika filosofier när det gäller övningsskytte inför jakt. De vi har under älgskyttet just nu är:

- Bronskrav på "stå - gå" älg.

- Uppvisa inskjutet vapen, motsvarande Jägarexamens 4 skott inom 12 centimeter.

- Minst 100 övningsskott, som enligt norska studier mer än halverar din skadeskjutningsfrekvens.

- En form av Björnpasset där du byter ut figuren mot valfri djurfigur ur Canaxas sortiment, t ex en älgkalv eller för den delen en varg eller en bäver...

Lyfter en gammal tråd då frågan dök upp inför vårt (VVO) årsmöte.

Har årsmötet mandat att sätta upp ett skjutkrav som gäller undantagslöst eller kan det bara ses som en rekommendation ?

I vårt fall skulle det handla om bronsmärket eller enklare (typ 4 träff stillastående)

Blev det något konkret av funderingarna du beskrev ovan ?

Kan inte minnas att jag sett något om det vilket i och för sig inte säger så mycket.... :blush:

/N

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har inte läst allt som skrivits! men jag undrar som förgående om(VVO) årsmöte.

Har årsmötet mandat att sätta upp ett skjutkrav som gäller undantagslöst eller kan det bara ses som en rekommendation ?

I vårt fall skulle det handla om bronsmärket eller enklare (typ 4 träff stillastående) v??

Det finns många olika varianter tex det sämsta (rekommedera)! jag tillhör den sorten som tycker det skall vara ett krav på brons eller ett intyg på tex 50 skjutna-

Skott.. har vi mandat på (VVO) så skulle det göra skillnad.

men vad gäller i ett (VVO) har vi mandat på årsmöte?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...