Publicerat December 9, 201114 yr Åkte på en påkörd älg igår kväll. Regnade som fan och gick sen över i regn/snöstormslask.. Älgen först då, vi kunde inte komma dit förrän eftef 3,5 timme. Ensam älg, liten buckla i framskärm och skadad backspegel. Hittade platsen direkt men inget av värde på vägen eller i diket. Älgen hade gått uppför en 5-6 meter brant vall utan bekymmer. Bilisten hade sett 2 andra älgar nått hundratal meter från den första. Polarens karelare gick vi på med och efter en bit så är där massor av älgspår. Stora och små. Innan dessa så va det enbart ett ensamt djur, fjoling av spåret o dömma. Låg lite snö här och där men inget blod kunde vi hitta. Vi släppte så karelaren som drog iväg i en böj upp mot bilen. Hmm.. är det min löptik som drog.. hade henne hemma men bilen kan ju lukta ändå. Vi han dit och kopplade upp honom på vägen bortom bilen. Tog om och släppte igen, nu va det samma visa men något större böj och nu gick han över vägen en 200 m bortom bilen. Vi tog oss dit och där va spår efter ensam älg i rätt storlek. Nu verkade Tuffe ha kontakt för det gick stadigt bortåt. Hittade där de passerat en grusväg och där va fortfarande en ensam älg framför hunden. Verkade sen som älgen ville över vägen igen men vi försökte ju genskjuta och den blev troligen störd flera ggr. Buktade en del men efter jycken gått en 7 km efter älgen utan att den stannat så bröt karelaren och vi kopplade. Tog om löpan med Blackie och hon gick samma väg, rakt igenom ko och kalvspåren och samma böj och upp över asfaltsvägen. Vi ansåg att älgen kommer klara sig. 3,5 timme så borde invärtes skador ge sig till känna, alla fötterna i backen och inget såg konstigt ut. Men om det va rätt o avbryta vet man ju aldrig… men i rykande snöstormsslask så kändes det vettigt…. Länge sen jag va så blöt utan att jag simmat… Grisen kördes på 10.30 tror jag. Tydligen en väldigt förvirrad kvinnlig förare som angav platsen heltokigt men kontaktmannen som fick samtalet lyckade iallafall reda ut var när han varit i kontakt med kvinnan. Polismannens kommentar ang föraren… va nått åt "Gurka" hållet.. Antar att han menade att det va som att försöka föra en konversation med en sån… Jag jobbade till 13, åkte dit och kollade vägen. Det skulle passerat 2 större grisar och en mindre och det bumpade till i bakhjulet enl kvinnan, inga skador på bilen. Hittade där grisarna gått över och en 6m därifrån var det sprätt i diket på bägge sidorna vägen. 3 grisar hade gått rakt över vägen på samma ställe, den fjärde en 6m därifrån har nog sprungit in i bilen från sidan kommit ner i diket där den kom från och vänt upp över vägen efter de andra. De va något tyngre stamp efter den och mer i språng. Min slutsats om vilken som varit inblandad i olyckan va jag rätt klar över men man kan aldrig vara säker. Tog ut Blackie och lät henne välja löpa. Hon gick i diket och snuffsade ordentligt där ena grisen varit nere i diket och vänt övervägen. Gick längre bort dit där de andra tre gått över och noterade deras löpa, vände om rakt över de tres löpor och snufsade nu runt mitt på vägen. Det kommer nu en bil men jag får den till att stanna en bit bort och Blackie får lukta vidare, hon har nu bestämt sig för den löpan jag tolkade som rätt spår. Skönt att vi va överens för en gång skull… Det bar iväg bort från vägen, efter några hundra meter har grisarna gått ihop, nu blir det skit tänkte jag men tiken jobbar på. Går länge i flera kärr o blötmyr, snön som kom inatt försvann också lika snabbt nästan överallt. Men på ett ställe på 50-70m kunde jag se att hon nu spårade ensam gris igen med rättstorlek på fötterna. Inget blod i snön. Efter 1,3 km spårning i lina så kom vi över nästa väg. Beslöt att avbryta tillfälligt och hämta bil och ringa in ett par polare. De anslöt och min tanke va att låta polarens unga Plotthane få en chans att gå med min galning så får vi se hur det avlöper. Kunde va kul att få höra två tåg.. Vi kopplade loss och Blackie drog iväg men hanen följde bara med en 100m o vände sen, så den iden va rätt meningslös.. Blackie fick så kontakt ytterligare en bra bit bort och vi tog oss i närheten. Polaren stod framför mig och grisen en 70 kilos kom ut på grusvägen framför oss. Ställde upp sig skitfint mitt på vägen men ödehuset bakom stod i vägen för skott… Polaren fick i alla fall iväg en smäll när grisen satte fart genom kärret men sköt bom… eller rättare sagt rakt in i en granruska.. Jag såg grisen en gång till en bit bort i bra fart och sen efter en stund så fick den andra polaren se grisen på 10 meter när den for över vägen framför honom men han kom inte åt att skjuta. Så blev det långkörare… drog ner mot stora vägen och vi åkte runt. Efter några krumbukter så ser jag att hon är på väg rakt ut på vägen, nu har klockan slagit den förhatliga tiden strax efter 16 när trafiken ökar våldsamt.. Lyckas stoppa 4 bilar på ena hållet och 2 på det andra när gris och hund nästan är i diket framför mig. I alla fall inte mer än10m in… Fan va jag hatar att ha hjärtat i halsgropen.. Det gick bra och nu gick det stadigt bort från vägen. Fortfarande utan att ställa sig någonstans.. Vi han så ifatt och jag kopplade kräket när hon kört grisen 1,5 mil. Dragkedjan på skyddsvästen hade gått sönder helt så västen hängde bara runt halsen.… Är övertygad om att grisen klarade sig utan större men, även från polarens bom… 3 man såg grisen, jag och ena polaren såg den 2ggr. Den sprang obehindrat och kontrollerat i hög fart. När den stannade framför oss på vägen så vände den upp och såg rakt på oss. Ev skada i trynet eller liknade hade vi troligen sett då. Iallafall om den blött vi hade den på 30m. De va det.. Rätt eller fel att avbryta, friskförklara ?? Inte lätt att avgöra men vi gjorde så gott vi kunde med de förutsättningar och hundmaterial vi hade. Trafikeftersök är inte lätt. Jakteftersök är F-N så mycket enklare…
Publicerat December 9, 201114 yr Satan vad alla ville bli påkörda nu, farsan gick oxå efter en älg igår... Hursom bra jobbat
Publicerat December 9, 201114 yr Respekt till såna som dig som kan det du gör och reder upp tillvaron för djur och människa :-)
Publicerat December 9, 201114 yr Det där skriver jag under på direkt. Trafikeftersöken är oftast fan så mycket värre. Hur som. Gott jobbat! Ni har helt klart gjort vad ni kunnat.
Publicerat December 9, 201114 yr Författare Det där skriver jag under på direkt. Trafikeftersöken är oftast fan så mycket värre. Hur som. Gott jobbat! Ni har helt klart gjort vad ni kunnat. Nä.. skyttet kunde ju varit lite bättre Jag stod ju o glodde på pejlen och hade bössan i bilen så jag tar inte åt mig bommen
Publicerat December 9, 201114 yr Jag släppte förbi en skadad gris på 25m i söndags, med bössan i bilen. Fast då visste jag förstås inte att den var skadad.
Publicerat December 9, 201114 yr Författare Upptäckte precis att Blackie haltar.. hon saknar lite hår ett par cm på höger baklår. Antar att hon slagit i nått eller fått en reva av grisen. Frun sa precis.. när tiken nu haltade förbi.. Men lille plottis du blir nog inte gammal du..
Publicerat December 9, 201114 yr Upptäckte precis att Blackie haltar.. hon saknar lite hår ett par cm på höger baklår. Antar att hon slagit i nått eller fått en reva av grisen. Frun sa precis.. när tiken nu haltade förbi.. Men lille plottis du blir nog inte gammal du.. Då får vi hoppas att din fru har fel
Publicerat December 10, 201114 yr All heder åt dig Måste säga att det är roligt att följa dina och Blackies bravader