Hoppa till innehåll

Mcmillankolv

25 replies to this topic

#1 OFFLINE   Mads

Mads
  • Members
  • 19 Inlägg:

Skrivet 12 Feb 2012, 13:24

Jag har bestämt mig för att köpa en ny McMillankolv till min Sako A1 och jag väljer mellan två kolvar eventuellt tre stycken.

I första hand står det mellan HTG eller Sako Varmint. Jag har provat varminten men inte HTG:n (den tredje kolven är Sako classic). Varmintstocken skulle nog funka men jag är lite nyfiken på HTG - kolven.

Är det någon som har klämt på eller har HTG – stocken som kan ge lite feedback om kolven? Vikt? Funkar den bra till sittande/liggande skytte? Är det brant pistolgrepp osv? Min A1 ska användas till rådjur men framför allt ska det vara en rävracer och eventuellt kommer jag att pipa om den till 223 eller 6x45.

//M//

#2 OFFLINE   Joacim

Joacim

Erfaren jägare

• Bloggers
  • 2116 Inlägg:

Skrivet 12 Feb 2012, 14:36

Vet att Mike här på forumet har en sådan. Han verkar nöjd överlag.
Faktum är att det är min absoluta drömstock för min Allroundrigg (7x57a). Har du kollat upp så att den går att få till din bössa? Så som jag har förstått det så verkar det bara gå att få den till ett högst begränsat antal vapenmodeller (däribland inte min 1640). Så kanske det ger sig självt vilken stock du får välja.

Mvh
Jocke

#3 OFFLINE   Dr Krall

Dr Krall

Jägare

• Bloggers
  • 549 Inlägg:
  • Interests:Take a wild guess ;)

Skrivet 12 Feb 2012, 16:00

HTG gick (tråkigt nog) inte att få till Sako AII när jag beställde i höstas, så mycket vet jag. Blev då en Varmint för min del istället.

Kanske att den går att få till AI, men jag är tveksam!

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk

"Should you encounter someone in the field carrying a 358 winchester, you might listen up - he's likely to be a real hunter"

Nick Caico - bigbores.com

Postad bild

#4 OFFLINE   Mad Mike

Mad Mike

Storviltsjägare

• Moderators
  • 5831 Inlägg:

Skrivet 12 Feb 2012, 16:46

HTG går inte att få till Sako.Det är annars en riktigt trevlig allroundkolv.

En annan kolv som är riktigt trevlig är Manners MSC-T men jag vet inte om den går att få till Sako,

/Mike
Postad bildPostad bildPostad bild

#5 OFFLINE   Mads

Mads
  • Members
  • 19 Inlägg:

Skrivet 12 Feb 2012, 19:14

På Mcmillans hemsida så står Sako AI och AII med på listan för M40/HTG men det är som tacticalkolv men jag har faktiskt inte kollat utan utgått från att det är samma kolv. Det vore ju konstigt om man kan köpa den till en AI som tactical men inte som jaktkolv. Jag ska mejla och fråga.

Manners tillverkar inte till Sako och de skickar bara inom USA.

#6 OFFLINE   Mad Mike

Mad Mike

Storviltsjägare

• Moderators
  • 5831 Inlägg:

Skrivet 12 Feb 2012, 20:02

Du har nog rätt mitt minne är inte det bästa ibland,det var tikka T3 som det inte gick att få den i senast vi frågade.

Har du pratat med Manners,skickar dom inte overseas längre?
Är bara drygt ett år sedan jag fick hem min Mannerskolv.

/Mike

#7 ONLINE   MatsN

MatsN

Erfaren jägare

• Bloggers
  • 4329 Inlägg:
  • Interests:Jakt, vapensmide, skogsbruk å pistolskytte.

Skrivet 12 Feb 2012, 20:18

Pipade om en vixen till 6x45 åt ason här på forat och han hade en MCM kolv på den men minns inte vilken. Han kanske dyker upp här eller så får du pm:a han.
Rem 700  22-243 AI & 260 REM
Sako hunter 243 Win Zeiss 2,5-10x48
Sako Hunter 358 Win Aimpoint Micro T-1
Beretta A302
Husky 22:a med kopiöst kort kolv(pojkens)
Springfield 1911 45 ACP
High Standard "The Viktor" 22LR
Tanfoglio Limited Custom 9 mm

#8 OFFLINE   Mads

Mads
  • Members
  • 19 Inlägg:

Skrivet 12 Feb 2012, 20:53

Jag mejlade Manners och de skickar inte över något hav utan bara inom USA. De har väl tillräckligt med folk som vill köpa deras kolvar ändå.

När jag väl har bestämt mig för kolv, så är det bara två ilandsproblem till som ska lösas, färgkombination på kolven och kaliber vid pipbyte. Färgen på kolven känns faktiskt lite kämpig, om det blir fult kan man ju hålla sig för skratt.

#9 OFFLINE   Mad Mike

Mad Mike

Storviltsjägare

• Moderators
  • 5831 Inlägg:

Skrivet 12 Feb 2012, 21:19

Visa inläggMads på 12 Feb 2012, 20:53 sade:

Jag mejlade Manners och de skickar inte över något hav utan bara inom USA. De har väl tillräckligt med folk som vill köpa deras kolvar ändå.

När jag väl har bestämt mig för kolv, så är det bara två ilandsproblem till som ska lösas, färgkombination på kolven och kaliber vid pipbyte. Färgen på kolven känns faktiskt lite kämpig, om det blir fult kan man ju hålla sig för skratt.

Å fan det var nyheter för mig!

Mina två första McMillan kolvar var perfekta i färgsättningen och blandningen,min sista som kom i höstas är jag inte nöjd med vare sig procentsatsen eller blandningen.
sannolikt inte någon av de mest erfarna som gjorde just den så det är lite av att köpa grisen i säcken....

/Mike

#10 OFFLINE   Mads

Mads
  • Members
  • 19 Inlägg:

Skrivet 12 Feb 2012, 23:10

Mina två första McMillan kolvar var perfekta i färgsättningen och blandningen,min sista som kom i höstas är jag inte nöjd med vare sig procentsatsen eller blandningen.
sannolikt inte någon av de mest erfarna som gjorde just den så det är lite av att köpa grisen i säcken....

/Mike

Är det T3:ans färg du inte är nöjd med? Vet du vilken färgkomboniation du har HTG - kolven?
//M//

#11 OFFLINE   Dr Krall

Dr Krall

Jägare

• Bloggers
  • 549 Inlägg:

Skrivet 13 Feb 2012, 00:00

Min senaste McM passade inte min låda heller. Grymt besviken på dem faktiskt. Beställde så kallad 'custom drop in' dvs stocken skall vara individuellt inpassad på en motsvarande låda på fabriken. Uttaget är dock för trångt...surt! Nu måste jag fräsa och bädda...hade tänkt slippa det :angry:

Har det hänt nåt med McM's kvalitetskontroll på sista tiden!?

Marble-färgen är jag dock i stort nöjd med. Däremot var det en hel del bubblor i gelcoaten. Nej...de är inte som de varit förr...McM <_<

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk

"Should you encounter someone in the field carrying a 358 winchester, you might listen up - he's likely to be a real hunter"

Postad bild

#12 ONLINE   Wizard

Wizard

Trolljägare

• Administrators
  • 9873 Inlägg:

Skrivet 13 Feb 2012, 01:50

Visa inläggDr Krall på 13 Feb 2012, 00:00 sade:

Har det hänt nåt med McM's kvalitetskontroll på sista tiden!?

Har inte Robertson något vettigt alternativ då?

Jag är sjukt nöjd med min kolv och det bara osar kvalitet över hela paketet!
Engelsk Springer Spaniel; Workingwess Amazing Port Ellen
Engelsk Springer Spaniel; Workingwess Brilliant Supernova

Postad bildRöda punktens dag - för alla som är drabbade av vargen så tänder vi ett "ljus" den 5:e Februari

Browning GTi Ultra Sporter 12/70 27.5" - Teague Chokes
Merkel 147E 20/76 SBS
Tikka T3 Varmint .308 - Robertson TAC - ASE Utra jet-Z™ COMPACT - Atlas bipods - Premier Heritage 5-25x56mm Tactical
Sako 85 Hunter Laminated Stainless 9.3x62 - Aimpoint H34L
Classic 90 6.5x55 - Weaver 3-9x40 - RCC-T41
CZ 453 Varmint 22LR - Nytt sikte på g

Postad bild
Min blog: politisktinkorrektpappa.wordpress.com

#13 OFFLINE   Mads

Mads
  • Members
  • 19 Inlägg:

Skrivet 13 Feb 2012, 10:05

Jag har mejlat Robertson. Hi-Tech finns också men då får man nog passa in låset själv, en vapensmed fixar det ju men det bästa är väl om det är klart från tillverkaren. Den senaste McMillankolven jag köpte behövdes också fixas till lite men det var väldigt lite.

#14 OFFLINE   Mad Mike

Mad Mike

Storviltsjägare

• Moderators
  • 5831 Inlägg:

Skrivet 13 Feb 2012, 10:28

Visa inläggMads på 12 Feb 2012, 23:10 sade:

Är det T3:ans färg du inte är nöjd med? Vet du vilken färgkomboniation du har HTG - kolven?
//M//

Precis och liksom Dr krall så fick jag ta fram dremeln för att kunna få in underbeslaget...

Jag beställde 40% Red och 60% Black marble,snarare 25-75 blev det och ojämt över kolven.

Min HTG har 50% Olive green 25%Black och 25% Tan.

/Mike

#15 OFFLINE   Herbert

Herbert

Småviltsjägare

• Bloggers
  • 475 Inlägg:

Skrivet 13 Feb 2012, 11:34

Min senaste McM är en Sako 75 hunter i Edge tec, den är snarare för rymlig vid underbeslaget, blir att bädda nån dag men det har inte påverkat den precisionen på kända välfungerande laddningar. Safarin som jag hade innan var däremot perfekt.

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
Min McMillan trippel - Sako 75 9,3x62 - M7 KS Custom 308win - M700 KS Custom Mountain Rifle 3006

#16 OFFLINE   Dr Krall

Dr Krall

Jägare

• Bloggers
  • 549 Inlägg:

Skrivet 13 Feb 2012, 12:42

Visa inläggWizard på 13 Feb 2012, 01:50 sade:

Har inte Robertson något vettigt alternativ då?

Jag är sjukt nöjd med min kolv och det bara osar kvalitet över hela paketet!

Mycket möjligt. Men nu sitter jag med McM-stocken hemma....och det är ju inte läge direkt att reklamera till USA. Nåja...smeden lär nog vilja bädda ändå om jag känner honom rätt ^_^

@Herbert...ja, det kanske är bättre ändå med lite trångt urtaget än för mycket!? På min passade underbeslaget bra, men däremot var det för trångt för själva lådan :mellow:

Postad bild

#17 OFFLINE   Mads

Mads
  • Members
  • 19 Inlägg:

Skrivet 13 Feb 2012, 16:32

Det lät ju inte bra att det känns som att kvaliteten har blivit sämre på deras kolvar. Jag kommer nog att köpa en ändå för annars måste jag nog byta bössa till Howa eller Remington och det vill jag inte.

Jag tror att jag tar Olivgrön som bas och sen får vi se, vill att färgen ska funka som kamouflage.

#18 OFFLINE   Herbert

Herbert

Småviltsjägare

• Bloggers
  • 475 Inlägg:

Skrivet 13 Feb 2012, 16:41

Det finns mängder med bilder och forumtrådar på olika färger, blandningar och camon bara du googlar lite. Jag har en del länkar om du vill ha.

Så rekomenderar jag att beställa av 24hourcampfire.com
Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk

Min McMillan trippel - Sako 75 9,3x62 - M7 KS Custom 308win - M700 KS Custom Mountain Rifle 3006

#19 OFFLINE   sidelock

sidelock

Erfaren jägare

• Bloggers
  • 1076 Inlägg:

Skrivet 13 Feb 2012, 21:59

Dela gärna länkarna Herbert. :)
Benelli Comfort 12/76 - Teague chokes
Custom Remington 700 VLS 308 Win - NF 8-32x56, RCC T50
Brno 455 VLT 22lr/17hmr - Swarovski Nova 3-12x56
Custom Remington Seven LSS 358 Win - S&B 4-12x42
Sako Hunter 300WM - komplett 1" Apel vridmontage *Till salu*
Brno ZG47 30-06 *Till salu*

#20 OFFLINE   Herbert

Herbert

Småviltsjägare

• Bloggers
  • 475 Inlägg:

Skrivet 14 Feb 2012, 11:33

Här är några...

http://www.snipershi...t&Number=775557

http://www.longrange...patterns-42534/

http://www.24hourcam...opics/5916699/1

http://www.24hourcam...opics/5836166/1

http://www.24hourcam...opics/1970052/1

http://www.longrange...stom-ssg-33771/

#21 OFFLINE   HerrBerg

HerrBerg

Erfaren jägare

• Moderators
  • 2778 Inlägg:

Skrivet 14 Feb 2012, 12:41

Visa inläggMads på 13 Feb 2012, 16:32 sade:

Det lät ju inte bra att det känns som att kvaliteten har blivit sämre på deras kolvar. Jag kommer nog att köpa en ändå för annars måste jag nog byta bössa till Howa eller Remington och det vill jag inte.

Jag tror att jag tar Olivgrön som bas och sen får vi se, vill att färgen ska funka som kamouflage.

Märkligt, jag köpte en mcm till en sako 75 AIII och det var rent sinnessjukt bra sugpassning på den, max två atomlager som skiljde. Vapnet föll rakt ned i kolven och behövde knappt skruvas fast, den sitter ändå.
Eftersök i 08-regionen: Kontakta mig helst [b]innan[/b] det händer. Pålitlig bayrare och envis hundförare. Försök [b]inte[/b] med din allroundhund först - kontakta mig så berättar jag varför.

#22 OFFLINE   Herbert

Herbert

Småviltsjägare

• Bloggers
  • 475 Inlägg:

Skrivet 14 Feb 2012, 12:48

Postad bild

#23 OFFLINE   Herbert

Herbert

Småviltsjägare

• Bloggers
  • 475 Inlägg:

Skrivet 14 Feb 2012, 12:49

Har 1,5mm vid magasinsbrunn och bakom varbygeln.

#24 OFFLINE   Dr Krall

Dr Krall

Jägare

• Bloggers
  • 549 Inlägg:

Skrivet 14 Feb 2012, 12:53

Visa inläggMads på 13 Feb 2012, 16:32 sade:

Om du kollar i tråden "Ditt senaste inköp" ser du min senaste stock med marblemönster i 50% black, 30% medium green, 20% light grey.
http://www.jaktsidan.../page__st__1080

Postad bild

#25 OFFLINE   Mads

Mads
  • Members
  • 19 Inlägg:

Skrivet 14 Feb 2012, 13:16

Jag ska kolla in färgen på din kolv, sen hittade jag Campfire camo i en av Herberts länkar. Den är inte så dum.

När jag kontaktade 24 hourcampfire så hävdade de att McMillan hade rekommenderat en Sako Quad till AI? Jag har svarat på det mejlet och var väldigt tydlig med vilken kaliber och låda det gällde. Måste vara något missförstånd.

#26 OFFLINE   sidelock

sidelock

Erfaren jägare

• Bloggers
  • 1076 Inlägg:

Skrivet 14 Feb 2012, 21:08

Visa inläggHerbert på 14 Feb 2012, 11:33 sade:

Tack :)
Benelli Comfort 12/76 - Teague chokes
Custom Remington 700 VLS 308 Win - NF 8-32x56, RCC T50
Brno 455 VLT 22lr/17hmr - Swarovski Nova 3-12x56
Custom Remington Seven LSS 358 Win - S&B 4-12x42