Hoppa till innehåll

Löpdags och sedmera valpdags!

41 replies to this topic

#1 OFFLINE   Wizard

Wizard

Trolljägare

• Administrators
  • 9820 Inlägg:

Skrivet 31 Jan 2012, 21:01

Postad bild

Japp, nu verkar Ellen börja löpa vilken minut som helst!
Hon lyssnar inte ett skit på mig när vi är ute och är allmänt dum i huvudet... Hon måste med andra ord löpa! :D (hon är svullen mellan benen också och slickar sig titt som tätt vilket även det är en god indikation ;))

Så snart löpet är klart och hon är redo så skall min första parning då bli av. Spännande och nervöst måste jag säga men de "riktiga" djuren är bättre skapta att yngla av sig än oss människor så man behöver väl inte oroa sig allt för mycket...

Så stämmer mina beräkningar så har jag leveransklara valpar i mitten av maj eller något i den stilen... :wub:

Här är provparningen:
http://kennet.skk.se...ABBVAL|2526600|

Postad bild

Har fixat en större valplåda åt tjejen och har bokat ett helt rum i kåken så hon får vara i fred med valparna utan att behöva ha Nova där snokandes hela tiden...

Så de som är intresserade av valpar framöver av rasen Engelsk Springer Spaniel av strikt ursprungstyp (dvs slank och snabb samt vänder på en femöring) får höra av sig till mig för mer info!

De som är skarpögda och ser att hon ej är HD-röntgad så är hon bokad för detta på torsdag samt ögonkontroll.
Vid minsta ärftlig defekt avbryter jag parningen!

En hane är bokad till 100% och sen har jag en handfull "troligen" men är ni ute efter en riktigt bra "working" hund som trivs absolut bäst i de värsta snåren, leran, vattnet och allt annat jävligt vi inte vill gå in i så är det hunden för er!

Jägare har företräde framför de som söker tävlingshundar i agility men i slutändan handlar det om personen mer än aktiviteten och eventuell valpköpare måste kunna lova att de får jobba och inte bara hamna i en hundgård för då är detta inte rätt hund för den personen. (klart man skall ställa krav på valpköparna!)
De som söker sällskapshund kan leta på blocket efter andra hundar för dessa energiknippen kräver sitt arbete!

Givetvis lämnar jag jaktgaranti och alla andra sedvanliga garantier och kommer absolut att bjuda in till "familjejakter" där både föräldrar och syskon får jaga tillsammans :wub:
Både Ellen och Mack (Mr-Robb) är riktigt trevliga hundar med hussar som prioriterar varje jakttillfälle framför ett prov, därav avsaknaden av bokstäver i titeln... Hade visserligen gärna ställt ut mina hundar men eftersom man diskar ursprungsrasen och premierar de sönderavlade jaktodugliga varianterna så bojkottar vi detta <_<

Berättar mer när parningen har skett och så får vi se hur fjollig jag låter då! :lol:
(det är ju trots allt min lilla älskade tjej :blush:)
Engelsk Springer Spaniel; Workingwess Amazing Port Ellen
Engelsk Springer Spaniel; Workingwess Brilliant Supernova

Postad bildRöda punktens dag - för alla som är drabbade av vargen så tänder vi ett "ljus" den 5:e Februari

Browning GTi Ultra Sporter 12/70 27.5" - Teague Chokes
Merkel 147E 20/76 SBS
Tikka T3 Varmint .308 - Robertson TAC - ASE Utra jet-Z™ COMPACT - Atlas bipods - Premier Heritage 5-25x56mm Tactical
Sako 85 Hunter Laminated Stainless 9.3x62 - Aimpoint H34L
Classic 90 6.5x55 - Weaver 3-9x40 - RCC-T41
CZ 453 Varmint 22LR - Nytt sikte på g
Postad bild
Min blog: politisktinkorrektpappa.wordpress.com//

#2 OFFLINE   Dudde

Dudde

Småviltsjägare

• Bloggers
  • 402 Inlägg:

Skrivet 31 Jan 2012, 21:17

Synd man inte har marker till jakt med spaniel. Det verkar mycket roligt/spännande och utifrån det man läst så är det ingen dålig hund du har.:)

Hoppas det går bra med parning och röntgen osv.
Kommer säkert hitta bra valpköpare.
Ge henne en extra klapp från mig. Har tyckt om de du skrivit om jakten med ella mycket roligt.

Mvh Fredrik

#3 OFFLINE   Wizard

Wizard

Trolljägare

• Administrators
  • 9820 Inlägg:

Skrivet 01 Feb 2012, 01:19

Man behöver inte ett gods för att jaga med spaniel.
Har man bara tillgång till fältjakt eller andra ytor där ingen helst har brytt sig om marken på väldigt länge så blir hunden överlycklig!

Jag har själv inte speciellt heta jaktmarker, framförallt inte för tillfället, men tydligen har vi skött oss ordentligt bra på jakterna för nu är vi inbjudna till höger och vänster samt har förfrågningar från allehanda gods om vi kan gå som apportörer - med bössa!
Ett gods har jag absolut tackat ja till och det ser ut som vi verkligen har att göra där nästa år med Ellen och allt är hennes förtjänst, jag bara försöker tolka hennes intressen och färdigheter så vi kan bli ett bättre ekipage hela tiden.

Nova är även hon ofta inbjuden på jakt men då är det oftare större jakter och där en "slaskhund" är att föredra.

Jag är jävligt nöjd med mina hundar och hur vi funkar tillsammans, vad mer kan man önska?

Hippen introducerade Hampe till mig för 4, eller om det var 5, år sen nu och det är jag väldigt glad för i dag.
Nu vill jag ge tillbaka till denna hundrasen och tar därför en kull valpar på henne för att bidraga till rasen och framtida lyckliga jägare.

Postad bildRöda punktens dag - för alla som är drabbade av vargen så tänder vi ett "ljus" den 5:e Februari

Merkel 147E 20/76 SBS
Tikka T3 Varmint .308 - Robertson TAC - ASE Utra jet-Z™ COMPACT - Atlas bipods - Premier Heritage 5-25x56mm Tactical
Postad bild

#4 OFFLINE   Wizard

Wizard

Trolljägare

• Administrators
  • 9820 Inlägg:

Skrivet 02 Feb 2012, 08:50

Sådärja, HD röntgen klockan 09:30 och sedan skall ögonen lysas klockan 12:00 av en av landets främsta experter på ögonsjukdomar på djur.
Mina hundar skall banne mig ha det bästa! :wub:

Tight schema men det blir lite godsaker efteråt så det blir nog bra!
Synd bara att jag måste åka till olika ställen men så är det...

Merkel 147E 20/76 SBS
Postad bild

#5 OFFLINE   Wizard

Wizard

Trolljägare

• Administrators
  • 9820 Inlägg:

Skrivet 02 Feb 2012, 14:45

Alles klart!
Gjorde ett slidtest på henne också för at kolla hormonerna men det är några veckor kvar tills löpet börjar så jag kan ta det lugnt.

Ellen har skött sig otroligt exemplariskt i dag och det var inget gnäll på vare sig sprutor eller undersökningar! :wub:
Höfterna såg jättefina och symmetriska ut och ögonen var totalt utan anmärkning! Dock fick hon massor av beröm för hur hon är som hund och det är alltid skitkul att få höra! Stadgeträning och lydnad is the shit för ett fungerande ekipage helt klart!
Passade på att borsta tänderna på henne ordentligt när hon var utslagen, även om det går bra annars, och hade hon inte haft nyklippta klor så hade detta varit ett bra tillfälle. Hon är kittlig som bara den :lol:

Nu ligger hon och sover för det blev en tuff dag för damen men det är lika bra att göra alla undersökningar på en och samma gång så slipper man jävlas med dem en dag till...

Nu skall vi bara vänta på att löpet kommer igång ordentligt och sen är det parning som gäller.

Både spännande och nervöst... :mellow:

Merkel 147E 20/76 SBS
Postad bild

#6 OFFLINE   Flex

Flex

Storviltsjägare

• Bloggers
  • 5652 Inlägg:

Skrivet 02 Feb 2012, 15:34

Lycka till Wizard :D

Mvh.
Sako Varmint 222. Vortex Viper PA 6.5-20x50 Mil-Dot.
Marlin 17 HMR VS-CF. Vortex Diamondback 4-12x40 V-Plex. Rcc Dämpare T25.
Husqvarna 1500 Grand Prix.
Vortex Vulture HD 8x56.

Jagar endast predatorer.

#7 OFFLINE   Wizard

Wizard

Trolljägare

• Administrators
  • 9820 Inlägg:

Skrivet 02 Feb 2012, 18:28

Visa inläggFlex på 02 Feb 2012, 15:34 sade:

Lycka till Wizard :D

Mvh.
Tack! :wub:

Är faktiskt lite nervös inför uppgiften... :blush:
Har fått massor av djur hemma förut men det här är lite mer speciellt på något sätt...
Jag har aldrig investerat så mycket tid i ett djur förut som jag har gjort med Ellen och bara tanken på att något skall gå snett eller bli galet får en att tänka till lite extra.

Kalla mig blödig men det står jag för! :lol:

Merkel 147E 20/76 SBS
Postad bild

#8 OFFLINE   Hipshot

Hipshot

Behöver vård

• Administrators
  • 16249 Inlägg:

Skrivet 02 Feb 2012, 18:37

Såå synd att skallet sitter lite hårt inne, detta är ju slaskhundar dvs inga provhundar och då hade det varit fint med lite skalldrivande egenskaper. Förstod att du hittat en hane redan, lite synd, du har Pia Sjöstam nere i dina trakter och hon avlar på skalldrivande. Para med en av hennes hanar så kan det bli RIKTIGT spännade doggar!

Mvh!
TDI CHAMPION 2012

#9 OFFLINE   Wizard

Wizard

Trolljägare

• Administrators
  • 9820 Inlägg:

Skrivet 02 Feb 2012, 18:43

Visa inläggHipshot på 02 Feb 2012, 18:37 sade:

Såå synd att skallet sitter lite hårt inne, detta är ju slaskhundar dvs inga provhundar och då hade det varit fint med lite skalldrivande egenskaper. Förstod att du hittat en hane redan, lite synd, du har Pia Sjöstam nere i dina trakter och hon avlar på skalldrivande. Para med en av hennes hanar så kan det bli RIKTIGT spännade doggar!

Mvh!

Nova är absolut kandidat för de linjerna. Hennes driv + lite skalltendenser skulle ge en skitbra slaskhund!
Ellen är extremt rastypisk och det vill jag föra vidare så här blir det traditionellt så det sjunger om det ;)

Men jag har absolut funderat i de banorna skall du veta och jag tror att Nova har skall i sig, det skall bara fram!

Merkel 147E 20/76 SBS
Postad bild

#10 OFFLINE   Himo

Himo

Småviltsjägare

• Bloggers
  • 405 Inlägg:

Skrivet 04 Feb 2012, 00:48

Om några år när jag är färdigutbildad med egen gård och skog och jaktmark och allt detdär andra...

Hoppas du har en kull på gång då också! ^_^
"If guns are outlawed, only outlaws will have guns"

#11 OFFLINE   Wizard

Wizard

Trolljägare

• Administrators
  • 9820 Inlägg:

Skrivet 06 Feb 2012, 17:55

Då var det officiellt då: ^_^

Undersöknings datum Veterinär / Klinik Resultat
2012-02-02 Möller Ida Öga UA
2012-02-02 Maglebergs Smådjurspraktik HD grad A

Nu finns det inga mer hinder i parningen mer än att hon skulle vägra paras men det får vi snällt vänta på i några veckor till... :blush:

Merkel 147E 20/76 SBS
Postad bild

#12 OFFLINE   amakulu

amakulu

Storviltsjägare

• Bloggers
  • 6542 Inlägg:

Skrivet 06 Feb 2012, 18:02

Visa inläggHipshot på 02 Feb 2012, 18:37 sade:

Mvh!
Borde man inte satsa på tax eller drever med sådana önskemål ?
Hoppas du får en bra kull med RIKTIGA spaniels Wiz. Kanske rent av att jag kan vara intresserad av en puppy
Jakt i Afrika är en sjukdom utan bot

#13 OFFLINE   Wizard

Wizard

Trolljägare

• Administrators
  • 9820 Inlägg:

Skrivet 06 Feb 2012, 19:31

Visa inläggamakulu på 06 Feb 2012, 18:02 sade:

Hoppas du får en bra kull med RIKTIGA spaniels Wiz. Kanske rent av att jag kan vara intresserad av en puppy
Tack!

Om så är fallet så är det bara att höra av sig när det är dags! ^_^

Merkel 147E 20/76 SBS
Postad bild

#14 OFFLINE   L-B

L-B

Erfaren jägare

• Bloggers
  • 2967 Inlägg:
  • Interests:Även fågeltittare med ca. 375 arter på Svergie listan

Skrivet 06 Feb 2012, 19:51

Det är bara att lycka till. :)

Lasse

#15 OFFLINE   lindberg

lindberg

Jägare

• Bloggers
  • 826 Inlägg:

Skrivet 07 Feb 2012, 00:08

Visa inläggamakulu på 06 Feb 2012, 18:02 sade:

Borde man inte satsa på tax eller drever med sådana önskemål ?
Kloka tankar!
"Målet är ingenting vägen är allt"

#16 OFFLINE   Freddan78

Freddan78

Jägare

• Bloggers
  • 623 Inlägg:

Skrivet 07 Feb 2012, 00:20

Visa inläggWizard på 06 Feb 2012, 17:55 sade:

Då var det officiellt då: ^_^

Undersöknings datum Veterinär / Klinik Resultat
2012-02-02 Möller Ida Öga UA
2012-02-02 Maglebergs Smådjurspraktik HD grad A

Nu finns det inga mer hinder i parningen mer än att hon skulle vägra paras men det får vi snällt vänta på i några veckor till... :blush:

-Va ska du verkligen avla på den där gamle, loja tiken :lol: :lol: :lol:

Kul att allt var som det ska med höfter o ögon men det var väl iofs ganska väntat. Detta kommer bli hur bra som helst!!!
Fasiken vad roligt, stort GRATTIS o kör hårt!!!
-De é sköj när det smäller!!!

#17 OFFLINE   Wizard

Wizard

Trolljägare

• Administrators
  • 9820 Inlägg:

Skrivet 07 Feb 2012, 07:57

Visa inläggFreddan78 på 07 Feb 2012, 00:20 sade:

-Va ska du verkligen avla på den där gamle, loja tiken :lol: :lol: :lol:

Jajemensan! Jag har ju lärt om henne så hon inte längre håller på med alla dumheter som uppfödarna lärde henne! :lol:

Skämt åsido. Ellen är absolut en riktigt bra kandidat till att föra rasen vidare när vi pratar om hur ESS egentligen skall se ut! Slank, snabb, ofantligt mycket motor och jobbar under bössan som stötande och apporterande.
Hon har total lydnat och stadga (under jakt skall tilläggas... hemma hittar hon fortfarande på en del bus :wub:) och vill inget annat än att jobba. Hon är fruktansvärt snabblärd!
Som jakthund har hon exakt de egenskaperna jag hade drömt om att få och lydnaden hade jag varit nöjd med hälften!
Hanen är av samma modell och psyke så det känns helt rätt.

Vill man ha en drivande hund med skall är detta helt enkelt fel ras/linjer att titta efter, även om det finns dp spaniels som gör detta med stor framgång.
Detta är en renodlad hund för fältjakt med hagel, vattenapportering samt spårhund. Är otroligt bra familjehund som många andra raser och har betydligt mer arbetslust än hjärna :blush:

Tillsammans med syrran (Nova) så har jag ett kanonteam som täcker 90% av mina jaktliga behov och de kör gärna hela dagarna, flera dagar i rad i rad, så länge det finns djur kvar i markerna!

Till er som inte känner till rasen så väl så kan jag som fd. novis berätta att de är valpiga ganska länge och är en ganska krävande ras vad gäller träning - både fysik och teknik men även psyke. De måste nämligen lära sig att lugna ner sig...
De är tåliga för misstag och jagar egentligen helst som individen vill jaga så man får pejla vilken hund man har och locka fram individens unika egenskaper och anpassa sig själv efter det.
När jag fattade detta så gick allt som på räls.
Skulle rekommendera en ESS som första hund för då har man verkligen både tid och ork att investera i sin hund för man måste faktiskt slita lite för att få en bra hund, eller hunden är nog rätt bra ändå men kommunikationen mellan hund och ledare måste tränas in och den kommer primärt med stadgeträning och lydnad. Apport, sök, spåra och stöt det har de genetiskt så det gäller bara att visa hunden att de skall göra detta på olika kommandon och inte när hunden själv vill.
En stark konsekvent ledare ger bra ekipage enligt min erfarenhet. En stark ledare menar inte elak, det menar en som hunden lyssnar blint på och det bygger man upp med förtroende!

Har fått en del kommentarer på att jag nästan alltid är lycklig över det mina hundar presterar och inte gnäller på dem när det går fel... Jag tror att om hunden "gör fel" så är det jag som har varit otydlig och det kan jag inte lasta hundarna för, det får jag lasta mig själv för och tänka över vad fan jag gjorde som fick situationen att bli som den blev, och det stämmer riktigt bra. Är jag för upphetsad över en jakt så kommer hundarna att vara lika upphetsade och då blir det ofta som det blir...
Kommentarerna jag har fått är mycket positiva och sköna att höra för det är en kvittens på att min filosofi verkar vara ganska sund i grund och botten. Är tvärsäker på att jag inte är unik på något sätt men jag har enbart jagat med jämtar och älghundar innan och där har man helt enkelt inte samma relation till hundarna. Du jagar på sitt håll och så går man omkring tills hunden hittar och ställer en älg.
Dessa hundar kan ha viltkontakt 100 gånger per jakt och då i närhet till ledaren. När hund och människa är i synk då har man skitroligt under jakten, även om man inte får skjuta någonting!

Hippen introducerade mig till rasen, Freddan78 med familj levererade valparna och jag har försökt förvalta det förtroendet så gott jag kunde och jag har framförallt lyssnat på de som kan detta och har applicerat det på mig själv och mina hundar.
Mitt bästa råd jag fick när jag började träna Ellen var -"Du får den hund du förtjänar" och med det menas att är du otydlig och inkonsekvent med dina hundar så får du otydliga och inkonsekventa hundar. Är du stressad får du stressade hundar och är du lyhörd, glad, stabil och konsekvent så får du dessa hundar. Det stämmer fruktansvärt bra!
Detta skall då tydligen betyda att jag har blivit en bättre människa pga mina hundar och fan tro't om det inte stämmer! :P

Nog om svammel. Ellen har gett mig ofantligt mycket glädje, och en massa andra människor också, och det vill jag föra vidare till både expert och novis.
Letar ni en trevlig jaktkamrat med de egenskaperna jag räknar upp här ovan och är beredd att investera en del tid för att nå detta så är detta en bra ras!
Jag hjälper mer än gärna till med metodik och filosofi för att ni skall nå dit jag har kommit och var aldrig rädda att fråga om råd!
Jag har gjort så många fel med mina hundar att det är ett under att de överhuvudtaget funkar men eftersom jag är först att erkänna mina brister har det varit tämligen enkelt att korrigera och så länge hunden ser dig som den store starke ledaren så följer den blint dina önskemål. Den hundföraren som aldrig erkänner sina brister och i stället skäller på sina hundar lär aldrig få uppleva det jag har gjort under dessa få åren - det är jag helt säker på!

Många kanske undrar om jag inte ibland fuskar lite med hundarna och låter dem få göra saker som de normalt inte får... Nej. Aldrig! De får inte röra sig en millimeter när vi skall gå ut utan kommando. Då får de backa den millimetern och så börjar vi om. Sitter de inte helt stilla så får de inte gå ut eller få mat t ex. När de gör rätt så får de massor av beröm - men inte med "fjollig röst" utan med bestämd normal ton (fast givetvis med glädje!).
Gör man alltid detta så har du en hund som lyder dig blint under jakt. Jag skulle kunna skjuta en hare som sitter 1 meter framför Ellen helt utan problem för hon kommer inte att röra sig en millimeter utan kommando. (nu gör man ju inte detta för att det skulle vara fatalt skadligt för hunden men ni förstår principen!)

...och de är precis lika dumma i huvudet när de löper som alla andra hundar men det får man helt enkelt ta! :lol:

Slut svammel!

Detta är inte en marknadsföringstråd för mina valpar, inte alls, för de är inte svårsålda direkt utan min berättelse om mina hundar och ett försök till att beskriva mitt recept på en lyckad relation!
Nova var en helt annan historia men det handlade om att jag inte kunde läsa hennes förmågor ordentligt och när jag fick rådet att släppa henne i skogen så ändrade det hela hennes liv. Man lär sig hela livet och kan man se det som en styrka i stället för en svaghet så får man en del gratis kan jag lova!

ESS is the shit helt enkelt! :wub:

Merkel 147E 20/76 SBS
Postad bild

#18 OFFLINE   Wizard

Wizard

Trolljägare

• Administrators
  • 9820 Inlägg:

Skrivet 09 Mar 2012, 20:07

Tjoho!!!
Ellen började löpa för en kvart sedan!!! :wub:

Ringde direkt till Macks husse och bokade preliminär parning den 22:a och den 24:e!

Nu gäller det att göra klart valprummet och sen är det bara att vara överbeskyddande i några månader... :blush:
Spännande, spännande, spännande och spännande!

Går allt enligt plan så blir det valpar sista veckan i Maj eller första veckan i Juni!

Nu blir det liv i luckan!!!

Merkel 147E 20/76 SBS
Postad bild

#19 OFFLINE   mhh

mhh
  • Members
  • 7 Inlägg:
  • Location:Sundsvall via Luleå, Göteborg, Stockholm, Övertorneå

Skrivet 10 Mar 2012, 06:24

Spännande värre.. Hoppas allt går smidigt och man får göra en resa ner till Danmark i trevligt ärende under sommaren då :)

#20 OFFLINE   Lecha

Lecha

Jägare

• Bloggers
  • 591 Inlägg:
  • Interests:Jakt....Allt som luktar vilt och skog.Svamp och bär plockning. Ett gott skratt, och självklart min gråhund.

Skrivet 10 Mar 2012, 16:03

Håller tummarna stenhårt att det ska gå riktigt bra. :wub:
Du verkar vara en riktig dunderhusse!! :)
Mvh.Lena

#21 OFFLINE   Wizard

Wizard

Trolljägare

• Administrators
  • 9820 Inlägg:

Skrivet 10 Mar 2012, 19:37

Ellen hann inte mer än börja löpa innan alla strumpor mystiskt började försvinna...
Fast det är bara att gå till hennes bädd och sno tillbaka dem ;)

Hon försöker vara Mamma till nya katten nu också men det uppskattas inte av katten som hellre bara vill klsa hene på nosen...
Har faktiskt fått mota bort katten mer än en gång det sista dygnet för om Ellen skall vara snäll med henne så skall hon baske mig inte klösas!

Eller får mitt bibliotek som valprum och där finns även en dörr till baksidan så det blir lätt att släppa in och ut hundarna när de blir så stora att de kan börja gå ut.
På utsidan kommer jag att sätta kompostgaller så de kan vara "fria" så mycket de vill när det är fint väder.

Har inte haft valpar sen jag var liten och har en riktigt erfaren kompis som redan är bokad för hjälp när det blir valpdags. Det är bra med några extra händer eftersom man inte vet vad som kan hända...
Men jag gissar på att hon kommer att fixa mer eller mindre allt själv och jag kommer bara att få stå där och kolla på. :blush:

Hoppas det går fort att registrera Kennelnamnet för det har jag inte gjort än, men f.n vad dyrt det var! :blink:

Har en skitbra veteriär också i Sjöbo som fixar sporrar och alla undersökningar sen också. Hon är absolut inte billig men det väger hon upp med expertis och proffsighet!
Har börjat skriva ner kullnamn också och man får väl följa gängse kutym med A-kull misstänker jag... (fast det skulle vara kul att göra totalt annorlunda bara för att :P)

Fågel och småvilt kommer att få problem i framtiden för nu kommer det en hel kull med Ellens, Vildas och Flisans kaliber och då kan det bara bli klockrent!
(Vilda och Flisan tillhör den extrema eliten inom Agility förutom att vara riktigt bra jakthundar!)

Jag sade det tidigt och har fortfarande inte ändrat mig. Ellen är en sådan hund som man får en gång i livet (om man har riktigt tur) och det är jag väldigt stolt över att få förvalta! :wub:

Nu skall hundarna kissas och sen skall de få titta på Björn Ranelids totalt bedrövliga bidrag i melodifestivalen... De måste få lite jaktträning även när de inte är säsong och eftersök på skadat vilt är inte så långt ifrån det man ser... hehe...

Hoppas jag kan leverera ett gäng goa och glada valpar som påminner om morsan framöver till er som har tingat... Jag skall göra mitt bästa i alla fall ^_^

Merkel 147E 20/76 SBS
Postad bild

#22 OFFLINE   Wizard

Wizard

Trolljägare

• Administrators
  • 9820 Inlägg:

Skrivet 21 Mar 2012, 13:10

Japp, nu är det äntligen dags!

I morgon kväll så skall vi försöka med en första parning och hon är nu "redo" och visar alla tecken.
Eftersom det alltid skall jävlas på ett sätt eller annat så har jag lyckats få influensa i vevan och är mer eller mindre bara sängliggandes nu men jag får koka kaffe och slå i en thermos och ta med mig ut i morgon om det blir en lång process av det hela...

Hon är i topptrim just nu rent fysiskt med kanske något mer hull än normalt men det är för att jaktsäsongen är över och att hon säkert behöver lite extra hull inför havandeskapet som förhoppningsvis skall gå på räls.

Jag har ett lite mer romantiskt ställe på gården vid min hasselallé och päronträd, där hade jag tänkt att de skulle få träffas ordentligt i morgon! ^_^

Hoppas hon inte blir så stressad i morgon eftersom det trots allt är första parningen för henne och hon har aldrig fått varit i närheten av en hanhund med hormoner i kroppen innan...
Jag är på plats för att lugna henne dock så det skall nog gå bra!

Går det som det skall i morgon gör vi ett extra försök på Lördag, går det inte bra så försöker vi ändå igen på Lördag och håller tummarna för att det "klickar".

Visst fan är man lite nervös själv också men det visar väl bara på att man verkligen bryr sig om sina jaktkompisar :wub:

Merkel 147E 20/76 SBS
Postad bild

#23 OFFLINE   amakulu

amakulu

Storviltsjägare

• Bloggers
  • 6542 Inlägg:

Skrivet 21 Mar 2012, 17:22

Visa inläggWizard på 10 Mar 2012, 19:37 sade:

Ellen hann inte mer än börja löpa innan alla strumpor mystiskt började försvinna...
Fast det är bara att gå till hennes bädd och sno tillbaka dem ;)

Hon försöker vara Mamma till nya katten nu också men det uppskattas inte av katten som hellre bara vill klsa hene på nosen...
Har faktiskt fått mota bort katten mer än en gång det sista dygnet för om Ellen skall vara snäll med henne så skall hon baske mig inte klösas!

Eller får mitt bibliotek som valprum och där finns även en dörr till baksidan så det blir lätt att släppa in och ut hundarna när de blir så stora att de kan börja gå ut.
På utsidan kommer jag att sätta kompostgaller så de kan vara "fria" så mycket de vill när det är fint väder.

Har inte haft valpar sen jag var liten och har en riktigt erfaren kompis som redan är bokad för hjälp när det blir valpdags. Det är bra med några extra händer eftersom man inte vet vad som kan hända...
Men jag gissar på att hon kommer att fixa mer eller mindre allt själv och jag kommer bara att få stå där och kolla på. :blush:

Hoppas det går fort att registrera Kennelnamnet för det har jag inte gjort än, men f.n vad dyrt det var! :blink:

Har en skitbra veteriär också i Sjöbo som fixar sporrar och alla undersökningar sen också. Hon är absolut inte billig men det väger hon upp med expertis och proffsighet!
Har börjat skriva ner kullnamn också och man får väl följa gängse kutym med A-kull misstänker jag... (fast det skulle vara kul att göra totalt annorlunda bara för att :P)

Fågel och småvilt kommer att få problem i framtiden för nu kommer det en hel kull med Ellens, Vildas och Flisans kaliber och då kan det bara bli klockrent!
(Vilda och Flisan tillhör den extrema eliten inom Agility förutom att vara riktigt bra jakthundar!)

Jag sade det tidigt och har fortfarande inte ändrat mig. Ellen är en sådan hund som man får en gång i livet (om man har riktigt tur) och det är jag väldigt stolt över att få förvalta! :wub:

Nu skall hundarna kissas och sen skall de få titta på Björn Ranelids totalt bedrövliga bidrag i melodifestivalen... De måste få lite jaktträning även när de inte är säsong och eftersök på skadat vilt är inte så långt ifrån det man ser... hehe...

Hoppas jag kan leverera ett gäng goa och glada valpar som påminner om morsan framöver till er som har tingat... Jag skall göra mitt bästa i alla fall ^_^
Min första valpkull fick namn på Z. Men då är jag å andra sidan inte som alla andra. Det tackar jag för å det bestämdaste
Jakt i Afrika är en sjukdom utan bot

#24 OFFLINE   Christian N

Christian N

Storviltsjägare

• Bloggers
  • 8469 Inlägg:

Skrivet 21 Mar 2012, 17:32

Tja,

det är inte ofta man ser fram emot att höra om andras 2:a handsuppgifter om hur "gick det" men i detta fall är jag allt lite nyfiken.

Krya på dig och så ser jag fram emot en rapport med bara bra innehåll.

/C
"De älskade icke så sitt liv att de drogo sig undan döden" I minne av dem som lämnat oss i förtid

Ett skott, en träff i taget, så skjuter man civilt långhållsskytte

#25 OFFLINE   Wizard

Wizard

Trolljägare

• Administrators
  • 9820 Inlägg:

Skrivet 22 Mar 2012, 18:05

Har nu släpat mig ur sängen och skall försöka fli till mig lite för inom en halvtimma dyker hanen upp...

Ellen är nyborstad och snygg och verkar absolut vara på G om jag säger så ;)

Kennelregistreringen är nu inskickad och betald så nu är det bara själva valpandet som är kvar!
Hoppas hon är lugn nu i kväll så det går bra!

Själv hoppas jag bara att min monsterhuvudvärk släpper snart...

Merkel 147E 20/76 SBS
Postad bild

#26 OFFLINE   Wizard

Wizard

Trolljägare

• Administrators
  • 9820 Inlägg:

Skrivet 22 Mar 2012, 19:13

...och vilken exemplarisk hund jag har! :wub:

Hon ställde sig direkt för Mack när han kom men han ville leka och fundera lite först...
Efter kanske 10-15 minuters lek och ordentligt revirpinkande på mina ägor så klev han på och Ellen var helt lugn hela tiden!

Efteråt satt de fast i kanske 25-30 minuter och hon var lugn hela tiden så jag behövde bara sitta med dem och snacka lite så var det inga problem.
De hade nog egentligen klarat det hela själv men eftersom det är första gången för henne, samt att vi ändå är ett ekipage tillsammans, så tyckte jag att jag ändå skulle sitta där med dem!

För att vara på den säkra sidan gör vi ett omtag på Lördag men nog tror jag att det gick bra!

Macks husse Anders var också så oerhört snäll att han gav mig en flaska Whisky - och ingen skitflaska var det heller!!!
Longmorn Private Edition #013 från Malmö Malt Whisky Society.
Den är destillerad den 13:e Oktober 1988 och är sedan lagrad på en Hogshead cask och det är flaska nummer 14 av 242.

Han visste nog egentligen inte mitt Whiskyintresse och att mina hundar är döpta efter Whiskysorter så det känns som en klingande start på det hela!

Nu skall jag krama om hundarna lite extra innan jag kryper ner i sängen igen men supertack till Ellen för att du är en så jävla bra hund!!! :wub:

Merkel 147E 20/76 SBS
Postad bild

#27 OFFLINE   L-B

L-B

Erfaren jägare

• Bloggers
  • 2967 Inlägg:
  • Interests:Även fågeltittare med ca. 375 arter på Svergie listan

Skrivet 22 Mar 2012, 19:50

Bara önska Ellen lycka med denna hane.
Och dig med Whiskyn lite avis är jag men tänk på att jag har ett par Port Ellen står i skåpet var av en oöppnad. :D

Lasse

#28 OFFLINE   kalleanka70

kalleanka70

Småviltsjägare

• Bloggers
  • 239 Inlägg:
  • Interests:Hundar, skogen, jakt, djur, teknik, matlagning, vin, öl, värdeplaceringar!

Skrivet 22 Mar 2012, 20:05

Grattis! Gick ju kanon. Förstår att du var nervös. Jag var lika dan själv första gången man skulle på :blink:
Sitter i nästan samma sits med mina Welshar, men det är 1 åringen som skall paras om ca 2 år. Men de löper samtidigt mina tikar så de övar på varandra då. Efter löpet är de normala igen. Nu får vi hoppas skottet tog. Om 63 dagar får du se vad som kommer ut! Spännande! Jag hade gärna tagit en Engelsk Springer med bra jaktanlag men har nu två kusiner så det får bli en annan gång ^_^
Welsh Springer Spaniel Cilla
Welsh Springer Spaniel Lilli
- 9 mm Ruger P85
- Sako 85 SS .308, Zeiss 2-8x42 Belyst
- Sako Hunter .222R, Leupold 3-12x50
- Sako Quad Syntet .22LR, Gamo 3-9x40
- Beretta 686 Silver Pigeon S, Kal. 12

#29 OFFLINE   Wizard

Wizard

Trolljägare

• Administrators
  • 9820 Inlägg:

Skrivet 22 Mar 2012, 20:05

Visa inläggL-B på 22 Mar 2012, 19:50 sade:

Bara önska Ellen lycka med denna hane.
Och dig med Whiskyn lite avis är jag men tänk på att jag har ett par Port Ellen står i skåpet var av en oöppnad. :D

Lasse
Även jag har en Port Ellen som står oöppnad ;)

Tittar man på Ellens mamma och mormor så behöver jag inte oroa mig så mycket för mammarollen för de är verkligen exemplarska mammor! ^_^

Denna flaskan skall jag öppna när sista valpen är ute och allt är under kontroll! :wub:

Merkel 147E 20/76 SBS
Postad bild

#30 OFFLINE   Wizard

Wizard

Trolljägare

• Administrators
  • 9820 Inlägg:

Skrivet 22 Mar 2012, 20:17

Visa inläggkalleanka70 på 22 Mar 2012, 20:05 sade:

Grattis! Gick ju kanon. Förstår att du var nervös. Jag var lika dan själv första gången man skulle på :blink:
Sitter i nästan samma sits med mina Welshar, men det är 1 åringen som skall paras om ca 2 år. Men de löper samtidigt mina tikar så de övar på varandra då. Efter löpet är de normala igen. Nu får vi hoppas skottet tog. Om 63 dagar får du se vad som kommer ut! Spännande! Jag hade gärna tagit en Engelsk Springer med bra jaktanlag men har nu två kusiner så det får bli en annan gång ^_^
Tack! :)

Jag vet inte om jag var så nervös som jag trodde jag skulle vara men klart som korvspad att man vill att alt skall gå så bra som möjligt!
All stadgeträning har åter igen visat sig vara lönsam då hon verkligen litar på mig i alla situationer och då blir man faktiskt lite rörd... :blush:

Mest känns det kul att få kunna leverera valpar från en kanonhund både mentalt, socialt, jaktligt och genetiskt så fler än jag kan få den glädje jag har fått!

Det blir spännande 63 dagar nu...

Merkel 147E 20/76 SBS
Postad bild

Svara

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar