Nu kan man bli anmäld för ofredande efter att ha jagat kråkor. Sanslöst om det blir något av detta. Sedan gör ju media som vanligt och beskriver jägaren i negativa ordalag. I detta fall "skjutglad".
http://norrteljetidn...ng-var-krakjakt
Anmäld efter kråkjakt
Started By
Almenson
, 2012 02 06, 21:37
7 replies to this topic
#1 OFFLINE
Skrivet 06 Feb 2012, 21:37
Glad fågelhundsinstruktör i sina bästa år
Browning B525 Sporting "special edition"
Winchester m70 30-06
Strävhårigt paltlejon(vorsteh) kaliber 25kg
http://jaktmedvorsteh.blogspot.com/
Browning B525 Sporting "special edition"
Winchester m70 30-06
Strävhårigt paltlejon(vorsteh) kaliber 25kg
http://jaktmedvorsteh.blogspot.com/
#2 ONLINE
Skrivet 06 Feb 2012, 23:00
Ofredande???
Det skulle vara intressant att veta exakt var han har skjutit dessa kråkor och på vems mark... Är det helt kurant så borde han absolut göra en motanmälan mot hela rätssystemet som tillåter en sådan anklagelse...
Angående "skjutglad"... Ja, du hittar väl ingen som hatar att skjuta skjutandes kråkor direkt!
Det skulle vara intressant att veta exakt var han har skjutit dessa kråkor och på vems mark... Är det helt kurant så borde han absolut göra en motanmälan mot hela rätssystemet som tillåter en sådan anklagelse...
Angående "skjutglad"... Ja, du hittar väl ingen som hatar att skjuta skjutandes kråkor direkt!
Engelsk Springer Spaniel; Workingwess Amazing Port Ellen
Engelsk Springer Spaniel; Workingwess Brilliant Supernova
Röda punktens dag - för alla som är drabbade av vargen så tänder vi ett "ljus" den 5:e Februari
Browning GTi Ultra Sporter 12/70 27.5" - Teague Chokes
Merkel 147E 20/76 SBS
Tikka T3 Varmint .308 - Robertson TAC - ASE Utra jet-Z™ COMPACT - Atlas bipods - Premier Heritage 5-25x56mm Tactical
Sako 85 Hunter Laminated Stainless 9.3x62 - Aimpoint H34L
Classic 90 6.5x55 - Weaver 3-9x40 - RCC-T41
CZ 453 Varmint 22LR - Nytt sikte på g

Min blog: politisktinkorrektpappa.wordpress.com
Röda punktens dag - för alla som är drabbade av vargen så tänder vi ett "ljus" den 5:e FebruariBrowning GTi Ultra Sporter 12/70 27.5" - Teague Chokes
Merkel 147E 20/76 SBS
Tikka T3 Varmint .308 - Robertson TAC - ASE Utra jet-Z™ COMPACT - Atlas bipods - Premier Heritage 5-25x56mm Tactical

#3 OFFLINE
Skrivet 06 Feb 2012, 23:18
Det är bara att välkomna honom i klubben! Kommer inte leda någonstans. Dom rider i naturen då, förmodligen på annans mark, då måste man ju vara beredd på sådant. Det hade ju inte ens regnat hagel på dem... Klart som fan man är skjutglad på kråkjakt, finns det något roligare?
#4 OFFLINE
Skrivet 06 Feb 2012, 23:23
Wizard på 06 Feb 2012, 23:00 sade:
Ofredande???
Så här va.. om någon stolle insisterar på att få göra en anmälan så är alla inom myndigheten skyldiga att skriva. Krasst sett så är det fu-ledarbeslut att inte skriva och det får inte vem som helst fatta så att säga. Alltså, kräver de att få anmäla så är det bara att vackert skriva.
Vad man däremot kan göra, om man är lite rutinerad vilket denna ordningspatrull inte var, är att skriva men att skippa att rubricera det. Man skriver "Brottsrubricering uppskjuten i avvaktan på utredning".. då klarar man sig.
I detta fallet så är det helt befängt som sagt. För att kunna skriva ett ofredande krävs att det är en upprepad händelse och jag tror faktiskt att det krävs uppsåt dessutom. Men patrullen kände sig tvunga att skriva och då blir det slask dvs ofredande.
I lokalpressen stod att kråkjägaren inte hade en susning om att hästflickorna fanns där alltså faller allt platt till marken. Men helt klart är det ruggigt pinsamt att det öht hamnar i pressen..tom i lokalblaskan faktiskt.
Mvh!
TDI CHAMPION 2012
#5 ONLINE
Skrivet 06 Feb 2012, 23:29
Hipshot på 06 Feb 2012, 23:23 sade:
Så här va.. om någon stolle insisterar på att få göra en anmälan så är alla inom myndigheten skyldiga att skriva. Krasst sett så är det fu-ledarbeslut att inte skriva och det får inte vem som helst fatta så att säga. Alltså, kräver de att få anmäla så är det bara att vackert skriva.
Vad man däremot kan göra, om man är lite rutinerad vilket denna ordningspatrull inte var, är att skriva men att skippa att rubricera det. Man skriver "Brottsrubricering uppskjuten i avvaktan på utredning".. då klarar man sig.
I detta fallet så är det helt befängt som sagt. För att kunna skriva ett ofredande krävs att det är en upprepad händelse och jag tror faktiskt att det krävs uppsåt dessutom. Men patrullen kände sig tvunga att skriva och då blir det slask dvs ofredande.
I lokalpressen stod att kråkjägaren inte hade en susning om att hästflickorna fanns där alltså faller allt platt till marken. Men helt klart är det ruggigt pinsamt att det öht hamnar i pressen..tom i lokalblaskan faktiskt.
Mvh!
Mvh!
Kalas när någon med koll reder ut hur det funkar!
Skulle någon t ex anmäla mig när jag står hemma och bankar kajor enligt §3 eller på min jaktmark hade jag nog inte blivit så imponerad om jag säger så...
...men ser jag civilister med eller utan häst så slutar jag givetvis direkt och inväntar stiltje direkt. Inte för att jag måste men för att jag är realist och har accepterat att på något vänster så är inte alla människor lika pålästa om jakt och viltvård som jag!
Engelsk Springer Spaniel; Workingwess Amazing Port Ellen
Röda punktens dag - för alla som är drabbade av vargen så tänder vi ett "ljus" den 5:e Februari
Browning GTi Ultra Sporter 12/70 27.5" - Teague Chokes
Merkel 147E 20/76 SBS

Röda punktens dag - för alla som är drabbade av vargen så tänder vi ett "ljus" den 5:e FebruariBrowning GTi Ultra Sporter 12/70 27.5" - Teague Chokes
Merkel 147E 20/76 SBS

#7 OFFLINE
Skrivet 09 Mar 2012, 12:13
Hepp! Hade glömt detta.. om jag inte missminner mej så fanns det en sån där mysig fin konflikt mellan de inblandade så det är inte helt säkert att detta är hittepå. Möjligt att skytten skjutit för att störa/skrämma.. så de kan ha varit helt rätt ute med denna anmälan!
Sen att det gissningsvis är i princip omöjligt att styrka uppsåt är en annan sak..
Mvh!
Sen att det gissningsvis är i princip omöjligt att styrka uppsåt är en annan sak..
Mvh!
TDI CHAMPION 2012
Svara
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar