Freddan78 på 07 Feb 2012, 00:20 sade:
Jajemensan! Jag har ju lärt om henne så hon inte längre håller på med alla dumheter som uppfödarna lärde henne!
Skämt åsido. Ellen är absolut en riktigt bra kandidat till att föra rasen vidare när vi pratar om hur ESS egentligen skall se ut! Slank, snabb, ofantligt mycket motor och jobbar under bössan som stötande och apporterande.
Hon har total lydnat och stadga (under jakt skall tilläggas... hemma hittar hon fortfarande på en del bus

) och vill inget annat än att jobba. Hon är fruktansvärt snabblärd!
Som jakthund har hon exakt de egenskaperna jag hade drömt om att få och lydnaden hade jag varit nöjd med hälften!
Hanen är av samma modell och psyke så det känns helt rätt.
Vill man ha en drivande hund med skall är detta helt enkelt fel ras/linjer att titta efter, även om det finns dp spaniels som gör detta med stor framgång.
Detta är en renodlad hund för fältjakt med hagel, vattenapportering samt spårhund. Är otroligt bra familjehund som många andra raser och har betydligt mer arbetslust än hjärna
Tillsammans med syrran (Nova) så har jag ett kanonteam som täcker 90% av mina jaktliga behov och de kör gärna hela dagarna, flera dagar i rad i rad, så länge det finns djur kvar i markerna!
Till er som inte känner till rasen så väl så kan jag som fd. novis berätta att de är valpiga ganska länge och är en ganska krävande ras vad gäller träning - både fysik och teknik men även psyke. De måste nämligen lära sig att lugna ner sig...
De är tåliga för misstag och jagar egentligen helst som individen vill jaga så man får pejla vilken hund man har och locka fram individens unika egenskaper och anpassa sig själv efter det.
När jag fattade detta så gick allt som på räls.
Skulle rekommendera en ESS som första hund för då har man verkligen både tid och ork att investera i sin hund för man måste faktiskt slita lite för att få en bra hund, eller hunden är nog rätt bra ändå men kommunikationen mellan hund och ledare måste tränas in och den kommer primärt med stadgeträning och lydnad. Apport, sök, spåra och stöt det har de genetiskt så det gäller bara att visa hunden att de skall göra detta på olika kommandon och inte när hunden själv vill.
En stark konsekvent ledare ger bra ekipage enligt min erfarenhet. En stark ledare menar inte elak, det menar en som hunden lyssnar blint på och det bygger man upp med förtroende!
Har fått en del kommentarer på att jag nästan alltid är lycklig över det mina hundar presterar och inte gnäller på dem när det går fel... Jag tror att om hunden "gör fel" så är det jag som har varit otydlig och det kan jag inte lasta hundarna för, det får jag lasta mig själv för och tänka över vad fan jag gjorde som fick situationen att bli som den blev, och det stämmer riktigt bra. Är jag för upphetsad över en jakt så kommer hundarna att vara lika upphetsade och då blir det ofta som det blir...
Kommentarerna jag har fått är mycket positiva och sköna att höra för det är en kvittens på att min filosofi verkar vara ganska sund i grund och botten. Är tvärsäker på att jag inte är unik på något sätt men jag har enbart jagat med jämtar och älghundar innan och där har man helt enkelt inte samma relation till hundarna. Du jagar på sitt håll och så går man omkring tills hunden hittar och ställer en älg.
Dessa hundar kan ha viltkontakt 100 gånger per jakt och då i närhet till ledaren. När hund och människa är i synk då har man skitroligt under jakten, även om man inte får skjuta någonting!
Hippen introducerade mig till rasen, Freddan78 med familj levererade valparna och jag har försökt förvalta det förtroendet så gott jag kunde och jag har framförallt lyssnat på de som kan detta och har applicerat det på mig själv och mina hundar.
Mitt bästa råd jag fick när jag började träna Ellen var
-"Du får den hund du förtjänar" och med det menas att är du otydlig och inkonsekvent med dina hundar så får du otydliga och inkonsekventa hundar. Är du stressad får du stressade hundar och är du lyhörd, glad, stabil och konsekvent så får du dessa hundar. Det stämmer fruktansvärt bra!
Detta skall då tydligen betyda att jag har blivit en bättre människa pga mina hundar och fan tro't om det inte stämmer!
Nog om svammel. Ellen har gett mig ofantligt mycket glädje, och en massa andra människor också, och det vill jag föra vidare till både expert och novis.
Letar ni en trevlig jaktkamrat med de egenskaperna jag räknar upp här ovan och är beredd att investera en del tid för att nå detta så är detta en bra ras!
Jag hjälper mer än gärna till med metodik och filosofi för att ni skall nå dit jag har kommit och var aldrig rädda att fråga om råd!
Jag har gjort så många fel med mina hundar att det är ett under att de överhuvudtaget funkar men eftersom jag är först att erkänna mina brister har det varit tämligen enkelt att korrigera och så länge hunden ser dig som den store starke ledaren så följer den blint dina önskemål. Den hundföraren som aldrig erkänner sina brister och i stället skäller på sina hundar lär aldrig få uppleva det jag har gjort under dessa få åren - det är jag helt säker på!
Många kanske undrar om jag inte ibland fuskar lite med hundarna och låter dem få göra saker som de normalt inte får... Nej. Aldrig! De får inte röra sig en millimeter när vi skall gå ut utan kommando. Då får de backa den millimetern och så börjar vi om. Sitter de inte helt stilla så får de inte gå ut eller få mat t ex. När de gör rätt så får de massor av beröm - men inte med "fjollig röst" utan med bestämd normal ton (fast givetvis med glädje!).
Gör man alltid detta så har du en hund som lyder dig blint under jakt. Jag skulle kunna skjuta en hare som sitter 1 meter framför Ellen helt utan problem för hon kommer inte att röra sig en millimeter utan kommando. (nu gör man ju inte detta för att det skulle vara fatalt skadligt för hunden men ni förstår principen!)
...och de är precis lika dumma i huvudet när de löper som alla andra hundar men det får man helt enkelt ta!
Slut svammel!
Detta är inte en marknadsföringstråd för mina valpar, inte alls, för de är inte svårsålda direkt utan min berättelse om mina hundar och ett försök till att beskriva mitt recept på en lyckad relation!
Nova var en helt annan historia men det handlade om att jag inte kunde läsa hennes förmågor ordentligt och när jag fick rådet att släppa henne i skogen så ändrade det hela hennes liv. Man lär sig hela livet och kan man se det som en styrka i stället för en svaghet så får man en del gratis kan jag lova!
ESS is the shit helt enkelt!