Hoppa till innehåll

Foto

Heckler & Koch?

12 svar till detta ämne

#1 OFFLINE   J.Broling

J.Broling
  • Members
  • 2 inlägg

Postad 19 Feb 2012, 11:58

Jag har sprungit på en Heckler & Koch, modell 630, kal. .222R. halvautomat., Är det någon som har koll på detta vapen? Blir precisionen sämre pga halvautomat?, krånglar det mycket? går det få på en ljuddämpare?

Tanken är att använda den till rävjakt,

/J

#2 OFFLINE   husqvarna 1640

husqvarna 1640

Jägare

• Bloggers
  • 613 inlägg
  • Interests:Jaga älg,bäver,rådjur,skogsfågel, räv,
    björn,lo,mård,hare,kråkfågel ja nästan alla djur som finns hära.
    Fiske på nästan all fisk som finns här uppe.
    Köra skoter och skogsmaskin.

Postad 19 Feb 2012, 12:36

Jag har sprungit på en Heckler & Koch, modell 630, kal. .222R. halvautomat., Är det någon som har koll på detta vapen? Blir precisionen sämre pga halvautomat?, krånglar det mycket? går det få på en ljuddämpare?

Tanken är att använda den till rävjakt,

/J

H&k är väl byggd på en gammal och pålitlig gammal militär mekanism. och denna modell krånglar då lite eller inte alls i alla fall dom jag har varit i kontakt med för dom har då inte skött vapen vården nå bra på dom och dom har funkat bra i ur och skur. Dom har då krånglat mindre än brownings bar automater dom äldre modellerna i alla fall. precisions mäsigt så är nog H&K en av dom ledande i automater. Och jag tror att det går utmärkt att använda ljuddämpare på en sådan. Och en bra sak till på dom är en mycket bra säkring för den låser både avtryckaren och slagstiftet och är ju ett stort plus. Den enda nackdelen jag kommer på är att dom är nästan onödigt tung men har man stöd till dom så går det jätte bra men är lite jobbigt att frihands skjuta med i längden.
Tikka M695 6,5x55 Redfield 3-9x40

Tikka M70 12-222 Kahles Helia C 3-12x56

En arbetsdag är lika med en förstörd jaktdag

#3 OFFLINE   Wizard

Wizard

Trolljägare

• Administrators
  • 10865 inlägg

Postad 19 Feb 2012, 13:15

Mr. Marlin hade en slik pang tidigare men i .308 om jag minns rätt...

Har sagt det förut och säger det igen: Skall jag en gång i mitt liv skaffa en halvauto så är det en sådan!
Vrid-lås mekanismen på den är hämtad rakt av från G3:an och det är en enormt stabil konstuktion - som dock kräver lite vapenvård...

Det är ett skitbra vapen helt enkelt!
Jagar primärt med hagel och Engelsk Springer Spaniel. [Workingwess Amazing Port Ellen (Ellen) & Workingwess Brilliant Supernova (Nova)]
Min blog: politisktinkorrektpappa.wordpress.com

#4 OFFLINE   J.Broling

J.Broling
  • Members
  • 2 inlägg

Postad 19 Feb 2012, 16:02

Tack för info!

Det blir att åka ut till skjutbanan och testa den!

/J

#5 OFFLINE   pmt

pmt

Erfaren jägare

• Bloggers
  • 3449 inlägg

Postad 20 Feb 2012, 21:51

Har sagt det förut och säger det igen: Skall jag en gång i mitt liv skaffa en halvauto så är det en sådan!
Vrid-lås mekanismen på den är hämtad rakt av från G3:an och det är en enormt stabil konstuktion - som dock kräver lite vapenvård...

Helt rätt - bortsett från att den är halvreglad med låsrullar..... Där är nada vrid på den.

/T

#6 OFFLINE   Wizard

Wizard

Trolljägare

• Administrators
  • 10865 inlägg

Postad 21 Feb 2012, 00:12

Helt rätt - bortsett från att den är halvreglad med låsrullar..... Där är nada vrid på den.

/T

Nu blir jag lite förbryllad... Var tvärsäker på att det var vrid-lås på den...

Har de gjort någon annan civil modell med den mekanismen eller har jag blandat ihop det?
Vill minnas att den bössan som jag rev hade vrid-lås men det är ett bra tag sedan och kan säkerligen blanda ihop det med G3 lådan...
Jagar primärt med hagel och Engelsk Springer Spaniel. [Workingwess Amazing Port Ellen (Ellen) & Workingwess Brilliant Supernova (Nova)]
Min blog: politisktinkorrektpappa.wordpress.com

#7 OFFLINE   Mr Marlin

Mr Marlin

Storviltsjägare

• Moderators
  • 8998 inlägg
  • Interests:Jakt,skytte,hundar,skogen,historia,resor.

Postad 21 Feb 2012, 07:59

Korrekt, fast det var en 222:a jag hade, så kanske det är min gamla pang som syftas på i tråden.
Jag kan bara säga: KÖÖÖP !
Suverän och ruskigt välskjutande bössa, enda anledningen till att jag sålde den, var för att den inte gick att ladda tyst på passet, och då jag använder min 222 till rävlock mest, så vill jag kunna ladda med byxvarma patroner när jag kommit i läge, men det funkar inget vidare på en bössa som man måste släppa fram mekanismen på med ett ljudligt klatch.. :P
Säkringen kunde ha varit lite mer lättåtkomlig också, men annars är det en underbart välskjutande bössa i mycket bra kvalitet.
"If there are no dogs in Heaven, then when I die I want to go where they went." ( Will Rogers, 1879-1935 ) "

#8 OFFLINE   Mr Fiberclass

Mr Fiberclass

Erfaren jägare

• SJF
  • 2457 inlägg

Postad 21 Feb 2012, 09:54

Tråkigt bara att Naturvårdsverket nya regler gör att den inte är tillåten för jakt längre, för den som söker tillstånd numera. Man måste söka dispens från verket i så fall, vilket vi på SJF rekommenderat dem att göra så länge.
Ola Wälimaa

#9 OFFLINE   Crow

Crow

Småviltsjägare

• Bloggers
  • 255 inlägg

Postad 21 Feb 2012, 09:59

Tråkigt bara att Naturvårdsverket nya regler gör att den inte är tillåten för jakt längre, för den som söker tillstånd numera. Man måste söka dispens från verket i så fall, vilket vi på SJF rekommenderat dem att göra så länge.

Varför? om en Browning Bar är tillåten på ju en HK vara det också?

#10 OFFLINE   Mr Marlin

Mr Marlin

Storviltsjägare

• Moderators
  • 8998 inlägg

Postad 21 Feb 2012, 10:35

Visst fan...det var ju den lilla detaljen också numera..
"If there are no dogs in Heaven, then when I die I want to go where they went." ( Will Rogers, 1879-1935 ) "

#11 OFFLINE   pmt

pmt

Erfaren jägare

• Bloggers
  • 3449 inlägg

Postad 21 Feb 2012, 11:57

Nu blir jag lite förbryllad... Var tvärsäker på att det var vrid-lås på den... Har de gjort någon annan civil modell med den mekanismen eller har jag blandat ihop det? Vill minnas att den bössan som jag rev hade vrid-lås men det är ett bra tag sedan och kan säkerligen blanda ihop det med G3 lådan...

HK har gjort vridlåspangar med, men 630 är gjord med låsrullar, liksom 770 och 740 har jag för mig de hette. 222/30-06/308 vill jag minnas är förhållandet modell/kaliber. Dessa är en G3 eller en G33 mekanism mer eller mindre rakt av.

De föll på post 1942 regeln och förvann ganska fort från marknaden och man gjorde helt civila modeller efter det - som mig veterligen är med pistong och vridlås. Så du kan mycket väl ha tagit fel.

Nu har man ju tagit bort post 42 regeln vad jag vet så kanske modellen får ett litet uppsving, vem vet?

Men hur som - det är den bästa civila halvautomaten man kan hitta i sverige

/T

#12 OFFLINE   pmt

pmt

Erfaren jägare

• Bloggers
  • 3449 inlägg

Postad 21 Feb 2012, 12:01

Varför? om en Browning Bar är tillåten på ju en HK vara det också?

Browning BAR har lika mycket med den äkta BAR (kg m/37) att göra som att jag är licensierad tempeldansare. Men HK's rullåsmodeller är "kopior" rent mekaniskt av G3 och G33, även om de inte ser ut som sådana. Och frågar ni mig så borde man inte tramsa med att härja med dessa när man egentligen vill åt "tacticool" syndromet vilket man kan uppnå med de flesta vapen utan kontroll. /T

#13 OFFLINE   Mr Marlin

Mr Marlin

Storviltsjägare

• Moderators
  • 8998 inlägg

Postad 21 Feb 2012, 12:19

liksom 770 och 740 har jag för mig de hette.

640 = 222 & 223
770 = 308
940 = 30 06

Svara

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar