Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ännu ett misslyckande..

Featured Replies

Publicerat

Varit o trampat snö i 4-5 timmar ikväll.

Bilist sett en älg som haltade och saknade hår baktill. Ringde polis som skickade dit oss. Den älgen kan ni gå ifatt hade blilisten sagt...

Inget bra ställe att släpppa hund så vi handspårade älgen i 3 timmar innan vi lyckades få ut den från typ samhället.

Jag såg den en gång men kunde inte skjuta för det kom en bil och samhället va bakom. En gång till va den nära men fick vind av mig och kastade.

Kan inte säga hundra på att den såg dålig ut.

Lite knyckig i gången kanske.

Det måste hur som vara en gammal ev utläkt skada.

Älgen grick ett par varv mellan vägarna och järnvägen, verkade vara ytterligare en älg i området som försvårade handspåriningen men som sagt vi fick ut den och släppte på hund som mötte 3 grisar 90m från släppet....

Fick tag på honom ganska snabbt och tog om, älgen stannade alldrig, inte ens när vi handspårade så stannade den och lysnade en enda gång på 4.5 timme.

Vi avbröt när karelaren va på väg in mot samma område igen, mellan järnvägen och vägarna, med älgen.

Förbannade samhällsälgar som trär runt som nån j-vla hare... :(

Publicerat

Är väl bara att försöka igen när det blir ljust.

Du tror inte det kan ha varit den nya "mystiska" älgsjukan?

Vi har haft en i våra trakter som saknar hår på hela ryggen.

Publicerat
  • Författare

Ingen aning jag såg den framifrån när den kom längs vägen framför en bil på en 150m.

Jag vet faktiskt inte om den ens behöver avlivas.

Blöder inget och det jag såg så sprang den iofs lite knyckigt i rörelserna men de gör jag oxå ;)

Jobbar idag så jag vet inte riktigt vad som händer.

Publicerat
  • Författare

Körde en runda nu efter jobbet och spårade av vägarna så gott det nu gick.

Älgen verkar inte ha gått tillbaka mot samhället som vi trodde.

Den måste vänt om på nått vis där jycken kopplades.

Han kom ut på en liten skogsväg strax innan den större vägen.

Verkar va en del älg på det hållet som den troligen fortsatte, kan bli knepigt att få rätt löpa igen.

Va jag vet har det inte varit nån älgolycka i närheten som man kan härleda älgen till. iofs någon förra året men har den klarat sig sen dess så lär den ju leva vidare..

Svårt när man har med gamla skador o göra...

Publicerat

Just den bedömningen är ju skitsvår. Sista helgen i jan var vi ute och jagade gris när en markägare ringde och sa att han sett älgspår med blod i. Jag for dit och satte hunden på spåret, spårade ca 800m så kom vi till en lega med blod i fortsatte förbi ytterligare en lega och det är en del blod i spåret dock minskande efter ytterligare 700m så släpper jag hunden som får upptag 600m bort. Har fått för mig att han blöder i ett framben men han går på alla fyra ben dock lite släpspår i snön från ena benet ibland. Väl framme på ståndet ser jag ingen skada sen går det loss ut över en åker och jag kan studera älgen en bra stund. Han haltar men jag gör bedömningen att han borde klara sig. Svårt som fan är det iaf att bedömma hur svårt skadad dom är. Detta var en riktigt fin tjur 10-12 taggar så det inverka ju (tyvärr) lite också.. Såg samma tjur nu i helgen fortfarande lite haltande men han var ca 7 km från platsen. Förstår om det är svårt men vad tror du att du med din rutin skulle ha gjort? Ber om ursäkt för trådkapningen.