Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kissar inne på natten

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Vi har en finne (tik) på 7 månader nu. Vi har hittils haft henne i en hägn på nätterna och det har funkat hur bra som helst. Hade dock tänkt att jag skulle vänja henne av med att sova i hägnen och har låtit henne sova ute i lägenheten.

Funkar inte bra. Hon kissar på golvet.

Går ut med henne ca 2200 och sen igen 0600. Borde inte vara att hon är supernödig för i hägnen är hon ju torr. Har börjat ta bort vattnet för henne vi 2000 tiden också.

Testade inatt att ha henne på begränsad yta, sovrummet, och jag vaknade av att hon vandrade ca 2400. Tänkte ta och sätta in henne i hägnen men såfort jag öppnade sovrummsdörren sprang hon ut till vardagsrummet och satte sig...

Mycket underligt. Har aldrig pinkat i hägnen och pinkar inte inne på dagtid/kvällstid.

Några tips hur vi blir av med detta?

Publicerat

Mina hundar sover i en inomhushägn och det får dem att känna sig trygga. (samtidigt som man vet att de då inte kan jaga katter under natten...)

Det kan nog vara en trygghetsgrej det handlar om med din hund så testa hägn igen som hunden kan ha sin säng/fäll i så går det nog bra.

Publicerat

Kolla så att inte hon har problem med urinvägarna infektion eller inflammation, detta kan göra att dom blir akut nödiga.

I dom flesta fall brukar det vara mindre pölar. Annars är mitt tips att hon får sova i bur för att "bryta mönstret.

Publicerat

Låter som att hon fastat i ett mönster är det hela tiden i samma rum hon pinkar?

Rätt vanligt att hundar gör en plats till toalett, då brukar det hjälpa att klorin skura för att få bort all lukt samt ta hunden på bar gärning och fya så hon förstår att det inte är tillåtet.

Du kan även börja med att stänga in henne med dig i sovrummet så hon kan väcka dig om hon blir nödig sedan öppna rummen stegvis så länge hon inte pinkar inne.

Publicerat

Ofta är det så att en unghund som glömmer att hon är pissnödig när hon är ute pga allt som skall undersökas.

Speciellt på kvälls rundan så luktar det väldigt spännande så de glömmer bort att pissa ordentligt.

Sedan när de kommer in & till ro så upptäcker de efter en stund att de är pissnödiga & du blir väkt.

De pissar normalt inte inne i sin hage eller i sovrummet men kommer de ut därifrån .....

Du har i detta läget inte något annat val än att bära ut henne från sovrummet & vara ute med henne tills hon pissar.

Men klä på dig ordentligt för såfort hon kommer ut så glömmer hon bort att pissa pga allt spännande med att vara ute ......

//Lasse D.

• 2 weeks later...
Publicerat

Hej,

Vi har en finne (tik) på 7 månader nu. Vi har hittils haft henne i en hägn på nätterna och det har funkat hur bra som helst. Hade dock tänkt att jag skulle vänja henne av med att sova i hägnen och har låtit henne sova ute i lägenheten.

Funkar inte bra. Hon kissar på golvet.

Går ut med henne ca 2200 och sen igen 0600. Borde inte vara att hon är supernödig för i hägnen är hon ju torr. Har börjat ta bort vattnet för henne vi 2000 tiden också.

Testade inatt att ha henne på begränsad yta, sovrummet, och jag vaknade av att hon vandrade ca 2400. Tänkte ta och sätta in henne i hägnen men såfort jag öppnade sovrummsdörren sprang hon ut till vardagsrummet och satte sig...

Mycket underligt. Har aldrig pinkat i hägnen och pinkar inte inne på dagtid/kvällstid.

Några tips hur vi blir av med detta?

Om du nu vill ha henne i sovrummet så skulle jag ta ett par nätter med stängd sovrums dörr, koppel till hands och när hon börjar vandra, sätt på kopplet och gå ut. Då får hon ingen möjlighet att "göra fel" Sen i och med att det är en tik så hur ser det ut där hon brukar kissa på kvällen? En del tikar är kinkiga med att det inte får vara mycket snö osv så de inte pinkar klart. Jag vallade svägerskans ungtik i två timmar ute utan att hon kissa, tog till slut inne henne till oss och hon pinkade på matten i hallen det första hon gjorde när hon kom innanför dörren... :wacko:

Publicerat
  • Författare

Vi har en liten paus i detta nu. Ska ta upp det igen senare, då ska hon få vara i hallen på natten. Vill inte ha henne i sovrummet.

Publicerat

Du kan även börja med att stänga in henne med dig i sovrummet så hon kan väcka dig om hon blir nödig sedan öppna rummen stegvis så länge hon inte pinkar inne.

Instämmer helt med detta råd (som de flesta övriga verkar överrens om också). Det tar tid, och även om man tror hunden är rumsren så får man inte sällan ett bakslag vi just den åldern din tik är i just nu, när hormonerna börjar sätta in för första gången. Tålamod enligt ovan är det bästa receptet!