Minken88

Tillvaratagning av päls (postar jag rätt?)

6 inlägg i detta ämne

Tänkte höra om det finns någon ute i detta avlånga land som vet hur man på bästa sätt bereder sitt skinn, alltså så man får sin egna pälsmatta från tex en Dovhjort :)

Från hjortdjuren som man nedlägger, blir det trots allt fina pälsar från vissa av Dovhjortarna tex som möter bössan fick en den 23dec :)

Att man ska salta har jag fått för mig, men är det någon som kan receptet och som gjort det själv..tex tillvaratagit sitt egna hjort/vildsvins skinn?

Vill inte alls verka slö osv att söka själv kan man ju..men har bara hittat att salt, alun kalk ska användas..Men bara att

Saltet ska dra ur och torka det minimala svinnet av kött som är kvar, det vet jag..men resten sen får någon av er hjälpa mig med=)

Tack på förhand:)

P.s bifogar en bild på hjorten så ni får se det fina skinnet :)

post-10399-0-72726000-1324754812_thumb.j

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

kolla älgflugornas herres blogg. där har han en "how to" gå in på hans profil ock klicka på länken.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

kolla älgflugornas herres blogg. där har han en "how to" gå in på hans profil ock klicka på länken.

Ok får ta och göra det, tackar för tipset=)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tänkte höra om det finns någon ute i detta avlånga land som vet hur man på bästa sätt bereder sitt skinn, alltså så man får sin egna pälsmatta från tex en Dovhjort :)

Från hjortdjuren som man nedlägger, blir det trots allt fina pälsar från vissa av Dovhjortarna tex som möter bössan fick en den 23dec :)

Att man ska salta har jag fått för mig, men är det någon som kan receptet och som gjort det själv..tex tillvaratagit sitt egna hjort/vildsvins skinn?

Vill inte alls verka slö osv att söka själv kan man ju..men har bara hittat att salt, alun kalk ska användas..Men bara att

Saltet ska dra ur och torka det minimala svinnet av kött som är kvar, det vet jag..men resten sen får någon av er hjälpa mig med=)

Tack på förhand:)

P.s bifogar en bild på hjorten så ni får se det fina skinnet :)

Man dödar alla backterier med Salt , Frys .Eller kalkning ,,Men med Kalkning lossnar håret ..Ja salltade ,sedan skinnet hade frusigt ett par nätter ..Sen ska man tvätta med massa såpa på föttsidan ..Ja körde med högtryck med ,,MAX 30 gradigt vatten .Annars hårdnar det .Sedan ska det skrapas bort fett...Då gick det åt en hel kasse Sågspån är bra för då blir det inte så ..Snorigt , Att skrapa  Ps spånet tog slut så ja köpte mjöl .. :D  5 kg..Sen satte ja upp i en tork ram som ja gjorde ..Tvätta skrapa ..Sen fick det Mogna , Torka , Tills huden sidan va fucktig ,Då gnuggade ja in Till ca en m2 En ägg gula och ca 1dl Rapsolja .Och lite diskmedel så ytspänningen försvinner .Sen är det bara att såpa tvätta igen ,,Sen kan det torka så blir det ok till en matta ...Men ska du ha ett skin att göra saker av ..då får man jobba lite mer .. :D   Typ mycket ...JA Har nyss gjort ett förkläde i Älg som ja blev ganska nöjd med ...Nästa år ska ja göre en väst .: :D Lycka till ...Himla kul att ta vara på och skapa saker .. :D Men kolla en sida som ja hitta om garvning ..men naturfett , Ps halva skinnet blev fäll att sitta på ..:D 

1 person gillar det här

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ctrl + C

Ctrl + V

Skinngarvning:

Detta behöver Du: Vatten, sågspån (ca 7 liter,av lövträd), myrsyra, alun,koksalt och tvättmedel. Detta produkter (tänker då på Alun & Myrsyra) finns i vissa lantmannabutiker samt i Vildsvinsbutiken.  

Är skinnet torkat så fyll en balja/hink med vatten och tillsätt ca 12g salt per liter vatten. Lägg i skinnet och se till att ha så mycket vatten att skinnet är täckt.

Häll nu ut vattnet och ta ur skinnet ur baljan/hinken. Blanda i lika mycket vatten som tidigare och tillsätt 1-2 gram tvättmedel(pulver) per liter vatten och ca 12 gram salt per liter vatten. Vattnets temperatur skall vara ca 20+ och ej högre än 30+. Tvätta skinnet noga.

Ta ur skinnet och blanda lika mycket vatten som tidigare tillsammans med ca 22 gram salt per liter vatten. Låt skinnet ligga i ca 1,5 timmar. Temperaturen skall vara ca 20+. Ta upp skinnet och skrapa noga bort köttrester och underhuden.

Häll nu i lika mycket vatten som tidigare och blanda i ca 60 gram salt per liter vatten samt 10 gram myrsyra per liter vatten och lägg i skinnet. Låt skinnet ligga i lösningen i ca ett dygn. Ta därefter upp skinnet och låt det hänga i ca ett dygn.

Blanda nu en lösning med lika mycket vatten som tidigare, samt ca 45 gram salt per liter vatten och ca 70 gram alun per liter vatten. Vattnets temepratur skall vara ca 20 +. Låt skinnet ligga i minst ett dygn. Ta upp skinnet , täck det med en plastsäck ( så det ej torkar) och låt hänga och droppa av i ca ett dygn.

Smörj därefter in skinnet med läderbalsam eller glycerin. Arbeta in det ordentligt. Se till att det ej tränger ut på hårsidan. Häll sågspån över hårsidan och borsta av.

Nu skall Du sträcka skinnet. Sätt exempelvis krokar i sidorna och spänn med kedjor samt vrid och sträck skinnet. Gör Du ej detta ordentligt kommer skinnet att bli hårt.

Tänk på att salt och alun alltid måste lösas upp ordentligt innan skinnet läggs i så rör om ordentligt innan Du lägger i skinnet.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Man dödar alla backterier med Salt , Frys .Eller kalkning ,,Men med Kalkning lossnar håret ..Ja salltade ,sedan skinnet hade frusigt ett par nätter ..Sen ska man tvätta med massa såpa på köttsidan ..Ja körde med högtryck med ,,MAX 30 gradigt vatten .Annars hårdnar det .Sedan ska det skrapas bort fett...Då gick det åt en hel kasse Sågspån är bra för då blir det inte så ..Snorigt , Att skrapa  Ps spånet tog slut så ja köpte mjöl .. :D  5 kg..Sen satte ja upp i en tork ram som ja gjorde ..Tvätta skrapa ..Sen fick det Mogna , Torka , Tills huden sidan va fucktig ,Då gnuggade ja in Till ca en m2 En ägg gula och ca 1dl Rapsolja .Och lite diskmedel så ytspänningen försvinner .Sen är det bara att såpa tvätta igen ,,Sen kan det torka så blir det ok till en matta ...Men ska du ha ett skin att göra saker av ..då får man jobba lite mer .. :D   Typ mycket ...JA Har nyss gjort ett förkläde i Älg som ja blev ganska nöjd med ...Nästa år ska ja göre en väst .: :D Lycka till ...Himla kul att ta vara på och skapa saker .. :D Men kolla en sida som ja hitta om garvning ..men naturfett , Ps halva skinnet blev fäll att sitta på .. :D

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.

http://www.Reservdelar24.SE