Publicerat Januari 9, 201214 yr tänkte kolla upp lite på era schillerstövare, hur gamla dom var när dom började jaga och hur stora dom är och liknande?
Publicerat Januari 9, 201214 yr Började jaga vid 5-6mån ålder, skjöt första räven innan hon fyllt ett år. Hon jagade dock allt från början, var rätt besvärligt i början då jag jagar på viltrika marker där ALLT vilt finns. Min tik är rätt stor håller 55cm i mank.
Publicerat Januari 9, 201214 yr Min är snart 8 mån skjutit 1 räv, bommat flera med.. drevtider över 2 timmar är inga problem och söket är bra.
Publicerat Januari 9, 201214 yr Författare min jagar räv minst 2 timmar han också, måste vara riktigt bra hundar! hade två finnar innan
Publicerat Januari 12, 201214 yr hur är drevfarten på era schillrar? vet inte om det bara är en fördom jag har att det går vääldigt sakta för schillrar men att dom är väldigt spårnoga istället. vill inte mucka bråk utan bara av ren nyfikenhet:) för man vet ju aldrig vad som hamnar i hundgårn framöver:D
Publicerat Januari 13, 201214 yr Författare tycker min har en bra hastighet, eftersom rävarna blir aldrig så pressade så dom går ner i gryt direkt
Publicerat Januari 13, 201214 yr Igår hade jag drev i 4 timmar och 45 min och hunn är inte 8 månader än :S Min driver 4-15kmh och det är alldeles för fort tycker jag men han varierar så de är väl bra, blir det svårt går de sakta och viseversa. Men igår så hade jag drev i ett berg där det är tvärbrant, bamsestenar och tätt med sly till en förbannelse. Där buktade räven 4 timmar och 30 min jag såg räven 6 gånger sköt bom på den på 2 meter.. Hunden var 5 sek efter varje gång jag såg räven, och hamnade hunden lite efter så satte sig räven på en sten och vänta så de var ett riktigt spännande drev det buktade på 250x250m så det var som att smyga in på ett stånd hehe. Ursäkta oft men jag är så lyrisk så måsta skriva Hade även ett drev först på morgonen i 40 min och såg räven men den kröp under... Jag är en nöjd husse!
Publicerat Januari 13, 201214 yr Igår hade jag drev i 4 timmar och 45 min och hunn är inte 8 månader än :S Min driver 4-15kmh och det är alldeles för fort tycker jag men han varierar så de är väl bra, blir det svårt går de sakta och viseversa. Men igår så hade jag drev i ett berg där det är tvärbrant, bamsestenar och tätt med sly till en förbannelse. Där buktade räven 4 timmar och 30 min jag såg räven 6 gånger sköt bom på den på 2 meter.. Hunden var 5 sek efter varje gång jag såg räven, och hamnade hunden lite efter så satte sig räven på en sten och vänta så de var ett riktigt spännande drev det buktade på 250x250m så det var som att smyga in på ett stånd hehe. Ursäkta oft men jag är så lyrisk så måsta skriva Hade även ett drev först på morgonen i 40 min och såg räven men den kröp under... Jag är en nöjd husse! Det där lät riktigt kul!!
Publicerat Januari 13, 201214 yr Författare Igår hade jag drev i 4 timmar och 45 min och hunn är inte 8 månader än :S Min driver 4-15kmh och det är alldeles för fort tycker jag men han varierar så de är väl bra, blir det svårt går de sakta och viseversa. Men igår så hade jag drev i ett berg där det är tvärbrant, bamsestenar och tätt med sly till en förbannelse. Där buktade räven 4 timmar och 30 min jag såg räven 6 gånger sköt bom på den på 2 meter.. Hunden var 5 sek efter varje gång jag såg räven, och hamnade hunden lite efter så satte sig räven på en sten och vänta så de var ett riktigt spännande drev det buktade på 250x250m så det var som att smyga in på ett stånd hehe. Ursäkta oft men jag är så lyrisk så måsta skriva Hade även ett drev först på morgonen i 40 min och såg räven men den kröp under... Jag är en nöjd husse! Grymt kul! Min gjorde samma sak vara att drev i 3 h 50 min:)
Publicerat Januari 13, 201214 yr Ja det känns kul att det ger resultat att vara ute i skogen 4 dagar i veckan. Näst längsta drevet hade jag för 1,5 månad sen och det varade i 2,5 timme:) Jag har haft rikligt med otur när det gäller att få räven inom skotthåll, sett hur många rävar som helst på 60m som valpen drivit, visst det kanske är det som driver en:)
Publicerat Januari 13, 201214 yr Igår hade jag drev i 4 timmar och 45 min och hunn är inte 8 månader än :S Min driver 4-15kmh och det är alldeles för fort tycker jag men han varierar så de är väl bra, blir det svårt går de sakta och viseversa. Men igår så hade jag drev i ett berg där det är tvärbrant, bamsestenar och tätt med sly till en förbannelse. Där buktade räven 4 timmar och 30 min jag såg räven 6 gånger sköt bom på den på 2 meter.. Hunden var 5 sek efter varje gång jag såg räven, och hamnade hunden lite efter så satte sig räven på en sten och vänta så de var ett riktigt spännande drev det buktade på 250x250m så det var som att smyga in på ett stånd hehe. Ursäkta oft men jag är så lyrisk så måsta skriva Hade även ett drev först på morgonen i 40 min och såg räven men den kröp under... Jag är en nöjd husse! Intressant! Är din erfarenhet att om drevet går sakta, ligger hunden nära räven?
Publicerat Januari 13, 201214 yr Hur nära hunde ligger beror nog mest på räven ,men hundens fart o skall har oxå stor betydelse jämn fart på drevet samt bra skalltäthet gör att räven i vanliga fall både buktar smått o ligger nära framför hunden!
Publicerat Januari 13, 201214 yr Intressant! Är din erfarenhet att om drevet går sakta, ligger hunden nära räven? Nej min erfarenhet är att om drevet går sakta så är räven långt framför. Men drevet jag skrev om var annorlunda, räven var så självsäker pgr av att det var så tätt, brant och stenigt så han lekte bara med hunden, alla drev man har i närheten av det området brukar dra sig dit för att sedan bli slut för räven krupit under för det är så håligt i backen, ja de är ett stort stenrös i ett brant berg och fullt med sly och det märktes att räven var säker på sin sak för jag sköt ju mot räven och stötte han flera gånger man han flyttade 80 m och fortsatte bukta runtrunt utan att krypa under. Jag gillar hundar som inte har så bråttom för då har inte räven bråttom heller, den tar det lugnt, nästan smyger, det är då man får långa drev och räven buktar. Sen så gör det inget om räven kommer i låg fart utan det är inget bekymmer om man kan stå still och hålla tyst.
Publicerat Januari 13, 201214 yr Hur nära hunde ligger beror nog mest på räven ,men hundens fart o skall har oxå stor betydelse jämn fart på drevet samt bra skalltäthet gör att räven i vanliga fall både buktar smått o ligger nära framför hunden! Exakt! är hunden gles och långt efter brukar det bara bli sämre och sämre med ett resultat av att räven blir osäker och får ett ännu längre försprång.
Publicerat Januari 13, 201214 yr Sen är det stor skillnad från räv till räv och vilket före det är i skogen. Men skäller hunden bra och har "rätt" skall men driver sakta så brukar ändå inte räven ligga så långt före oftast iaf. Men känner folk som har hårda hundar som driver sakta och deras rävar ligger jättelångt fram. Och även hundar som skallar jätte bra och springer jätte snabbt och deras rävar ligger långt fram för att sen krypa under för hunden kommer ikapp räven. Vissa av dom har terrier och är lika glad för det men jag vill inte ha det så
Publicerat Januari 13, 201214 yr Oj! vilka långa drev era hundar gör,har haft ett drev den här sesången som varit över timmen. Har senaste tiden kollat drevfarten vid samtliga drev och hon brukar snitta en medelhastighet på 12-15km/h, tydligen för fort för att rävarna ska trivas ovan jord. Hon har två räv 1:or, men när jag gick dom proven så var det skare som bar för räven men inte för schillern.
Publicerat Januari 13, 201214 yr Har en schilllerhane som är 8 mån där jag har några drev kring timmen men dom flesta dreveb har varit kring 30-40 min och sen har det gått under. Har haft svårt att höra dom sista dreven jag haft pga upplega så skallen har knappt hörts 400m tyvärr har vi ca 60 cm med snö nu så jag jagar inte nu utan väntar att snön ska sjunka ihop.
Publicerat Januari 13, 201214 yr Mina drev med unghunden brukar vara från 40 min till 2 timmar men oftast när vi jagar med dom äldre hundarna så brukar det kunna bli 2-5 timmars drev innan man lyckas komma åt dem, ju glesare man postar ju bättre drev har vi, när jag är ute ensam så får jag dom finaste dreven då det inte står någon passkytt och fryser så han inte kan stå tyst hehe
Publicerat Januari 15, 201214 yr När min Schiller driver räv så är har han ganska grova skall(om man jämför med hare) och väldigt tätskallig! Dreven går inte alls fort kanske snitta 8-12 km/h tror det är bra för de inte ska krypa ner direkt. Men samtidigt har jag hört hundar som trycker på fruktansvärt fort, och att de de då inte "hinner" gå ner? Kan de vara så? Eller beror det på räven? Vad tror ni?
Publicerat Januari 16, 201214 yr När min Schiller driver räv så är har han ganska grova skall (om man jämför med hare) och väldigt tätskallig! Dreven går inte alls fort kanske snitta 8-12 km/h tror det är bra för de inte ska krypa ner direkt. Men samtidigt har jag hört hundar som trycker på fruktansvärt fort, och att de de då inte "hinner" gå ner? Kan de vara så? Eller beror det på räven? Vad tror ni? Jag tycker 8-12 kmh är ganska snabbt 3-8km/h driver mina kompisars schillrar och dom har riktigt fina drev men jag tror inte hastigheten är det viktigaste utan det är nog skallet. Min valp kan driva 15km/h ibland och det är alldeles för snabbt men rävarna håller sig uppe ändå för skallet är bra sen när han driver så fort så tappar han bort räven ofta så då kan han vara still ett tag sen går det undan igen men det är för hunden är så ung och blir så ivrig sen beror det på föret men oftast driver min i 3-12km/h och då har jag de längsta dreven, när min drivit hare så har han ljust och tätt skall sen på räv så är det lite grövre och tätt.
Publicerat Januari 16, 201214 yr Jag tror inte på att räven inte vågar gå under för hunden har inte en chans när räven går i gryt, dom är trygg där, ibland kommer dom inte ut fast en terrier har vart in och hälsat på. Däremot så tror jag inte dom vågar krypa ner i provisoriska gryt tex ett hål under en liten sten eller en rotvälta för hunden är så nära. Vet några som har hundar som ståndar räven.
Publicerat Januari 16, 201214 yr Jag tror inte på att räven inte vågar gå under för hunden har inte en chans när räven går i gryt, dom är trygg där, ibland kommer dom inte ut fast en terrier har vart in och hälsat på. Däremot så tror jag inte dom vågar krypa ner i provisoriska gryt tex ett hål under en liten sten eller en rotvälta för hunden är så nära. Vet några som har hundar som ståndar räven. Jag tycker att det är så himla olika, för det låter nästan alltid lika i skallet när an driver räv, (tätt och grovt) men vissa gånger kryper de ner och vissa inte, ja rävar är ju individer de också. Jag har också hört att vissa ställer räv, hur kommer det sig orkar inte räven springa mer? Och varför går de inte ner då? Eller har de kommit på att hunden kanske inte är så farlig utan tycker det är roligt när räven springer? Min har ställt räv en gång, dock en skadad.
Publicerat Januari 17, 201214 yr Författare hunden kommer ikapp och räven känner väll att han inte har en chans så han försvarar sig ist..
Publicerat Oktober 24, 201213 yr Fem månader drev han hare för första gången, nu är han 7 år och värdelös. Men de är de två sista säsongerna har han bara blivit sämre och sämre