Hoppa till innehåll

älghjärta


Lapua mega

Recommended Posts

Hej har ett gäng älghjärtan i boxen och har tyvärr allt för långt till ett rökeri så jag undrar vad jag kan göra med det.

Tack i förhand :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej har ett gäng älghjärtan i boxen och har tyvärr allt för långt till ett rökeri så jag undrar vad jag kan göra med det.

Tack i förhand :)

Passar utmärkt i ett långkok!

Dela hjärtorna i 4-6 bitar och pudra dem i mjöl innan du bryner dem i en stekpanna.

I grytan lägger du i lite lämpliga rotgrönsaker, lök och selleri samt två burkar krosstomater.

Krydda med peppar, salt, hel kryddpeppar, lagerblad, klyftorna från en hel vitlök och en hel stjärnanis.

Slå på en eller två flaskor rödvin beroende på hur stor gryta du har. (Kan rekommendera La Chasse som är en skitbra matlagningsvin som inte är så dyrt)

En kraftigare fond är lämplig till detta.

Slå på vatten så att det täcker köttet, hetta upp på spisen tills det skall till och koka upp och sedan in i ugnen på 90 grader i 12 timmar. (under natten lämpligtvis)

På morgonen tar du helt sonika ut grytan ur ugnen och låter den stå tills kvällen där du bara värmer upp rasket på spisen, toppreder samt smakar av.

Serveras med någod god potatis typ Asterix eller liknande.

SKITGOTT!!!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej har ett gäng älghjärtan i boxen och har tyvärr allt för långt till ett rökeri så jag undrar vad jag kan göra med det.

Tack i förhand :)

Hänvisar till bävertråden som jag nyss har svarat i.:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gott med rökt hjärta också. 17-20% saltlag i en par dar, skölj av, sen i röken...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sitter just nu o mumsar på nyrökt älghjärta! Godare än godis! Röka kan du ju göra hemma om du nu inte bor i lägenhet

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nä inte bor jag i nån lägenhet men hur ska jag röka hjärtat om jag inte har nån rök hur bygger jag en bra rök

Ta en gammal diskmaskin. Rensa ur allt som innehåller plast mm så det bara blir det rostfria kvar. Ta bort elslingorna i botten. Slakta en gammal spis. Montera in en spisplatta i botten på diskmaskinen. Koppla på ström(använd helst 220v plattor för det är lättare att ansluta på nätet). Häng in köttet och placera en kastrull med rökspån på plattan. Fyll på vid behov. Räkna med att rökning tar i runda slängar 8-16 timmar(beroende på styckenas storlek och temperatur ute mm)Sista timmarna kan du med fördel lägga i enris i kastrullen. Plattorna brukar dock inte hålla mer än en kanske två rökningar, så det är bra om du känner någon på en återvinningsstation.

Annars kan du googla på en rökkåta.

Röktunna funkar också. Ta en tunna som placeras uppe i en slänt. Ta ett rör som är runt 2m långt. Fixa en kamin eller en lite mindre tunna. Grävner röret i marken. Anslut det i botten på röktunnan och i toppen på eldstaden som står nere i slänten. Fixa ett lock till tunnan. Bara att sätta igång att elda och röka... Alved funkar bäst. Det går att ha en liten stålbehållare med rökspån inne i eldstaden också. Då kan det vara bra att fukta på spånet lite först annars brinner det upp rätt fort och man brukar inte kunna komma åt att fylla på nytt när det väl brinner. Naturligtvis så kan man stoppa in en enekvist med jämna mellanrum. Elda inte för hårt det ska ta minst 12 timmar för köttet att bli färdigt. Alt att du röker i några timmar och gör färdigt köttet i ugnen. Men det brukar inte vara populärt då det blir röklukt i huset i flera veckor efter....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej har ett gäng älghjärtan i boxen och har tyvärr allt för långt till ett rökeri så jag undrar vad jag kan göra med det.

Tack i förhand :)

funkar finfint till färs. blir en fin färs med mycket särpräglad smak.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...