Kändes sådär när två gick iväg efter påskjutning och det säkra kortet i eftersöksväg satt i bilen iförd tratt..
Men vi lyckades spåra ut de två grisarna och det visade sig att de föll för mer välriktade skott i den andra passlinan.
Så idag fick vi en kalv och en gylta på en 50 kilo.
Det blev bra till slut men en ung jycke som är på första säsongen tog gyltan i örat och höll fast den.
Först kom den ut framför oss men som väl va så såg vi bägge att jycken hängde i örat på motsatt sida grisen. Där kunde vi lätt skjutit både gris och hund…
Hade min grabb, 15år med också,
Jag rusade in när jag insåg att jycken höll i fortfarande men kunde inte göra så mycket mer än peta med bösspipan på grisen.. gyltan kastade runt jycken som fan… men inte släppte han.. de två drog iväg en bit.
Den äldre jycken va med men han biter aldrig i något så han visste inte riktigt vad han skulle göra men skällde en del så vi kunde lokalisera kombattanterna..
Så kom i alla fall gyltan loss och jag stod precis bakom hundföraren när han fick gyltan på knäna..
Han kunde inte backa för jag va i vägen… ett par meter bakom mig stod grabben som fick hoppa undan när grisen rusade på honom… det va väl det skottläget vi fick utan att huden hängde i grisen….
Men det va ju omöjligt, för där studsade ju sonen omkring..
Grisen gick sen på bror som fällde den, enl honom så haltade grisen när den kom rätt sakta.
Möjligt att det va därför hunden direkt tog den i legan.
De va väl inte så spännande egentligen , såg ju att den inte va så stor, vägde väl en 50kilo.
Tyckte mest synd om den.
Väl hemma så sa grabben till frugan att han fått hoppa undan för en gris.
Hon blev lite förfärad och undrade om han inte blev rädd.
-Nä, svarade han, man ju stänga av känslorna...
Fick en del på film… men man får ju tyvärr inte med allt.. måste ju hålla pipan åt säkert håll lixom..
Men gyltan ser man i alla fall och hundförarens ben …
Hade en del älg på gång idag också, Jag o grabben såg en kviga rusa förbi på en 70m och sen i nästa såt fick vi en stor ko rakt på oss men den tvärstannade på 5 m och kastade tillbaka. Troligen den som hade kalven som senare sköts.
Jycken lyckades tydligen splittra de två i upptaget.
Jo inte stod vi i pass utan gick med hundfararen som vägvisare.
Förresten.. funderar nu på om jag kan släppa Blackie på tisdag.. sista släppdagen på gris. Det blir 7 dar efter skadan. Stygnen får ju sitta kvar och jag tror de sitter rätt skyddat så sett.
Ska ringa vet i morgon och höra mig för.