Publicerat Februari 6, 201214 yr Nur har jag försett släkten med knivar och går vidare till bekantskapskretsen. Först ut var den lilla japaninspererade historien jag gjorde förra gången. Nu kommer tvåan en amerikansk traditionell köttkniv. Flatgrinde med sekundäregg och fulltånge. Jag har lite lösa tankar kring detta projektet. Jag funderar på körsbär, med pluggar av valnöt och spacers i trä. Eventuellt en enklare skyddsslida så man kan ha den i knivlädan. Den tänkta mottagaren har redan stropp så någon stropplåda blir det inte. Jag har även vit benimitation och två bitar masurbjörk och björkviril. Men det det lirar inte riktigt med björk till denna kniven tycker jag. En annan tanke är att köra en klassisk valnöts- och mässingshistoria med spacers i mässing. Jag måste dock inventera lite i mässingsförådet.
Publicerat Februari 6, 201214 yr En spontan idé: En rätt kul variant vore ju att göra skaftet till en sabatier-kopia fast i buffelhorn.....
Publicerat Februari 6, 201214 yr Författare Det vore snyggt! Hålen har dock lite märklig storlek. Ska se her det ser ut på nit och stångfronten här hemma.
Publicerat Februari 6, 201214 yr I värsta fall får du väl avhärda tången och borra upp hålen något. Eller ta upp nya...
Publicerat Februari 6, 201214 yr Författare Hålen är 3,8-3,9 mm och godset är 2,5 mm tjockt med lite klippskägg runt om. Edit: 4 mm
Publicerat Februari 6, 201214 yr Författare Hålen är nog gjorda för 5/32" cutler's rivets. Nordell specar inte sina och brisa har andra mått (3,5mm). Det är möjligt att dom sväller lite när man bankarihopa dom. Vem vet. Jag ska se vad jag kan lura fram på aluminiumsidan ocskå.
Publicerat Februari 9, 201214 yr Författare Upptäkte till min stora glädje att jag inte rensathålen ordentligt och mätt slarvigt. Det visade sig att det gick ganska enkelt att pressa igenom en 4 mm borr genom hålen. Så 4mm eller kanske 4,1mm ska det vara. Detta sparde mig mycket tankekraft. Har fortfarande inte hittat någon vettig nit så jag kör med pluggar av valnöt. Trät blir buxbom. Har nog aldrig varit så nogran med förberedelserna av skalorna.
Publicerat Februari 9, 201214 yr Författare Slipat till 2000-papper polerat med torrt tyg. Tror att den kan bli riktigt fin denna om jag får ihop det hela. Bladet erbjöd två utmaningar märkte jag när det var dags att limma. Dels var övergången mellan flatgrinden och hantaget inte symetrisk på båda sidorna. Och så var slipningen av översta 1/4 delen av handtaget lite agresiv. Jag blev tvyngen att sätta en extra klämma med ganska mycket kraft för att sluta an snyggt.
Publicerat Februari 10, 201214 yr Författare Limningen ser ut att ha lyckats bra omständigheterna till trots. Nu är det dags för grovformningen av bladet. Buxbomen och vinterkylan gör detta verkligen tålamodskrävade uppgift. Jag har kört med två knivar. En tysk dyr träsnittskniv märkt med ett körsbär och en täljkniv från mora. Träsnitskniven har sin egg på den raka sidan av bladet. Det är kanske orättvist att jämföra två så olika knivar men jag upplever det som att den lägre vinkeln och kvaliten på stålet i mora kniven gör denna till den klara favoriten för denna uppgiften. Det lägre priset till trots.
Publicerat Februari 10, 201214 yr Buxbom är lite coolt. Det finns ett par bevarade engelska knivar från medeltiden som har just buxbomskaft.
Publicerat Februari 10, 201214 yr Författare Jag tror att det var rätt vanligt i skandinavien också, kulturutbytet var nog rätt stort mellan alla länder i nordeuropa på medeltiden. Känns lite som ett träslag som skulle överleva i tusen år när man täljer i det.
Publicerat Februari 10, 201214 yr Författare Nu är grovformning klar. Vågar inte ta mer med kniven eftersom det börjar komma upp stål i "dagen".
Publicerat Februari 10, 201214 yr Författare Här kan man se färgad epoxy mellan skägget. Det hade varit riktigt surt detta utan en bra fil. Averkningen går mycket långsamt även men 40 papper och rasp. Jag har av någon anledning lågkvalitets papper nu. Så redan med 120-papper så börjar det bli polerat. Nu har jag averkat drygt 50% av materialet och tiden. Får köpa riktigt grymma 40 och 80 papper på måndag och köra klart den sista formningen.
Publicerat Februari 10, 201214 yr ball den skulle ju nästan passa bra i någon skräckfilm om någon slaktare som går bananas
Publicerat Februari 13, 201214 yr Författare Herre min skapare vad detta tar tid. Jag har kört med juste 40-papper och rasp och ansats fil och kommit ca 25% framåt på fyra timmar. Har fått lite asymetri och ett par dings på trät på köpet. Jag skulle uppskatta att det är ca 6 timmar formning kvar. Och sedan 4 timmar finish. Buxbum är det absolut mest motståndskraftiga materialet jag arbetat med. Slår valnöt och ebenholts med hästlängder. Kolla in yttexturen med 40 och 80 papper.
Publicerat Februari 20, 201214 yr Författare Shit pommes vad jag slipat på denna. Skulle tippa på att jag har lagt 20 timmar med 40 och 80-papper. Nu är det färdigslipat upp till 2000 papper med vätningar och omslipningar.
Publicerat Februari 20, 201214 yr Författare Efter 4 timmar i kokt linolja så ser det ut att dra väldigt ojämnt. Jag ser lite olika alternativ. a ) Bara fortsätta i ett par dygn till b )Blanda oljan med thinner c ) Blanda oljan med thinner och rå olja (då denna har mycket mindre molekyler). Vad tror ni?
Publicerat Februari 21, 201214 yr Jag har alltid att ligga i 2 dygn, linolja och balsam terpentin ca 50 / 50
Publicerat Februari 21, 201214 yr Författare Feck! Jag har blandat ihop thinner och terpentin i mitt huvud. Vi får se vad detta blir. Har avbrutit oljningen nu. Har haft den ett dygn i kokt linolja och 3 timmar i thinner och linolja. Flammigheten består dock. Det blöder lite kring puggarna också. Så det ser rätt mörkt ut just nu. Det är dock inte thinnern som är boven i dramat. Jag tror att problemet kan ha att göra med att jag tvättade kniven med diskmedel och vatten mellan slipningarna och att diskmedlet kan ha påverkat kapillärsuget hos trät.
Publicerat Februari 22, 201214 yr Författare Bra ide! Den sitter på tork nu och jag tänkte ge den riktigt lång torktid. Typ en vecka. Vad skulle du använda för pigment?
Publicerat Februari 22, 201214 yr Jag har använt herdins bets för och färja in trä med. Finns ju i otaliga kulörer!!
Publicerat Februari 22, 201214 yr Författare Finns dessa oljebasserade eller ska man köra med narvsvärta då? Alltså med tanke på att det redan är oljemättat.
Publicerat Februari 22, 201214 yr Författare Det har löst sig i dubbel bemärkelse. Det här är andra gången på kort tid som jag har skalor som släpper. Efter oljebadet. Är det någon annan som stött på problemet. Den här gången har kniven aldrig varit varm. Jag har varit supernoggrann vid både rengöring och limning. Jag misstänker att det är oljebadet som ställer till det.
Publicerat Februari 22, 201214 yr Har du thinner i olje badet i stället för terpentin kanjag tänka mig att det kanske löser epoxyn på något sätt. Själv har jag gjort en kökskniv med limmade skalor och de har inte börjat ge mied sig förän tanten lät den ligga i vatten.. Herdhins har bets i pulver form som man kan färga in trät med och sen dränka det i olja!!