Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Påskjuten gris 200111013

Featured Replies

Publicerat

Skulle ju va hemma idag..

Börjar känna mig tjatig på forat…

Ringde en kille o ville ha hjälp med en påskjuten gris.

En gris fälldes och av två och den andra sköts två skott på också.

Grisen slog dit och kom upp och satte iväg.

Kom dit, satte tåget på löpan, spårade en 100m och kopplade loss men hon satte sig precis då och gjorde det hundar gör när de sitter konstigt..

Skiter alltså..

Antar att hon tappade löpan lite där för hon drog en bit bort nerom löpan.

Kallade in henne och satte henne på rätt spår och lät henne gå iväg.

Efter en 100m står hon och tjorar som hon får för sig ibland om det luktar mycket på nått ställe.

Gissar att hon vill veta om grisen är där eller nått.

Det är precis framför en passkytt som blir lite konfunderad..

Kollar pejlen och den har lag av… fel på DC40 halsbandet som det verkar, det är precis dött.

Vi stoppar hund och jag går tillbaka o byter halsband.

Så spårar vi en liten bit till och släpper igen.

Vanligt muskelblod i löpan och på skottplats.

Ser blod högt upp på en gren så jag misstänker hög träff.

Tiken jobbar på och tar sig allt längre bort.

Tjoar och har sig som vanlligt… ett rådjur kommer i hög fart i pass hos en kille.

Jag blir orolig.. säger att han ska ställa sig på löpan för att stoppa hunden ifall hon fått hjärnsläpp… om det nu går att tappa nått man inte har...;)

Så går hon tyst ut hos en kille och följer grusvägen framför honom en bit söderut.

Han kollar där hon gått men kan inte se att där gått någon gris. Blackie går in på en skogsväg och verkar slå en ring eller så följer hon fortfarande löpan.

Så blir det livat o fast ståndskall direkt då hon gått en 2.4km i löpan.

Står helt still i 10 min men när vi har en 200m kvar så går det loss och ut förbi en passkytt på vägen, stor svart gris med tiken en halvmeter bakom arslet.

Passerar ytterligare 2 skyttar som inte kan skjuta för hund är för nära men hos tredje passaren så är tiken upp och nafsar i baken på grisen och det blir tillräckligt med luft mellan gris och hund när Blackie väntar sig att få ett stopp eller utfall av nafset.

Skytten förvaltar chansen väl och tågets 44:de gris går ibacken 1,8 km från sårlegan.

Börjar kännas som jag har en fullgod eftersökshund…

Är nog dags att börja lita på kräket fullt ut…;)

post-348-0-23723900-1318524916_thumb.jpg

Klassisk taggutskottsträff men rätt djupt ner ändå.

post-348-0-62615800-1318524932_thumb.jpg

Lite Astro info.

post-348-0-99274900-1318524997_thumb.jpg

Upptag och stånd vid röd pil.

De blå pilarna visar spårets riktning.

Publicerat

Fy fan vad det går bra för er nu. Ett fetgrattis till era framgångar

Mvjh Roger

Publicerat

Sånt här kan man inte få nog av.. sååå jävla läckert! Hade Grisen gjort en krok där eller har tåget tjuvat lite och vindat sig fram till nasse?

Mvh!

Publicerat

Ännu ett mycket bra jobb.

Har vart lungt på eftersöksfronten ett tag, men du verkar nu ha kommit in i ett stim :)

Publicerat
  • Författare

Sånt här kan man inte få nog av.. sååå jävla läckert! Hade Grisen gjort en krok där eller har tåget tjuvat lite och vindat sig fram till nasse?

Mvh!

Ingen aning.. hon tjoar när hon har nått i näsan. Fast hon tjoar ju för de mesta.. Möjligen har hon tappat löpan men då brukar hon va o snurra på samma ställe o fram o tillbaka men de troligaste är kanske att grisen medvetet gjort en metkrok.

Facit får vi nog alldirig.. grisen kan ju gått i kanten på grusvägen, va ju inte mer än kanske en timme efter skott o då är nog vittringskorridoren fortfarande rätt bred.

Lite sidvind och hundar kan ligga bra långt från själva spåret men ändå där det luktar mest.

Mest troligt är nog att hon hade koll hela tiden. de va rätt så mycket synligt blod den bit vi spårade i lina samt att "liggtiden" inte ska vara nått problem för henne...

Publicerat

Jävlar i mig... jag hoppas att din omgivning förstår att sätta värde på dig och Blackie!

Publicerat
  • Författare

Jävlar i mig... jag hoppas att din omgivning förstår att sätta värde på dig och Blackie!

Jodå för tusan..

Hade vi bara haft lite mer att göra så skulle hon kanske kunnat försörja mig...^_^

Publicerat
  • Författare

De e faen inte sant..

Fick samtal nu om påskjuten åtelgris..

Återkommer...

Publicerat

De e faen inte sant..

Fick samtal nu om påskjuten åtelgris..

Återkommer...

Kan man säga.. fan va bra?! :blink::rolleyes:

Mvh!

Publicerat

Finns det inget typ SM i eftersök? Du och voffen skulle nog platsa där, typ överst på pallen Grattis till fina jobb

Publicerat

Jodå för tusan..

Hade vi bara haft lite mer att göra så skulle hon kanske kunnat försörja mig...^_^

Eller så höjer du priset! ;)

Publicerat
  • Författare

å

Finns det inget typ SM i eftersök? Du och voffen skulle nog platsa där, typ överst på pallen Grattis till fina jobb

Vet inte hur det är nu men 2001 tror jag det va så hade de en tävling "årets eftersöksekipage" höll väl på ett par år tror jag.

Va kval på länsnivå och så final på Östermalma.

Tyckte det va ett jädrans bra initiativ men det las väl ner och nu finns nog bara SM i viltspår och NVRs Krets och länstävlingar. givetvis alal hundsklubbars spårprov oxå.

Gick en del prov o annat med Münstern jag då hade, tyckte det va kul och plockade väl en 7 ettor eller va de va. helt onödigt men eftersom jag ställde upp för kretsen på länsfinal osv så blev det så.

Anledningen va att jag ville knäppa gubbarna på näsan i SES som det då hette numera NVR. Jag ville med i organisationen men det va knepigt att ta sig in.

Kom på delad förstaplats 2001 eller om det va 2000 på finalen på Östrer-malma då va den tiken 7 år och mycekt erfaren på skarpa uppdrag.

Att få en gammal inkörd eftersökshund att ge järnet på ett konstlat spår kan va nog så knepigt...

Men sen va det ingen som hade nåt emot att jag fick va med ;)

Men nu har jag vuxit ifrån sånt... senaste hundarna har jag bara fixat så de har papper på att de är "särskilt tränade" jag gör mer nytta i skogen än och ränna på tävlingar för att få ett diplom..

Tröttnat på att viltspårsproven vinns av hundar som knappt alldrig används som eftersökshundar och förare som inte ens har jägarexamen..

En jävla bra spårare är suveränt att ha men gör bara halva jobbet så enkelt är det.

Publicerat

-Tycker det var sjukt bra gjort av ekipaget som helhet denna vända i skogen,

resultatet talar för sig själv även om det egentligen är insatsen o arbetet som är det som skall premieras.

/Christian