Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur många rävar för stövarna era?

Featured Replies

Publicerat

Hej, jag undrar hur många rävar som skjuts för stövare jämfört med grythund? Är det överhuvudtaget någon räv som stannar ovanför backen och skjuts? Är bara en fråga som jag kom på av nyfikenhet. Tack för svar:) En till fråga, är det någon som jagar räv med stövare utan grythund?

Publicerat

Skjuter 50/50 ungefär. beror bo lite hur mkt snö de blir på vintern!

Publicerat
  • Författare

Skjuter 50/50 ungefär. beror bo lite hur mkt snö de blir på vintern!

Ok det beror alltså på snön delvis. Men hundens egenskaper borde spela in också tycker jag?

Publicerat

Jo men det är ganska individuellt från räv till räv sen är de väll ändå ingen som vill jaga med hunnar som går och driver :blink:

Publicerat
  • Författare

Jo men det är ganska individuellt från räv till räv sen är de väll ändå ingen som vill jaga med hunnar som går och driver :blink:

Aha du menar alltså att du vill ha snabba stövare som driver ner dom under backen? Skulle ju villa ha en som höll dom ovanför så man fick skjuta på drev jag :P

Publicerat

Vi har flera terriers men skjuter mest för stövarna, driver stövaren under så släpper vi stövarna på nytt och skiter i att gå dit med terrier, roligare att skjuta på drev men kryper dom under en lada så hämtar vi terrier som spränger. Och när det är skitväder så jagar vi med terrier. Vi har stövare som håller en snitt hastighet på 8-15kmh tycker det är roligare med stövare som driver sakta för då slipper räven få bråttom att krypa under jord men det är helt klart olika på rävar vissa kryper efter 30 min drev och då blir man ju tokig.

Publicerat
  • Författare

Vi har flera terriers men skjuter mest för stövarna, driver stövaren under så släpper vi stövarna på nytt och skiter i att gå dit med terrier, roligare att skjuta på drev men kryper dom under en lada så hämtar vi terrier som spränger. Och när det är skitväder så jagar vi med terrier. Vi har stövare som håller en snitt hastighet på 8-15kmh tycker det är roligare med stövare som driver sakta för då slipper räven få bråttom att krypa under jord men det är helt klart olika på rävar vissa kryper efter 30 min drev och då blir man ju tokig.

Ok jag håller med dig. Jag skulle ju hellre skjuta på drev än grytjakt. Är inte intressersad av grytjakt. Därför jag undrar om man kan lyckas jaga räv med stövare bara. Är uppväxt med stövare men då harstövare. Tycker det är riktigt kul. Ska köpa en stövare själv om ett par år när man gått ut gymnasiet men det blir antagligen en harstövare. Men jag kollar runt lite ändå om det skulle kunna vara ett alternativ med en rävstövare utan grythund:)

Publicerat

Ok jag håller med dig. Jag skulle ju hellre skjuta på drev än grytjakt. Är inte intressersad av grytjakt. Därför jag undrar om man kan lyckas jaga räv med stövare bara. Är uppväxt med stövare men då harstövare. Tycker det är riktigt kul. Ska köpa en stövare själv om ett par år när man gått ut gymnasiet men det blir antagligen en harstövare. Men jag kollar runt lite ändå om det skulle kunna vara ett alternativ med en rävstövare utan grythund:)

Självklart är det mycket effektivare med terrier, men inte ett måste. Jag släpper på nytt ja och hoppas på nytt drev:) jag har alltid en passkytt med mig. Hade jag inte haft det eller haft flera intresserade kompisar så hade jag ägt en terrier. Sen så är det här min första egna hund och han är ung än så länge, kanske blir annat sen när han kan "allt" redan och inte behöver träna utan man kanske vill börja skjuta mer räv på marken:) om man nu har stövaren kvar å den inte blivit vargmat. MVH

Publicerat

Jag har bara stövare, men har kompisar med terrier, så om man är sugen så är de bara att ringa dem.

Jag tror inte man varken kan eller behöver ha alla hundar, bättre att lägga ner tid på dem man har, så de får mer jakttid och blir oftast bättre hundar. Sedan får man bjuda in annat folk med andra hundar, då ökar man sin bekantskapskrets och får Goa vänner! :) alltså en vinn vinn situation :)

Publicerat

visst spelar egenskaperna in. Dom ska helst väcka lite och sedan driva med lagom fart men är det blötväder så blir de sällan långa drev om dom inte redan ligger inne! Nackdelen med långsamma hundar är att det är svårt att passa på en räv som är 2km före stövaren!

Publicerat
  • Författare

ok, då förstår jag litegrann:) . Kände man någon som hade grythund hade det ju varit enkelt men nu gör jag inte det. Det är nog bäst att köpa en harstövare. Då vet man att det funkar med en hund bara iaf,plus att det är det jag är mest intresserad av, harjakt :wub: . Tråkigt om man får en hund som vill driva ned dom och så står man där utan grythund! . Men jag är nyfiken iallafall. Så om ni kan, tala om hur ofta dom går i gryt och när det blir drev i några timmar. Och hur många % som skjuts på backen jämfört med gryt.

Publicerat

Jag och mitt gäng skjuter hellst rävarna på drev eller på ståndskall iaf stövarn drivit fatt någon och det ligger nära nog på ca 70% av dom skjutna....helst skulle man vilja skjuta alla på drev ,men det händer då och då att terriern får jobba.

Publicerat

visst spelar egenskaperna in. Dom ska helst väcka lite och sedan driva med lagom fart men är det blötväder så blir de sällan långa drev om dom inte redan ligger inne! Nackdelen med långsamma hundar är att det är svårt att passa på en räv som är 2km före stövaren!

Visst !!! Så är det....det måste vara fart på drevet så räven inte kan trixa och då är det lättare å komma till skott utan att räven hinner se dig ;) .
Publicerat

Visst !!! Så är det....det måste vara fart på drevet så räven inte kan trixa och då är det lättare å komma till skott utan att räven hinner se dig ;) .

Precis! jag tycker det är optimalt om hunn är 1-5 min efter då har iaf inte "våra" rävar brådis, kommer inte och smyger men visst det gäller att stå still för dem kommer bara och trippar fram. sen postar vi i förväg och inte under drevets gång om det inte går ur såten då vill säga men gör det de så kryper dem oftast under och då väntar vi till hunn är tillbaka å släpper på nytt om det inte är ett gryt som är optimalt eller en lada då såklart :)

• 5 months later...
Publicerat
sen postar vi i förväg och inte under drevets gång om det inte går ur såten då vill säga men gör det de så kryper dem oftast under och då väntar vi till hunn är tillbaka

Hunden kommer tillbaks? Fan då får jag sitta och vänta i timmesvis :woot: .