Hoppa till innehåll

Fulltangblad för en glad amatör


peppen

Recommended Posts

:)

Jag tror att den största fällan för mig som nybörjare är att det blir för mycket trä. När jag lagat någon kniv och lite verktyg så brukar handtagen bli klumpiga. Tror att man kan få ett hum om hur utgångsbitarna skall se ut med hjälp av leran. Skalorna blev 4 mm vid ryggen och 5 mm där dom var som tjockast och kanske 1,5 mm vid buken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 106
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • peppen

    48

  • seved

    18

  • Wizard

    10

  • #30-06#

    8

Top Posters In This Topic

:)

Jag tror att den största fällan för mig som nybörjare är att det blir för mycket trä. När jag lagat någon kniv och lite verktyg så brukar handtagen bli klumpiga. Tror att man kan få ett hum om hur utgångsbitarna skall se ut med hjälp av leran. Skalorna blev 4 mm vid ryggen och 5 mm där dom var som tjockast och kanske 1,5 mm vid buken.

kanon bra tips med lera :D vad är det för lera du andvänt dig av ?

/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag gör om det skall jag nog köra plastilina eller dylikt. Jag använde en vanlig "stengodslera" lera av dålig kvalitet som jag köpte på en leksaksaffär på väg hem från jobbet. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag gör om det skall jag nog köra plastilina eller dylikt. Jag använde en vanlig "stengodslera" lera av dålig kvalitet som jag köpte på en leksaksaffär på väg hem från jobbet. :)

ska jag testa tycker det var en utmärkt ide' för att testa sig fram

/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

:)

Jag tror att den största fällan för mig som nybörjare är att det blir för mycket trä. När jag lagat någon kniv och lite verktyg så brukar handtagen bli klumpiga. Tror att man kan få ett hum om hur utgångsbitarna skall se ut med hjälp av leran. Skalorna blev 4 mm vid ryggen och 5 mm där dom var som tjockast och kanske 1,5 mm vid buken.

Titta ja trevligt :). Kul ide med leran.

Ja det är lätt att falla i den fällan. :). Du är inte ensam om det. Det gör nästan alla i början. Ja det låter som bra mått. Prova det på skalorna oxå. Försök att spara 1,5-2 mm o botten på borrhålen för muttrarna.

När jag gör sticktånge så brukar jag såga så att skaftet blir 20-22 mm brett. Sen börjar jag forma skaftet.

Seved

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag provade en ny värmebehandling av trät igår och denna gången med en top temperatur på 130 grader i en timme och där efter återfuktning och avsvalning. Denna lägre temperatur gjorde att trätt fick en grå färg som efter oljning passade bra till bladen.

Jag surfade runt halva natten på jakt efter 1-komponents produkter för stabbning av trät men upptäckte att det inte verkar vara något man pysslar med i Sverige. Det kommer förmodligen bli ganska krångligt att beställa hem en dylik kemikalie och metoden verkar vara relativt obeprövad.

Jag tänkte därför pröva en egen metod. Jag är medveten om att detta inte blir en stabbning som med de andra kemikalierna med det kanske är gott nog? Rå kallpressad linolja hettas upp i vatten bad till 50 grader för att sänka viskositeten. Detta sker i en glasburk med öppet lock. Knivskaftet förs ner i burken så att oljan täcker skaftet och locket skruvas på. Då burken svalnar kommer det bildas ett undertryck i burken på ca 0,1 atm vilket borde göra att olja tränger längre in i skaftet och driver ut luften. Är man riktigt finurlig så tar man en avlång burk och låter oljan vara isolerad men den övre delen svalna. Då får man kombinationen av låg viskositet och lågt tryck. Burken får sedan stå några dagar. Knivarna tas ut och får torka i solljus i ett par veckor för att oljan skall kunna oxidera.

Tror ni det kan fungera?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag provade en ny värmebehandling av trät igår och denna gången med en top temperatur på 130 grader i en timme och där efter återfuktning och avsvalning. Denna lägre temperatur gjorde att trätt fick en grå färg som efter oljning passade bra till bladen.

Jag surfade runt halva natten på jakt efter 1-komponents produkter för stabbning av trät men upptäckte att det inte verkar vara något man pysslar med i Sverige. Det kommer förmodligen bli ganska krångligt att beställa hem en dylik kemikalie och metoden verkar vara relativt obeprövad.

Jag tänkte därför pröva en egen metod. Jag är medveten om att detta inte blir en stabbning som med de andra kemikalierna med det kanske är gott nog? Rå kallpressad linolja hettas upp i vatten bad till 50 grader för att sänka viskositeten. Detta sker i en glasburk med öppet lock. Knivskaftet förs ner i burken så att oljan täcker skaftet och locket skruvas på. Då burken svalnar kommer det bildas ett undertryck i burken på ca 0,1 atm vilket borde göra att olja tränger längre in i skaftet och driver ut luften. Är man riktigt finurlig så tar man en avlång burk och låter oljan vara isolerad men den övre delen svalna. Då får man kombinationen av låg viskositet och lågt tryck. Burken får sedan stå några dagar. Knivarna tas ut och får torka i solljus i ett par veckor för att oljan skall kunna oxidera.

Tror ni det kan fungera?

Nu snackar vi! :D

Imponerande att ens komma på tanken, funkar det dessutom då e det ju kungligt.

Kör hårt bara ska bli jätte kul å se resultatet.

Vad jobbar du med föresten, eller är det bara ett stort intresse för kemi?

För detta är då inget jag som kontorsrått skulle komma på i första taget.

//Nylander

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så, nu är försöket igång och metoden verkar fungera. Luften kommer ut snabbare och biten har lägre vattenlinje. Jag har en bit som jag kör med värme och undertryck och en som jag kör med vanlig rå linolja. Jag har upptäckt en nackdel. Det verkar som om det bildas sprickor i limfogen med den värmda oljan. Provbiten är från första limningen och då använde jag för lite lim så jag får prova med en bättre bit innan jag avfärdar metoden. Försöket pågår dock. :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

IMG_1792.jpg

IMG_1794.jpg

Visst funkar det och sprickorna var inget problem. Det var nog bara en skugga. Hur som så ska man kanske inte dra för stora växlar på metoden i detta fallet då det förmodligen räcker med att lägga biten i olja över natten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

IMG_1792.jpg

IMG_1794.jpg

Visst funkar det och sprickorna var inget problem. Det var nog bara en skugga. Hur som så ska man kanske inte dra för stora växlar på metoden i detta fallet då det förmodligen räcker med att lägga biten i olja över natten.

Häftigt! Kan du göra samma sak med någon tillsats som gör att träet blir färgat samtidigt? Vore riktigt fräckt! ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske om det finns pigment med tillräckligt små molekyler som är oljelösliga.

Testa att koka upp linoljan med lite Gärdins pulverbets så kanske det funkar.

Jag håller precis på att testa med pulverbets och aceton och det verkar funka!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jano hade peg 1500 förut en sorts stabilisering. Vet inte om han har fortfarande.

Seved

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det här kanske en urkorkad fråga, men vad händer om man använder sig av helt vanlig karamellfärg? Den som är flytande och säljs i mataffären? Finns i röd grön och gul tror jag.

Jag antar att när trä ligger i het vätska så vidgar sig fibrerna och då har lättare för att dra till sig vätska och färg? Det handlar kanske bara om att det ska ligga länge nog? Och att vätskan inte får svalna för tidigt. Det här är väl egentligen bara att jag tänker högt... Men med tillräckligt många nog idéer och förslag eller frågor så kanske något funkar efter vart... :rolleyes::lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den stabben som Seved tipsade om funkar nog så. :) Där kan du säkert köra med vattenbaserad färg.

Avsikten med oljan är för att göra de tunnas skalorna oljemättade samt att de skall skyddas av ett oxiderat ytskikt.

Karamellfärgen är som sagt vattenbaserad. Om man vill att oljan skall agera lösningsmedel åt färgen så måste den vara löslig i olja och sedan måste självaste pigmentet vara tillräckligt litet för att ta sig in i trät. Detta är dock ett stickspår. Jag är nöjd med hur de olika värmebehandlingarna ter sig färgmässigt. Lite nyfiken är jag iof på ett svart skaft.

Edit: Anilinfärg har de egenskaper jag söker. Det är ett färgämne och inte ett pigment. Det löser sig alltså helt så att oljan blir genomskinlig. Molekylerna är dess utom mycket små.

Edit2: Om man söker på "Genomfärgning av faner - en metodanalys" så finns ett bra studentarbete på ämnet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag lät bitarna ligga ute i sol och vind idag och polerade sedan upp en av dom. Det går helt klart att få en bra yta. Det är två frågetecken bara. Kommer kniven att kännas fet för all framtid och kommer rörelsen i trät att spräcka det efter att man epoxy limmat det fast i skaftet.

Det som känns bra är i alla fall att man kan polera ändträt (till höger) spegelblankt.

Jag håller nu på att prova en annan metod. Att låta stickorna ligga i trälim ett dygn innan jag limmar. För hoppningen är att limmet skall tränga igenom de tunna stickorna och att man på detta vis skall få ett homogent formstabilt trä.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så, nu har jag kommit runt sprickbildningen också. De första bitarna jag provade med hade helt enkelt små sprickor från början på grund av att jag inte hade använt tillräckligt rikligt med lim och kanske för lågt tryck när jag pressade dom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag bestämde mig för det slutgiltiga utseendet på en av skalorna idag. Det blev lätt värmebehandlad rödbok med inlägg av masurbjörk. Jag täljde av lite på ett ändstycke och slipade lite och strök på lite olivolja. Ser lovande ut inte sant. :wub:

IMG_1795.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...