Hoppa till innehåll

Nästa steg, ett precisionsarbete


peppen

Recommended Posts

Nu när första kniven och slidan är klar och jag lärt mig lite på kuppen har jag tänkt att göra två knivar där precisionen i handarbetet är ledstjärnan. Tips och tricks motages tacksamt.

Den första skall få skalor av valnöt.

Jag har upptäckt att när jag slipar skalor på en bänkskiva så blir dom lite konvexa på grund av vändningarna i sliprörelsen. Jag tycker mig märka att detta blir bättre av att ha en lös skiva som man balanserar över knät. En annan trevlig upptäckt var pappret av märket siarol som är tyngre och inte biter eller släpper sand. Man kan köra med ett grövre papper och spar där med tid. Har lagt ungefär fyra timmar på att plana ut den hårda valnöten.

IMG_0228-1.jpg

IMG_0229.jpg

IMG_0230.jpg

IMG_0231.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 82
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • peppen

    43

  • shamani

    10

  • Eas

    4

  • Puukare

    4

Top Posters In This Topic

Sågade upp ebenholtsen idag också. Fick nog till en mm-precision men inte mer. Hur som tillräckligt bra för att gå direkt på papper. :)

IMG_0232.jpg

Iroko, ebenholts, stabbad ek och valnöt.

IMG_0234.jpg

IMG_0236.jpg

IMG_0232.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den stabbade eken tog 5 min per skala att plana, ebenholtsen 10 minuter och valnöten 30 minuter. Helt klart en jätteförbättring. :wub: Rekommendationen såga rakt så slipper man slipa. Det verkar också som om de mindre bitarna går mycket fortare.

IMG_0237.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den stabbade eken tog 5 min per skala att plana, ebenholtsen 10 minuter och valnöten 30 minuter. Helt klart en jätteförbättring. :wub: Rekommendationen såga rakt så slipper man slipa. Det verkar också som om de mindre bitarna går mycket fortare.

IMG_0237.jpg

Vad häftiga de nedersta bitarna till höger är. Ett hjärta bildas av de två bitarna. ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det ser "evil" ut... men vi är alla olika ;)

Handlar kanske lite om hur man är som person? Eller kanske vilken sinnesstämning man är i... :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så, go´vänner. Nu har jag spikat utseendet på den första av dom två knivbröderna. Det kommer att bli en enzp D2 trapper. Med vinröd tunn spacer och valnötsskalor och detaljer i mässing. Det ligger lite tanke bakom det valet. Då metallen har en dragning åt kallare grå har jag valt valnöt. Till valnöten har jag valt det vinröda och mässingen. :D

IMG_0237.jpg

IMG_0238.jpg

IMG_0239.jpg

IMG_0240.jpg

Vad tror ni? :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den andra har jag funderat på om jag skall göra i ebenholts med spacer i mässing (plan B är en klarröd lite tjockare spacer). Jag vill hålla det enkelt rent färgmässigt efter som tonen i D2-stålet har en speciell karaktär. Har aldrig sett detta på någon kniv men jag tror det kan bli snyggt. Dock kommer det ju verkligen att ställa krav på precisionen. <_< Vad tror ni om denna lösning. Alla synpunkter är välkomna även här. :D

IMG_0243.jpg

IMG_0244.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är helt övertygad att med din noggrannhet och precision kommer båda knivarna att bli riktigt bra, du har ju jättefina blad och skaft material. Lycka till

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

på den första broder så är du helt rätt på det med färgerna :wub: kommer bli sketans bra.

på den andre brodern så tycker jag inte att du skall ha en klarröd då det mörkar ner ( eller hur jag skall förklara) det hela , även om klarröd inte är en dyster färg men tillsammans med ebenholtsen så blir det nog för mörkt..

titta på bilderna o lägg till en pippi gul eller orange färg som spacer, då lyfter du fram ebenholtsen istället. ^_^

bara mina tankar om det hela, och oavsett hur du väljer blir det säker jätte bra :wub:

MVH

Eas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detta kommer att bli skitba, ingen tvekan!

När jag gjorde min blåa EnZo kniv så klippte jag en lock av min älskade hund Ellen och lade i det ovala hålet mellan skalorna...

Jag är lite blödig men det bjuder jag på :blush:

EnZo bladen är sjukt bra!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bostik epoxy extra strong luktar mindre, torkar långsammare och har tydligt färdigskalad på härdaren. Ett helt klart lämpligt lim för uppgiften.

Jag har slipat ner bitarna till 120-papper och tvättat dom. På boken ligger en polerduk och ett lager plastfilm. Anledningen till att jag använder en bok istället för en brädbit är för att jag vill ha jämnare tryck.

IMG_0247.jpg

IMG_0248.jpg

IMG_0249.jpg

IMG_0250.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag lättade på trycket efter 20 minuter men märkte att epoxy´n inte hade huggit än. Här gäller det att vara på sin vakt så att det inte långsamt glider iväg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mjölkpaketet fungerad utmärkt att blanda på men topsen var sådär att applicera med. En liten pinne med en platt yta fungerade bättre så kan man köra det sista med tops.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Allt ser kanon ut men har ett tips. Ha inte för hårt tryck med tvingarna mot skalorna. Trycker ut för mycket av epoxyn då. Epoxyn ska vara stark imellan skalorna o då är det bra om det inte trycks ut för mycket under press. Du har säkert redan tänkt på detta men skriver ifall att.

mvh Kimmo

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det verkar gå vägen det här.

Nu kommer nästa fråga. Hur skall man göra för att få bolstren på plats snyggt. Ska man limma eller borra försänkningar och knacka till nitar som man filar ner.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag lättade på trycket efter 20 minuter men märkte att epoxy´n inte hade huggit än. Här gäller det att vara på sin vakt så att det inte långsamt glider iväg.

Epoxyn du använder (även jag) hugger inte snabbt, du har nästan två timmar på dej att jobba, och fullt härdad efter sexton timmar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men vad tror ni om bolstren limma eller knacka till nitar. Fördelen med att limma är att man kan slipa lite friare. Skall man nita så får man ju slipa till formen först sen försänka och sist knacka till nitarna. Lurigt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men vad tror ni om bolstren limma eller knacka till nitar. Fördelen med att limma är att man kan slipa lite friare. Skall man nita så får man ju slipa till formen först sen försänka och sist knacka till nitarna. Lurigt.

Metallbolster skall nitas utan tvekan.

Efter de är nitade så slipas de in.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...