Christians pipbytare för jakt.
#91 OFFLINE
Skrivet 15 Apr 2012, 20:03
om en pang håller 10 cm plåtar på 355 meter så betyder det att den är en ärlig MOA- pang även om just den aktuella kombon ge för handen ett värde något över en MOA.
/C
Ett skott, en träff i taget, så skjuter man civilt långhållsskytte
#92 OFFLINE
Skrivet 15 Apr 2012, 20:03
Synd man inte har möjligheten till att skjuta på "random" uppställda mål som ni har men det är väl någonting man får fila på framöver...
Kul att nya riggen funkar så bra!
Engelsk Springer Spaniel; Workingwess Brilliant Supernova
Röda punktens dag - för alla som är drabbade av vargen så tänder vi ett "ljus" den 5:e FebruariBrowning GTi Ultra Sporter 12/70 27.5" - Teague Chokes
Merkel 147E 20/76 SBS
Tikka T3 Varmint .308 - Robertson TAC - ASE Utra jet-Z™ COMPACT - Atlas bipods - Premier Heritage 5-25x56mm Tactical
Sako 85 Hunter Laminated Stainless 9.3x62 - Aimpoint H34L
Classic 90 6.5x55 - Weaver 3-9x40 - RCC-T41
CZ 453 Varmint 22LR - Nytt sikte på g

Min blog: politisktinkorrektpappa.wordpress.com//
#93 OFFLINE
Skrivet 15 Apr 2012, 20:04
Låter som om du fått en riktigt tajt och kompetent rigg.
Men du far med osanning, du kan, mig veterligen, både prata skit och skjuta
+lite utfyllnad till full garderob
blandisodågan Tacco
#95 OFFLINE
Skrivet 15 Apr 2012, 20:44
En synnerligen trevlig och väldigt hanterbar allround gamegetter.
Något som Cris,Tikkaisak och Wizzie även har är sjukt trevliga marker samt boende på det.
Stort tack till Chris och boysen för helgen
/Mike

#97 OFFLINE
Skrivet 16 Apr 2012, 10:39
jo då efter bästa förmåga.
Låda: Rem 700 SA, riktad, printad, stiftat rekylklack Holland klack
Slutstycke: svetsad knopp ala Robban efter tidigare slaktarbete på knoppen
Trycke: Jewell med sidosäkring och bolt stop
Pipa: LW . 308 Win 1-12 stigning, inte så lång med en profil som jag idag inte helt kan ange, men taperad känns som en juste förklaring, den är tjock i bankkant och runt 21 mm i mynningen
Patronläge: 308 Win anpassad ungefär för att ha 155 A-max satta till 71,5 mm dvs precis inom ramen för ett AICS magasin
Stock: McMillan HTG/A-40, i en trevlig färgsättning som jag idag inte är helt klar över men har (lappen) specen för hemma.
Underbeslag: Badger-klon tillverkad i australien, i dimensioner och funktion en god ersättning till ett rimligt pris.
Skena: EGW skena med 20 MOA i skenan.
Dämpare: en M18 gängad Atec TMC6(?), frontdämpad
Tja det var nog alles och som svar på din fråga om en 9,3x57 i en Tikka T3, det går så klart utmärk, har gjorts.
Till min "pipbytare" har jag en "nyckel" som man för in i lådan och sedan har man spännt fast pipan i ett par backar, lite vridmoment lossar pipan som man sedan gängar ut,
med en T3 är saken än mycket enklare då den inte har en rekylklack som måste vara på rätt plats, på en T3:a är det bara att lossa och skruva i nästa pipa,
så kallade vittnesmärken visar att allt är rätt draget, när de linjerar.
Tja det var säkert inte allt eller helt rätt men då kommer Robban och räddar mig..
/Christian
#98 OFFLINE
Skrivet 16 Apr 2012, 11:16
Christian N på 16 Apr 2012, 10:39 sade:
Det skulle öppna upp för helt nya dimensioner i mitt skytte framöver när suget på att testa annan kaliber än .308W dyker upp!
Röda punktens dag - för alla som är drabbade av vargen så tänder vi ett "ljus" den 5:e FebruariBrowning GTi Ultra Sporter 12/70 27.5" - Teague Chokes
Merkel 147E 20/76 SBS
Tikka T3 Varmint .308 - Robertson TAC - ASE Utra jet-Z™ COMPACT - Atlas bipods - Premier Heritage 5-25x56mm Tactical

#100 OFFLINE
Skrivet 16 Apr 2012, 11:55
Wizard på 16 Apr 2012, 11:16 sade:
Det skulle öppna upp för helt nya dimensioner i mitt skytte framöver när suget på att testa annan kaliber än .308W dyker upp!
"Det man inte träffar på banan träffar man inte i skogen heller" - klassiker numera.
- Bättre att veta lite och göra lite, än att tro att man vet mycket och göra mycket men inte veta
- Om livet suger, så gör det så... men om det alltid suger så kallas det vardag och du har för låg acceptansnivå!
- hagel skjuter man med känsla och jag har ingen. Dock är jag en jävel på att kompensera...
- Bara för att man av naturen är bra på att göra dumma saker betyder det inte att man måste öva på det.
#101 OFFLINE
Skrivet 16 Apr 2012, 12:54
Karl.Ö. på 16 Apr 2012, 11:55 sade:
Då får Robblan riva en lämplig überfet pipa till mig när suget faller in någon gång i framtiden!!!
Slut OT och tack för svar
Merkel 147E 20/76 SBS

#102 OFFLINE
Skrivet 16 Apr 2012, 14:17
Må- du bad om den
men vikten ligger mest mellan händerna och det gör det hela otroligt hanterbart.
/Christian
#104 OFFLINE
Skrivet 17 Apr 2012, 08:33
Strävhårig tax, Allax Gunde, 'Ture', 11 månader
Weimaraner, Grey Shaheen Mercury, 'Charlie', 5 månader
In memorial:
Strävhårig tax, Mariebergs Prins, 'Skorpan', 2009-07-15 -- 2011-01-21
#106 OFFLINE
Skrivet 17 Apr 2012, 15:19
Naturalis- tja som projekt betraktat så ligger starten på det mer än två år tillbaka i tiden, sen kan jag iofs då tillägga att som idé betraktat är den ytterligare några år till äldre men då iofs enbart i konceptform då jag vid den tidpunkten var ganska insnöad på Sako lås och knappast kunde tänka mig ett Rem 700 lås,
iofs är jag inte direkt svag för dem i dag heller men de fyller en otroligt god funktion och är tämligens enkla att hitta delar till.
Sammantaget gör det dem till en bra bas för projekt.
Nu har jag bara kvar något, några projekt i tankarna men det är material för en annan dag.
/Christian
#107 OFFLINE
Skrivet 18 Apr 2012, 07:54
Custom Remington 700 VLS 308 Win - NF 8-32x56, RCC T50
Brno 455 VLT 22lr/17hmr - Swarovski Nova 3-12x56
Custom Remington Seven LSS 358 Win - S&B 4-12x42
Sako Hunter 300WM - komplett 1" Apel vridmontage *Till salu*
Brno ZG47 30-06 *Till salu*
#108 OFFLINE
Skrivet 18 Apr 2012, 08:52
stocken är köp på "special price för you only" på Mcm:s hemsida
Underbeslaget i ett gruppköp på SH,
pipa (or), trycke, låda är från Tuben dvs sådant jag hade sedan innan, iofs inköpt till en för mig maxad kostnad
skenan är köpt av någon här eller på RS som jag inte längre minns vem det var, tråkigt men sant och den har jag haft kanske 2 år.
Så inköpspriserna är så att säga oklara, Robbans priser är enkla att erhålla, det är bara att fråga honom.
Kostnaden i detta fallet har varit så att säga lång och jag har ingen koll eller vill ens ha koll, jag njuter av min nya rigg och ser fram emot att jaga med den.
/Christan
#109 OFFLINE
Skrivet 18 Apr 2012, 12:48
och eftersom man aldrig får tillbaka pengarna på ett bygge av vare sig bil eller pang så bör man göra precis det man önskar sig och bedöma prislappen som antingen överkomlig eller inte överkomlig,
och därefter se projektet som en rolig resa, alternativt låta det vänta tills den ekonomiska situationen har hunnit ikapp prislappen.
Custom Remington 700 VLS 308 Win - NF 8-32x56, RCC T50
Brno 455 VLT 22lr/17hmr - Swarovski Nova 3-12x56
Custom Remington Seven LSS 358 Win - S&B 4-12x42
Sako Hunter 300WM - komplett 1" Apel vridmontage *Till salu*
Brno ZG47 30-06 *Till salu*
#110 OFFLINE
Skrivet 18 Apr 2012, 13:00
1. Sakers värde förändras över tid men oftast handlar det om värdeminskning.
2. Den svenska avundsjukan är också en anledning till att man inte alltid vill tala om vad något kostade.
3. Bygger man en sak över tid eller med ihopplock av andra saker så är det inte lätt att veta...
Men vill någon annan bygga en liknande rigg (i detta fallet) så kan man ju kanske skicka ett PM om estimat på en del av detaljerna i alla fall.
Jag satt och funderade på vad min nya rigg har kostat mig till dags dato och jag vet inte heller riktigt hur mycket jag har lagt ner men jag har ett hum...
Det har dock absolut noll betydelse eftersom det känns helt rätt att göra det nu och jag vill satsa på det hela!
...sen vet ju alla att dyrare saker är bättre också...
Sådärja Christian, upp med lite mer bilder på riggen nu så vi får njuta lite mer av ett vackert redskap!
Merkel 147E 20/76 SBS

#111 OFFLINE
Skrivet 18 Apr 2012, 13:42
njo jau, jag har så taskiga grannar att utomhus bilder inte är att tala om, inte utan att det blir "knas" som det heter.
Jag vet att W-man tog lite bilder från helgen och om han är snäll så kanske han kan lägga upp dem.
Men jag skall traktera er till mer bilder.
BTW- rengjorde pipan som igår, iofs vara 50-talet pilar genom den efter det nya läget var slaget men den var knappt kopprig alls, kul för mig, därtill kan anges att de hastigheter eller snarare mil värden som jag sköt fram ur pangen i helgen gav för handen att pipan äntligen gav lite farter.
Tjohooo säger jag om det.
Nu sitter där min lilla 2,5-10x42 Variopoint på riggen, iofs lite högt men det gillar jag för stående skytte, jag noterade efter en initial skottställning/nollning genom pipan att jag har 8 mil uppåt i justering, inte för att jag kommer att skjuta på 800 meter med det siktet,
men jag tvekar inte för en sekund att ta skott på ut till 300 meter med det, klicken är väldigt bra på dessa tuber.
Lite humor var det allt att skjuta på plåtmål som täcktes av pricken i sikten, rm 0 på 355 meter, en plåt som är 10x10 ser man precis hörnen på om man centrerar rm:et, när jag gjorde det i helgen så var det iofs med en annan pang men rigg som rigg enligt mig.
/Christian
#112 ONLINE
Skrivet 18 Apr 2012, 14:15
Jag tror att kort throt ofta ger mera fart vilket känns logiskt då hylsvolymen faktiskt minskar hade samma fenomen på min förra 6,5x55 pipa som skars med bomkontakt på Norma DL fält.
Man bör dock lägga på minnet att farten inte kommer "gratis" utan säkerligen ger ett sådan patronläge högre tryck så att ladda till Vo över max innebär att man troligen också ligger över max i tryck men allt detta vet jag att du har koll på.
#113 OFFLINE
Skrivet 18 Apr 2012, 14:15
Du poänterar en sak som blivit mer och mer uppenbart för mig, nämligen att riktmedlet som sådant har mindre betydelse för resultatet än konsten att hållla i skaftet. Det kan låta som en självklarhet, men med alla engagerade diskussioner om optik och riktmedel så är det faktiskt lätt att negligera detta enkla faktum.
+lite utfyllnad till full garderob
blandisodågan Tacco
#114 OFFLINE
Skrivet 18 Apr 2012, 14:26
ja och nej, att träffa går bra med vad som helst men det går snabbare med mer utstuderade riktmedel, Mike sköt för första gången i sitt liv
i helgen, om jag säger så här, en redan ruggigt duktig skytt kom att bli än läskigt mycket snabbare och exakt i målet.
Men det största vinsten tror jag främst kommer i sådant där det är möjlig/tillåtet med flera skott, dvs för jakt är det egentligen helt obehövligt,
där är det bara "handen som håller i skaftet" kvalitén som avgör.
Lars- ibland har man mer tur än skicklighet. där av att plåtarna dinglar även när jag skjuter. Men som rigg betraktat svarar denna upp och mot förväntningarna väl, sen ligger jag kort om max i laddata och avser inte att lägga mig högre,
det tidigare "bänkskyttepatronläget" var lite oklart i dimensionerna och helt klart med en överkort throat, denna gång är det ett normalt men bra läge med anpassad throat,
ie vettigt. Tidigare hade jag övertryck utan att ens nå halva laddatavärdena, nu är jag i varje fall nära max men på rätt sida.
/Christian
#117 OFFLINE
Skrivet 24 Apr 2012, 09:09
Använd dina medmänniskors starka sida istället för att reta dig på deras brister.
#119 OFFLINE
Skrivet 24 Apr 2012, 10:15
Liksom dig har jag under en längre tid grunnat på vad det är man verkligen vill göra/ha.
Även om mitt egna projekt är av en lite annan karaktär så är ju processen liknande.
Och du har nu efter ett par års processande fått den pang du velat ha!
Det är bara till å säga grattis till pangen och med tillönskningar om många fina rundor till bana/skogs.
#120 OFFLINE
Skrivet 24 Apr 2012, 10:30
det är inte så mycket målet som vägen fram dit som räknas och i det omfattas även formuleringen av behovet.
Du skall inte känna någon avund, det är en fin pang och så men du har säkert motsvarande eller mer välanpassade riggar för dina behov.
/Christian
Svara
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

- Gets ém every time