Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Köpa hjortjakt 60 -års present - var, när & hur?

Featured Replies

Publicerat

hej,

eftersom pappa fyller 60 år under 2012 diskuterar vi inom familjen att ge honom en jaktupplevelse - och eftersom han under många år pratat om hjortjakt står detta högt upp på listan.

min erfarenhet av såväl köp- som hjortjakt är begränsad, och valet av arrangör blir därför extra viktigt. budgeten är ca. 10.000 kr. och målet är inte troféjakt utan upplevelsen.

uppskattar om ni med erfarenhet av såväl hjort- som köpjakt vill dela med er av era upplevelser, rekommendationer om gods, var i landet, när på året och vad man ska tänka på :)

Publicerat

Försök hitta något ställe med fin natur och där ni själva kan skräddarsy en jakt för en rimlig kostnad.

Publicerat

Det brukar vara relativt enkelt att göra lite jaktdagsutbyte, prova här på sidan, annars är www.jaktförmedling.se en bra sida att annonsera efter sådant på. Skall själv i väg med min far nästa helg till Nyköping och jaga kron/dov/gris , skall bli jäkligt spännande, dov o gris har jag jagat några gånger medans jag knappt aldrig sett en kronhjort under jakt, så det skall bli riktigt roligt!

Publicerat
  • Författare

hej,

blir man biten så kanske det kan bli aktuellt med byte av jakt framöver, men eftersom det är en present så vill jag eliminera "osäkerhetsmomentet" i en bytjakt där det är svårt att veta kvalité på värd, marker och hundar...

betalar därför gärna för att få komma till ett pålitligt gods eller liknande där oddsen för en bra upplevelse är goda!

frågan är vart jag ska vända mig, och vad man kan tänka sig att få för ca. 10 kSEK?

Publicerat

Om hela resan (transport, kost/logi fällavgift) ska rymmas inom 10 000:- är utbudet bergänsat. Att inom budgeten skjuta en större trofé är i s s otänkbart. Möjligen kan det bli en spets eller liknande. Jag skulle istället vilja rekomendera att åka på en hind/kalvjakt till ex vis Polen. De kostar bara 5-700:- i fällavgift/st och jakt/kost/logi kosta runt 5000:- för 3-4 dagar. Transporten till Polen beror på varifrån ni åker men ca 1500-2000:-/skalle bör räcka vilket gör att ni bör kunna skjuta ett vilt per dag utan att spräcka budgeten.

Alla de större jaktresobolagen har resor till Polen t ex Diana, Buhl´s m fl så det bör inte vara svårt att hitta. Det finns även möjlighet att hitta liknande resor till Skottland, England mm men då brukar resekostnaden bli högre.

Det är inte helt otänkbart att det finns gods/slott i sverige med liknande upplägg men då får man ringa runt o kolla med de olika gods/slotten.

Publicerat

Du kan prova att titta på Claestorp. Det ligger vid Katrineholm. I huvudsak dov men även rå , gris och kron. Jag har gått som hund förare där för några år sedan på deras drevjakter.

www.clasetorp.se

/Thomas

Publicerat

I Sverige är din budget inte mkt att komma med tyvärr iaf om du vill att det skall ingå ett trofedjur. Håller med RW om att det bästa vore att åka till tex. Polen på en hondjursjakt. Mest jakt för pengarna.En 5 kg hjort i Polen kostar ca 12-15000 Sek + resa

Publicerat

http://www.ericsberg.se/

mkt fina marken och bra mkt vilt

Publicerat

Nu står det ju inte vilken typ av hjort du tänkt, här har du möjlighet att hålla budget om dov funkar :)

http://www.bjorksund.com/

Publicerat

http://www.hackeberga.se/jaktenhttp

http://www.aleby.com

Kan ju oxå vara värt att kolla.

Lycka till och låt oss höra hur det går/gick

(och jag hoppas min son är lika klok som dig om några år)

Publicerat

Ring till Carl Lagerfelt och prata med honom om en jakt med middag på herrgården... på grannmarken kan man rida islandshästar

Jag bodde ett år på Grensholm och jag har aldrig sett så mycket frilevande dov på ett och samma ställe... för att räkna alla som betade på ett och samma fält blev det till att ta fram kameran för att sen räkna i efterhand... mer än 380 (trehundraåttio) djur på samma bild... På Grensholm skjuts det bortåt 150 dov per år.

http://www.grensholm.se/

Tel hem. 0122-31175

Mobil 0708-53 11 75

E-post: carl.lagerfelt@grensholm.se

Hälsa från Patrik i Rosendal

• 2 weeks later...
Publicerat

Här är två sidor du kan kolla

www.raback.se

www.hjelmsater.se

Jag sköter jakten på hjelmsäter och är du intresserad hittar du mitt nr där. här jagar vi med tax och drever och på råbäck är det wacktel och liknande hundar som gäller.

Urban

Publicerat

Shit vad man blev sugen på en vintersmygjakt efter dov. Vad kan det kosta att nypa en kalv eller nått mindre?

mvh/Må

Publicerat

Shit vad man blev sugen på en vintersmygjakt efter dov. Vad kan det kosta att nypa en kalv eller nått mindre?

mvh/Må

Smygjakt ca 1500 kr för kalv och sen uppåt!! Vi har inte jakt på foster, det är väl det enda som är nåt mindre.

KKJON

Publicerat

Vi har inte jakt på foster, det är väl det enda som är nåt mindre.

Ja, det blev lite tossig formulering.. :blink::)

Ok, det är ju överkomligt. Har en 40-årspresent att casha in... B)

/Må

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

hej,

tack för alla svar - ska börja ringa & mejla för att få en bild av läget :-)

målsättningen är att "presenten" ska inkludera upplevelsen och kanske en spets eller kalv. vill han sedan skjuta något stort får han sanolikt betala för det nöjet ur egen ficka. tror inte det spelar någon roll om det är kron eller dov, men det vore såklart roligt om det finns gott om djur såatt han har goda möjligheter att få något på sig.

återkommer med feed-back om fortsättningen!