Hoppa till innehåll

Rimadyl?


Kias Husse

Recommended Posts

Har en gammal labbe som har fått lite ont i höfterna. Vet skrev ut Rimadyl, som smärtlindring åt honnom.

Hyffsat dyrt var det också...

Nu har jag fått höra att det är flera labbar som har dött av Rimadyl pga att levern sluter fungera.

Vilka erfarenheter om Rimadyl finns här på forumet?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hejsan !

En undran- har vet skrivit ut Rimadyl för permanent bruk eller är det bara tillfällig behandling ?

Rimadyl har ju effekten att vara såväl smärtlindrande som antiinflammatorisk- om jag nu minns rätt. Ena hunden jag hade spydde av och till under kurer med Rimadyl den andra märktes det inget på rörande illamåendet då hon käkade Rimadyl.

Om du har en gammal hund med "sliten" kropp så rekommenderar jag dig istället att söka produkter som är mildare rörande biverkningarna. Besök en välsorterad hundmatsbutik- finns kosttillskott för hundar med "slitna" leder alt hälsokostbutik.

MVH: Tjäder

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hejsan !

En undran- har vet skrivit ut Rimadyl för permanent bruk eller är det bara tillfällig behandling ?

Rimadyl har ju effekten att vara såväl smärtlindrande som antiinflammatorisk- om jag nu minns rätt. Ena hunden jag hade spydde av och till under kurer med Rimadyl den andra märktes det inget på rörande illamåendet då hon käkade Rimadyl.

Om du har en gammal hund med "sliten" kropp så rekommenderar jag dig istället att söka produkter som är mildare rörande biverkningarna. Besök en välsorterad hundmatsbutik- finns kosttillskott för hundar med "slitna" leder alt hälsokostbutik.

MVH: Tjäder

Jag tolkade det nog som att det han skulle äta det framöver. Fick ut 40 tabletter nu. Har hört något om askoflex(Stavning!?) skulle funka till hans besvär. Men jag har ingen aning om det är naturmedel eller medicinsk prepparat och/om det är på recept....

Han verkar få lite ont om man går några km. Kan släpa ena eller båda tassarna lite grand i steget, efter en stunds promenad. Försöker att i första hand motionera honom i vatten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kört flera hundar på livslång behandling med Rimadyl, visst det är väl inte hälsokost men man ger den för att slippa den ena åkomman och en annan dyker upp, alternativ behandling med div olika joks kan fungera men de är ju inte billigare och hunden är inte ung längre!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Använd Rimadyl om du fått det utskrivet, för då har hunden så pass ont så att den behöver smärtlindring nu, och Rimadyl verkar fort.

Att börja med alternativ kost eller hälso/medicinskt foder, typ Hills, är ofta bra, men det tar ju lite tid innan det får effekt, i det här fallet så har nog jycken duktigt ont, och den är gammal som du skrev, så låt den få käka de snabbverkande tabletterna.

Vi har använt Rimadyl till våra hundar utan biverkningar, dock ingen labbe.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hejsan !

Ok då är det nog en längre behandling kanske permanent på Rimadyl som din vet. avsåg. Om hunden mår bra av Rimadylen så kör på det men jag förespråkar dock hälsokostpreparat. Funkade på min gamla hund (hälsokostprep- minns ej vad det hette dock).

Hälsokostpreparat ska inte underskattas ty det är utifrån många av sådana hälsokostpreparat vi idag har utformat/kopierat osv och slutligen tagit fram "riktiga" mediciner.

Jag har länge (flera år) haft ett knä som krånglat och värkt- många treo och besök inom sjukvården har det blivit.... Har nu funnit lösningen- LITOMOVE- ett hälsokostpreparat som funkar för mig och mitt knä. Kan klart rekommendera det om ni har sk slitna leder (artros etc). Nu jäklar får djuren se upp för jag rör mig som en smidig iller i skog och mark- haltade fram förut efter några dagars jakt.

MVH: Tjäder

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har kollat runt lite på nätet. Det verkar som många hundar är hjälpta av Rimadyl. Några har fått allvarliga problem. Vissa tämligen omgående med diaré och blödande magsår. Ibland har levern gett upp direkt. Andra har tydligen ätit medlet under rätt lång tid innan någon biverkning dykt upp, andra har aldrig haft problem med biverkningar.

Ska nog testa och hålla noga koll på hur han mår de närmaste dagarna. Verkar det funka kommer jag nog att försöka ge lite lägre dos efter någon vecka och se om det ger nog med smärtlindring.

Kanske att jag försöker fasa ut Rimadyl mot askoflex och kanske tillskott av omega3. För det känns inte bra att dom rekomenderar regelbunda lever och njurprover när dom står på Rimadyl.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har länge (flera år) haft ett knä som krånglat och värkt- många treo och besök inom sjukvården har det blivit.... Har nu funnit lösningen- LITOMOVE- ett hälsokostpreparat som funkar för mig och mitt knä. Kan klart rekommendera det om ni har sk slitna leder (artros etc). Nu jäklar får djuren se upp för jag rör mig som en smidig iller i skog och mark- haltade fram förut efter några dagars jakt.

MVH: Tjäder

Kanske något jag skulle prova.... Börjar att känna av mitt pajade knä ibland när jag går ofta och lite längre på hårt underlag.

Pajade korsbanden och har gjort en korsbandrekonstruktion. Dock blev knät inte helt stabilt ändå, så det händer att det hoppar ur led. Vilket läkarna tror att det kommer att leda till artros med tiden....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns även Metacam med samma funktion

Upplevt metacam som snabbare, men lite vanligt med magproblem, därför går långtidarna på rimadyl, har alltid en burk hemma om det behövs så är det en lördagkväll!

Kanske något jag skulle prova.... Börjar att känna av mitt pajade knä ibland när jag går ofta och lite längre på hårt underlag.

Pajade korsbanden och har gjort en korsbandrekonstruktion. Dock blev knät inte helt stabilt ändå, så det händer att det hoppar ur led. Vilket läkarna tror att det kommer att leda till artros med tiden....

Glukosamin vet jag flera som kör på och känt en bättring!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Canidryl är generica av Rimadyl, samma sak men något billigare. Metacam har samma effekt...

Min Rottweiler gick permanent på det och fick blödande magsår, så var uppmärksam! Nu får hon caprofen-sprutor (4 st under 4 veckor) två gånger om året med samma aktiva substans och så "toppar" vi med canidryl vid behov, kan vara något att undersöka...

Fick ut 40 tabletter nu.

40 tabletter på recept låter mer som en tillfällig (eller "undersökande") utskrivning, när Rottisen gick på det fullt ut fick jag recept på 200 åt gången...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Canidryl är generica av Rimadyl, samma sak men något billigare. Metacam har samma effekt...

Min Rottweiler gick permanent på det och fick blödande magsår, så var uppmärksam! Nu får hon caprofen-sprutor (4 st under 4 veckor) två gånger om året med samma aktiva substans och så "toppar" vi med canidryl vid behov, kan vara något att undersöka...

Kommer att testa med Rimadyl. Får se om han tål det. Tydligen är Labbarna extra kännsliga mot Rimadyl än andra raser.

Sen fasar jag ut Rimadyl mot ascorflex(hette det), förmodligen blir det även lite laxolja(med omega3 och 6), kanske också något Glukosamin preparat. Funkar det så är allt väl, annars så kan sprutbehandling vara en bra idé att testa.

Vet tyckte jag hade en pigg och frisk hund med starkt hjärta, med undantag att han får ont i höfterna pga artros.

Så får jag bara bort smärtan så kan han vara med ett bra tag till. Vilket vore bra för mina andra hundar då han lockar dom till att simma. Bättre motion kan hundarna inte få!

Tyvär blir det inte mycket badat för labben närmaste tiden. Vi opererade bort en utanpå liggande fettknöl från låret stor som en tumme, idag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

40 tabletter på recept låter mer som en tillfällig (eller "undersökande") utskrivning, när Rottisen gick på det fullt ut fick jag recept på 200 åt gången...

100mg ½ tablett 2xdag, så dom räcker över en månad iaf.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

frasse åt rimadyl 25mg 2ggr per dag i 7 månader vilket är en rätt kraftig do för en hund på 8 kilo. han blev låg och kom närmare att sura till.

jag proppade i min vovve mat samtidigt som tabletten och då upphörde hans dåliga mage.

Rimadyl är efter mina efterforskningar mer antiinflammatorisk än smärtstillande och metacam också. vi provade även en svag dos kortison och den gjorde faktiskt på sig då han hade lite ont.

/Kalle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

fick Rimadyl utskrivet som smärtlindring till jämten för två år sedan när hon fick ett revben avsparkat av en älgko. funkade i knappt en vecka sedan upptäckte vi blod i avföringen varje gång och pratade då med vet. som rådde oss att avsluta behandlingen.

fick det även utskrivet till unghunden förra året som inflamatoriskt då hon stukat tassleden men efter en vecka började även hon blöda...

den gamla tiken fick under förra älgsäsongen en tablett efter varje jakttillfälle i samrådan av vet för att hon inte ska få ont i kroppen och då har det funkat när det blev max tre tabletter i veckan. och så funkar de men jag är skeptisk till att använda det på dessa två hundar som en hel kur eftersom jag vet att kroppen inte fixar det men det är individ till individ hur de reagerar på det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en gammal labbe som har fått lite ont i höfterna. Vet skrev ut Rimadyl, som smärtlindring åt honnom.

Hyffsat dyrt var det också...

Nu har jag fått höra att det är flera labbar som har dött av Rimadyl pga att levern sluter fungera.

Vilka erfarenheter om Rimadyl finns här på forumet?

Rimadyl är inte så lämpligt för äldre hundar under för lång tid, enligt www. fass.se. Precis som för oss människor så orsakar användandet av tex Alvedon(smärtlindring)under en längre tid leverskador. Hoppas du hittar bättre och skonsammare alternativ till din gamla trotjänare :wub:
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har han käkat Rimadyl i några dagar. Fast i magen och inga tecken på blod eller så.

Han verkar lite piggare och tvekar inte längre när han ska sätta sig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har han käkat Rimadyl i några dagar. Fast i magen och inga tecken på blod eller så.

Han verkar lite piggare och tvekar inte längre när han ska sätta sig.

Skönt att det har blivit ett bättre liv. Har vet. sagt något om begränsad tid av användandet av Rimadyl?? Syrrans gamla hund fick förhöjda levervärden efter en tids användande av Rimadyl(åldersrelaterade krämpor),hon hade också svårt att sätta sig ner.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skönt att det har blivit ett bättre liv. Har vet. sagt något om begränsad tid av användandet av Rimadyl?? Syrrans gamla hund fick förhöjda levervärden efter en tids användande av Rimadyl(åldersrelaterade krämpor),hon hade också svårt att sätta sig ner.

Det enda som sades var att vet tyckte att Labben skulle ha lite smärtlindring för sina onda höfter.

Så fick jag en kur Rimadyl... Inge snack om farorna med den, utan det fick jag höra på omvägar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har han käkat Rimadyl i några dagar. Fast i magen och inga tecken på blod eller så.

Han verkar lite piggare och tvekar inte längre när han ska sätta sig.

Min Rottweiler fick problem med magen efter 1-1,5 månader på Rimadyl... så det tar nog ett tag innan eventuella symptom visar sig.

Det är ju med hundar som med oss människor, olika förutsättningar och egenskaper. Bra att du är uppmärksam! Men vi hoppas att det funkar utan biverkningar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är ju med hundar som med oss människor, olika förutsättningar och egenskaper.

Så är det i vår Herres hage...både för folk och fä...ingen individ är den andra lik. Vad gäller artros hos hund och dess behandling (som är palliativ, ej botande) finns en räcka olika läkemedel och naturmedel/foder samt andra åtgärder i form av träning/sjukgymnastik...och i vissa fall kirurgi. Olika läkemedel inom samma klass (tex NSAID till vilka tex Rimadyl (carprofen) hör) fungerar ofta olika bra på olika individer. Likaså biverkningsprofiler. Likaså kombinationer av olika läkemedel/naturmedel/foder/träning/sjukgymnastik där man ofta måste försöka hitta den bästa kombinationen hos varje enstaka individ. Att dra generella slutsatser om specifika läkemedel/naturmedel efter anekdotiska upplevelser av behandling av enstaka individer låter sig inte göras...så enkelt är det dessvärre inte :rolleyes:

NSAID är potenta preparat och som de flesta moderna läkemedel har de kraftfulla önskvärda (och inte minst vetenskapligt fastlagda) effekter...men även biverkningar (dock ffa vid överdosering). Vid långvarig användning av NSAID skall lever- och njurfunktion kontrolleras regelbundet mha blodprover.

På sidan "Patientföreningen Hundartros" www.hundartros.se finns mycket bra info :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu får hon caprofen-sprutor (4 st under 4 veckor) två gånger om året med samma aktiva substans och så "toppar" vi med canidryl vid behov

En liten undran...du blandar inte ihop injektionspreparatet med varunamnet 'Carthrophen' med den generiska substansen carprofen i 'Rimadyl' !??

'Carthrophen' innehåller nämligen en helt annan typ av läkemedel (polysulfaterad glukosaminoglykan) än i den klassen som 'Rimadyl' (carprofen) tillhör (NSAID).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Farsans labbe fick dåligt i lederna och blev så dålig att han knappt kunde gå i trappen Han är nu 10 år drygt. Började ge honom strandnypon pulver (Litovet) och nu kan man till och med cykla med hunden. Vet inte om det funkar på din hund men kan vara värt att testa....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Farsans labbe fick dåligt i lederna och blev så dålig att han knappt kunde gå i trappen Han är nu 10 år drygt. Började ge honom strandnypon pulver (Litovet) och nu kan man till och med cykla med hunden. Vet inte om det funkar på din hund men kan vara värt att testa....

Har läst om det... Finns med i funderingarna. Samma som nämts tidigare i tråden, litomove

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En liten undran...du blandar inte ihop injektionspreparatet med varunamnet 'Carthrophen' med den generiska substansen carprofen i 'Rimadyl' !??

'Carthrophen' innehåller nämligen en helt annan typ av läkemedel (polysulfaterad glukosaminoglykan) än i den klassen som 'Rimadyl' (carprofen) tillhör (NSAID).

Jag ska inte svära på det, men jag har bestämt för mig att vetrinären sa att det var samma aktiva substans i injektionerna som i Rimadyl/Canidryl. MEN jag inser ju att det är uppenbart lätt att "höra fel" på Carprofen och Carthrophen... Jag måste kolla nästa gång det är dags för behandling för att vara säker...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...