Rävhund
#1 OFFLINE
Skrivet 18 Feb 2012, 17:21
Fick tips att jaga in den på hare först och sen gå över till räv, problemet är bland annat att hon klarade av att ta två harar när hon var drygt ett år. Därav har hon fått ett helvetes intresse av hare, hon har lätt för att ta upp hare, män bevares jag har haft ganska många rävdrev och det har skjutits lo för henne. Jag tycker bara att rävdreven kommer för sällan.
Hon får upp räv var 4-5:gång kanskje och hare där i mellan, hon har börjat gå ganska långt i rävspår från natten, sist gick hon 6-7km, män fick inte upp räven, jävligt trist när hon går så långt i løpan för att sen ta upp hare i stället!
Jag är jävligt ivrig och hon får jaga i minst 3gånger i veckan.
Min fråga är till er som VERKLIGEN har hundar som jagar rovvilt, hur jagar ni in era hundar?
Gubbe på stubbe metoden och sen bara koppla när den driver fel vilt, eller bandar ni fram till legan?
Vid tapter, så blir jag ganska stressad om hunden går i ett område där jag vet det finns gott om rådjur eller hare, är det is i magen som gäller eller kopplar ni här?
Jag blir så avis när jag hör hur manga rävar och drev ni andra har fått till, HJÄLP!
#2 OFFLINE
Skrivet 18 Feb 2012, 17:59
Rervejunkie på 18 Feb 2012, 17:21 sade:
Fick tips att jaga in den på hare först och sen gå över till räv, problemet är bland annat att hon klarade av att ta två harar när hon var drygt ett år. Därav har hon fått ett helvetes intresse av hare, hon har lätt för att ta upp hare, män bevares jag har haft ganska många rävdrev och det har skjutits lo för henne. Jag tycker bara att rävdreven kommer för sällan.
Hon får upp räv var 4-5:gång kanskje och hare där i mellan, hon har börjat gå ganska långt i rävspår från natten, sist gick hon 6-7km, män fick inte upp räven, jävligt trist när hon går så långt i løpan för att sen ta upp hare i stället!
Jag är jävligt ivrig och hon får jaga i minst 3gånger i veckan.
Min fråga är till er som VERKLIGEN har hundar som jagar rovvilt, hur jagar ni in era hundar?
Gubbe på stubbe metoden och sen bara koppla när den driver fel vilt, eller bandar ni fram till legan?
Vid tapter, så blir jag ganska stressad om hunden går i ett område där jag vet det finns gott om rådjur eller hare, är det is i magen som gäller eller kopplar ni här?
Jag blir så avis när jag hör hur manga rävar och drev ni andra har fått till, HJÄLP!
Ta fast hunden så fort som möjligt när den jagar annat än det du vill att den ska jaga
Hunden är fortfarande ung och det finns goda möjligheter att styra den på det vilt du vill,men men nu har jag två hundar som endast är injagad på räv medan den ena av dem, när räven kryper eller vid tappt kan hoppa över till hare och den andra är totallt ointresserad av hare
Men att jaga in en hund som är menad för rovilt på hare tycker jag är tokigt,hur många rävar alla får beror ju oxå på tillgången och om man tar allt man får ur gryt.
Jag har själv trots att jag har grythund endast tagit ca 20% av dom som gått i gryt,resten har fått komma ut av sig själv för fortsatta drevjakter
Grythunden är bra att ha när man är dålig skytt,för skadade rävar som man av etiska skäl borde få,jag menar mig själv LYCKA TILL MED HUNDEN o fortsätt att jaga räv o nån enstaka grävling mårdhund o annat rov går väl även bra.
#3 OFFLINE
Skrivet 18 Feb 2012, 19:15
Nästa fråga blir då:
Hur lätt är det att hitta en valp som naturligt föredrar rovvilt, och vart skal man leta?
#4 OFFLINE
Skrivet 18 Feb 2012, 19:41
Rervejunkie på 18 Feb 2012, 19:15 sade:
Nästa fråga blir då:
Hur lätt är det att hitta en valp som naturligt föredrar rovvilt, och vart skal man leta?
Den har aldrig intresserat sig för hare kan tilläggas.
Att hitta en valp som naturligt föredrar rovilt,kan förenklas med bra föräldrar långt tillbaka men detta är ingen garanti.
#5 OFFLINE
Skrivet 20 Feb 2012, 17:27
-------------------------------------------------------------------------------------------
Trail to Run - Run to Catch- Catch to Hold
Jakthundar: rävpsykopat bokad ifrån göingebygdens kennel
Husqvarna 640 9,3x62 m98
Winchester 70A .308win
Shul 12/70 SBS
Pietta mistral gold 12/76 halvautomat
#6 OFFLINE
Skrivet 20 Feb 2012, 19:51
Hadde 3 rävdrev män det var bara den sista som ville vara med och leka. Hunden reste räven och den började bukta med en gång, drevet gick innanför ett område på 160m x 300 m och Dina höll knallbra tryck på räven!
Jag klarade av att smyga in på drevet och skjøt, Dina låg da bara 15-20sekunder efter
Fan så skjönt!
Kanskje det är hopp för henne(och mej) i alla fall
#7 OFFLINE
Skrivet 20 Feb 2012, 20:59
Det känns alltid bra i kropp och själ när hun gör ett bra jobb, första viltet dessutom.
Du bor händelsevis inte i närheten av vårgårda?
Då kan du få "jaga in" hunden obegränsat. enda kravet jag har är att det inte får "släppas" någon räv pga kort drevtid eller annat trams
Blaser Prof. r93 223rem m ljuddämpare/Zeiss victory Diarange 3-12x56 rm 60
Kreighoff ulm kombi 12-7x57r/minox 1,5-8x32 duplex
Beretta silver pig. kal 12 (ev till salu, används aldrig)
Benelli super 90 kal 12 56cm
#8 OFFLINE
Skrivet 20 Feb 2012, 21:48
Dessverre så är jag numera bosatt i Norge(Lillestrøm), annars var det ett fint erbjudande
#10 OFFLINE
Skrivet 20 Feb 2012, 22:26
Fältjägaren på 20 Feb 2012, 20:59 sade:
Det känns alltid bra i kropp och själ när hun gör ett bra jobb, första viltet dessutom.
Du bor händelsevis inte i närheten av vårgårda?
Då kan du få "jaga in" hunden obegränsat. enda kravet jag har är att det inte får "släppas" någon räv pga kort drevtid eller annat trams
#11 OFFLINE
Skrivet 21 Feb 2012, 14:39
#12 OFFLINE
Skrivet 21 Feb 2012, 22:44
Rervejunkie på 21 Feb 2012, 14:39 sade:
#13 OFFLINE
Skrivet 22 Feb 2012, 19:04
Vi fick upplysningar om att nån hadde sett 2 mårdhundar i ett område i dag. Vi åkte dit och kompisen slapp sin stövare mens hans bror gikk med en laika. Stövaren tog ut rådjur och dro i väg
Jag har inte nerver till att låta henne jobba mer utan skjuter vid första möjlighet! Satan saker och ting börjar lossna!
#18 OFFLINE
Skrivet 08 Mar 2012, 10:17
husqvarna 1640 30-06
tikka m55 222
reck 12 22lr
Borderterrier
finsk stövare
på gång: merkel 8 (blivande slit och slängbössa)
stövare och terrier gör livet kort för allt som har huggtänder
#19 OFFLINE
Skrivet 08 Mar 2012, 21:47
Rervejunkie på 23 Feb 2012, 17:15 sade:
Nu kommer en ny fråga.
När era stövare ståndar räven, hur mycket bryr räven seg om er, och hur lätt är det att komma helt in utan att stöta den? Jag skjöt vid första möjlighet, fast det hadde ju varit hur kul som helst att kunna ta ett kort.
#20 ONLINE
Skrivet 09 Mar 2012, 04:39
Dunklets Lina
Jaktdorens Funny
Grönåsbackens Maja
Svara
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar