Hoppa till innehåll

Kallrökbygge


mcgyver

Recommended Posts

I stundens infall och en dröm om en egen rök håller på att ta form. Nu när jag äntligen blivit husägare och har gått om utrymme är det äntligen dags att bygga min egna rök. I en slänt på bakgården får det bli, och med lite tur hittade jag en gammal järn/tegel panna som ska åter i drift efter lite renovering. Slänten lutar ganska duktigt men det blir nog bra, rostfria spirorör är på G. Tänkte fixa spisen och rökkanalen innan det blir dags att gjuta plattan. Har ni några råd eller funderingar är det bara att skriva.

post-7649-0-13306700-1304870105_thumb.jp Sett från kullens topp där plattan ska gjutas

post-7649-0-50908100-1304870132_thumb.jp I botten ska pannan stå och Guvetvis stod en STOR stubbe mitt i vägen så det blev 4 timmars slit med såg,spett och yxa...

post-7649-0-99624700-1304870649_thumb.jp Den ska få lite kärlek:-)

/Johan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snyggt! Har en egen dröm om att bygga en likadan! Hemmavid röker man oftast i rökkåta, men det verkar smidigare med en sån lösning som du bygger. Förutsatt att du har plats.

Funderar på om det är bättre att gräva ned rören än att låta dem ligga isolerade i jorden. Poängen är ju att få riktigt kall rök. Oftast kallröker man ju inte på sommaren utan på hösten och vintern,. Går röret uppe i kalla luften borde det väl kyla av röken bättre?

Men det kanske ändå hinner bli svalt under passagen i rören, även om de ligger under jord?

Trevligt projekt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oj oj oj, den pannan behöver MYCKET kärlek :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oj oj oj, den pannan behöver MYCKET kärlek :)

Det mesta av plåten ska bort förutom gjutjärnet. Sen behåller jag dom eldfasta stenarna som ligger i pannan och murar i där det fattas och botten blir helgjuten. Vänder den upp ochner och svetsar ihop en ny huv där rökröret går ut ur toppen. Sen blir det Rostfria Spirorör upp till plattan. men vi tar en sak i taget:-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du fortsätter att dokumentera på det sättet du har gjort nu så kommer jag att klistra denna tråden framöver!

Detta är ett mycket bra bygge som jag vet att otroligt många vill göra men inte har riktigt full koll på hur enkelt det faktiskt är att göra.

Riktigt kul och spännande projekt i traditionell stil! :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm, rostfria spirorör, har aldrig hört talas om såna, det känns ut som att det är galvat vi pratar om, är det nån som vet om det kan vara giftigt på något sätt?

Jag tror inte att röken hinner kallna så värst mycket efter att den har värmt upp rören, nedgrävt eller ej, men det viktiga är nog att inte bjussa på så mycket syre in i kaminen, fiselda helt enkelt.

Det börjar iallafall vattnas i munnen vid tanken på slutresultatet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Halojj igen, Har nu fått tag på lite mer material. Fick pris på spiro 125mm 6m men det blev ca 700:- (ordinarie 1400:-) men samma dag fick jag av några Svetsare som jag träffade genom jobbet som precis höll på och demontera rostfria Hängrännor U-profil 120mmgavel och 120mm botten, 2mm godds, 18meter fick jag..... dom skulle ändå bli av med det ca 40kilo vägde det $$$$$$.

Det blir till å Svetsa ihop det så det blir en fyrkantig kanal. Ska försöka lägga ihop lite bilder imorgon, har tyvär inte hunnit gjort något idag då jag måste bygga ett växthus åt frugan medans hon tar hand om valpen :rolleyes: gäller ju att prioritera...hehe

Ang frågan om röken kan bli farlig är svaret nej på rostfritt men JA på galvade rör så tänk på det om ni skaffar vanliga spirorör.

Jag återkommer.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så här ser hängrännorna ut. Blir till och kapa dom i rätt längd och sömma ihop dem.

post-7649-0-06429400-1305397620_thumb.jp

Lägger dom omlott bara...

post-7649-0-25377600-1305397658_thumb.jp

Kan ju inte bli fel

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dagens mission, att svetsa ihop så jag får 2st pipor som jag sen kan anpassa till en lång. Tro att jag kommer att ha 2 st rökhål i plattan så att rökröret blir delat sista metern. Så att det blir jämnare rökflöde in (inbillar mig det iaf..)

post-7649-0-07574600-1305453355_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rören är på plats för att se hur det kommer att se ut. Men i toppen av Pannan kommer röken gå ut via en huv som jag ska svetsa ihop.

post-7649-0-32083400-1305466307_thumb.jp

Pannan ska slipas i ordning sen ska hålen i bakdelen muras i och botten ska gjutas.

post-7649-0-06956900-1305466420_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det där blir nog bra. När jag var lite så hade farsan byggt en rök med en gammal huskvarna spis där han rivit ut allt och eldade i ugnsluckan. Sedan gick det rör till en fyrkantig plåtlåda med en lucka på framsidan och därinne var det ramar som man la fisken/köttet på. Jag minns ännu smaken av absolut nyrökt fläsk på mammas mjukkaka. Har själv funderingar på en rökkåta men tiden räcker omöjligt till för allt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är plåtarna jag väntat på äntligen hemma.

post-7649-0-55061000-1306869690_thumb.jp

Detta kommer att vara toppen på pannan, såg bara att jag hade för grova elektroder tilll svetsen så jag måste fixa nya så kanske det blir svetsning i helgen

post-7649-0-08098800-1306869705_thumb.jp

Det tar sig sa Rökbyggarn...haha

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har det hänt nånting... har varit lite upptagen en stund med att bygga hundgård och växthus och tell råga på allt är det jätte torrt och blåsigt för att dra igång några heta arbeten då troligtvis hela kullen brunnit upp.

post-7649-0-09546300-1307367684_thumb.jp

post-7649-0-02698000-1307367705_thumb.jp

Men jag har iaf hunnit svetsa ihop huven på röken och anlagt en stentrapp på väg ner för slänten.

Hundgården blev iaf klar:-)post-7649-0-09428900-1307367729_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hoppas du har tänkt igenom hur du ska reglera temperaturen.

Senast jag rökte kött (rådjursstekar omkr dussinet) tog det 8 dygn och det är ingen vidare timpenning med tanke på att värdet kanske dubblas. Röken jag använde hade direktverkande elelement med termostat, sedan eldade jag en och alspån.

Intressant att du valde rostfritt isf cementrör, varför?

Jag rekommenderar ett GSM-larm om du ska röka fisk, dom kostar runt 3tusen och det tjänar man snabbt in, för man ruttnar snart på att sitta och stirra på termometern och sen är det klippt. 50 kilo exploderad ål t ex=3000 i råvarukostnad.

Se till att du har extremt torr och gärna murken ved. Ju mindre energiinnehåll desto bättre, men den måste pyra utan luft. Spån är bra att dämpa eld med. Eldstaden måste vara helt tät när man stänger primärluften.

Well, lycka till!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det fick bli rostfritt då det va gratis. Röret kommer att täckas med sten tillenbörjan men om det blir för kallt kommer jag att täcka röret med jord. tar gärna emot tips på smidigt sätt att reglera temeraturen medans man röker. Hur menar du mer ett GSM larm? Hur funkar det?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det fick bli rostfritt då det va gratis. Röret kommer att täckas med sten tillenbörjan men om det blir för kallt kommer jag att täcka röret med jord. tar gärna emot tips på smidigt sätt att reglera temeraturen medans man röker. Hur menar du mer ett GSM larm? Hur funkar det?

En tempgivare (eller tre)som vid givna värden skickar sms till din telefon. Jag har fnulat på en termostatstyrd rök som öppnar tilluften vid för låg temp och stänger den vid hög samt fläktar in friskluft (i rökrummet) vid katastrof. Det måste gå att automatisera, det funkar inte att sätta bort en arbetsdag på att vakta röken. Apropå arbete...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En tempgivare (eller tre)som vid givna värden skickar sms till din telefon. Jag har fnulat på en termostatstyrd rök som öppnar tilluften vid för låg temp och stänger den vid hög samt fläktar in friskluft (i rökrummet) vid katastrof. Det måste gå att automatisera, det funkar inte att sätta bort en arbetsdag på att vakta röken. Apropå arbete...

En sån här då samt lite programmering. http://www.automation.siemens.com/mcms/programmable-logic-controller/en/logic-module-logo/modular-basic-variants/Pages/Default.aspx#Technical%20data

Sedan en sån här. http://www.conrad.se/?article=191857 plus en fläkt och några termostater om man inte köper till en analog ingångsmodul och kör med PT100 plus en omvandlare. Finns 230 på plats så är det enkelt men annars ett rejält batteri så det klarar att driva linjärdonet.

Program typ: En startknapp samt inställning av börvärde på display samt en hysteres för öppna/stäng som man omvandlar till en tidpuls till ställdonet som får jobba mot inställt värde. Sedan ytterligare ett höglarm på temp som startar evakueringsfläkt om värmen stiger till värden som inte är bra. Under 10000 för allt men det är inga billiga grejor. dessutom lådor, kablage och mekaniskt jobb. Ingen konst att göra elektriskt med programmering och optimering men resten... Nä jag sitter och vaktar min rök.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men Shit va prylar, kommer ju att se ut som en startramp till esrange:-) mycket god tanke, ska klura lite på det men jag tror att jag är för dålig på styr/regler att få till det att funka riktigt bra. Men jag ska försöka klura på nåt mer medltida sätt att göra det på, ska in och skär aupp knä imorgon på sjukan så jag har 2 veckor att fundera på hur jag ska göra. Blir tyvär inget synligt arbete tills dess, om jag nu inte lyckas samla lite arbetskraft jag kan sätta i arbete:-) Annars är ni välkommen med prylarna som länken visade, jag pröjsar och ni arbetar.....

syns på ett tag /Johan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såhär skulle programmet se ut ungefär.

Rök..bmp

Ja det är väl en bra utgångspunkt.

Eftersom rökningen på det hela taget är en integral (arean av tid och värme under tempkurvan) borde det gå att få in den funktionen för att berätta när det är klart också. Lämpligen samlar man ett antal kurvor som man viktar efter smak och regressionen av dom mest lyckade får bli utgångsvärde.

Kostnaden måste gå att krympa, mitt GSM-larm kostade 3000 med lite hempul (som en begåvad vän ordnade, han grejar på kärnkraftverk till vardags) och det går nog att bygga på spjäll- och fläktstyrning rätt enkelt.

MC Gyvers rök kommer säkert att funka till kött om den blir så tät att det inte kommer in luft som får den att rusa när han går in efter kaffe. Fet fisk är klart känsligare. En trådlös termometer ger iallafall lite frihet.

Glöm inte att hugga alved nu när det är torkväder! Och beställa hem salt, snart drar kräftfisket igång och då tar det alltid slut hos grossisterna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det är väl en bra utgångspunkt.

Eftersom rökningen på det hela taget är en integral (arean av tid och värme under tempkurvan) borde det gå att få in den funktionen för att berätta när det är klart också. Lämpligen samlar man ett antal kurvor som man viktar efter smak och regressionen av dom mest lyckade får bli utgångsvärde.

Kostnaden måste gå att krympa, mitt GSM-larm kostade 3000 med lite hempul (som en begåvad vän ordnade, han grejar på kärnkraftverk till vardags) och det går nog att bygga på spjäll- och fläktstyrning rätt enkelt.

En PLC är av nöden tvunget som kan hantera analoga signaler och göra om dem till digitala den kostar från ca2000 och uppåt för oss vanliga dödliga med programvara. Ett 4-20mA styrt linjärdon är fort en månadslön. Därav mitt förslag på DC styrt man måste ha någonting som antingen vrider eller drar och släpper för att reglera ett spjäll. Går säkert att göra med någon gammal pannstyrning om man hittar någon sådan. En kontaktor med två växlande kontakter för fram back och som jag ritat så två pulsningar för långsam och snabb reglering beroende på stegstörningens amplitud med andra ord en simpel avkänning av derivatan för att ta hand om snabba temperaturändringar och sedan ett P-band som svänger in den till ett inställt värde med en liten hysteres. Kändes som overkill med en PID-regulator för att röka fisk och egentligen även att blanda in reglerteknik i rökning för hemmabruk då det är så många variabler med fuktighet i träet man eldar och tjockleken på det man röker men för att jag är miljöskadad efter snart trettio år inräknat skolan i yrket så tänkte jag att jag knåpar ihop en teoretisk styrning. Utgången för larmet får styra evakueringsfläkten med en liten modifiering för att det ska fungera då jag även lagt in en mingräns i förslaget.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...