Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Påskjuten gris 20111020

Featured Replies

Publicerat

Jobbat natt och låg o sov när polaren ringde.

Han hade smygit runt lite på markerna när han ändå va i skogen, skulle visst såga lite men det blir nog inte så mycket av det..

Han fick minst två gisar inom 30 m och fäller den ena direkt och siktar in sig på den andra då ser han i ögonvrån att den första är upp på benen och kommer igen..

Drar på en 9.3:a till på första grisen som drar iväg.

Hittar inget där grisen låg men några droppar på väg fram till där andraskotet föll sen mycket blod.

Jag är ju hellre i skogen än sover så jag va där rätt omgående.

Inget spännande alls så sett..

Spårade en 50 m och kopplade loss och så kom det 4 skall ytterligare 50m bort där grisen låg död.

Men vi hittade först bara ett in och ett ut i grisen funderade en bra stund om det kunde va ytterligare en gris som påskjutits?

Alltså första som slog kull har ev gått iväg på annat håll och den vi nu hittade va en tredje som kommit eller nått sånt.

Efter mera spekande i pälsen hittade vi iallafall ett ut och två in så det kan bara varit den grisen som han sköt på.

Nu precis ringde killen och hade svaret på varför det fattades ett utgångshål..

Kalibern är alltså 9,3x62 och han skjuter med kopparkula Naturalis, skotthåll 30m och en gris på ca 70-80 kilo.

Kulan hade stannat i grisen, den satt mot mellangärdet, inga större ben som träffats, ev revben och sen mjukdelar.

Hur tusan kan det bli så med den kalibern och den kulan ???

Den verkar inte penetrerat mer än typ 30-40 cm...

Publicerat

He***te vad det hopar sig för dig nu :o och jag går sysslolös. :(

Publicerat

Niklas- det låter spontant som om det har funnits något i vägen för den kulan,

för en mer penetrationsbenägen kula är ju svårt att hitta.

En lite tjockare slyepinne eller motsvarande räcker för att kulor skall börja bete sig konstigt och inte expandera/penetrera som avsett.

-hmm den långa kroppen som en Naturalis har, undrar om det påverkar, trodde helt klart det var som så att den tillverkades i två vikter, jupp 220/270 grains,

en tanke vore att 270 grains kulan är marginellt stabiliserad, det skulle kunna leda till dålig penetration, å andra sidan, hålet in borde vara uppseendeväckande då.

btw- bra jobbat, kanske lite ok med ett enklare jobb, då som nu?

/Christian

Publicerat
  • Författare

Känner killen sen barnsben o han är ta mig faen en av de bästa och envetnaste jägarna i kommunen o världens bästa passkytt.

Han är helt klart en av mina idoler.

Fast så gick han o förlovade sig får nått år sen o då dalade han lite på den listan.. ;)

Ställ han på ett vägpass i 8 timmars ihållande regn och blötsnö o han är precis lika glad när du hämtar honom och på passet finns bara spår efter ett par stillastående stövlar ;)

Den mark han befogar över känner han varenda pinne och ser direkt om där passerat nått villebård, killen har till och med koll på om där är ett bytt rådjurs spår genom marken mitt i sommarn...

Dessa grisar la han medvetet vind på och smög upp och ställde sig där han visste de skulle komma ut om det nu va gris i den planteringen.

Han säger att det va garanterat fritt skottfält och absolut inte längre håll än 30m,

Jag är helt säker på att han har koll så sett...

Förresten.. en intressant sak med jaktintresse...

I vår ungdom,, jag ett par år äldre då.. och körkort.

Körde upp honom till marken på fredagen, han hade då en koja med en brits och kamin i.

Där stannade han till söndag kväll.

Proviant..

En 5 litersdunk med saft, en brödlima och en hel gurka,,,

Det roliga är att gården med hans föräldrahus ligger 1,5 km därifrån men där sov han alldrig..

De va kojan och träbritsen med en gammal militärsovsäck som va härberget under massor av år..

Betänkt då att der va i värsta åldern,, tonnårstid med allt va det innebär..

När alla andra "dansa" Disco o jagar brudar låg han o sov på fyra brädor o drack saft :D

Fan nu spårade jag visst ur ordentligt...

Killen funderar på om det kan va så att några patroner legat fuktigt/blött och krut blivit fuktigt i hylsan ?

Publicerat

Hmmm,

underbar beskrivning,

av en jaktkamrat,

en inte allt för vågad slutsats är att om det hans egna misstankar om saken så är det nog rätt.

Nu skall inte kulammo läcka fukt, inåt men jag har en känsla av att han kanske vet mer om just fuktutsättningen av dessa pilar än vi andra,

om det inte var fabriksammo så låter ju en klen laddning som en trolig orsak.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Jo men som du säger så ska en patron inte ta in vatten.

Men jag vet hur han brukar va klädd och hur han .. öht..,,, tar hand om sina kläder, bil, osv...

Vapen sköter han men det är säkert möjligt att ammon legat i hans skrothög till bil på tex golvet i en vattenpöl bra länge innan han hittat den ingen..

Är förresten en Browning halvatomat han skjuter med.

Den bör väl inte ens ladda om om det inte är tillräckligt med kraft i patronen ?

Antar att det som med allt annat kan bli fel på fabriksammo åxo, men som sag det är möjligt att han har nån som laddat åt honom.

Ska höra med honom.

Publicerat
  • Författare

Det är köpe ammo.

Fick SMS nu

"Första har gått snett in i lungan kulan satt i motsatt brösvägg i höjd med mellangärdet,

Andra satt framför hjärtat i pulsådern ut i halsen."

Publicerat

Det är köpe ammo.

Fick SMS nu

"Första har gått snett in i lungan kulan satt i motsatt brösvägg i höjd med mellangärdet,

Andra satt framför hjärtat i pulsådern ut i halsen."

Hej kender en jæger fra Bornholm dk som tre gange i fjord med 9,3 ikke har haft gennemskud på gris ca 70/80 kg? mvh kalle