Hoppa till innehåll

En "art deco"-slida


peppen

Recommended Posts

Jag ritar en linje och låter kniven rulla åt båda hållen och ritar av konturerna. Jag använder en passare för att flytta konturen av bladet 22 mm åt sidan. Jag använder äggen som förlaga för avrundningen kring slidans mynning. Jag använder baksidan på bladet för att göra stroppen till skärpet. På detta sätt tror jag att man får ett genomgående form språk. Lädret är lite tunnare än det jag brukar använda. Typ 2,5 mm veg. gar.

IMG_0465.jpg

IMG_0466.jpg

IMG_0467.jpg

IMG_0468.jpg

IMG_0469.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag använder en nål för att pricka ut formen på sömnskyddet. Jag använder en grön spritpenna för att markera ut resten vilket straffar sig lite efter som jag får sanpappra bort lite på kanterna. Vad borde man använda för penna? Med ett syrännejärn gör jag urgröpningar där jag vill att lädret skall vika sig samt förtänker sömmarna. Jag borrar upp hålen till flärparna med en dremel.

IMG_0471.jpg

IMG_0472.jpg

IMG_0473.jpg

IMG_0474.jpg

IMG_0476.jpg

IMG_0477.jpg

IMG_0478.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

IMG_0480.jpg

Jag lever numera efter devisen att bra sömmar föregås av bra hål. Sömmen till det jag kallar sömskyddet kommer vara dold. Jag tar mig igenom skinnet först med syl,sedan borr, sedan använder jag syl till sista lagret och sen borr och håller allt på plats vid limningen med mässingsspikar.

IMG_0484.jpg

IMG_0481.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Najs! Alltid lika kul att följa dina metoder,detta paket kommer att bli ursnyggt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tre lager linolja och ett lager läderputs.

IMG_0492.jpg

IMG_0493.jpg

IMG_0496.jpg

IMG_0498.jpg

Vad tycks? :D

rolig metod för att få ut lite bredd på skidan/sliran/vad man nu vill kalla det, den öppnar upp för myckrt trevlig läderplastik

dein skida ser trevlig och robust ut! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snyggt! :) Du tycker inte det blir otympligt med större slida (än vad som behövs...)?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det går att krympa designen med 5 mm. Det är inte mycket man har att hämta. Sen får man byta till en annan design.

IMG_0487.jpg

Min förra har jag både kört bil och rott båt med och det funkade kanon så jag är glad. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är bra. :) Ibland (tack och lov)så är inte alltid saker är som det ser ut att vara. ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar. Det här är första försöket där jag har "följt" en instruktion. Det är en gammal kopia av en Bob Loveless bok med grumliga bilder där det enda som syns tydligt är hans mönstrade lokförarmössa. Jag kommer nog att behålla hällan men kör nog med genomgående stygn på båda sömmarna efter som jag tror mig kunna göra detta snyggt nu med tre lager. :D Sen funderar jag om jag skall gå ner till lite tunnar tråd för att kunna köra en knut i varje söm. :unsure:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...