Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Inomhus lek som aktiverar hjärnan "tips"

Featured Replies

Publicerat

Har fått hjärn torka vad det gäller lekar till hundarna.

Tänkte det vore kul om det finns något roligt man kan ge dom för att aktiverar tanke verksamheten.

Har en grej med små koppar som man gömmer godis i, men dom har kommit på att om man vänder alla så får man tillslut godis iaf.

Pappers rulle med godis i funkar inte heller, det blir papper över allt.

Är det någon som har några tips

Publicerat

Ja du får ju ha det hur du vill, men leker gör man ute, inne vilar man! lär du hunden det så slipper du mycket hundstoj, inte så kul alltid!

Publicerat
  • Författare

Ja du får ju ha det hur du vill, men leker gör man ute, inne vilar man! lär du hunden det så slipper du mycket hundstoj, inte så kul alltid!

Precis det har du helt rätt i :blush:

Här kan de va livat ibland, men som tur är har valpen lugnat sig lite.

Förr va det full fart från morgon till kväll.

Fatta inte vart han fick energin från.

Publicerat

rulla korvskivor över golvet? gör jag, i början slickade han spåret men nu har han börjat nosa! :)

Publicerat

rulla korvskivor över golvet? gör jag, i början slickade han spåret men nu har han börjat nosa! :)

sen när den är större välter den stolar och knuffar omkull barnen i jakten på korvskivan.... :rolleyes:

:angry:

Publicerat

Jag har en boll i hårdplast med ett hål i. Ner med godis i bollen och låt hunden rulla den så en godis trillar ut då och då. Funkar fint för att roa hunden en stund.

Publicerat
  • Författare

Korven har jag provat det tycker dom är kul. Men det går väldigt fort för dom att hitta.

Bollen lätt rolig, vart kan man hitta en sån, eller har du tillverkat själv

Publicerat

sen när den är större välter den stolar och knuffar omkull barnen i jakten på korvskivan.... :rolleyes:

:angry:

Ha! tur att inga barn finns i huset :)

Har sett att det finns "spel" där hunden med tassen måste flytta träbitar för att få fram godiset, har inte testat själv men det kanske kan vara något?

Publicerat

Korven har jag provat det tycker dom är kul. Men det går väldigt fort för dom att hitta.

Bollen lätt rolig, vart kan man hitta en sån, eller har du tillverkat själv

Bollen hittade jag på en vanlig djuraffär. Det fanns flera storlekar, jag valde en som är något mindre än en handboll.

Publicerat

+1 på den.

• 3 weeks later...
Publicerat

+1 på den, inne skaa hundarna vara lugna o still så man knappt märker av dom.

visst de kan bli lite brottnings kamp mellan hundaran men då är de bara öppna dörrn o kasta ut dom. men de börjar avta nu då valpen börjar fatta vad som gäller när vi är inne. knappt så man märker av han förens matskålarna börjar skrammla.

har en boll jag/vi med som vi hadde till gamm hun när han var yngre funkade bra en stund, tästade den på valpen, men de funkade mindra bra, rulla in den i ett hörn så tog han den i munen o börja bita i den, så har du en av spets typ rekomendera ja den största modellen du hitttar i djur affären.

Publicerat

Grejen är just att det finns många hundar som inte bara kan "coola-ner". Dom är ungefär som vi människor, det finns ju barn och vuxna med konsentrationssvårigheter även i människosläktet. Både hos oss och hundarna så kan dessa individer behöva tröttas ut innan det ges tillfälle för sömn. Kan helt enkelt vara så att han precis som min far precis fått en överaktiv hund. Pappas schäfer som är strax över året är ett elände utan dess lika men han tar hjälp av en man som tränar polishundar och som har bra koll på det här med överaktiva hundar.

Mvh

Jocke

Sent from my ST17i using Tapatalk

Publicerat

Tärna typ skinka i pytte små bitar och göm i hela huset.

En bra aktivering som även tröttar mentalt.

God Jul på er.

Publicerat

Grejen är just att det finns många hundar som inte bara kan "coola-ner". Dom är ungefär som vi människor, det finns ju barn och vuxna med konsentrationssvårigheter även i människosläktet. Både hos oss och hundarna så kan dessa individer behöva tröttas ut innan det ges tillfälle för sömn. Kan helt enkelt vara så att han precis som min far precis fått en överaktiv hund. Pappas schäfer som är strax över året är ett elände utan dess lika men han tar hjälp av en man som tränar polishundar och som har bra koll på det här med överaktiva hundar.

Mvh

Jocke

Sent from my ST17i using Tapatalk

Visst finns det en del hundar som stissar hela tiden, men att både du o din far skulle få sådana hundar och jag aldrig haft någon, har ändå haft 3-4 hundar/år i dressyr, det där eskalerar kräver man en liten aktivitet idag så krävs det en större imorgon, jag hade nog kört ett spår med hunden ute och totalförbjudit aktivitet inne, Schäfrar har ju en tendens att alltid vara 1,25 bakom vart man än är, man snubblar ju på sådana hundar.

Publicerat

Håller med Pertan. Vila å gos inne och aktivitet ute. Stimmas det ändå inne, mer aktivitet ute. Har tjt å han e inte svårstartad men allt går lära. Har även 2 barn på 1 å 3 så stressmomentet finns konstant.

Skaffa bra nerver

Publicerat

Visst går det att aktivera hundar innomhus. Det är ju inte motion som efterfrågas. Vissa låter hunden sova i sängen, andra tillåter inte hundar i sovrummet alls. En smaksak hur husse/matte vill ha det.

Jag har inga problem med hundar som deltar i vardagslivet, så mina hundar behöver inte ligga på en matta i ett hörn. Dock så får dom gå ut ur köket när vi äter något osv...

Träna kommandon typ: Sitt, ligg,kryp, stanna, vänta mm. Eller trix typ: skall, "balansera godis på nosen", Eller som jag lärde någon hund jag hade tidigare. Jag gav henne en godis och när hon skulle till att tugga sönder den så sa jag att den var köpt på konsum. Då spottade tiken ut godiset igen och ville inte ha.

Eller som jag när jag var på kalas hos en "fröken", jag hade lite tråkigt så jag lärde hennes hund att kasta sig på rygg och visa magen när jag sa, "vad gör matte när hon ser en karl?" En riktig stämmningshöjare som tog typ 20 min att lära in. Matte var kanske måttligt road, men alla andra fick kul iaf.

Publicerat

Jodå visst går det aktivera inne, men kanske uttryckte mig fel. Bus, stim å stoj ute. Lugnt inne

Publicerat

ser att du fått tips och provat det vanligaste.

Och jag håller med om att "leka" det gör vi utomhus. Men det som jag gillar är de övningar som gör att hunden måste tänka till lite. Aktivera hjärnan.

Lugna övningar som inte stressar upp hunden.

• toarulle med godis hade du redan provat. Tyvärr lär sig hunden snabbt och det blir ingen riktig utmaning
  • Inslaget godis. Ge hunden godis av lämplig sort som är inslaget, tex kola, och låt hunden försöka öppna godiset.
    VARNING! Om hunden är för "matglad" finns risken att de äter upp godiset med papper. Min jycke kunde peta ur en kola ur papper. Tog oftast ca 10 minuter och sen låg godisomslaget kvar. Syrrans hund tvekade inte ett ögonblick och drog i sig kola med papper och allt.
  • Cirkuskonsterna , har oxå nämnts ovan. Dessutom utmärkta kontaktövningar
    - "Vad gör matte när pappa kommer hem?" (ligger på rygg)
    - Pang Pang (peka på hunden och säg pang pang), Dvs slänga sig ner och spela död.
    - Skall (på tecken, ger möjligheten att fråga "vad är 1+2" och hunden svarar med 3 skall )
    - Konsum-Ica (dvs vänta-varsågod)
    - Krypa
    - Skaka tass
    - etc
  • Leksaker- brukar finnas speciella på djuraffären.Bollen har nämnts ovan.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Bollen hittade jag på en vanlig djuraffär. Det fanns flera storlekar, jag valde en som är något mindre än en handboll.

Fick tag på en sådan boll.

De kan sägas att kul va de :D

Ut på lång promenad hem och äta, är han inte slö efter det åker bollen fram.

Tack för tipset

Publicerat

Fick tag på en sådan boll.

De kan sägas att kul va de :D

Ut på lång promenad hem och äta, är han inte slö efter det åker bollen fram.

Tack för tipset

Kul att den är uppskattad. :)