Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Drevjakt i Polen 2011 med Lynx Adventures (2012 är det som gäller)

Featured Replies

Publicerat

Detta år tänkte jag göra en tråd om den kommande drevjakten i Polen. Vi är 12 skyttar + bröderna (2) som annordnar resan. För den intresserade har de även hemsida

http://lynxadventures.com/

. Jakten varar i 3 dagar och vi skjuter enligt vildsvin & kronhind/kalv (samt gratis småpredatorer) enligt prislista. Förra året var 7 av de som ska med på samma revir, då har jag för mig att det fälldes ca 35 grisar samt nån räv & bommades på ett gäng kronkalvar/hindar. Dag 1 & 3 jagar vi på ett revir som det är riktigt gott om gris på och dag 2 på ett annat revir med mycket kron men mindre vildsvinstillgång. Vi har valt att jaga enligt prislista då flertalet av deltagarna upplever att polackerna lägger manken till mer än om man har fastpris samt att det i regel blir billigare totalt sett.

post-977-0-02323400-1319614678_thumb.jpg

Bild från arragörens sida med delar av sällskapet.

För egen del har jag bara varit på jakt i Polen 1 gång tidigare, då fällde jag 2 kronkalvar så om jag lyckas fälla gris blir det "invigning" med allt vad det innebär.

Skjutet har jag gjort endel ca 200 smällar på grisbana samt kanske 350-450 smällar på älgbanan. Min beväpning blir A-Bolten i 30.06 laddad med fabriksladdade 11.7 grams SuperHammerHead. Optiken blir Leupold VX-R 1,25-4 samt en Pecar 1,5-4,5 i reserv.

Minibussar ner till Ystad därefter nattfärja till Swinutschi och sedan vidare ca 2 timmar bilfärd till Hotellet. Kostnader hittills är 1090 Euro för jakt/uppehälle med helpenision. 6000:- SEK har vi betalat vardera att skjuta för. Övrigt som tillkommer är hyra av minibussar, färjebiljetter samt dricks(a)pengar.

Vädermässigt hoppas jag att det ligger nån halvdecimeter snö.

Publicerat

Fn va spännande,

ser fram emot ditt reportage vid återkomsten.

/Christian

Publicerat

Med det jävla sällskapet så kan det inte annat än gå åt he***te. ;):lol:

Publicerat

Ahh, önskar att jag kunde varit med... ;)

Publicerat

Stiligt! När åker du? Drar ner på liknande resa på tisdag och sedan väntar fyra dagars jakt. Upplägget verkar liknande med skillnaden att vi även skjuter hjort och dovhind samt kalv.

Ser mycket fram emot din rapport!

Publicerat
  • Författare

Fn va spännande,

ser fram emot ditt reportage vid återkomsten.

/Christian

Jo, det blir säkert bra.

Med det jävla sällskapet så kan det inte annat än gå åt he***te. ;):lol:

Vi har både en läkare och en vetrinär med så är det så det går åt helvete så har vi folk som kan sy...Sällskapet är det inget fel på, vi har roligt som faaaaan ihop trotts åldersspann från 28 till ca 75 år.

Ahh, önskar att jag kunde varit med... ;)

Tyvärr, det är fullt ;) .

Stiligt! När åker du? Drar ner på liknande resa på tisdag och sedan väntar fyra dagars jakt. Upplägget verkar liknande med skillnaden att vi även skjuter hjort och dovhind samt kalv.

Ser mycket fram emot din rapport!

Vi åker 23:e November & jagar 25:e, 26:e & 27:e November. Okej, då väntar vi med spänning på din reseskilldring ;) . Vi får även skjuta "hornpellar" men har bestämmt att inte göra det dels pga troffeéavgifterna men främst pga att polackerna istället då försöker få oss skjuta dyra hornbärande kronhjortar istället för vildsvin (2 olika revir). Dov verkar det inte finnas på detta reviret.

Publicerat

Fyfan va avis man är !! Lycka till där

Publicerat
  • Författare

Fyfan va avis man är !! Lycka till där

Jag föredrar "skitjakt" ;) .

Kom på en grej till som är lite sisådär :huh: . Vid skadeskjutning/kontrollsök är det vi själva som går med som skyttar, polckarena håller med spårhund+förare.

Publicerat

Jag föredrar "skitjakt" ;) .

Kom på en grej till som är lite sisådär :huh: . Vid skadeskjutning/kontrollsök är det vi själva som går med som skyttar, polckarena håller med spårhund+förare.

Det skall du nog vara nöjd med. Har några jaktkompisar som var nere för några år sedan o då skötte polackerna allting ang. eftersök. Djuren "återfanns" aldrig. Blev väl lite extra inkomster för eftersöksjägarna. Kostade dock grabbarna trofeavgifter.

Publicerat
  • Författare

Vi hade några liknande incidenter förra året på ett annat revir. En stor gris påsköts med ett skott ca 50-70 meter från en vass. Inget blod på skottplatsen men kompisen som sköt var helt säker att han träffat. Polackerna sa att det var bom. Vi tjatade på dem att leta igen och då hittades grisen ett par meter in i vassen. Nr2 var en årsgris som påsköts på en väg, spårhundar samt förare och en polack med ett av våra vapen. Dem drog iväg en bra bit in i skogen och efter ett tag började vi handspåra, grisen låg död med ett perfekt lungskott, den gick ungefär 50 meter från skottplatsen. Nr3 var en benskjuten kronspets, denna hittades dock inte men polackerna hade stött den ur sårlegan ett par gånger och en vass skytt hade eventuellt fällt den då.

Så ja, det kanske är en fördel ändå.

• 1 month later...
Publicerat

Rapport tack !

Publicerat
  • Författare

Det blir en kort rapport från telefonen nu bara. Totalt tror jag vi sköt 122 skott. Första dagen var vi på hjortmarken och där fällde vi 1 kronhind och 5 kultingar/årsgrisar varav jag själv sköt den ena med ett perfekt bukskott som även klippte av ryggen...

Dag 2 var vi på grismarken och då blev det 9 grisar skjutna. Inget för mig denna dag, jag såg endel gris som passgrannarna ett par pass bortåt sköt på. En halvchans hade jag på en gris som grannskytten fällde, en skapligt stor gylta.

Dag 3 var vi på samma mark igen och då kom det 2 årsgrisar som ställde sig ca 60 meter ifrån mitt pass ca 15 meter inne i en bokgallring med ca 10 cm grova stammar. Även endel bokris framför. Jag eldade på den ena och det slog ihop, därefter sköt jag på den andra men där var det av allt att dämma en bom. Inga avskjutna träd dock. Totalt den dagen small 58 skott och på paraden låg 10 grisar så skottstatestiken var inget vidare, drevkarlarna var dock glada för deras premie om 2 Euro/skott blev rätt hög.

• 11 months later...
Publicerat
  • Författare

På lördag bär det av igen till de polska skogarna :thumbsup: . Denna gång till 2 olika revir, ett omkring Gdynia (Slupsk) i 2 dagar & sedan flytt till Police för 2 dagars jakt norr om Szczecin. Må nu lyckan var med oss....

Publicerat

Skitjakt!

• 3 weeks later...
Publicerat

Hur gick det ?:)

Publicerat
  • Författare

1 räv & 2 grisar för egen del. Totalt 1 mårdhund, 4 rävar, 4 kron & 37 grisar totalt på 14 jägare under 4 dagars jakt.

En utförligare beskrivning kommer senare.

Sent from my iPhone using Tapatalk