Hoppa till innehåll

Köpa plattstål/stångstål till knivar?


peppen

Recommended Posts

När jag läste på om AEB-L så var det mest kryohärdning som det pratades om men flytande kväve eller kosyreis i aceton vill jag inte hålla på med så det vår bli den "gamla" modellen som gäller.

Har ingen termometer som klarar av så höga temperaturer men jag har testat med fil efter härdningen och den tar inte alls innan man normaliserar så härdningen verkar funka i alla fall ^_^

Framöver får man nog härda på ett mer vetenskapligt sätt men då har jag gasolässja också samt termometer för riktigt höga temperaturer att tillgå :D

Ja kryo är inte nödvändigt om du frågar mej. Det gör att mest att bladet blir hårdare. Men 62 till 64HRC innan anlöpning är hårt så det räcker för mej.

Satsa på en ugn vetja då kan du ha hålltid oxå och en mera exakt temp :). Skicka hit ett blad om du vill. Så kan jag testa det i durometern om du vill.

Seved

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 65
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • peppen

    24

  • seved

    19

  • Wizard

    11

  • kimmolilja

    9

Top Posters In This Topic

Ja kryo är inte nödvändigt om du frågar mej. Det gör att mest att bladet blir hårdare. Men 62 till 64HRC innan anlöpning är hårt så det räcker för mej.

Satsa på en ugn vetja då kan du ha hålltid oxå och en mera exakt temp :). Skicka hit ett blad om du vill. Så kan jag testa det i durometern om du vill.

Seved

Man får väl se vad för utrustning man skaffar sig med tiden men det skulle vara kul om du testade ett "hemmahärdat" blad så man får svart på vitt om man har gjort rätt eller skitit i det blå skåpet :lol:

Har några nya blad på g nästa vecka i AEB-L och då skall jag skicka ett blad till dig!

Tack :blush:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ni pratar om att "normalisera" stålet i en vanlig ugn verkar det som så kommer ju frågan hur låter ni stålet kallna efteråt är det vattenbad eller får det kallna själv

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ni pratar om att "normalisera" stålet i en vanlig ugn verkar det som så kommer ju frågan hur låter ni stålet kallna efteråt är det vattenbad eller får det kallna själv

Man låter det kallna själv om man använder en vanlig ugn, annars kör man speciella ugnar med digitala värmeprogram med olika cykler beroende på stålsort och hur hårt man vill ha det men kyler i vatten efter normalisering har jag inte hört någon som gör...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man låter det kallna själv om man använder en vanlig ugn, annars kör man speciella ugnar med digitala värmeprogram med olika cykler beroende på stålsort och hur hårt man vill ha det men kyler i vatten efter normalisering har jag inte hört någon som gör...

aha ok då vet jag

att jag undrade om ni doppade det i vatten efter normaliseringen är ren okunskap

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man får väl se vad för utrustning man skaffar sig med tiden men det skulle vara kul om du testade ett "hemmahärdat" blad så man får svart på vitt om man har gjort rätt eller skitit i det blå skåpet :lol:

Har några nya blad på g nästa vecka i AEB-L och då skall jag skicka ett blad till dig!

Tack :blush:

Ja, det skulle vara intressant. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Javisst det är bara att du skickar hit ett blad, när du har nåt klart. :)

Seved

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu slår ordmärkarklubben till :)

Avspännings glöggning är när man värmer upp bladet och det ligger inne ett antal timmar för att man ska få bort alla spänningar. Så att man minskar risken för att bladet ska krökas vid härdning. Kan med fördel göras flera gånger.

Normalisering är när man värmer upp stålet till nära härdtemp och låter det svalna väldigt sakta i nåt media. Vermakulit eller dylikt. Detta för att få så fin stuktur i stålet som möjligt. Det förbättrar tåligheten och det går att få en vass och fin egg.

Sen är det härdning i olja eller vatten, i de allra flesta fall olja.

Sist men inte minst så anlöper man oftast 2*2 timmar. För att få bort dom spänningar och för att få det lite mjukare.

Seved

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad sker avspännings glöggning vid för temperatur?

Jag gör det i 795 grader. Jag låter bladen ligga i medans ugnen går upp. Så har jag en hålltid på 30 min vid 400 grader. sen går det upp till 795 brader jag minns inte vilken hastighet det är, måste kolla det. Men jag tror det är 2-300 grader i timmen. Till 795 grader. Sen ligger det där i 5 timmar. Så går den ner till rumstemp, det tar 2 dygn. Då har man förhoppningsvis inga spänningar kvar i bladet. Ibland gör jag cykeln 2 grr.

Seved

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej inte på det viset. Man kan värma upp det och lägga det i en isolerad box. Så att den svalnar så sakta som möjligt.

Seved

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej inte på det viset. Man kan värma upp det och lägga det i en isolerad box. Så att den svalnar så sakta som möjligt.

Seved

Jag har bara lämnat stålet i kolet när jag har slagit av fläkten i min ässja till dagen efter och vill man ha långsammare nedkylning än så får man nog använda speciella ugnar ;)

Men som sagt, jag skall skicka ett blad till dig för undersökning så får jag reda på om min metod funkar eller är värdelös :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har bara lämnat stålet i kolet när jag har slagit av fläkten i min ässja till dagen efter och vill man ha långsammare nedkylning än så får man nog använda speciella ugnar ;)

Men som sagt, jag skall skicka ett blad till dig för undersökning så får jag reda på om min metod funkar eller är värdelös :P

Ja det är bra då svalnar den så sakta det bara går. Om du värmer bladet till körsbärsrött förstst. Sen stänger av fläkten och begraver stålet i så det inte svalnar olika på översidan o undersidan. Så får du en bra avsvalning. :)

Japp bara å skicka ett blad.

Seved

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...