Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Eftersök på taggutskotts träffad årsgris 20120115

Featured Replies

Publicerat

Varit o jagat på okända marker idag, Blackie fick fatt i en årsgris som påsköts och slog dit i skottet och hoppade upp lika snabbt och drog iväg.

Fler skott sköts efter grisen men inget av de andra träffade.

Tiken va ju på löpan så hon fortsatte och jag tog mig däråt, jakten gick nu givetvis över i eftersök.

Efter en tag så kom jag i närheten, drevet/gångståndet hade gått en i en rejäl böj över byväg och sen tillbaka.

Såg på pejlen att det verkade va gångstånd/stånd om vartannat.

Får så gångståndet mot mig på ett hygge, ser Blackie och även grisen men det är lite långt och mycket sly ivägen.

Följer med hund och gris som rör sig längs vägen, Skogen öppnar upp sig i en röjning.

Skymtar grisen mellan träden, ser en lucka och klämmer till när grisen kommer i den. Ser i kikaren att det ryker i backen långt bakom grisen.. Har en bild på näthinna att stolpen i kikaren lutade åt höger när jag sköt ??

Blev lite lätt förvånad att grisen inte bara slog ihop i skottet som den skulle..

Inser att nått är fel med kikaren, drar en svordom och sliter bort den, måste satt fast den fel eller fått nått skit mellan klackarna och ringarna när jag fäste den i morse. Blir till skjutbanan i morgon i alla fall..

Grisen rusar en 70m och så är det stopp i en plantering.

På grusvägen går det ta sig fram hyfsat tyst men när jag går av den så låter de som en skock elefanter…

Tar mig raskt in och liggandes på ena knät bredvid Blackie så skymtar jag ett gristryne och va jag tror är en klöv.

Måttar på ett par meters håll in en träff mot halsen men fattar att jag bommat eller träffat galet när tiken vrålar på igen.

Svordom igen.. det flyttar sig lite och jag rör mig efter.

Kommer fram så jag nu ser huvudet, frambenet så nu blir det lättare att måtta in en kula i bröstet på årsgrisen som blir på plats.

Skyttens första skott satt högt i nacken, ett par cm högre och det hade varit helbom. Sen satt mitt sista skott som sagt i bröstet.

En kula hade rispat gyltan i nederkant av halsen men om det va något av de som skytten sköt eller mitt första eller andra skott är svårt att veta men jag vill nog tror att det va min ”bom” på 2 m håll.

Filmade allt med bösskameran. :) men funderar på om den ska läggas ut..

Fälldes ytterligare en årsgris för polarens karelartik av samma skytt så dagens resultat blev i alla fall två fina matgrisar.

Första skottet högt i nacken på utgångssidan.

post-348-0-52198400-1326663006_thumb.jpg

Det skottet som "rispade" under halsen.

post-348-0-75597800-1326663027_thumb.jpg

Publicerat

Ni nöter på i samma tempo.

Men du och jag får nog ta lite specialträning till våren, så vi träffar något skott. ;)

Bra jobbat föresten. :)

Publicerat
  • Författare

Ni nöter på i samma tempo.

Men du och jag får nog ta lite specialträning till våren, så vi träffar något skott. ;)

Bra jobbat föresten. :)

Nja.. bra o bra... Blackie skötte sig som vanligt men husse får ju skämmas för sitt usla skytte...

Publicerat
  • Författare

Jag får passa på att be om ursäkt för att jag svär en del på filmen..

Jag lägger iallafall ut den i syfte att visa att eftersök inte är så enkelt ibland, eller ens träffa om inte grejerna funkar..

Jag skulle heller alldrig gå in så aggresivt och snabbt forcerande om det varit en vuxen gris.

Nu var det en årsgris och det är relativt ofarligt att få en sådan mellan knäna.

Publicerat

Men va fan Niklas! Ser ju nästan ut som du springer en stund. ;):lol:

Publicerat
  • Författare

Men va fan Niklas! Ser ju nästan ut som du springer en stund. ;):lol:

Med dagens teknik kan man snabbspola lite då o då B)

Publicerat

Skickade filmen till sonen tror han är lite kvisträdd :) Nu var denna skadad så det är väl lite annorlunda!

Han har säkert siktat på minst 10 grisar inne på ståndskall i år utan att komma till skott förutom två gånger ;)

Publicerat

Bra jobbat!

Riktigt kul med filmen!

Publicerat
  • Författare

Skickade filmen till sonen tror han är lite kvisträdd :) Nu var denna skadad så det är väl lite annorlunda!

Han har säkert siktat på minst 10 grisar inne på ståndskall i år utan att komma till skott förutom två gånger ;)

Jepp ! oskadad gris så vill jag se mer än så innan jag börjar tömma bössan...

Publicerat

bra jobbat!!!! kan inte vara lätt när det är så tätt men var det nästan inte lite läskigt där ett tag för du var ju så nära grisen och det var så tätt och du såg väl knappt inget för allt sly och även en årsgris kan väl vara farlig när den är skadad än en gång bra jobbat !!!! NS :D

Publicerat
  • Författare

bra jobbat!!!! kan inte vara lätt när det är så tätt men var det nästan inte lite läskigt där ett tag för du var ju så nära grisen och det var så tätt och du såg väl knappt inget för allt sly och även en årsgris kan väl vara farlig när den är skadad än en gång bra jobbat !!!! NS :D

Nä det är inte läskigt, jag är sällan rädd.

Antar att jag är lite korkad så sett men man är så focuserad på uppgiften att några känslor (förutom svordommar) kommer inte fram förren viltet ligger dött.

Nu gick det rätt lätt ändå man brukar va rätt slutkörd fysikt om grisen går långt och länge och det jävlas.

Luften går då ur en totalt lixom.

Har en del extrema upplevelser i bagaget på den vägen...

Årsgrisar kan givetvis anfalla men eftersom det inte har några betar att tala om eller tyngd att lägga bakom attacken så kan de inte göra mycket mer än bitas.

Såg ju grisen innan vid första bommen.. så jag viste storleken.

Hade det varit en större gris hade jag tagit det betydligt försiktigare vilket jag oxå gör om jag inte själv sett storleken på grisen...

Publicerat

Bra jobbat!

Schyst film, bra kvalite på bild och ljud. Vad har du för kamera?

Publicerat

Ok!

Kameran jag har blir ljudet kasst, bildkvaliten är inte heller den bästa är dock ingen hd kamera.

Har fäst den på eftersökslampan med cykelstyrfästet.

• 3 weeks later...
Publicerat

Tja NS ! Jag undrar vad du har för hund alltså ras :)

MVH

Publicerat
  • Författare

Tja NS ! Jag undrar vad du har för hund alltså ras :)

MVH

Plotthund.