Hoppa till innehåll

2st egna blad!


K-E LIndblad

Recommended Posts

Nu har jag slipat och grejat och donat och nu är 2 blad färdiga, det vill säga grovslipade, gatukökshärdade 2 ggr då de blev skeva första gången och behövde en däng med hammaren. Min fråga är, skall jag slipa ned sidorna helt blanka, eller skall jag låta hammarslagen vara kvar? ca 8-8,5 cm långa blad, 3,5mm AEB-L

Skall anlöpa dom imorgon, men härdningen blev riktigt bra! (Tack Wizard!)

myaebl1.jpg

myaebl2.jpg

myaebl3.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanonjobb!!! :wub:

Sen gillar jag att du har myntat begreppet jag kommer att köra med resten av livet - gatukökshärdning :lol:

Hammarmärkena skall du absolut inte slipa bort, de hör till och ger intrycket av äkta hantverk!

Kör med stålborste så du river ur skiten ur ojämnheterna bara.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

det ser ju riktigt,riktigt bra ut. Det märks att du har grym hantverkartalang. Vad har du för typ av bandslip?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack ska ni ha! Jag har fortfarande inte bestämt mig för hur jag skall göra, det lutar åt att jag provar att slipa ned sidorna på ett blad och ser hur det ter sig.

Bandslipen jag har är en bättre begagnad Axminister med 50x760mm band med tillhörande tallrikslip. Förvånande effektiv för sitt ändamål. Kinkigt att få tag på band högre än 180 korn, men det hag jag lyckats lösa med hjälp av ett svenskt företag som tillverkar på beställning. Min förhoppning är att komma upp till 400 korn, kan få riktigt fina slipfaser på så sätt.

Jag spände fast bladet på en träbit med en tving, tiltade bordet på slipen och iväg det bar. Funferade över förväntan, man får bara tänka på att följa och vrida jiggen utåt när eggen börjar svänga upp mot spetsen, för att få jämn bredd på slipfasen hela vägen ut till spetsen, men det kommer allt eftersom.

Mvh / Karl-Erik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Slipa inte bort hammarmärkena :excl: Tycker de är charmigt (eller vad man ska säga) med lite råå yta ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trodde jag hade kommenterat detta i morse, måste ha tryckt på fel knapp :huh:

Snygga blad, jag tycker heller inte du ska polera bort hammarslagen, det är som wiz säger, det som skiljer hemsnickrat från IKEA ;)

Detta är dessutom en modell jag gillar skarpt, kunde gott ha köpt dem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Verkligen fina blad Kalle. tycker inte i heller att du skall slipa bort märkena det e ju det som är de coola o vackra.

/Eas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Well, jag har slipat bort hammarslagen (duckar och springer bakom lagårn)

Det är skillnad på hamarslag i smedjebruk, en annan med skarpa anslag för att hammaren varit sne i slaget. Så nu är de rena från allehanda missar och slipfaserna har ökats något. Anlöpt har de också blivit, men jag kunde lägga undan magneten vid härdningen, körde på så det blev vita inslag i färgen på stålet samt att det lilla kol som finns i stålet började stjärna sig, då blev det glatt med filen efter härdningen så detta behöver mer värme precis som Seved och några andra sa.

Imorgon skall slutfinishen tll samt de skall skärpas det sista. Det kommmer att bli "grov" satin finish på dessa, stannar nog vid ca 400 korn.

myaebl4.jpg

Mvh / Karl-Erik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

NOOOOOOOOOOOOOO!!!!!! :ph34r::o:(

nåja du är säkert en bra kille i alla fall :lol:

nu ser vi fram emot att dom skall få skaft :lol:

MVH

Eas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Well, jag har slipat bort hammarslagen (duckar och springer bakom lagårn)

Det är skillnad på hamarslag i smedjebruk, en annan med skarpa anslag för att hammaren varit sne i slaget. Så nu är de rena från allehanda missar och slipfaserna har ökats något. Anlöpt har de också blivit, men jag kunde lägga undan magneten vid härdningen, körde på så det blev vita inslag i färgen på stålet samt att det lilla kol som finns i stålet började stjärna sig, då blev det glatt med filen efter härdningen så detta behöver mer värme precis som Seved och några andra sa.

Imorgon skall slutfinishen tll samt de skall skärpas det sista. Det kommmer att bli "grov" satin finish på dessa, stannar nog vid ca 400 korn.

myaebl4.jpg

Mvh / Karl-Erik

Om det är till någon tröst så tyckte jag om dom slipade. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ser bra ut :D bra jobbat. Men jag håller med dom andra :) du skulle sparat hammarmärkena o valsytan :)

Seved

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Well, jag har slipat bort hammarslagen (duckar och springer bakom lagårn)

Det är skillnad på hamarslag i smedjebruk, en annan med skarpa anslag för att hammaren varit sne i slaget.

Helt rätt tänkt. Skall man ha hammarslag kvar så skall bladen givetvis ha formats med hammare! Annars är det bara yta!

För övrigt är bladen riktigt snygga. Bra jobbat. Skall bli kul att se när du polerat klart dem!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för all respons!

Projektet har vaarit liggande en tid, dels p.g.a andra jobb plus att jag på ena bladet lyckades bränna sönder eggen/härdningen och det andra är jag så försiktig med, samt att det är så hårt att jag inte ännu fått till en bra egg på den.

Men det är en trevlig modell som jag kommer att experimentera med framledes under sommaren. Om jag lyckas härda AEB-L med samma trevlig resultat igen så skall jag bygga på mig en binge blad under sommaren så jag har att leka med i vinter.

Mvh / Karl-Erik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tack för all respons!

Projektet har vaarit liggande en tid, dels p.g.a andra jobb plus att jag på ena bladet lyckades bränna sönder eggen/härdningen och det andra är jag så försiktig med, samt att det är så hårt att jag inte ännu fått till en bra egg på den.

Men det är en trevlig modell som jag kommer att experimentera med framledes under sommaren. Om jag lyckas härda AEB-L med samma trevlig resultat igen så skall jag bygga på mig en binge blad under sommaren så jag har att leka med i vinter.

Mvh / Karl-Erik

Som sagt trevliga blad :D . Om du bränner bladen kan det bero på att du hade lite för nötta band. Det bygger upp mest värme när banden är slitna. Man ska byta band som om man ägde en fabrik som gör band.:)

Seved

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...