Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Stövare som plötsligt driver räv?

Featured Replies

Publicerat

Hej. Har en 5-årig stövare som i stort sett enbart drivit hare till idag. När min far och jag jagade in han så hände det att han drev älg och rådjur några hundra meter, men sånt är ju inte ovanligt. Inget han numera bryr sig om.

Han är riktigt bra på hare och Blir bara bättre och bättre. Kört tre prov på han med 2st 3:or och en 2:a som facit. Haft jäkla oflyt, då han har kapacitet för 1:a och bevisat detta otaliga gånger. Men kanske inte det bästa att köra prov nu på barmark och harar nästan helt vita. Dom vill ju som inte springa.

Så till "the grej of the day". Drog ut imorse och fick väl ett upptag kring 08:30-tiden, och de va hare. Vid 13-tiden, så verkade han tappat bort haren helt och hållet. Lockade till mig hunden för att gå hem. Lät han springa lös vid mina ben. Helt plötsligt börjar han driva igen framför mina ben. Tänkte att, ja han kanske missat ett avhopp. Han började driva och rent ut sagt förbannat bra. Fullt ös hela tiden och fina bukter. Letade mig lämpligt pass, men stod fel då drevet smet förbi precis utom synhåll. Drevet fortsatte bukta och jag sökte mig till den plats där de passerade första gången. Nu hade han drivit ca 40 min tappfritt. Hörde att drevet kom närmare och jag tänkte nu åker haren dit. Stod där som ett fån när jag istället för hare får se en räv komma springandes. Den stannade till på 20 meter och jag kunde inte låta bli. Dammade till den med byssan och den föll till marken. Strax efter kom hunden fram.

Ni som varit med om detta, va detta dumt beslut av mig? Kommer stövarn börja jaga mer räv hädanefter? :blink:

Jag har inget emot att han skulle driva räv, bara det inte direkt tar död på hans haregenskaper!

Han har ju som sagt inte brytt sig i annat än hare förut.

Publicerat

Har inte en aning om hur din stövare kommer att bete sig i fortsättningen men en sak som jag vet är att jag skulle inte heller kunnat låta bli att sopa till räven ;)

Publicerat

Jag har en polare som har en duktig harhund och den kan emellan åt oxå driva räv. Är skjutet en räv för honom och polarn har då inte märkt av att det blivit mindre hardrev. 8 gånger av 10 driver han hare, men polarn är glad för att det nån gång blir räv oxå. Ombyte förnöjjer ju!:) Är därför jag ska försöka få tag i en valp där moder driver både hare och räv. :)

Publicerat

De kan hända att din stövare börjar bli lite mer intresserad av räv om du skjuter det för den, men det ska nog mycket till innan den slutar driva hare ;) Jag känner då till flera stövare som är väldigt duktiga på att driva både hare och räv :)

Publicerat

Undra hur husse orkar jaga sånt som inte klingar timme ut och timme in ;) Sen håller vi tummarna stövarn insett meningen med livet :P

Publicerat

Undra hur husse orkar jaga sånt som inte klingar timme ut och timme in ;) Sen håller vi tummarna stövarn insett meningen med livet :P

Dessa rävjägare är för härliga! Ni smittar av er, jag har varit renodlad harjägare men jag börja glida över! :)

Publicerat
  • Författare

Ja de va ju helt klart ett vackert och tappfritt drev. :P

Inte mig emot med lite omväxling heller, men jag tror inte min far blir så glad om det skjuts fler rävar efter han! :D

Men jag äger ju halva hunden så... :ph34r:

Publicerat

Hej. Har en 5-årig stövare som i stort sett enbart drivit hare till idag. När min far och jag jagade in han så hände det att han drev älg och rådjur några hundra meter, men sånt är ju inte ovanligt. Inget han numera bryr sig om.

Han är riktigt bra på hare och Blir bara bättre och bättre. Kört tre prov på han med 2st 3:or och en 2:a som facit. Haft jäkla oflyt, då han har kapacitet för 1:a och bevisat detta otaliga gånger. Men kanske inte det bästa att köra prov nu på barmark och harar nästan helt vita. Dom vill ju som inte springa.

Så till "the grej of the day". Drog ut imorse och fick väl ett upptag kring 08:30-tiden, och de va hare. Vid 13-tiden, så verkade han tappat bort haren helt och hållet. Lockade till mig hunden för att gå hem. Lät han springa lös vid mina ben. Helt plötsligt börjar han driva igen framför mina ben. Tänkte att, ja han kanske missat ett avhopp. Han började driva och rent ut sagt förbannat bra. Fullt ös hela tiden och fina bukter. Letade mig lämpligt pass, men stod fel då drevet smet förbi precis utom synhåll. Drevet fortsatte bukta och jag sökte mig till den plats där de passerade första gången. Nu hade han drivit ca 40 min tappfritt. Hörde att drevet kom närmare och jag tänkte nu åker haren dit. Stod där som ett fån när jag istället för hare får se en räv komma springandes. Den stannade till på 20 meter och jag kunde inte låta bli. Dammade till den med byssan och den föll till marken. Strax efter kom hunden fram.

Ni som varit med om detta, va detta dumt beslut av mig? Kommer stövarn börja jaga mer räv hädanefter? :blink:

Jag har inget emot att han skulle driva räv, bara det inte direkt tar död på hans haregenskaper!

Tror du inte behöver vara särskillt orolig för det...han kommer att förbli en harhund som kanske driver nån räv ibland ! ;)
Publicerat

Ja de va ju helt klart ett vackert och tappfritt drev. :P

Inte mig emot med lite omväxling heller, men jag tror inte min far blir så glad om det skjuts fler rävar efter han! :D

Men jag äger ju halva hunden så... :ph34r:

Om du nu äger halva hunden kan du ju skjuta räv för din halva, fadern kan fortsätt skjuta hare för sin halva :P;) .

• 3 weeks later...
Publicerat

Om du nu äger halva hunden kan du ju skjuta räv för din halva, fadern kan fortsätt skjuta hare för sin halva :P;) .

Är ju ganska anligt att stövare blir mera rävintresserade när de blir äldre. om de blir intresserade av enbart räv eller både och är nog väldigt individanpassat..

Publicerat

Tror du inte behöver vara särskillt orolig för det...han kommer att förbli en harhund som kanske driver nån räv ibland ! ;)

Precis så skulle jag vilja att min hund blev :D

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag har en chiller, han driver både hare och räv, han tar det han kommer på först! Jag tycker det är riktigt roligt! Men jag skjuter både och och märker inte att han tar något hellre än det andra!

• 2 weeks later...
Publicerat

Ja det är väll bara att gratulera till ett fint drev & en duktig hund!

Det är nog ingen större fara på taket. Han är 5 år & injagad på hare, så det kommer han alltid att jaga.

Jag har en hamilton som driver hare för det mesta, men även räv. Det beror lite på vad han får tag på först. Han jagar även lo om det skulle vara så, de brukar träa efter ett par hundra meter.

Men om man skjuter en räv ibland spelar nog ingen större roll för har jakten, mer än att det kanske blir mer hare nästa säsong ;)