Publicerat Januari 30, 201115 yr Har en kråkfälla modell leufstabrukfällan som jag ska köra ut nästa helg. Har tänkt att den ska stå på ett hygge uppe på en hög kulle där de JÄMT sitter en massa svart fågel, kan man ställa den mitt ute på hygget eller ska man stäla den så dom har träd i närheten att sitta i?Eller går de bra mett ute på hygget? Ska även bygga en trolle ljungby fälla i veckan, vad tycker ni jag ska bygga den i för virke? //Martin nybörjare på allt
Publicerat Januari 30, 201115 yr Författare Bygg en norsk-kråkfälla funkar överlägset bäst Svar nej de gör jag inte....
Publicerat Januari 31, 201115 yr Det kan ju vara hyggligt om de har lite skugga kanske med tanke på att de skall sitta där en stund men är fällan bara tillräckligt intressant med lite käk och så spelar det nog mindre roll var den står. Hipshot är riktigt duktig på fällor så han kanske kan ge mer specifika tips. (det finns nog många fler här också!)
Publicerat Maj 21, 201313 yr Har en kråkfälla modell leufstabrukfällan som jag ska köra ut nästa helg. Har tänkt att den ska stå på ett hygge uppe på en hög kulle där de JÄMT sitter en massa svart fågel, kan man ställa den mitt ute på hygget eller ska man stäla den så dom har träd i närheten att sitta i?Eller går de bra mett ute på hygget? Ska även bygga en trolle ljungby fälla i veckan, vad tycker ni jag ska bygga den i för virke? //Martin nybörjare på allt Har du möjligt lite bilder och mått? Ska bygga en sådan att ha där de är lite svårt att panga dom. Fångar den bra? Gärna mått på stegen. S.
Publicerat Maj 22, 201313 yr Jag byggde en trolle/ljungby i helgen som var. Har tagit två skator redan , nu ska jag väl snart slippa plocka slaktade soppåsar vid tunnan Det är lite meck med gillren innan de fungerar bra. Hitta ritning på nätet . Skickat från min LT18i
Publicerat Maj 28, 201313 yr Jag byggde en trolle/ljungby i helgen som var. Det är lite meck med gillren innan de fungerar bra. Är det någon som har tips om hur fan man ska få till lämpliga giller till Trolle/ljungby? Gärna bilder. Antingen vippar luckan omkull av vinden, eller så löser den inte ut ens när katterna varit inne och klampat runt. Ibland har gillerpinnen effektivt fångat upp luckan så att den förblir halvöppen.. Har giller av standardtyp, notera min avancerade teckning
Publicerat Maj 28, 201313 yr Hade så på dem jag hade när jag bodde hemma på ön. Funka jätte bra. Jag hade 19mm rundstav. Som jag slipad riktigt spetsiga på bandslip. Båda lodade pinnarna. Iiggaren ska vara trekantiga eller slipad trekantig där spetsen från pinnen till luckan ska sitta. Sen ska luckorna inte vara 90 grader. Hade mina runt 80grader ca. Och sen ska du vikter på luckan. Anledningen är att fallhöjden blir kortare och snabbare. Och skulle de vara något som inte riktigt är inne i fällan. Så trycks de in eller blir ihjäl slaget. Du kan även sätta en bit rostfri plåt oå liggaren där spetsarna möts. Då blir den känsligare. Lycka till. S.
Publicerat Maj 28, 201313 yr Glömde skriva att gillret inte ska stå lodrät. Luta de lite inåt fällan. Och korta pinnarna så luckorna står i 80 grader. S.
Publicerat Maj 29, 201313 yr Typ nått sånt från sidan då?Den första bilden ja. Och spättsarna ska ha en anlägnings yta på ca 3mm. Och likaså tvär biten.S.