Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hagelmarodörens Tikka T3 för bukskytte...

Featured Replies

Publicerat

Gav min 6.5x55 respass i går under resan hem till Skåne från Jämtland och sålde den direkt.

Har ju som sagt ett planerat bygge på .416 Rigby framöver men vill ha en bössa som är lämpad för skytte på långa håll och anpassad för liggande skytte.

Remington 700 känns ju som ett vettigt kort ;)

Kikade på en Target Tactical i en tidning och den kändes spännande men det finns säkert fler modeller som skulle passa mina önskemål.

Är alltså på jakt efter en begagnad pjäs i bra skick!

Vad skall jag leta efter?

Har ni en slik pang som ni vill sälja?

• Svar 535
  • Visningar 70,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Ok, lite klokare och lite fundersam... Efter lite torrträning och en omgång med torx och insexnycklar så har jag nu justerat både optikens position (ögonavstånd) och kindstödets höjd. Resultatet ble

• Blyström sade att jag fick ta lite Hardox av honom... Måste jaga rätt på honom så jag kan komma förbi och och kapa som en tok någon dag framöver! Man kan ju inte skjuta rakt igenom prylarna liksom

• Perfekt, jag var först på underbeslaget och magasinen! Jag skickade ett sms till honom klockan 08:00 också för att vara på den säkra sidan och sen tog det inte lång stund innan han svarade på mail.

Posted Images

Publicerat

Gav min 6.5x55 respass i går under resan hem till Skåne från Jämtland och sålde den direkt.

Har ju som sagt ett planerat bygge på .416 Rigby framöver men vill ha en bössa som är lämpad för skytte på långa håll och anpassad för liggande skytte.

Kikade på en Target Tactical i en tidning och den kändes spännande men det finns säkert fler modeller som skulle passa mina önskemål.

Min pjäs finns att beskåda i bockjaktstråden 2011 men den blir allt kvar. ;) Dock kommer liknande byggen ut på blocket då och då, där tycker jag att du ska hålla koll och slå till när lämpligt objekt visar sig. :)

Vilken typ av kaliber söker du? :) det kommer ju ut långhållsriggar från 223r till 338lm.

Publicerat
  • Författare

Vilken typ av kaliber söker du? :) det kommer ju ut långhållsriggar från 223r till 338lm.

Klass 1 blir nog ett måste för annars kan jag inte använda den till jakt också förutom rådjur och räv...

.308w känns tråkigt men är kanske inte helt korkat...

Var först inne på 300 WinMag men då kan det fort bli dyrt vid varje session på skjutbanan... <_< eller?

Med en bra dämpare så slipper man rekylen och då känns det helt ok med en magnumhylsa.

Jag har inte tänkt att jaga på långa håll (inte över 300m i alla fall) men den skall funka på plåt och papperstavlor på betydligt längre håll - dessutom skall den vara kul! :P

Publicerat

2 remington 700 pangar finns hemma hos mig men ingen av dom är till salu tyvärr.rolleyes.gifbiggrin.gif

Publicerat
  • Författare

Den skall alltså ersätta en 6.5x55 som var min primära klass 2-vilt bössa samt vara min primära predator och måltavle bössa.

Den skall vara stockad för liggande skytte.

Den kan utan problem vara .308w - faktum är att det nog inte är ett korkat val...

Den bör inte ha trekantig pipa pga att den skall ha dämpare

Den får väga lite grann och helst ha matchpipa.

Publicerat

Laddar du själv ska det inte behöva bli så blodigt med 300wm på bana. Säg 4kr/kula, 0,50kr/tändhatt, 2kr/krut så är du uppe i 6,50kr/smäll + kostnad för hylsa. De håller ett tag om de kalibreras rätt så säg 7kr/skott totalt om du köper beg Norma hylsor och då har jag inte räknat med billigaste komponenterna du kan hitta. Jämför med minst 15kr/st för Jaktmatch och uppåt 40kr för Oryx från fabrik.

Jag tycker att skyttet blir tråkigare om man tappar målet och inte kan se träffen så jag har valt bort magnum. (Min 300wm ska säljas då Remingtonen helt ersatt den)

Jag kör med 308w och tycker det är kanon, MEN, jag har också kommit fram till att kalibrar inte är min grej. Att anpassa ett vapen perfekt för sig själv och sitt ändamål är mycket roligt, patronen som skjuts är numera underordnad för mig så länge den fullgör sitt uppdrag på ett bra sätt. Troligen blir nästa pipa den ovanligare långhållskalibern 260rem, enbart för att den går ner i min short action, annars skulle det nog blivit 6,5x55.

Hur rolig behöver kalibern vara? Räcker det att den är ovanligare än 30-06, 308w och 6,5x55?

Tilläggas skall att 308w är den vanligaste kalibern i riggarna som kommer ut på blocket. (Någon förvånad?)

Publicerat

Måste fråga, vad hände? Hade du inte en rätt ok Sako 6,5? Bara skippa den så där rätt av.. går det inte att fixa en annan kolv till riggen du har/hade??

Mvh!

Publicerat

Med en 300wm så får du fler nackdelar än fördelar enligt mig.

Minus:

Svår pip och dämparmirage fort.

Kort pipliv.

Sämre egenpresicion än standardkalibrar.

Jobbig rekyl (även med dämp)

Ståldämp är nog ett absolut krav om bössan skall gå på bana.

Plus:

Skjuter flackt och relativt okänslig för vind.

Ett alternativ till 300wm om du vill ha farten och kraften är någon av wsm kalibrarna där de flesta av ovanstående nackdelar försvinner förutom kort pipliv.

308win är och förblir tillsammans med 6,5x55 en av de absolut vettigaste klass1 kalibrarna,särskillt för oss som bulkskjuter mycket.

Kommer nog alltid finnas en 308 i mitt skåp eller möjligen en 6,5a,det senare skulle kräva en massa nyinvesteringar dock som jag inte kan motivera då jag har en färdig 308 for life.

/Mike

Publicerat

Vad är det för fel på 6,5x55 då...........tråkigt svar kanske, jag har heller inga egna erfarenheter av lång håll direkt, men den är Håkan Spuhr´s favvo på långhåll, har för mig att han skrev att den har mera kraft på längre håll än 308. 20% på nått visst avstånd pga kulformen???? Men billig på banan, liten rekyl.....ja du vet ju, du har precis haft en.

Publicerat

Om du inte avser att skjuta på vilt på längre håll än 300m finns det inga speciellt hållbara objektiva argument för att skaffa dig en magnum. Däremot kan det så klart vara så att du VILL HA en magnum och då har du förmodligen det argument som du behöver.

Vill du inte ha en ny 6.5x55 så är såklart det logiska valet en 308 win som bara blir rejält handikappad när hållen drar över 600m eller något liknande. Däremellan finns en del andra intressanta alternativ i .277 och .284 men dessa kräver att du handladdar för att vara riktigt vettiga. Skall du köpa något över disk är det nog 6.5x55 eller 308 win som gäller möjligen skulle 270 win också kunna vara ett alternativ om du prioriterar jakten för skyttet?

Rem 700 är i mina ögon ett vettigt system att bygga på men jag skulle aldrig köpa en ny rem 700 idag, anledningen är den stora variationen i kvalité hos dessa bössor. En del av modellerna verkar vara sammansatta med lite större koll på prylarna men rent allmänt är det lite för mycket lotteri över att köpa en ny rem 700 idag för att det skall passa min smak.

Om jag nu bedöms ha begränsad trovärdighet i dessa frågor så kanske du skall fråga Mike eller någon annan om vad de rekommenderar bland nya bössor idag :lol:

Henrik

Publicerat

Om jag nu bedöms ha begränsad trovärdighet i dessa frågor så kanske du skall fråga Mike eller någon annan om vad de rekommenderar bland nya bössor idag :lol:

Henrik

:lol::lol:

I min värld finns bara två fabrikat Remmy 700 B) och....och... Tikka T3 som nog är det mest välgjorda och prisvärda vapnet som finns!!

Dock kräver även T3 en ny kolv för att fungera för liggandeskytte fullt ut.

/Mike

Publicerat

I sådana fall vet jag en kille som har en Robertson Tactical kolv till Tikka T3 som kan säljas tämligen omgående..:lol:

Henrik

Publicerat

Min Rem 700 vsf i 308w har du sett o kan få skjuta när du vill .bara o säg till =)

en lagom tung pang i bra stock med en pipa som skjuter bättre än vad jag kan.

Ha det bäst

Eas

Publicerat
  • Författare

Måste fråga, vad hände? Hade du inte en rätt ok Sako 6,5? Bara skippa den så där rätt av.. går det inte att fixa en annan kolv till riggen du har/hade??

Mvh!

Min 6.5x55 är en Classic 90 med 45 cm pipa och med bedrövligt trycke som behöver bytas ut...

Den korta pipan gör att det är mycket svårt att få upp någon hastighet på kulorna.

Med andra ord är det inte ett lämpligt system att spendera pengar på för att göra det jag vill ha och jag fick ett bud på pangen och bejakade direkt.

Efter lite middag och funderande tror jag bestämt att det blir en .308w för den fixar allt jag vill göra och ammunitionstillgången är oslagbar.

Så, då till frågan: Passar alla Rem 700 system i en Bell and Carlson BDL stock eller liknande?

Vilka begagnade modeller är det man skall leta efter?

Publicerat

Min 6.5x55 är en Classic 90 med 45 cm pipa och med bedrövligt trycke som behöver bytas ut...

Den korta pipan gör att det är mycket svårt att få upp någon hastighet på kulorna.

Med andra ord är det inte ett lämpligt system att spendera pengar på för att göra det jag vill ha och jag fick ett bud på pangen och bejakade direkt.

Efter lite middag och funderande tror jag bestämt att det blir en .308w för den fixar allt jag vill göra och ammunitionstillgången är oslagbar.

Så, då till frågan: Passar alla Rem 700 system i en Bell and Carlson BDL stock eller liknande?

Vilka begagnade modeller är det man skall leta efter?

Man skiljer ju på short action och long action. Beställ kolv efter lådlängd.

Publicerat

Ahh.. såg i din profil att det inte var en Sako, då förstår jag dej. Skippa lotteriet, köp en finne :wub:

Mvh!

Publicerat

Hej.

Är det brådis??

Jag hade tänkt att sälja min Remington 700 sps i. 308Win. så fort jag får licensen på och kan hämta min beställda SAKO Hunter 85..

Lägger in en bild. Siktet ska jag ha kvar så det säljer jag inte. :)

Stocken är ju en "vanlig" så det kanske inte är rätt för dig? Tänkte på blocketlänkarna tidigare i tråden.

Mvh//Matte.

post-4219-0-58735700-1316370417_thumb.jp

Publicerat

För några år sedan köpte jag en Sako Forester .308W och lät bygga om den till en semi-sporter/varmint med laminatkolv och ny pipa.

Jag behöll orginalkalibern - ett "nödvändigt ont". Jag ville kunna skjuta kulstigar och Jägarförbundets jaktskytte så klass 1 var ett krav.

Så här i efterhand så kan man säga att jag är nöjd med själva bygget men ångrade kalibern lite. Idag hade jag nog valt en pipa i 7mm-08 istället.

Hyfsad ballistik, mjuk rekyl, hög precision, lätt att ladda...

Men vill man skjuta fabriksladdade matchpatroner (och det vill man!) så är .308 eller 6,5X55 nog rätt givna val.

//Danne

Publicerat

Jag hade nog valt en T3 med varmintpipa då jag är snål! :ph34r:

jag tror du får mer för pengarna i trycke, slutstycksgång mm från början. sen brukar de skjuta väääldigt bra från fabrik, har jag hört från göteborg, täby mm...

Tikka har en Sporterbössa som inte är supersnygg men den är färdiggängad och klar med 10 skotts mag mm, fint trycke och skjuter snorigt bra enl börje i grannkanalen.

Publicerat

Om du kan nöja dig med en Remington 700 i 30.06 så har Daviken1 en till salu.

Det är kittad med justerbar kolvkam, med väldigt smidig justering.

Publicerat

Hitta en beggad tikka t3 varmint i 6.5 och köp Henriks kolv så är det bara att köra! Tror inte du kommer billigare undan med en 700, möjligtvis kortsiktigt.

Jag gjorde sniken i din situation. M65 Continental. Skjuter som en gud. Enda är att det är svårare att hitta kolvar och att du måste tillverka en picatinnyskena om du vill ha det.

//C

Publicerat

En Remmy 700 köper man om det är aftermarketdelar man gillar och att bygga ihop sin egen rigg efter eget huvud.

Samt i vissas fall en svår dragning åt amerikanska kvalitetsprodukter ;)

Tikka T3 köper man om det är en helt färdig produkt man vill ha,bättre och billigare blir det inte!

/Mike

Publicerat

Jag tycker att 6,5x55 låter som klippt och skuren för ändamålet!

Köp en Tikka T3 dem skjuter oftast väldigt bra direkt ur kartongen vill man sedan förbättra börjar det finnas rätt mycket eftermarknads delar även för dessa, stockar och underbeslag trycket är så bra original att jag använder dem på mina tävlingsvapen.

Är du intresserad att bygga eget skulle jag satsa på en 700 eller Tikka låda för att sedan låta en smed fixa det man önskar ett sådant bygge blir klart trevligare än en ny fabriksbössa då man kan speca allt själv :wub:

Publicerat

Wiz

Nyfiken fråga, vad blev du erbjuden för bössan??

Har en likadan och vet att de inte är värda guld direkt men jag går i samma funderingar ang en mer anpassad långhålls rigg.

Min duger ett tag till (har bytt trycke) men ju mer man ligger och pangar, ju mer känner man behovet av en bättre anpassad bössa.

Och tråkit nog anser jag att 6,5 is the shit...

//Waxmannen