Publicerat September 28, 201114 yr Jag har stående fågelhund, men har inte gett mig in på detta att vara på fjället på vintern med skidor. Tänkte dock kanske ge mig på detta i vinter och vill därför ha tips på bra utrustning till bra pris och tips på ställen att inhandla. Vad ska jag tänka på gällande skidor, pjäxor/skor och stavar? Hur långa skidor och stavar ska jag ha (jag är 175cm lång)? Ska vara enkelt så jag har funderat på vallningsfria skidor... Som sagt jag kan inget gällande detta så alla tips är välkomna =)
Publicerat Oktober 2, 201114 yr Hej! Kul med en till som har stående fågelhund Du har ju Fritid och Vildmarksliv söder om Piteå som du skulle kunna kolla hos, om du inte redan har varit där. Du kan även kolla skifix (tror jag det heter) som finns i Boden, om dom har turskidor att hyra, så kan du testa om det känns bra, så kan du sen köpa ett eget par sen. Det som du måste ha på fjället är stighudar, det är ett måste! Jag är själv ute efter nya skidor, och har fått tips om vallningsfria skidor som ser ut som timglasform, ska inte blandas ihop med slalomskidor nu, men har en bekant som har sådana skidor och är väldigt nöjd. Och han bor på fjället och är ute extremt mycket. De ska även vara bra att ha i skogen om man jagar där. Sen ska du ha skidor som inte har nån stålkant, så du inte skär upp hundens tassar, och skulle det vara så att du köper skidor med stålkant, så måste du slipa ner dom så de inte är så vassa. Turpjäxor är dyra, men du skulle nog satsa på de som är i skinn, Crispi har bra kvalitet men dyra tyvärr. Längden på skidorna får inte vara för långa, hellre för korta, du tar dig bättre fram med en lite kortare skida när du är i nåt ris och skidar. Men har du liten kassa att röra dig med, så skulle jag satsa på ett hyfsat billiga breda fjällskidor som är vallningsfria OCH viktigast att köpa till stighudar så du ta dig upp på fjället lätt. En billig turpjäxa som är några storlekar större så du får in många sockar. Det här är det jag har fått veta när jag har sökt efter tips på fjällskidor hos vänner som jagar på fjället, och som sagt, stighuden är det som är ett måste, har du inga såna har man det inte lätt att ta sig upp för fjället. Och då hjälper det inte att man har det dyraste skidparen eller pjäxorna, så det tipset har jag fått vad gäller att jaga på fjället. Hoppas att jag kan ha varit till någon hjälp för dig. Hälsningar Matte med irsk
Publicerat Oktober 22, 201114 yr Det bästa (och kanske det dyraste) för dig är ett par Fischer Jakt 168 cm+Rottefella Magnum bindning+Crispi Stetind pjäxa.Har åkt några år på dessa och är utomordentligt nöjd.Skidorna bär väldigt bra och går att svänga med och pjäxorna håller dig torr och varm hela dagen.Dessutom är skidorna utan stålkant,snällt mot hundarna.Många fjälljägare använder denna kombination och alla jag pratat med är mycket nöjda.Nackdelen är väl priset men smakar det så...Även jag rekommenderar stighudar de dagar du är i brant terräng.Skidorna är "vallningsfria" och greppet räcker rätt så långt.Stavarna skall räcka nästan till armhålan och ha rätt så stora trugor.Komperdell gör fina stavar som också finns som teleskopmodell.